Lapsi on kuin kivireki, ainoastaan Minecraft saa innostumaan.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Onko muita, jotka kokee synnyttäneensä kivireen?

• KYLLÄ

Ääniä: 0 0,0%
  • EI

Ääniä: 3 100,0%
  • JOSKUS HEIKOLLA HETKELLÄ

Ääniä: 0 0,0%

• Äänestäjiä yhteensä
    3
V

vierailija

Vieras
Lapsi on kuin kivireki, ainoastaan Minecraft saa innostumaan.

Kyse on tokaluokalle menevästä pojasta. On ollut kuusivuotiaasta asti kriittiinen ja ennakkoluuloinen lähes kaikesta. Vanhempana haluaisin kuitenkin yrittää joskus tuoda vähän ekstraa arkeen, kannustaa liikkumaan yms. Tuntuu tyhmältä yrittää taistella ylipainoa vastaan lähtemällä salille ja antaa lasten olla vaan passiivisina kotona. Tänä aamuna tein eväät reppuun ja herättelin lapset (pojalla kymmenvuotias isosisko), kymmenen aikaan, joten en todellakaan aikaisin. Käveltiin metsätietä parisen kilometriä yhteen hauskannäköiseen "liikenneympyrään" ja syötiin siellä aamupala. Eikä vastustus oikein voi johtua nälästä, koska ei ne meinaa malttaa mennä aamupalalle muutenkaan kuin useammasta käskystä. Pojalla oli jupinaa oli jo mennessä, mutta paikanpäällä leipä lensi metsään, koska hyttynen käväisi sen päällä. Melskasi ja valitti pilaten meidän muiden aamupalahetken. Siten kompuroi jotenkin ja kaatuminen oli sitten minun syy, koska ylipäätään lähdettiin. Annoin siitä palautetta, että ei voi syyttää tuommoisesta toisia, ja pojan puheet eskaloitui siihen, kuinka minusta ei ole äitinä mihinkään yms. kuinka ja huono minä olen. Minä en koskaan ole puhunut lapsille tuollaisia. Jos olisin omille vanhemmilleni jotain tuollaista sanonut, olisin itkenyt yökaudet katumusta, siitä huolimatta että olivat juoppoja ja sekakäyttäjiä. Tytär pahoitti puheista mielensä ja hermostui. Huusi pojalle, että miksi veljen pitää pilata kaikki tällaiset kivat jutut.

Olen varmaan muuten pikkuisen tyhmä kun kirjoitan tänne :D Täällä on ainakin meikäläinen aina kävelytetty lankulta alas ja ammuttu varmuuden vuoksi niskaan. On hulluuden määritelmä tehdä sama juttu moneen kertaan ja odottaa eri lopputulosta.
Ja sit ei mitään lässytystä siitä, että mämä on vauvan keskustelupalstalla, siellä ei tullut vastauksia.

Onko muita, jotka kokee synnyttäneensä kivireen?

Älä ota niin vakavasti...nuo on kuitenkin vain lapsen vihastuksissaan sanomia sanoja,eikä varmastikkaan tarkoittanut oikeasti.Lapsi joutui vaan mukavuusalueensa ulkopuolelle..

Meidän pojalla on välillä myös kausia,jolloin on ollut erittäin negatiivinen ja passiivinen. Olen pyrkinyt suhtautumaan huumorilla, vaikka usein tekisi mieli täräyttää paistinpannulla. :D

Meillä myös auttoi irtautuminen peleistä. Peliaika ansaittiin esim. harrastuksen aloituksella. Meillä kävi hyvin ja löytyi lopulta harrastus, jossa poika viihtyy todella hyvin. Muutaman kokeilun se kyllä vaati.

Myös pojan kuuntelu auttoi: Mitä poika tahtoisi tehdä (muuta kuin pelaamista)? Ja pelataanko yhdessä (kyllä, minäkin pelasin minecraftia)?

