Naapurin lapsi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailijaPalstalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Onpa tympeetä. Muistakaa nyt kumminkin, että siellä on pieni lapsi teitä ärsyttämässä. Mä oon vannoutunut ignooraamisen kannattaja. Mun mielestä kaikki ongelmat selviää, kun niihin ei kiinnitä liikaa huomiota.

Onpa tympeetä. Muistakaa nyt kumminkin, että siellä on pieni lapsi teitä ärsyttämässä. Mä oon vannoutunut ignooraamisen kannattaja. Mun mielestä kaikki ongelmat selviää, kun niihin ei kiinnitä liikaa huomiota.

Joo ja mä haluaisin käytännön vinkkiä miten toimia?? Oli kyseessä, vanha pappa, aikuinen tai vauva. Meidän pitäisi siis ignoorata, siis olla välittämättä siitä että ovikello soi tunnissa kymmenen kertaa ja huudetaan ikkunamme takana jne?

Joo ja mä haluaisin käytännön vinkkiä miten toimia?? Oli kyseessä, vanha pappa, aikuinen tai vauva. Meidän pitäisi siis ignoorata, siis olla välittämättä siitä että ovikello soi tunnissa kymmenen kertaa ja huudetaan ikkunamme takana jne?

Menisit juttelemaan ihan asiallisesti tytön äidin kanssa. Yritä olla positiivinen niin välit eivät välttämättä mene huonoksi. Mainitse siitä vauvastakin , että tarvitsette rauhaa.

Täh?

Siis lasta kädestä kiinni ja yhessä meette lapsen äidin luokse, että "sovitaanko nyt yhessä tässä, että me tullaan vaikka itse kertomaan, kun on aikaa leikkiä, ja sitä ennen ei pimputeta ovikelloa tai muutenkaan häiritä?" Ja sitten saa lapsen äiti samalla luvata, että kattoo muksunsa perään. Ja heti kun tilanne toistuu, niin teet uudestaan.

Älä ole niin uusavuton, tää on nyt lapsen vanhempien ongelma, ei sen lapsen.

Tytölle sanottiin päivän aikana vaikka ja mitä, miksi, milloin, koska, kun, siksi jne ei ehdi leikkimään. Millään muotoa tämä ei mennyt 5 vuotiaalle perille. Sanomassa oli sekä itse tytär ja minä. Loppujen lopuksi illan mittaan ovikello soi kymmeniä kertoja ja huuteluja ikkunamme takana useamman tunnin. En usko että kyse oli nyt pelkästä "nyt" sanasta..

Tuolla aiemmin on kerrottu muutakin "häiriköintiä" naapurustossa, ne kannattaa lukasta ennenkun vastailee.
No mutta tällä palstalla syy on AINA ketjun aloittajan, oli aihe mikä tahansa.

Tytölle sanottiin päivän aikana vaikka ja mitä, miksi, milloin, koska, kun, siksi jne ei ehdi leikkimään. Millään muotoa tämä ei mennyt 5 vuotiaalle perille. Sanomassa oli sekä itse tytär ja minä. Loppujen lopuksi illan mittaan ovikello soi kymmeniä kertoja ja huuteluja ikkunamme takana useamman tunnin. En usko että kyse oli nyt pelkästä "nyt" sanasta..

Tuolla aiemmin on kerrottu muutakin "häiriköintiä" naapurustossa, ne kannattaa lukasta ennenkun vastailee.

Sano suoraan, että tänään ei sovi.

Siten, että jos sinulla ei ole auktoriteettiä sen vertaa, että saat VIISI-vuotiaan lapsen tottelemaan sinua, niin miten kuvittelet olevasi kykenevä kasvattamaan koiraa.

Vai puhuuko siellä päässä nyt jokin koirien wannabe master kouluttaja? Täällä mulla ei koirien kanssa alunperinkään mitään ongelmia. Naapurilla jokin ongelma-koira joka viettää aikaansa häkissä ja rähjää takapihalla josta omistajansa hermostuu kun hänen koirillansa on oikeus vain ulkoilla ja heidän rähjäys on meidän koirien syytä.

