Apua koirieni kanssa kaipaan! :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kaiskakn
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kaiskakn

Vieras
Ok, jos näin jälkikäteen voisin vaikuttaa, en olisi ottanut toista koiraa. Mutta tein sen virheen että otin ja nyt sen päätöksen kanssa on elettävä.

Vanhempi koira on 1v2kk ja nuorempi 4kk nuorempi eli 10kk ikäinen. Eri rotuisia ovat. En tavallaan ehtinyt kouluttaa vanhempaa koiraa riittävästi ja lisäksi sorruin liialliseen lellittelyyn ennen toisen pennun tuloa. Ostin koirat varmaan mielialan kohottajaksi, takana oli hyvin rankka elämäntilanne josta piti selvitä.

Nyt tuntuu, että en saa jotenkin. Koira-arkea järjestettyä kouluksen osalta....pakko ulkoiluttaa koirat samalla kertaa kumpikin, että työssäkäynnin ja lasten lisäksi aika riittäisi. Hihnassa etenkin nuorempi koira vetää, lisäksi molemmat vetävät henki koristen toisten koirien luo tutustumaan ja myös ihmisten. Ohitukset ovat siis hävettävää...raahaan kahta Korisevaa koiraa perässäni.

Luoksetulo on ongelma, joten pidän koirat metsässäkin hihnassa. Tosi. Kumpikin rotu on hyvin saalistusviettinen, eli lähtevät hajujen perään.

Jotenkin en tiedä, mistä nyt alkaisin ja miten,,,,ihan peruskoulutusta kaipaa kumpikin koira, mutta minulla ei ole varaa kursseille. Eikä aikaa. Mistä alkaisin ja miten..? Osaisiko joku neuvoa minua alkuun? Kirjoja en pysty lukemaan tarkkaavuusongelmani vuoksi.

Etsi suosiolla nuoremmalle koti, varmasti vielä löytää hyvän. Ja keskity vanhempi hoitamaan loppuun. 2v:n jälkeen yleensä näkyy koulutuksen tulos kun koiralle tulee järki päähän eli aikuistuu.

[QUOTE="niinpä";30836706]Etsi suosiolla nuoremmalle koti, varmasti vielä löytää hyvän. Ja keskity vanhempi hoitamaan loppuun. 2v:n jälkeen yleensä näkyy koulutuksen tulos kun koiralle tulee järki päähän eli aikuistuu.[/QUOTE]

Kummallakin koiralla on koti, eli minun koti. Molempia olen sitoutunut hoitamaan. Vanhempi koira tottelee kohtuuhyvin, mutta koska nuorempi koira on ihan kamala hössö, innostaa se sitten vanhempaa koiraakin riehumaan esim lenkillä ja sisällä.

Olen ajatellut yrittää ottaa päivittäin illasta esim 10 minuuttia koira kerrallaan koulutusaikaa makupalojen kera. Seuraamista, makuulle menoa, odottamista, rauhoittumista jne.

Ja mitä sukupuolta koirat ovat? Jos narttu ja uros tiesit varmaan että hyvinkin pian voivat tehdä pentuja ja jos samaa sukupuolta niin edessä saattaa olla kohta verisetkin taistelut kun ovat noin saman ikäisiä ja teini-iän kynnyksellä. Ja silloin on parempi ettei lapset ole lähellä ja vahingossa saa osaansa tai traumoja jos toinen koira jää pahasti kakkoseksi...

Alkuperäinen kirjoittaja Aaapee;30836712 Olen ajatellut yrittää ottaa päivittäin illasta esim 10 minuuttia koira kerrallaan koulutusaikaa makupalojen kera. Seuraamista:
No ei mikään 10 min päivässä riitä. Se koulutus on 24/7 tapahtuvaa, koulutat kokoajan normaalin elämisen ja toiminnan ohella.

Jos nyt vaikka ihan ensiksi ilmoittautuisit molempien kanssa jonkun koirakoulun tai harrastusseuran koulutuksiin, siis molemmille koirille omat treenipäivät valvovan silmän alla! Aktivointia ja lenkkejä tietenkin mahdollisimman paljon yksi koira kerrallaan, että pystyt kunnolla paneutumaan.

Itse olen todennut että 4-5 vuotta on paras ikäero, että vanhempi koira ehtii kunnolla aikuistua ja sen kanssa ehtii harrastaa, mutta ei silti ole ihan ikäloppu ja heti kyrpiinny pennun toheltamiseen. Omat koirat tällä hetkellä 12v, 9v ja 4v :) fiksuja aikuisia kaikki.