Meillä joutuu nykyään ansaitsemaan jokaisen peliminuutin jollain askareella, pyöräharjoituksilla tms. Sitä ei ole vastustettu. Mä haluaisin enää vaan katkoa sen levyn ja poistaa tietokoneelta koko pelin. Ilman mitään syvää kasvatuksellista tarkoitusta, ihan vaan, koska siltä tuntuu.

Peli pois kuukaudeksi pariksi ihan kokonaan. Ensimmäiset päivät vaikeita olla erossa, mutta sitten helpottaa. Tylsyydestä kumpuaa oma mielikuvitus, alkaa leikki taas kiinnostaa.

Peli pois kuukaudeksi pariksi ihan kokonaan. Ensimmäiset päivät vaikeita olla erossa, mutta sitten helpottaa. Tylsyydestä kumpuaa oma mielikuvitus, alkaa leikki taas kiinnostaa.

Samaa mieltä. Omat lapset ovat täysin mahdottomia, jos ruutuaikaa tulee likaa. Kerran tällaisen pelikiukuttelun jälkeen todettiin, että nyt kaikki mahdolliset ruudut ovat tauolla. ja noin viikon päästä lapsissa näkyi todella suuri ero. Lapset olivat hyväntuulisia, rauhallisia ja ulkoilivat mielellään. Eli suosittelen tätä: ei mitään tietokone-, kännykkä-, tai tablettipelejä, eikä myöskään television tai videoiden katselua ainakaan viikkoon. Tällä tilanne kyllä korjautuu. Ja sama koskee tietysti myös perheen aikuisia, ainakin koko lasten hereilläoloajan.

• Tykkää
Reactions: Echo
Jos vanhempi kieltää pelaamisen, on hän velvollinen myös keksimään lapselle korvaavaa tekemistä.

Miksei lapset kykene keksimään itse tekemistä? Mä voin ehdottaa tuolle mitä vaan, vastustaa kaikkea. Mikä velvollisuus siihen minulla on? Lasten täytyy itse elää lapsuutensa. Eihän niiden aivot kehity ollenkaan, jos minun on ajateltava heidän puolesta.

Jos vanhempi kieltää pelaamisen, on hän velvollinen myös keksimään lapselle korvaavaa tekemistä.
Imurointi, tiskaus, pyykinpesu, nurmikonajo, kyllähän sitä korvaavaa tekemistä aina löytyy. Kun minä lapsena valittelin tylsyyttä äidille, äiti keksi aina tällaista tekemistä. Kummasti joka kerta totesin, ettei minulla ihan noin tylsää sittenkään ole, ja leikinaiheita löytyi hyvin nopeasti.

Mulla on täällä 12v tytär, joka on nyt tullut aikamoiseksi makarooniksi ja hanttiinpanijaksi. Murrosikä selvästi alkanut. Aina ollut luonteeltaan auttavainen ja lempeä, herttainen kaikintavoin. NYT pelaisi aamusta iltaan vain jotain peliä netissä, johon on koukussa, toisen puolen pitäisi kännykkää kädessään.
Kaikesta saa sanoa sata kertaa, silti mitään ei tapahdu ennen kuin uhkailen tai menen omin käsin sammuttamaan esim koneen tai ottamaan puhelimen.

Illalla syntyi oikein käsirysy, kun yritin saada kännykän pois, lopulta lmulla oli tukko sen tukkaa käsissäni.

Onneksi on pari kertaa nyt ollut pois kotoa, ettei ole ihan koko loma mennyt tietokoneella pelatessa. Mutta 90% on tainnut mennä. Edes uimassa ei enää käy,m kuten vielä viime kesänä.

Enpä oikein tiedä, samanlaisia taitaa olla kaikki lapset nykyään, jotka vaan ovat saaneet netissä riekkua, nyt niitä ei enää saa siitä vierotettua. :(

Voimia vaan sinne jne. :confused:

Makaroonin vanhempi, vieroitus onnistuu kyllä. Poistat tietokoneen sisältä jonkun oleellisen osan, kuten kiintolevyn tai virtalähteen, ja toteat, että osa palaa koneeseen vasta syksyllä. Ja lasten kännyköistä nettiliittymät kiinni, jotta pelaaminen ei onnistu niilläkään. Alkuun varmaan osoittavat mieltään, mutta kun jaksat sen yli, homma rauhoittuu. Jos et tee sitä nyt, olet muutaman vuoden päästä vielä isommissa vaikeuksissa, kun lapsesi toteaa oppivelvollisuuden loppuneen ja pelaa siitä eteenpäin aamusta iltaan, käymättä töissä tai koulussa.