No problem, omat lapset uskoneet kerrasta jos heille naapureista sanottu 5v nä että tänään ei sovi on vieraita. Ei lapset ole ikinä kytänneet naapurille kellekkään sisälle, tai käyneet repimässä kukkapuskia. Ei ole huudelleet pihalla tunti tolkulla naapureille joilla vieraita...

Oletko ap suoraan komentanut tyttöä lopettamaan huutelut ja pimpottelut? Siis käskenyt tiukasti lopettamaan ja selittänyt että se häirotsee? Ja vaikka sanonut että jos jatkaa vielä niin seurauksena siitä on että ei saa tulla esim. viikkoon leikkimään teidän tytön kanssa tms?

Oletko ap suoraan komentanut tyttöä lopettamaan huutelut ja pimpottelut? Siis käskenyt tiukasti lopettamaan ja selittänyt että se häirotsee? Ja vaikka sanonut että jos jatkaa vielä niin seurauksena siitä on että ei saa tulla esim. viikkoon leikkimään teidän tytön kanssa tms?

Kyllä, illalla meni jo hermo ja kävin sanomassa että nyt loppu että tulen kohta sanomaan vanhemmille jollei lopu. Tyttö vastasi ettet tiedä missä asun :D Omaa tyttöä ei niinkään kiinnosta edes leikkiä kun oman ikäistensä kanssa, mutta kohteliaisuuttaan on tietty ottanut tyttöä mukaan pihapeleihin jne.

Sääliksi käy tuota 5v lasta. Selvästi kasvanut vailla huomiota ja vanhempien opastusta.
Itse lähtisin ns. kasvatuslinjalle. Eli puhuisin, selittäisin, ottaisin tytön huomioon aina kun voin (mutta toki kieltäen tuollaisen häiriökäyttäytymisen) ja yrittäen tosiaan positiivisten kokemusten kautta opastaa oikeaan käyttäytymismalliin. Senhän ei missään nimessä pitäisi olla ap:n tehtävä, mutta jos lapsen omat vanhemmat eivät sitä tehtävää ole hoitaneet/hoida, niin jostain tarvitaan apua. On mielestäni epäreilua lisätä noin pienen lapsen yksinäisyyttä pelkästään sen takia, etteivät vanhemmat ole kunnon vanhempia.

Keskustelua, torumista ja yhdessä oloa kehiin. Ja tietysti huutelu ja pimputtelutilanteissa lapsen voi kädestä pitäen viedä kotiinsa. Sopia vaikka samalla, että huomenna leikitään siihen ja siihen aikaan.

luulen että vanhemmat ovat ottaneet vähän liian ison palan kakkua: 11v poika ja tämä 5v tyttö, vuorotyöt molemmilla - ilmeisesti paljon öitä. Kaksi isoa sakemannia jolla toisella pahemmanlaatuinen lonkkavika että jalat pettää alta ja toinen tämä ongelmakoira joka kuulemma puree ja siksi viettää paljon aikaa häkissä. Lisänä kissa. Poika 11v yöt yksin kotona kun vanhemmat töissä ja sitä rataa..

Itselleni olisi tuossa vähän liikaa.

Tee ilmoitus lastensuojeluun sano että lasta ei huomioida ja alkaa olemaan naapureillekin riesa tiedä mikä ADHD lapsi sitten on mutta jos joku ammatti ihminen kävisi katsomassa ja opastamassa lasten kasvatuksessa
Tässähän on selkeästi lapsi heitteillä vailla aikuisen valvovaa silmää ja kuria

Pitkä pinna sulla kyllä on asian suhteen ollut kannatan ajatusta jämäkkään otteeseen vaihtamisesta tytön kanssa. Ja tarvittaessa yhteys isännöitsijään.

Lapsi saa ilmeisesti kotonaan tahtonsa ja huomionsa jankuttamisella. Sinäkin "palkitset" lasta samalla tavalla reagoimalla, vaikka koetatkin olla tiukka ja selkokielinen. Lapsi ei todennäköisesti yhtään ymmärrä, mitä teidän kanssa pitää tehdä.

