Auttakaa lasten isät niitä lasten äitejä enemmän!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsynyttä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

väsynyttä

Vieras
Tässä taas yksi väsynyt äiti kirjoittaa. Ollaan taas tapeltu miehen kanssa ihan puhtaasti minun liian väsymyksen vuoksi. Meillä on lähes vuoden ikäinen vauva. Hoidan vauvan lähes yksin. Vaipanvaihdot, syötöt, hammaspesut, perään katsomiset, ruokailutarvikkeiden pesut, vauvan pukemiset, kodin siivoukset, pyykinpesut. Ainoa mitä mies tekee on vauvan kylvetys, max 5 vaipanvaihtoa kuuussa ja vauvan katsominen sen aikaa kun siivoon tai vastaavaa. Mies ei silti ymmärrä, että en jaksa yliväsyneenä mitään ylimääräisiä stressejä tyyliin ruokatarvikkeiden tiellejätöstä pöydälle juuri siihen, missä kokkaan itkevälle nälkäiselle vauvalle ruokaa. Lisäksi tarvitsisin apua vauvan- ja kodinhoidossa enemmän. Auttakaa miehet niitä lasten äitejä enemmän, me ei olla nykyään yleensä kotoisin mistään 1900-luvun alun tyylisistä maalaistaloista, missä on totuttu naisväellä hoitamaan kotitalous ja lapset ihan yksin. Ei me naiset oikeesti jakseta yksin tehdä kaikkea! Me väsytään ja väsymys aiheuttaa pahaa oloa ja eripuraa ihan turhaan. Miten ihmeessä saisin miehen tajuamaan tämän. Nytkin mies vain huusi ja vittuili haukkuen mulle, kun purin liian väsymyksen 'räjäyttämää' oloa. Nyt jo mielessä käynyt muutama päivä ero.

Mitä se mies sitten tekee sillä välin. Ymmärrän tunteesi, jos mies istuu koneella tai kännykän kanssa. Mutta jos hänellä on päivätyö ja sen lisäksi esim omakotitalon pihatyöt ym, niin eipä siinä kauheasti jää aikaa auttaa, joskin näitähän voi priorisoida. Kyllä vauvanhoito ja väsyneen puolison auttaminen menevät etusijalle. Eikä toista pitäisi alkaa haukkumaan lainkaan.

Mitä se mies sitten tekee sillä välin. Ymmärrän tunteesi, jos mies istuu koneella tai kännykän kanssa. Mutta jos hänellä on päivätyö ja sen lisäksi esim omakotitalon pihatyöt ym, niin eipä siinä kauheasti jää aikaa auttaa, joskin näitähän voi priorisoida. Kyllä vauvanhoito ja väsyneen puolison auttaminen menevät etusijalle. Eikä toista pitäisi alkaa haukkumaan lainkaan.

Mun mies on nyt lomalla sen ainoo homma on tietokoneella netissä olo tai tietokonepelaaminen ja sen lisäksi oman auton tuunaaminen huvin vuoksi. Asumme kerrostalossa, joten pihatöitä ei ole. Arkena mies on töissä ja silloin ymmärrän, että vauvanhoito on pääasiassa mun juttu päivisin. Iltaisin ja viikonloppuisin saisi mieskin kyllä auttaa enemmän.

No voi tsiisus milaisia miehiä sitä löytyykin. En tajua tätä vallalla olevaa "auttamispuhetta." On surullista ettei osasta miehistä ole tasavertaiseksi vanhemmaksi, he eivät voi kuvitellakaan miten paljosta jäävät paitsi kun jättäytyvät ulkopuolisiksi perheessään. Sitä kaduttaa sitten liian myöhään.

• Tykkää
Reactions: LaMamanMorbid
Mun mies on nyt lomalla sen ainoo homma on tietokoneella netissä olo tai tietokonepelaaminen ja sen lisäksi oman auton tuunaaminen huvin vuoksi. Asumme kerrostalossa, joten pihatöitä ei ole. Arkena mies on töissä ja silloin ymmärrän, että vauvanhoito on pääasiassa mun juttu päivisin. Iltaisin ja viikonloppuisin saisi mieskin kyllä auttaa enemmän.

Tässä tapauksessa ymmärrän täysin tunteesi ja ärtymyksesi. Olisiko mahdollista ottaa asia neuvolassa puheeksi, siis niin, että olette kaikki siellä. Sinähän väsähdät loppuun kokonaan ja valitettavasti mies huomaa sitten joskus, että suhde lapseen jäi vajaaksi, vaikka ei voikaan syyttää kuin itseään tuosta.