Makaroonin vanhempi, vieroitus onnistuu kyllä. Poistat tietokoneen sisältä jonkun oleellisen osan, kuten kiintolevyn tai virtalähteen, ja toteat, että osa palaa koneeseen vasta syksyllä. Ja lasten kännyköistä nettiliittymät kiinni, jotta pelaaminen ei onnistu niilläkään. Alkuun varmaan osoittavat mieltään, mutta kun jaksat sen yli, homma rauhoittuu. Jos et tee sitä nyt, olet muutaman vuoden päästä vielä isommissa vaikeuksissa, kun lapsesi toteaa oppivelvollisuuden loppuneen ja pelaa siitä eteenpäin aamusta iltaan, käymättä töissä tai koulussa.

Huh, hieman liioittelua... Vaikka itse pelasin paljon nuoruudessani, kävin kouluni ja olen töissä. Kaikkea kohtuudella.

Tuommoinenhan kuuluu ihan asiaan samalla tavalla kuin miehen kanssa riitely kuuluu kesäloman aloittamiseen. Tai kun kaksvuotiais kiukuttelee äidille jos äiti on tehnyt pitkän työpäivän.
se ns laatuaaika on kaikille osapuolille niin tärkeää että kaiken pitäisi olla täydellistä ja sitten kun ei ole niin raivoamista seuraa. lapset alkaa sitäpaitsi herkästi käyttäytyä juuri niin kuin heiltä odotetaan, jos oletat että lapsi 'aina pilaa yhteidet hetket' niin varmasti niin tapahtuu. Pahin mitä voit tehdä on syyllistää lasta moisesta käytöksestä, ja heittäytyä marttyyriksi niinkuin nyt teit. ota tyynesti haukut vastaan ja pyri rakentavalla neuvottelulla löytämään positiivista kaikille. Ne haukut ei tarkoita että olisit jotenkin huono äiti, ne tarkoittaa että lasta jokin asia painaa ja harmittaa.

Olen kyllä myös sitä mieltä että jos pelit on jatkuvasti mielessä eikä muu kiinnosta niin kunnon pesäero on paikallaan, vähintään se kuukausi pari kokonaan ilman pelejä, vanhemmat voi samalla myös sitoutua vähentämään nettipalstoilla notkumista.

Poikasi on pahasti peliriippuvainen ja siihen ei auta muu kuin kieltää pelit kokonaa. Kuukauden päästä voi harkita pieniä peliaikoja ja nekin vain ansaitusti.

Meidän poika on samanikäinen ja tilanne meni ihan hulluksi pelaamisen takia. Leikki loppui kokonaan, eikä poika lopulta halunnut lähteä edes kavereiden kanssa ulos, kun vain pelasi. Pakko oli ottaa laitteet pois 2 viikoksi. Muutama ensimmäinen päivä ole melkoista huutoa ja protestointia, mutta pikkuhiljaa alkoi poika taas keksiä omia leikkejään ja kaverien seurakin alkoi maittaa.

En käsitä, miten ap antaa poikansa puhua itselleen tuolla tavalla. Jos jotain vastaavaa tulisi meillä vastaan, niin seurauksena olisi todella tiukka puhuttelu siitä miten ihmisille puhutaan ja sen jälkeen useamman päivän aresti ilman pelejä ym. Ap:n tyttärellä sentään tuntuu olevan maalaisjärki tallella, kun suuttui moisesta toiminnasta.

