Voisiko pitkät aikuiset mennä lasten esityksissä istumaan taakse tai sivuille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mörköäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olen törmännyt tällaiseen ilmiöön myös sellaisissa pienimuotoisissa pikkulasten esityksissä, joissa yleisö istuu lattialla. Esim. nukketeatteri, jossa nukkeja liikuttava istuu itsekin lattialla, kirjaston satutunti tms. Aina niissä on näitä isokokoisia isiä, jotka ryhmittyvät eteen välittämättä siitä, että lapset eivät heidän takiaan näe mitään. Toisten lasten takaa lapset näkisivät, mutta noiden jättimäisten äijien takaa ei. Onneksi esityksissä on huomattu tämä ongelma, koska usein ennen kuin aloitetaan hätistellään jo rutiininomaisesti itsekkäät aikuiset taaemmas.

Hmmmmm... Metrin mittaisen lapsen vinkkelistä se on ihan sama, istuuko edessä 190-senttinen mies vai 160-senttinen nainen, kummankaan takaa se lapsi ei näe mitään. Ja tosiasia on että lapset eivät voi kaikki keskenään istua edessä ja keskellä esim 100 hengen yleisössä.

Nää on näitä asioita joiden kanssa vaan täytyy oppia elämään. Lastenkonserteissa on sekä lapsia että aikuisia, näkyvyys on huono. Täytyy vaan kestää tai sit jäädä kotiin kuuntelemaan Ti-Ti-nallea ceedeeltä.

Joo, Tottakai. Olen 152cm ja mies 194cm. Eli ensi kerralla kun mennään johonkin esitykseen niin istutaan ihan eripaikoissa... ....

Meillä minä olen 162cm ja istun lasten kanssa edempänä kuin mies mikä on 185cm pitkä. Mies ei fanita palikoita tai ti-ti nallea niin paljon että pitäisi peittää näkyvyys usemmalta lapselta.

Toki pitkillä ihmisillä on oikeus istua ihan siellä missä muutkin mutta muitakin voi ajatella.

Eikä tää tosiaan rajoitu vaan konsertteihin. Viimeksi kun oltiin katsomassa malttia ja valttia laukontorilla. Niin meidän edessä oli 3pitkää miestä kouluikäisine lapsineen. Yritä sitten lyhyenä ihmisenä nostaa 5v ja 2,5v yhtä aikaa niin että hekin näkisivät jotakin. Ehkä ne kouluikäiset olisivat pysyneet siinä vaikka isät olisivat päästäneet rivin tai 2 muita lapsia siihen väliin. Yhtään äitiä siinä eturivissä ei kyllä seissyt nämän luottivat että jopa ne 3v pysyvät siinä metrin päässä näköyhteyden ollessa koko ajan.

Mä en voi kun ihmetellä palstalaisten kommentteja eikö teistä oikeasti löydä ymmärtystä sille lapsella vaan täytyy palvoa sitä pitkää miestä mikä ei ota muita huomioon.

Pitkällä isällä oli teatteriin tullessaan ongelma: kuinka hänen lapsensa parhaiten näkisi esityksen? Hän ratkaisi ongelman asettumalla keskelle eturiviä lapsensa kanssa. Se, että muut lapset eivät nähneet hänen takaansa esitystä, ei ollut hänen ongelmansa, vaan muiden lasten vanhempien ongelma. Itselleen hän ei aikonut aiheuttaa ongelmaa selkänsä kanssa pysymällä lysyasennossa koko esityksen ajan, sillä paljon pienemmille suunnitelluilla tuoleilla täytyy asentoa vaihtaa vähän väliä, jotta selkä kipeytyisi mahdollisimman vähän. Ymmärrän häntä täysin, vaikka itse olisinkin valinnut jonkin toisen paikan, jos niitä olisi ollut jäljellä.

Olen ollut pari kertaa lapsen kanssa teatteriesityksessä ja todennut, että noita näkyvyysongelmia aiheuttaa lapsille ihan keskikokoisetkin keskellä katsomoa istuvat aikuiset, jopa nousevassa teatterissa ja jopa korokkeen kera (korokkeita oli teatterin puolesta tarjolla). Piti sitten vaan koittaa ryhmittäytyä niin, että aikuiset istuivat aikuisten takana ja lapset lapsien.