Yölintu lauloi aikoinaan, että "sitä saa mitä tilaa". Se nyt vain on biologisesti niin, että lasten hoito on feminiinistä. Tämä tarkoittaa, että mitä enemmän miehessäsi on sitä testosteroinia miehessä virtaa, sitä vähemmän lastenhoito sitä kiinnostaa. Kansankielellä se voitaisiin kai pukea niin, että mitä enemmän mies on alfa, sitä vähemmän vaipanvaihto kiinnostaa. Vastaavasti taas mitä enemmän mies on beta, sitä mieluummin hän vaihtaa vaippoja ja hyssyttelee pienokaisia uneen.

Jos ette tiedä miten miehet erottaa siinä iskuvaiheessa, niin lyhyt oppitunti:

BETA:
nerd-accountant-man.jpg

ALFA:
936full-jason-statham.jpg

Ei kannata sitten jälkeenpäin valittaa. Sillä trust me, sen tietää etukäteen. Tosin itse valitsin alfan. :D

No tuossa tapauksessa ymmärrän tu8htumuks3si

Yölintu lauloi aikoinaan, että "sitä saa mitä tilaa". Se nyt vain on biologisesti niin, että lasten hoito on feminiinistä. Tämä tarkoittaa, että mitä enemmän miehessäsi on sitä testosteroinia miehessä virtaa, sitä vähemmän lastenhoito sitä kiinnostaa. Kansankielellä se voitaisiin kai pukea niin, että mitä enemmän mies on alfa, sitä vähemmän vaipanvaihto kiinnostaa. Vastaavasti taas mitä enemmän mies on beta, sitä mieluummin hän vaihtaa vaippoja ja hyssyttelee pienokaisia uneen.

Jos ette tiedä miten miehet erottaa siinä iskuvaiheessa, niin lyhyt oppitunti:

BETA:
nerd-accountant-man.jpg

ALFA:
936full-jason-statham.jpg

Ei kannata sitten jälkeenpäin valittaa. Sillä trust me, sen tietää etukäteen. Tosin itse valitsin alfan. :D

Reps kops ja :D :D :D

Vitsinähän tämä kommentti on kirjoitettu. Mut ihan sen varalta ettei, niin sitten kommentti kertoo vaan kirjoittajansa mustavalkoisesta ja kehittymättömästä maailmankuvasta, älyn puutteesta. Enää ei eletä kivikaudella.

Vitsinähän tämä kommentti on kirjoitettu. Mut ihan sen varalta ettei, niin sitten kommentti kertoo vaan kirjoittajansa mustavalkoisesta ja kehittymättömästä maailmankuvasta, älyn puutteesta. Enää ei eletä kivikaudella.

Niinpä. :) Mun mies tosi miehekäs, sexy ja vahva, vaikka tekee kotitöitä ja hoitaa lapsiamme paljon. Itse asiassa se lisää miehen kiinnostavuutta ja seksikkyyttä ainakin mulla. Noista hommista laistavaa miestä en pidä yhtään miehekkäänä...

Niinpä. On surullista, ettei tämä ole itsestäänselvää. Kauheat riidat päällä jatkuvasti kun olen yliväsynyt kun olen vastuussa kaikesta. Molemmat käydään töissä. Lapsetkin puhuu kun isi on vaan kännykän kanssa ja nukkuu. Kun tätä on jatkunut vuoden, voin sanoa että alan olemaan loppu. Joten ap, älä anna tilanteen jatkua. Tässä vaiheessa on todella vaikea alkaa taas pääsemään jaloille. Kyllä mäkin puhuin ja tein kaikkeni, mutta ei auta.

Jep :D Niin vitsinä, että itsekin tiedät sen totuuden siemenen. Ja voit toki kertoa yksittäistapauksen ultramaskuliinisesta kaverisi miehestä, joka on miehisistä miehistä kaikken miehin... ja silti tekee jatkuvasti kotona siskonmakkarakeittoa, cupcakeja ja silittää teillä verhot - siis sen mitä lastenhoidolta ennättää.

Mutta jätetään tämä "speciaalitapaus" nyt sivuun... :D Faktat ei pala tulessakaan.

