kela ja sosiaaliturva

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Tällä hetkellä miehen kanssa asutaan ja tehdään töitä ulkomailla. Esikoinen kuitenkin ilmotti tulostaan ja tarkotus olis syntymän jälkeen palata suomeen opiskelemaan.

Ollaan mietitty, et onko mulla oikeutta tai mahdollista saada tukia mistään opiskelun ajaksi? Miehellä on omaisuutta aika paljon, mutta ei suomessa jatkuvaa tuloa olisi ja kyseessä siis avoliitto. Tiedän että sossu ja kela pyytää ainakin tiliotteet molemmilta. Mies omistaa asunnon ja on aika paljon rahaa tilillä, mutta ei kuitenkaan semmosia summia millä elettäis ja opiskeltais kaikki vuosikaudet ja haluittais säästää niitä johonkin isompaan/pahan päivän varalle. enkä muutenkaan pidä ajatuksesta et joutuis maksamaan kaiken ^^

Yritin tossa jotain googlailla, mutta löysin vaan siitä että tulot avopuolisolla vaikuttaa. Muutenkin ihan pihalla näistä tuki jutuista, kun opintotuki ainoa mitä aikoinaan hakenut ja saanut! Kiitos jo etukäteen, jos joku osais vähän valasta meitä :)
 
Meillä on omistusasunto ja aika paljon rahaa tilillä ni voix joku kuitenki elättää meidät niin et me voitas käyttää meidän rahat johonki suurempaan ku elämä?

Sitten mietitään kaikki yhdessä miksi Suomen talous on kuralla :D
 
Meillä on omistusasunto ja aika paljon rahaa tilillä ni voix joku kuitenki elättää meidät niin et me voitas käyttää meidän rahat johonki suurempaan ku elämä?

Sitten mietitään kaikki yhdessä miksi Suomen talous on kuralla :D

Ei meillä, vaan miehellä. Sillä ei ole elatusvelvollisuutta muhun, vaikka varmasti tarpeenvaatiessa näin tekisikin. Kyllähän mä mielelläni heti suomessa voisin mennä töihin ja opiskella sit illat, että rahaa talouteen saataisiin. Valitettavasti skidi on turhan pieni siinä vaiheessa päiväkotiin tai yksin kotona olemiseen ja läheisetki tuppaa olemaan töissä päivät, eikä ajatus sen niin pienestä joka päivä hoidossa kuulosta hyvältä. Ps. Miehen omistusasunnossa asuu tällä hetkellä sen sairas isä, ei olla sitä sieltä häätämässä pois, joten vuokrakämpäks menee meillä kuhan suomeudutaan :)
 
No joo, olihan se vähän kärkevää :)

Jos ollaan asiallisia niin lapsilisähän teille ainakin tulee ja se kotihoidonlisä. Jälkimmäisestä en tiedä miten paljon sen kanssa saa opiskella. Onko siihen edes mitään rajaa?

Asumistuki tulojen mukaan ja vuokran raja menee niissä "hyväksytyissä asumismenoissa". Näistä on aika kattava info kelan sivuilla. Lyhyesti: te muodostatte ruokakunnan, jonka yhteiset tulot (ansio- ja pääomatulot sekä sosiaalietuudet) vaikuttavat siihen voitko esimerkiksi sinä saada asumistukea. Jotain kikkailuja tähän saattaa olla olemassa.

Toimeentulotuesta en tiedä juuri mitään mutta siihen taidetaan laskea teidän molempien tulot ja omaisuus riippumatta siitä oletteko naimisissa vai ette. Kai. Moni täällä tietää tästä varmasti enemmän.
 

Yhteistyössä