Mutta sinun täytyy olla aikuinen, eikä vinkua isännöitsijälle miten et saa yhtä pikkukersaa järjestykseen. Lapsi ei tajuaa sosiaalisen elämän käytössääntöjä ja sinulta naurettavaa koettaa olla kohtelias lapselle, jolle pitäisi olla selkeä.

Huonotapaisille lapsille riittää joskus sekin, että siirtää heidän huomionsa toiseen asiaan. Jos tyttö huutelee aidan raosta, niin keksi hänelle tehtävä. Laita keräämään käpyjä ämpäreihin ja lupaa, että kun olet sen tehnyt, saa tulla teille kylään. Mutta vasta kun kävyt on kerätty. Jos tyttö ei kerää käpyjä kysyt tytöltä, että muistaako hän mitä sovittiin ja sen jälkeen käännyt kannoillasi. Tämä nyt oli huono esimerkki, mutta meidän naapurin kersan kanssa selvisin sillä että kehitin sille monimutkaisia hommia ja kersa hävisi silmistä useammaksi tunniksi. Kehuin sitten, jos oli saanut oikeastikin jotakin aikaiseksi.

Ja onko väliä, jos lapselle murahtaa kerran kunnolla. Kaikkia ei tarvitse paapoa ja pelätä traumoja.

Kyllä, illalla meni jo hermo ja kävin sanomassa että nyt loppu että tulen kohta sanomaan vanhemmille jollei lopu. Tyttö vastasi ettet tiedä missä asun :D Omaa tyttöä ei niinkään kiinnosta edes leikkiä kun oman ikäistensä kanssa, mutta kohteliaisuuttaan on tietty ottanut tyttöä mukaan pihapeleihin jne.

Menitkö oikeasti sanomaan vanhemmille? Ja miksi oma tyttösi "kohteliaisuuttaan" leikkii naapurin lapsen kanssa?

Toteuta uhkauksesi, äläkä vain heiluttele huuliasi lapselle. Ja sovi oman lapsesi kanssa, ettei leiki, jos ei lopeta pimputtelua. Yksinkertaista ja selkeää.

Minulla on 5-vuotias sosiaalinen tyttö (joka juttelee meidän naapureille aina tilaisuuden tullen aidan raosta ja muutenkin) ja 3-vuotias pikkuveikka joka seuraa perässä. Ei ole kysymys etteikö olis tekemistä tai seuraa vailla. Lasten kanssa touhutaan aamusta iltaan ja kavereitakin käydään tapaamassa puistoissa ja heidän kotonaankin.. Mutta lapset saavat olla ulkona kun teen ruokaa tai kotihommia (joista yksin olen vastuussa). Ja aina se tyttö roikkuu sitten aidoilla ja kyselee mitä naapurit puuhaa ja saako tulla heidän pihalleen.. Olen kieltänänyt omin luvin menemästä kenenkään pihalle ja tyttö tottelee. Mutta en voi kieltää juttekemasta ym. En tiedä rikkooko hän naapuriston kotirauhaa ku kova on kyselemään ja utelias tietämään kuka ja mitä ja missä ja milloin. Itse olisin kiitollinen jos naapurit kertoisivat minulle tytön olevan häiriöksi, jotta tietäisin sitten kieltää.. Mutta en ole pitänyt kovin vakavana että tyttö juttelee näiden enimmäkseen eläkkeellä olevien kanssa.. Vaikkakin tämä Suomi on tuppisuisen kansaa ni en tiedä jos oikeasti onki "häirikkö" josta supistaan selkämme takana paheksuen.. Minä menisin sinuna juttelemaan vanhemmille ensin. Itse ainakin toivoisin että minulle puhuttaisiin jos ongelmaa olisi.. Toki en antaisi oman tytön muutenkaan käyttäytyä kuvaamasi tytön tavoin. Ei:tä pitää uskoa ja ovikelloja ei saa pimpotella. Kaverienkin ovikelloa vain kerran ja jos ei ni sit ei... Mutta tsemppiä tilanteeseen!

Yhteistyössä