Niinpä. :) Mun mies tosi miehekäs, sexy ja vahva, vaikka tekee kotitöitä ja hoitaa lapsiamme paljon. Itse asiassa se lisää miehen kiinnostavuutta ja seksikkyyttä ainakin mulla. Noista hommista laistavaa miestä en pidä yhtään miehekkäänä...

Mun mies on juuri samanlainen. Tajuan kuinka onnekas olen. :) Toivoisin ettei kenenkään naisen tarvitsisi tyytyä vähempään.

Samoin tuoreille äideille voi sanoa, ettei kannata sitä vauvaa itselleen omia alkuun, vaan rohkaista miestä tekemään kaikkea mahdollista vauvan kanssa. No, imetys ei onnistu, mutta kaikki muu kylläkin. Ja sellaisella asenteella, että kyllä mieskin jotain osaa ja miehen tapa voi olla yhtälailla oikea kuin oma. Meillä on esimerkiksi lasten iltapesut alusta saakka olleet täysin miehen vastuulla siitä saakka on kun on kotiuduttu. Se on ollut aika, jolloin hän on yleensä kotosalla, lukuunottamatta joitain työmatkoja, jolloin minä olen ottanut vastuun tuosta. On paljon hankalampi tulla siihen hoitoon myöhemmin, etenkin kun saa helposti kuulla, kuinka tekee sen ja sen väärin.

Olkeksä Mandi koskaan miettinyt nykyisen yhteiskuntamme kummallisuutta. Siis lähinnä sitä, että feminiinisyys ja maskuliinisuus halutaan jotenkin tarkoituksella kääntää vastakkaisiksi. Siitä meidän ei (toivottavasti) tarvitse keskustella, mikä noin yleisesti on maskuliinista ja mikä feminiinistä. Tämän dimension eri ääripäät tiedämme.

Mutta ihan yleisesti mediassa ja muuallakin miestä sanotaan ”miehiseksi” kun se osoittaa feminiinisiä, eli juuri sen ääripään signaaleja. Mies on joidenkin mukaan miehisimmillään kun se imuroi, hoitaa lapsia, pesee pyykkiä tai leipoo pullaa. No samaten tämä arvojen kääntäminen koskee myös naisia. Nainen on muka vahvimmillaan, kun hän on mahdollisimman miehinen. Vahva nainen on monen median mukaan se joka huutaa mielipiteensä, uskaltaa räyhätä ja tarvittaessa jopa lyödä kun tilanne sitä vaatii.

Eikun venaas... jossain mennään nyt vikaan :D

Samoin tuoreille äideille voi sanoa, ettei kannata sitä vauvaa itselleen omia alkuun, vaan rohkaista miestä tekemään kaikkea mahdollista vauvan kanssa. No, imetys ei onnistu, mutta kaikki muu kylläkin. Ja sellaisella asenteella, että kyllä mieskin jotain osaa ja miehen tapa voi olla yhtälailla oikea kuin oma. Meillä on esimerkiksi lasten iltapesut alusta saakka olleet täysin miehen vastuulla siitä saakka on kun on kotiuduttu. Se on ollut aika, jolloin hän on yleensä kotosalla, lukuunottamatta joitain työmatkoja, jolloin minä olen ottanut vastuun tuosta. On paljon hankalampi tulla siihen hoitoon myöhemmin, etenkin kun saa helposti kuulla, kuinka tekee sen ja sen väärin.

Tämäkin on täysin totta. Minunkin mielestä on tärkeää että molempien vanhemmuus alkaa "samalta lähtöviivalta. "

Jaa, täällä taas ollaan eroamassa. Oikein yritetään hakea sitä syytä eroon. Millä tavalla se lapsen hoitaminen helpottuu jos mies lähtee?? Sitten olet ihan yksin.

Alkuun sulle tsemppihalit! Kannattaa vaan puhua,puhua ja puhua sen miehen kanssa. Vanha koira ei opi uusia temppuja mutta teillä vasta vuoden ikäinen lapsi eli nyt on vielä jotain mahdollisuuksia vaikuttaa (mikäli miehessä edes vähän empatia ja vastuuntuntoa) Yritä tehdä se ilman huutaista ja rahallisessa tilanteessa. Olisko teillä mahiksia saada lapsi hoitoon/joku hoitamaan teillä vaikka muutamaksikin tunniksi?

