Psykoosissa oleva ihminen ei pysty ja kykene pohtimaan sitä, että "olenkohan mä nyt psykoosissa?". Joten ei tosiaan huolta, jos moista pohdit
Mutta "normaalin" ja "psykoottisen" välissä on kyllä muitakin vaihtoehtoja. Eli et ole joko tai, vaan voit olla muutakin.
En oikein tiedä, että mikä sana kuvastaisi parhaiten ajatustani ötököistä...kun ei se nyt varsinaista pelkoa ole (en pelkää, että ne tappavat minut tms.), mutta koen ne aivan äärimmäisen ällöttäviksi ja vastenmielisiksi.
Ajatus siitä, että jokin ötökkä koskee minuun (vaikka se siis vain olisi käteni päällä paikoillaan, tekemättä mitään) on melko voimakkaitakin fiiliksiä herättävä. Ja joka saakelin päivä luulen monen monta kertaa (vaikka tiedän kyllä, ettei se ole oikeasti totta), että jokin ötökkä koskee minuun. Tämän vuoksi säpsähtelen siis monta kertaa päivässä ja "huiskasen" kädelläni esim. jalkaani, sillä tuntuu siltä, että siinä kävelisi jokin ötökkä. Vaikka ei siis kävele. Ja vaikka todella tiedän, ettei kävele. Saatan omin silmin katsoa sitä kohtaa, jossa "tuntuu siltä, että siinä kävelee ötökkä" ja näen, että ei kävele. Mutta miten ihmeessä sitten silti tunnen, että kävelee?
Ja mikäli joku koskee yllättäen jalkaani (vaikka takin helmassa roikkuva naru), säpsähdän...koska jälleen kerran se on ötökkä, joka koski minuun. Vaikka ei siis ole. Mutta sillä sekunnin sadasosalla, ennen kuin ehdin ajattelemaan asiaa, olen jo reagoinut tilanteeseen säpsähtämällä, sillä jostakin kumman syystä ensimmäinen "sisältäni" kumpuava ajatus on se, että se ON ÖTÖKKÄ!!!
Vähän sama juttu, kun jos joku sanoo, että "mulla on täitä". Melko nopeasti (juuri tälläkin hetkellä!!!) päätä rupeaa kutimaan. Vaikka sitä samaa päätä ei kutittanut vielä 10 sekuntia sitten lainkaan.
Väitän, että tämä ei todellakaan ole aivan normaalia, vaan elämääni häiritsevää ja sangen ärsyttävää. Mutta eipä tämä nyt kuitenkaan mitään psykoottistakaan ole, sillä tiedän, tajuan ja ymmärrän, että eivät ne ötökät minuun jatkuvasti ole koskemassa. Ja vaikka olisivatkin, niin ei siitä seuraisi mitään pahaa, vaikka se ällöttävää olisikin