• Tykkää
Reactions: Tepadj
Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;30836953:
Aattelit 10 minsaa päivässä ihan käyttää koulutukseen:laugh: kyllä varmaan tuloksia syntyy. Taitaa ola provo tää juttu

Miten niin ei syntyisi tuloksia? Normaalia arkikoulutusta tietty samalla arjessa, kuten ruuan odotusta, hyppimättä olemista jne. Nuo koulutushetket sit niitä intensiivisiä koulutushetkiä sisällä.
En ymmärrä sun ajatuskulkuasi, mutta taidatkin olla jo iäkkäämpi.

Ja mitä sukupuolta koirat ovat? Jos narttu ja uros tiesit varmaan että hyvinkin pian voivat tehdä pentuja ja jos samaa sukupuolta niin edessä saattaa olla kohta verisetkin taistelut kun ovat noin saman ikäisiä ja teini-iän kynnyksellä. Ja silloin on parempi ettei lapset ole lähellä ja vahingossa saa osaansa tai traumoja jos toinen koira jää pahasti kakkoseksi...

Voi jestas :,D Miksi ihmeessä kirjoitin TÄLLE palstalle..? Vai että pentuja, ihanko totta??? :D
Narttuja ovat kumpikin ja toisen murrosikä on jo oikeastaan ohi, toisella päällä. Ei ole veri roiskunut eikä lapset jääneet veren keskelle kitumaan.

Miten niin ei syntyisi tuloksia? Normaalia arkikoulutusta tietty samalla arjessa, kuten ruuan odotusta, hyppimättä olemista jne. Nuo koulutushetket sit niitä intensiivisiä koulutushetkiä sisällä.
En ymmärrä sun ajatuskulkuasi, mutta taidatkin olla jo iäkkäämpi.

Miun mielestä tuo sinun ajatus on just hyvä. Ja kun asiat onnistuu sisällä hyvin, niin sitten vaikeutat harjoitusta siirtymällä ulos. Meillä koirien treenihetket on usein telkkarin katsomisen ohessa mainostaukojen pituisia ja hyvin menee oppi perille.

10 minuutin koulutusajassa koiralle ehtii saada pari onnistunutta suoritusta ja ehtii vielä palkata koiran leikkimällä ihan kunnolla.

[QUOTE="pinni";30836961]Miun mielestä tuo sinun ajatus on just hyvä. Ja kun asiat onnistuu sisällä hyvin, niin sitten vaikeutat harjoitusta siirtymällä ulos. Meillä koirien treenihetket on usein telkkarin katsomisen ohessa mainostaukojen pituisia ja hyvin menee oppi perille.

10 minuutin koulutusajassa koiralle ehtii saada pari onnistunutta suoritusta ja ehtii vielä palkata koiran leikkimällä ihan kunnolla.[/QUOTE]

Ja tällä menetelmällä olen jo saanut vanhemman koiran oppimaan seuraamista ulkonakin vaikeammissakin paikoissa. Ongelmana on ehkä enemmän se nuorempi koira, joka on hössö spanieli. Hirveästi vauhtia ja keskittyminen nolla. Se sitten taas sotkee vanhemmankin koiran keskittymistä välillä.

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;30836953:
Aattelit 10 minsaa päivässä ihan käyttää koulutukseen:laugh: kyllä varmaan tuloksia syntyy. Taitaa ola provo tää juttu

Pennun kanssa ei kannata ottaa pitempiä treenihetkiä. Siis tottakai pennusta lähtien, heti kotiutuessa pitää alkaa kouluttamaan, mutta silti. Ei se mitään tuntitolkulla hampaat irvessä koiran kanssa olemista ole. Ei sitä pentua kannata alkaa stressaamaan liian pitkillä harjoittelusessioilla.

Ja tällä menetelmällä olen jo saanut vanhemman koiran oppimaan seuraamista ulkonakin vaikeammissakin paikoissa. Ongelmana on ehkä enemmän se nuorempi koira, joka on hössö spanieli. Hirveästi vauhtia ja keskittyminen nolla. Se sitten taas sotkee vanhemmankin koiran keskittymistä välillä.

No huh! Itse en jaksaisi hetkeäkään spanielin kanssa. Että lycka till!

Meidän jäljestysryhmässä on yks enkkusprinkku ja se oli pentuna ihan hirveä. Nyt sillä koiralla on ikää n. 2 vuotta ja on selkeä ero siihen pentuajan töhöttämiseen. Ei se enää ole niin vilkas, rauhoittunut ihan oikeasti. Narttu sekin. Se omistaja sanoi, että 1,5 vuotta kesti sitä riiviöaikaa hammasta purren ja sitten kuin sormia napsauttaen koira oli muuttunut.

Yhteistyössä