Pitkä mies olisi aiheuttanut kaikissa muissakin riveissä samanlaiset näkyvyysongelmat parissa takanaolevassa rivissä. Ainoastaan ihan takimmainen rivi on tältä osin hyvä, mutta eihän kaikki pitkät aikuiset sinne mahdu. Eikä pieniä lapsia voi jättää yksin istumaan. Sillä ei ole mitään merkitystä, istuuko mies eturivissä vai kolmanneksi viimeisessä rivissä, nouseva katsomo nousee normaalisti joka paikassa saman verran ja näkyvyyshaitta on siis samanlainen. Miestä saattoi hyvinkin asia harmittaa, mutta kun mitäs sitä ihminen pituudelleen tekee. Lysyssä ei varmasti kukaan pysty koko teatteriesitystä istumaan, en minä ainakaan vaikka olen ihan terveselkäinen. Normaaliasennossakin paikat puutuu teatterin kovilla penkeillä. Jos mies olisi kyyristynyt/lysähtänyt siksi aikaa kuin kykenee, olisi lapset jääneet takana huonoille paikoille eikä paikkoja kesken esityksen voi oikein vaihdella. Joten minusta paras, että istui vaan normaalisti ja takana olevat haki sellaiset paikat, joilta esityksen näki. Sillä tavoinhan tuollainen ratkeaa, että aikuiset siirtyy istumaan pitkän miehen taakse.

Tämä lysyssä istumis idea on kyllä nyt ihan naurettava :LOL: Miehen olisi täytynyt saada päänsä ehkä n. 10cm alemmas, kuin takana istuvien lasten. Miten ihmeessä sellainen istuma-asento on mahdollinen? :eek:

Eihän ne kaksimetriset äijät edes useimmissa esityksissä sovi mihinkään muualle kuin sinne eturiviin, kun ne penkkirivien välit on niin pirun kapeat :D

Itse olen 180 cm nainen ja aina eturivissä lasten show tai ei, koska voin istua pidempiä aikoja vain jos voin tasaisin väliajoin suoristella jalkojani (vamma mikä ei ulospäin näy).

En kuitenkaan jätä tämän takia mihinkään esityksiin menemättä vaan kuskaan lapsiani sinne tänne - ja jos jotakuta häirii niin ikävä juttu mutta sitten häirii.

istun kyllä lattialla eturivin penkkien edessä silloin kun tämä on mahdollista, mutta yleensä joudun vain valtaamaan penkin eturivistä. Kyyristelemään en tällöin ala, ei tee hyvää selälle.

Leffateatterissa onkin vähän eri, koska valkokangas on korkealla. Eturivin paikat ovat usein muuten leffassa aika huonoja eikä siinä istuessa yleensä peitä kenenkään näkyvyyttä. Mutta jos kuulee ison päänsä takaa, että joku ei näe, niin eikö silloin voisi yrittää ottaa sellaisen asennon, ettei peitä näkyvyttä?

En tajua palstalaisten logiikkaa: Ensin perusteltiin miehen oikeutta viedä näkyvyys muilta sillä, että hän on ollut ensimmäisenä valitsemassa paikkaansa - ja nyt sama perustellaan sillä, että hän tulee viimeisenä paikalle. Onko siis niin, että oli tilanne mikä vain, niin kaksimetrisillä äijillä on oikeus peittää muiden näkyvyys ja muiden on se vain hyväksyttävä?

Ja tässä esimerkissä oli kyse lasten esityksestä. Kyllä se aikuisen miehen hupi on silloin toisarvoinen asia. Toki aikuinenkin voi tykätä siitä esityksestä, mutta ensisijaisesti se on kyllä niitä lapsia varten. Aikuinen näkee takarivistäkin, joten jos on vain itsekseen katsomassa, voi hakeutua sinne. On se nyt kumma ajatus, että aikuisen miehen takia lapset joutuisivat siirtymään reunalle ja käytävälle.
Kai kävit sanomassa miehelle ennen esitystä, että voisi ystävällisesti vaihtaa reunapaikalla istuvan kanssa paikkaa, jotta muutkin näkevät?

En ymmärrä teitä valittajia.
Koette vääryyttä ettekä tee mitään asian hyväksi.
Eiku niin - tulette tänne valittamaan!
Ne kaksmetriset miehet tuskin täällä viettää aikaansa?

