Tapailenko narsistia!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Nyt tulee pitkää tekstiä, mutta haluaisiko joku keittiöpsykologi analysoida seuraavaa;

Tapasin miehen hieman päälle kuukausi sitten. En aluksi oikein lämmennyt hänelle, sillä hän vaikutti etäiseltä ja kylmältä, vaikka halusikin olla koko ajan lähelläni. Jatkoimme kuitenkin tapailua. Alusta asti (ja edelleenkin) mies kehuu minua todella paljon (siis _todella_ paljon mikä hämmensi minua alussa, nyt olen jo tottunut). Olen kuulemma todella erityinen eikä hän ole koskaan tavannut ketään samanlaista, sanoo että olen hänen mielestään täydellinen. Hän myös haluaa aina väkisin kustantaa kaikki kauneudenhoitooni liittyvät menot, hän on todella menestyvä joten rahasta ei ole ongelmaa ja hemmottelee minua paljon. Haluaa jatkuvaa ihailua, sanoo aina olevansa paras kaikista ja että hänen kaltaistaan miestä ei ole toista.

Parin ensimmäisen treffikerran jälkeen jo kerroin hänelle siitä, miten minua häiritsee etten oikein pääse hänen sisälleen enkä näe mitään hänen silmistään (Olen hyvin suorasanainen ja rehellinen) hän kertoi että arvostaa avautumistasi ja tämän kerran jälkeen olen nähnyt hänen silmissään lämpöä ja "tunteita". On myös jo kuukauden jälkeen kertonut rakastavansa minua.

Hän on kuitenkin muita ihmisiä esim. alaisiaan kohtaan todella kylmä, kova, alistava, tykkää nöyryyttää ja puhuu ympärillämme olevista ihmisistä muutenkin negatiiviseen sävyyn. Näin käy kuitenkin vain miehistä. Naisia kohtaan hän on todella kunnioittava herrasmies (toki enää tässä vaiheessa vain minua kohtaan, sillä ei sanomansa mukaan näe muita) ja sanoo aina, että ei ymmärrä miten kukaan mies voi kohdella naistaan epäkunnioittavasti. Hän myös muistuttaa minua usein siitä että on luvannut pitää minusta huolen eikä anna kenenkään tehdä minulle pahaa. Sängyssä hän kuitenkin on minuakin kohtaan todella alistava, mutta pidän siitä ja puuhat makuuhuoneessa jäävät makuuhuoneeseen.

Olemme samoilla aaltopituuksilla asioiden suhteen ja olen todella onnellinen hänen kanssaan, mutta jokin silti tuntuu yhä oudolta. Pelkään, että hänestä kuoriutuu jotain, mitä en vielä näe - tai siis näen kuten yllä luettelinkin mutten halua uskoa. Hän sanoo aina itsekin minulle suoraan, että on arvaamaton. Pelkään että jossain vaiheessa heittää minut alas jalustalta jolle on minut asettanut (siis en tarvitse niin suurta ihailua, pienempikin riittää mutta vähän ei ole hänelle vaihtoehto) ja murskaa minut täysin. suomeksi=pelkään että hän onkin narsisti.

Kuitenkin muutama narsistin piirteistä eroavaa mitä olen huomannut: hän tuntee empatiaa, on pyytänyt minulta anteeksi kun on "pelännyt" että on satuttanut minua puheellaan (ei kuitenkaan ole), ja puhuessaan siitä että on oikeassa käyttää alussa sanaa "lähes" (eli "olen lähes aina oikeassa"). Vai voiko nuo kaikki olla vain osa esitystä?

Kysymykseni siis liittyen: Minkälaisia narsistit ovat suhteen alussa? Ja kuinka kauan se alku kestää? Voiko narsisti pysyä sellaisena (kunnioittavana ja "ihanana") jos tekee juuri niin kuin hän toivoo vai yrittääkö hän lopulta etsimällä etsiä jotain vikaa toisesta vaikka tekisi kaiken oikein? Voiko narsismi kohdistua vain toista sukupuolta kohtaan?

Tiedän suunnilleen minkälaisia narsistit ovat ja manipuloinnin taitavuudesta jne. mutta en tiedä alkuvaiheesta mitään. Minulla on syviä tunteita miestä kohtaan, mutta en kuitenkaan ole (vielä?) riippuvainen hänestä. Pitäisikö minun paeta vielä kun voin vai voiko olla että hän vain on tuollainen eikä muuttuvaa pahaa puolta olekaan olemassa?

Siinä vaiheessa kun olet täysin narsistin pauloissa ja olet laskenut suojavarustuksesi alas, hän iskee. Sen jälkeen elämäsi tulee olemaan pelkkää helvettiä. On vain ajan kysymys, koska sinut pudotetaan jalustalta. Mies odottaa oikeaa hetkeä. Et ole vielä kypsä siihen vaiheeseen, kun yhä epäröit ja sinulla on itsekunnioitusta jäljellä.

