ADD

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Hei! Onko täällä paikalla ketään jolla on todettu ADD tai jonka lapsella olisi ADD? Haluaisin tietää saako siihen Suomessa diagnoosia?? Jos diagnoosi tehdään joutuuko lapsi erityisluokalle vai voiko jatkaa normaaliluokalla, jos pärjää probleeman kanssa vanhempien ja tukiopetuksen avulla? En ole erityisluokalle pääsemistä vastaan, mutta koulun vaihto voisi olla lapselleni liian rankka kokemus.

Jos et halua lastasi kohdeltavan erityislapsena, älä hae diagnoosia, jos vain mitenkään pärjäätte ilman. Vastuun lapsen "vaivan" hoidosta ja tiedon hausta joudut joka tapauksessa kantamaan itse.

Juuri mitään tukea et saa, ja diagnoosista eteenpäin lastasi kohdellaan automaattisena syntipukkina kaikkiin koululuokan ongelmiin. Lapsesi saa selitellä diagnoosiaan joka käänteessä loppuelämänsä, koska näiden perusteella ihmiset lokeroidaan omiin karsinoihinsa, joista ei ole poispääsyä.

Mun pojalla on todettu. Ei siitä mihkään erityisluokalle todellakaan joudu. Eihän sitä edes ole pakko kertoa opettajille. Diagnoosista on pelkkää apua. Lapsi on itse kokenut että lääkkeistä on apua joten niitä käytetään koulupäivinä.

Ei häntä kukaan minään erityislapsena ole kohdellut, kun ei hän ole mitenkään erityislapsen oloinen. Mitä nyt oon niitä "oireita" seuraillut, niin minulla aika varmasti on myös ADD. Ei se tee miksikään kummajaiseksi.
Ei tätä ole koskaan tarvinnut selitellä eikä poikaani ole koskaan pidetty minään syntipukkina, vaan yleensä opettajat aina pitävät hänestä. Ikäisekseen on ahkera ja vastuuntuntoinen, vaikkakin välillä hidas ja vähän muissa maailmoissa. On nyt 16 ja käy ammattikoulua. Koskaan ei ole mitään mukautettua opetusta ollut, mutta tukiopetusta on saanut joissain aineissa. Olisinpa mäkin aikoinaan saanut tukiopetusta.

Saanko kysyä, minkä ikäisenä lapsellasi todettiin ADD ja miten alettiin epäillä?
No mä tiesin kyllä aina että se on kuin mä, mutta en tiennyt sille mitään nimeä. Aika myöhään sai diagnoosin, neljännellä luokalla. Silloin sitä vasta tutkittiin minun aloitteesta, vaikka opettaja oli selvästi sitä mieltä ettei mitään ole vaikka opiskelu oli vaikeaa. Ope oli vähän niin että kaikki on hyvin ja että nyt menee jo paremmin mutta anto silti huonoja numeroita. Edelleen ihmisillä ei ole tietoa ja se käsitys on se, ettei mitään tarvi tutkia ellei lapsi ole joku hankala riehuja. Meidän poika on aina ollut tosi kiltti ja hyväntahtoinen, hyväntuulinen, rauhallinen ja aika hiljainen. Eli open mielestä vaan vähän tyhmä mutta muuten kiva poika vissiin.

Ja siis ei oikein pystynyt keskittyä asioihin joista ei ole kiinnostunut. Kuvaili koulunkäyntiä niin, että kun yrittää laskee matikkaa, se on vaikeaa, koska kaikenlaiset piirretyt menee siinä koko aika päällä ja pakko kattoo niitä.
Sen sijaan asiat joista on kiinnostunut sujuu hienosti. Musasta on aina ollut kymppi ja se on se juttu mitä haluaa edelleen koko ajan tehdä, soittaa kitaraa.

No mä tiesin kyllä aina että se on kuin mä, mutta en tiennyt sille mitään nimeä. Aika myöhään sai diagnoosin, neljännellä luokalla. Silloin sitä vasta tutkittiin minun aloitteesta, vaikka opettaja oli selvästi sitä mieltä ettei mitään ole vaikka opiskelu oli vaikeaa. Ope oli vähän niin että kaikki on hyvin ja että nyt menee jo paremmin mutta anto silti huonoja numeroita. Edelleen ihmisillä ei ole tietoa ja se käsitys on se, ettei mitään tarvi tutkia ellei lapsi ole joku hankala riehuja. Meidän poika on aina ollut tosi kiltti ja hyväntahtoinen, hyväntuulinen, rauhallinen ja aika hiljainen. Eli open mielestä vaan vähän tyhmä mutta muuten kiva poika vissiin.

Miten ADD hänessä näkyy? Kiinnostaa, kun olen joskus itselläni epäillyt tätä ja toisinaan mietin, voisiko lapsellakin olla. Tosin koulu kyllä nyt mennyt tosi hyvin. Itse en koskaan koulussa pärjännyt, vaikka kuinka yritin keskittyä, huomasin tunnin loputtua, etten ollut kuunnellut yhtään mitään, vaan miettinyt kaikkea muuta...

Miten ADD hänessä näkyy? Kiinnostaa, kun olen joskus itselläni epäillyt tätä ja toisinaan mietin, voisiko lapsellakin olla. Tosin koulu kyllä nyt mennyt tosi hyvin. Itse en koskaan koulussa pärjännyt, vaikka kuinka yritin keskittyä, huomasin tunnin loputtua, etten ollut kuunnellut yhtään mitään, vaan miettinyt kaikkea muuta...
No just tolleen se ilmenee. :D kun poika oli pienempi sille piti antaa kerralla vain yksi ohje, yksi kerrallaan.

No just tolleen se ilmenee. :D kun poika oli pienempi sille piti antaa kerralla vain yksi ohje, yksi kerrallaan.

Ok, itse en koskaan pysty tekemään, kuin yhtä asiaa kerrallaan (ja olen siin nainen :D) Ja usein silloinkin hoen itselleni koko ajan esim: viikkaa pyykit, viikkaa pyykit tai tee ruoka, tee ruoka jne :LOL: Etten vain ala sekoilla ja tehdä viittä asiaa kerrallaan, koska silloin mikään ei tule koskaan valmiiksi... Kiitos, kun vastailit :)

Yhteistyössä