Jatkoa edelliseen:

Ymmärtän, että harmittaa ja ihan hyvä pointti, mutta harvemmin miehet ilkeyttään menee toisten eteen istumaan ja tiedostaen näkyvyyttä estämään. Veikkaan, että vaihtavat paikkaa kun ystävällisesti kysäisee. Ajattelemattomuutta juu, mutta ei pieneen kommunikointiin (siirtopyyntö) vieraan kanssa kukaan ole tiettävästi vielä kuollut?:)

Pitkällä isällä oli teatteriin tullessaan ongelma: kuinka hänen lapsensa parhaiten näkisi esityksen? Hän ratkaisi ongelman asettumalla keskelle eturiviä lapsensa kanssa. Se, että muut lapset eivät nähneet hänen takaansa esitystä, ei ollut hänen ongelmansa, vaan muiden lasten vanhempien ongelma. Itselleen hän ei aikonut aiheuttaa ongelmaa selkänsä kanssa pysymällä lysyasennossa koko esityksen ajan, sillä paljon pienemmille suunnitelluilla tuoleilla täytyy asentoa vaihtaa vähän väliä, jotta selkä kipeytyisi mahdollisimman vähän. Ymmärrän häntä täysin, vaikka itse olisinkin valinnut jonkin toisen paikan, jos niitä olisi ollut jäljellä.

Ja jos reunapaikalla istuu lyhyempi niin voi ihan rohkeasti kysästä vaihtaako paikkaa.:)

Tämä lysyssä istumis idea on kyllä nyt ihan naurettava :LOL: Miehen olisi täytynyt saada päänsä ehkä n. 10cm alemmas, kuin takana istuvien lasten. Miten ihmeessä sellainen istuma-asento on mahdollinen? :eek:

Ei olisi tarvinnut mennä niin alas. Kyseessä oli katsomo, joka nousi ylöspäin. Olisi riittänyt saada päänsä siihen selkänojan kohdalle. Eli pää ja niska piiloon. Se onnistuu, kun ottaa sellaisen istuma-asennon.

Ai naurettava idea... Itse olin joskus raskaana ollessani esikoisen kanssa katsomassa jotain lasten musiikkia. Lapsi ei halunnut olla yksin siellä edessä - olisin siis itse muuten jäänyt taaemmas seisoskelemaan tai istumaan tuoliin - joten istuin kyykyssä hänen vieressään. Asento oli epämukava, mutta en vaan olisi kehdannut seistä ja siten peittää näkyvyys joiltain lapsilta. Ja halusin kuitenkin, että lapseni voi katsoa lähellä lavaa (tila oli siis sellainen, että taaempana oli jotain penkkejä, mutta sai myös olla seisomakatsomossa ihan lavan edessä. Lavan edessä seisovat aikuiset olisivat peittäneet näkyvyyden penkeillä istuvilta sekä myös takanaan seisovilta lapsilta. Kyykyssä olijat eivät olleet haitaksi. Lava oli vähän ylempänä eli lapset näkivät toistensa ja kyykyssä olevien aikauisten takaa.)) Musta aikuisten pitää voida sietää pientä epämukavuutta, jotta kaikki lapset voivat nauttia esityksestä. Ei lasten huomioiminen ole naurettavaa, se on kohteliasta!

Kai kävit sanomassa miehelle ennen esitystä, että voisi ystävällisesti vaihtaa reunapaikalla istuvan kanssa paikkaa, jotta muutkin näkevät?

En ymmärrä teitä valittajia.
Koette vääryyttä ettekä tee mitään asian hyväksi.
Eiku niin - tulette tänne valittamaan!
Ne kaksmetriset miehet tuskin täällä viettää aikaansa?

Tällä lailla koetan sanoa usealle samaan aikaan ennaltaehkäisevästi. Mutta kyllä - jos se tyyppi olisi istunut meidän edessä, olisin kyllä sanonut asiasta ystävällisesti. Vääryys ei tällä kertaa kohdistunut meihin, joihinkin muihin kyllä.

Aikuiset voi keskenään vaihdella paikkoja niin että lapset näkee. Mut kyllä pitkilläkin ihmisillä on oikeus viedä lapsensa konsertteihin ym ilman että täytyy jossain lattialla kyyristellä tms :rolleyes: jotain rajaa nyt... oman lapsen voi myös ottaa syliin tms.

Esim oma mieheni on pitkä ja leveä ja silti hänelläkin oli ihan oikeus viedä meidän 3v isänpäivän titi-nalle konserttiin viime vuonna. Ostin kyllä liput reunasta koska pitkän mieheni on tuskaa istua niissä superahtaissa penkkiriveissä muutenkin...

Yhteistyössä