Ja lasta suunnitteleville vinkiksi että kannattaa jutella näistä vastuu-kysymyksyistä ennen lasten hankintaa. Me onneksi näin teimme (kiitos palstan lukemiseni lapsihaaveissa) ja homma toiminut alusta asti. Mies hoitaa päiväduuninsa jona aikana minä hoidan omaani (lapset,ruuat,kodinhoito.) Kun mies tulee töistä syö yhdessä meidän kanssa ja yleensä ottaa tunnin päikkärit (joita olen itse hänelle ehdottanut.) Ilta-aikana vie vielä lapset (4 ja 2v) pihalle/touhuaa muuta yhteistä. Viikonloppuisin ja lomilla osallistuu lasten arkeen kuten minä.

Samaa mieltä tuon yhden kanssa että kannattaa katsoa kenen kanssa lapsen tekee. Ei se nyt yllätyksenä tule. Jos mies on rasavilli niin turha nyt odottaa siitä mitää pannarin paistajaa myöhemmin. Olisit ottanut sen naapurin kiltin pojan Tepon.

Auttaisin kyllä vaimoani mielelläni kotitöissä ja lastenhoidossa, mutta hän ei anna minun auttaa, sillä hänen mielestään vain hän itse tekee kyseiset asiat kyllin hyvin!

Ja sit kun mies osallistuu lapsen hoitoon ja kotitöihin, niin osoittakaa sille, että se on teistä arvokasta työtä, älkääkä vaan keskittykö virheisiin ja miten mies tekee asiat eri tavoin kuin sinä, joka sinun mielestä on se ainut ja oikea tapa.

Kiitos viesteistä. Meillä mies on juuri tuo maskuliinisempi tapaus olemukseltaan ja ulkomuodoltaan. Mikään menoissa juokseva rasavilli hän ei kumminkaan ole, vaan melko kotihiiri.

Kerran mies oli monta kuukautta imuroimatta, koska sanoin hänen imuroineen väärin ja huonosti. Kyllä otti päähän, kun teen muutenkin kotihommat suurinpiirtein yksin. Samaan aikaan mies kumminkin huomauttelee itse minulle kaikesta pikkuhommasta, kuinka ne pitäisi tehdä. Mies komentaa mm. kuinka oon jättänyt kuulemma vauvan kakkaa joskus lavuariin vauvan pyllypesussa, että se pitäsi siivoo. Aargh. Ottaisin kommentin paljon positiivisemmin huomautuksena jos en ois perheen AINOA siivooja. Tommoiset kommentit saa vaan ärsyyntymään.

Imuroimaan sain miehen kerran edellämainitun episodin jälkeen siten, että en kommentoinut lopputuloksesta mitään. Alla syytä miksi en edes kiitosta kommentoinut...Mies nimittäin kieltänyt tekemästä asioista isoja juttuja ja haloota.

Mies on joksus kilahtanut mulle myös siitä, kun olen sanonut näin: Tänään ois sun vuoro keinuttaa vauva päiväunille. Mies kilahti mulle sanoen, että: Sulleko nukutus on joku erikoisjuttu, josta pitää erikseen sanoo. Homman hoitaa kumpi vaan paikalle sattuu.

Minä vastasin: En mä tolla mitään erikoisjuttuu meinannut tai tarkoittanut, et tajusit nyt ihan väärin. Kunhan tokaisin, et jos sinä nyt, kun minä haluisin hetken hengähtää kahvin kera.

Homma meni lopulta siten, et mies ei koskaa uskonut et hän ymmärsi sanomani väärin.

Mitäs mieltä ootte näistä? Tuleeko mieleen vinkkejä, miten saisin miehen heräämään vauvan kanssa aamutoimille joskus oma-aloitteisesti ja vaihtamaan vaikka vaikkaa useammin? Nämä vaikka aluksi.

Meillä mies on ns. koti-isä. Hän tarjoutui jopa hoitamaan lasta kolmevuotiaaksi mutta kielsin, hän ei oikein osaa huolehtia aikatauluista ja on muutenkin leväperäinen sääntöjen suhteen. Huolehtii kyllä lapsesta paljon eikä käy juuri misään töiden lisäksi. Hän on sellainen perheihminen, ei mikään alfa.

Tosin jääräpää hän osaa olla ja päättää paljon miten perheessä eletään sekä uskoo omien tapojensa olevan parhaita. Hän ei ole kovin maskuliininen ja joskus kaipaisin hänen räyhäävän muille. Hänen vastarintansa on enemmän passiivista.

Siinä suhteessa tuo yksi on oikeassa että johan sitä näkee ennen lasta millainen mies on.

Yhteistyössä