Tuommoinenhan kuuluu ihan asiaan samalla tavalla kuin miehen kanssa riitely kuuluu kesäloman aloittamiseen. Tai kun kaksvuotiais kiukuttelee äidille jos äiti on tehnyt pitkän työpäivän.
se ns laatuaaika on kaikille osapuolille niin tärkeää että kaiken pitäisi olla täydellistä ja sitten kun ei ole niin raivoamista seuraa. lapset alkaa sitäpaitsi herkästi käyttäytyä juuri niin kuin heiltä odotetaan, jos oletat että lapsi 'aina pilaa yhteidet hetket' niin varmasti niin tapahtuu. Pahin mitä voit tehdä on syyllistää lasta moisesta käytöksestä, ja heittäytyä marttyyriksi niinkuin nyt teit. ota tyynesti haukut vastaan ja pyri rakentavalla neuvottelulla löytämään positiivista kaikille. Ne haukut ei tarkoita että olisit jotenkin huono äiti, ne tarkoittaa että lasta jokin asia painaa ja harmittaa.

Olen kyllä myös sitä mieltä että jos pelit on jatkuvasti mielessä eikä muu kiinnosta niin kunnon pesäero on paikallaan, vähintään se kuukausi pari kokonaan ilman pelejä, vanhemmat voi samalla myös sitoutua vähentämään nettipalstoilla notkumista.

Se oli tytär, joka moitti pilaamisesta. Olen käynyt nettipalstalla viimeksi viisi kuukautta sitten ja sain hirveät haukut. Sitä edeltävästä kerrasta oli puoli vuotta.

Täälä on tullutkin jo ratkaisu ap:n pulmaan, eli pelit pois lapselta. Mitenkäs on, ap, meinaatko toteuttaa tämän ratkaisun, vai jätätkö kaikki nämä kommentit huomiotta, jotta saat ketjusta mahdollisimman pitkän? Sinulla on varmaan jonkun toisen trollaajan kanssa kisa käynnissä, kumpi pystyy jatkamaan loppuun käsiteltyä ketjua pisimpään.

Täälä on tullutkin jo ratkaisu ap:n pulmaan, eli pelit pois lapselta. Mitenkäs on, ap, meinaatko toteuttaa tämän ratkaisun, vai jätätkö kaikki nämä kommentit huomiotta, jotta saat ketjusta mahdollisimman pitkän? Sinulla on varmaan jonkun toisen trollaajan kanssa kisa käynnissä, kumpi pystyy jatkamaan loppuun käsiteltyä ketjua pisimpään.
Jaa tämäkin on trolli???!!! Mä kirjoitan ehkä kaksi kertaa vuodessa enkä ikinä mitään perkeleen trolleja. :( kai mä olen sitten niin käsittämättömän tyhmä ja paska ettei mua ole edes olemassa. Kenelläkään tässä maailmassa ei voi olla tällaisia ongelmia tai tuollaista lasta. Ja pojan pelaaminen on täysin minuutilleen rajoitettua. Sillä on ollut useita pitkiä pelikieltoja ilman mitään vaikutusta. V*tuttaa kun mut on taas leimattu provoksi!!! Miks mä keksisin tämmöstä paskaa päästäni? Onko tämä paha olokin jotain mun keksintöä?! Terveisin aapee

Jaa tämäkin on trolli???!!! Mä kirjoitan ehkä kaksi kertaa vuodessa enkä ikinä mitään perkeleen trolleja. :( kai mä olen sitten niin käsittämättömän tyhmä ja paska ettei mua ole edes olemassa. Kenelläkään tässä maailmassa ei voi olla tällaisia ongelmia tai tuollaista lasta. Ja pojan pelaaminen on täysin minuutilleen rajoitettua. Sillä on ollut useita pitkiä pelikieltoja ilman mitään vaikutusta. V*tuttaa kun mut on taas leimattu provoksi!!! Miks mä keksisin tämmöstä paskaa päästäni? Onko tämä paha olokin jotain mun keksintöä?! Terveisin aapee

Eikö nykyajan lapset todellakaan osaa keksiä mitään itse. Jos noin on, niin on asiat todella huonosti. Peli pois muutamaksi kuukaudeksi kokonaan ja sitten sovitaan joku tietty aika, jonka saapelata ja sitten ei yhtään enempää kuin mistä on sovittu

Uusimmat

Yhteistyössä