Onko joku saanut työttömyyskassan päivärahan ennen kuin on toimittanut palkkalaskelman?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Työttömänä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Työttömänä

Vieras
Kun Kelaan ainakin voi laittaa arvion tulevasta palkasta ja sitten myöhemmin toimittaa sen palkkalaskelman sinne.

Mä olin töissä 3 päivää ja näistä päivistä saatu palkka jää alle sen 300 euron mitä saa tienata ennen kuin vaikuttaa päivärahaan. Mä saan laittaa päivärahahakemuksen torstaina kun on kuun viimeinen päivä. Päätös asiasta tulisi varmaan maanantaina 4.5 kun vappu sekaan tuossa välissä ja päiväraha olisi maksussa 6. päivä. Aiemmin on aina seuraavana arkipäivänä tullut päätös ja maksu siitä parin päivän päästä.

Nyt kuitenkin on niin, että palkka tuosta työstä tulee vasta 15. päivä. Palkkalaskelma tulee tuona päivänä tai sitten seuraavana maanantaina. Aiemmin en saa mitään paperia palkoista, ei ole kuin työsopimus.

Auttaisikohan jos laittaisi hakemuksen lisätietoihin, että paljonko palkkaa on tulossa ja että laittaa sitten myöhemmin sen palkkalaskeman todisteeksi tästä. Voisi vaikka laittaa työsopimuksen kopion jo ensi viikolla? Rahaa tarvitsisin kun vuokra ja lämmitys pitää maksaa 5. päivä, vesi- ja sähkölaskut erääntyy ensi viikolla. Ei miehellä ole varaa kaikkea yksin maksaa. Yhteisellä tilillä on sen verran rahaa, että saadaan vesi- ja sähkölaskut maksettua, mutta sitten on vielä vuokra ja lämmitys. :/

Niin typerää tällainen varsinkin kun palkka jää alle tuon 300 euron!

Voit pyytää palkanlaskijalta ennakkopalkkatodistuksen. Sen laittamalla hakemukseen mukan onnistuu. Kaikki palkanlaskijat ei sitä tee, mut aina kannattaa kysyä.

Voit pyytää palkanlaskijalta ennakkopalkkatodistuksen. Sen laittamalla hakemukseen mukan onnistuu. Kaikki palkanlaskijat ei sitä tee, mut aina kannattaa kysyä.

No mähän mainitsin aloituksessa, että en saa mitään paperia palkoista ennen varsinaista palkkalaskelmaa. Tiedän, että joissakin paikoissa sen onnistuu kun olen sellaista pyytänyt, mutta tässä työpaikassa ei onnistu. Kai mä nyt olisin sen pyytänyt jos sellaisen voisin saada!

Ohoh. Olen pahoillani, että kiristin nutturaasi entisestään vastauksellani. Aloituksesta en käsittänyt, että olet jo palkanlaskijaa pyytänyt kirjoittamaan epävirallisen ennakkopalkkatodistuksen. Jos sitäkään ei ole saatavissa niin aika epätodennäköistä on, että rahojasi saisit vain oman ilmoituksen perusteella.

Millon sun miehellä on palkkapäivä? Eikö hän vois maksaa vuokraa ym nyt ja maksat sitten takaisin kun rahaa saat? Mä odottelin ekaa päivärahaa useamman kuukauden, onneks oli säästöjä niin ei tarvinnu mieheltä "lainata".

Ei saa rahoja. Hakemuksen voit laittaa, mutta ne ei kelassa käsittele sitä ennenkuin kaikki tarvittavat paperit on niillä. Eikä kelpaa mikään oma arvio. Näin ainakin Tampereella.

Ohoh. Olen pahoillani, että kiristin nutturaasi entisestään vastauksellani. Aloituksesta en käsittänyt, että olet jo palkanlaskijaa pyytänyt kirjoittamaan epävirallisen ennakkopalkkatodistuksen. Jos sitäkään ei ole saatavissa niin aika epätodennäköistä on, että rahojasi saisit vain oman ilmoituksen perusteella.

Niin tämä oli ilmeisesti todella vaikea käsittää: Aiemmin en saa mitään paperia palkoista, ei ole kuin työsopimus.

Yhteistyössä