"Hän on kuitenkin muita ihmisiä esim. alaisiaan kohtaan todella kylmä, kova, alistava, tykkää nöyryyttää ja puhuu ympärillämme olevista ihmisistä muutenkin negatiiviseen sävyyn."

Tällaisen ihmisen kanssa haluat jakaa elämäsi? Mitä mietit sitten,kun itse olet tuossa osassa, ja hänen alistus tulee sieltä makuuhuoneesta myös muualle leviämään kun hän huomaa, että sinun suojamuurisi alkaa tippua. Narsisti on todella taitava sen huomaamaan ja iskee kun näkee tilaisuuden. Todella taitava alistamaan uhrinsa, niin että uhri luulee asioiden olevan hänen syytänsä.

Haluaisitko todella elää sellaista elämää että teet KAIKEN niinkuin hän haluaa. Entä jos mies haluaa, että sinä olet VAIN kotona, et saa käydä töissä,et tavata ystäviä, et pitää keneenkään yhteyttä ja on SAIRAANLOISEN mustasukkainen? Sitäkö kaipaat elämääsi?

JUOKSE vielä kuin voit. JA kyllä minä sanon, että hänen käytöksensä sinua kohtaa on liian hyvää ollakseen totta.

"Minkälaisia narsistit ovat suhteen alussa?"

Narsismi ei tarkoita joukkoa ihmisiä, jossa kaikki ovat keskenään identtisiä.
Narsismista kärsivä on ihan omanlaisensa persoona, yksilöllisine piirteineen.
Juuri tämän tavallisuuden vuoksi voi olla vaikea huomata sairaalloista narsismia ajoissa.
Osa narsisteista on avoimen aggressiivisia ja kykenemättömiä käyttäytymään normien mukaisesti; tällöin on kuitenkin yleensä kyse muustakin persoonallisuushäiriöstä.
Osa on "kuten kaikki muutkin".

"Ja kuinka kauan se alku kestää?"

Narsisti on imarteleva juuri sen ajan kun hän haluaa ja häntä huvittaa.
Riippuu edelleen ihmisestä, kuinka kauan alkuhuuma kestää. Osa narsisteista ei imartele koskaan, ei edes suhteen alussa.

"Voiko narsisti pysyä sellaisena (kunnioittavana ja "ihanana") jos tekee juuri niin kuin hän toivoo vai yrittääkö hän lopulta etsimällä etsiä jotain vikaa toisesta vaikka tekisi kaiken oikein?"

Tottakai voi, jos sinusta kunnioittavaa on se, että tekee kaiken kuten joku muu haluaa.
Narsistit on, kuten ylläkin todettu, yksilöitä. Osa raivoaa, jos teet väärin, osa on vaan kylmiä ja pitävät esim. mykkäkoulua. Osaa ei liikuta tekosi, eivät vaan välitä ja ehkä jopa nauravat avoimesti/selän takana.

Ei narsisti lopulta etsi mitään, vaan vika on sinussa alusti asti ja kumppani valitaan usein siten, että sitä voidaan ja kehdataan esitellä muillekin mutta samalla kumppanin on oltava jollain alueella narsistia alempi (esim. rahallisesti riippuvainen, vähätuloisempi).

"Voiko narsismi kohdistua vain toista sukupuolta kohtaan?"

Narsistinen persoonallisuushäiriö?
Ei, vaikkakin voi siltä vaikuttaa, esim. toiseen sukupuoleen kohdistuvan korostuneen halveksunnan vuoksi. Narsistinen persoonallisuushäiriö on pysyvä, pitkäaikainen ja jatkuva luonnehäiriö, eikä esiinny vain ajoittain joidenkin kanssa/ joihinkin liittyen.

Narsismi käsitteenä, voi.

Minusta on erikoista takertua heti suhteen alussa kumppanin yksittäisiin sanamuotoihin, jotka eivät ole mitenkään vaarallisia. Ikään kuin kaivamalla kaivaisit jotain todisteita esiin siitä, että miehesi on sairas ihminen. Jos hän ei ole tehnyt sinua kohtaan konkreettisesti mitään väärää, niin unohda koko narsismi ja nauti suhteestasi. Ei elämää voi elää pelkäämällä.

Jos olet jatkossakin epäilevä, eli et luota toiseen ja koet suhteen oudoksi, niin varmaan parempi erota tai harkita terapiaa. Suhteen alku on ihanaa aikaa ja siltähän tuo sinun olosi ei kuulosta, koska epäilet ja koet suhteen oudoksi. Joku on siis pielessä mutta tekstistäsi ei käy ilmi, kuin se, että sinä epäröit ja olet epävarma.

Seksuaalisuus on herkkää aluetta ja alistavassa seksikäyttäytymisessä, jossa se sopii toiselle, eikä sisällä seks.väkivaltaa, ei ole mitään väärää. Yksinään tällainen S&M-tyylinen seksi, ei viittaa yhtään mihinkään mielenterveyshäiriöön, vaan on yleistä ja ihan normaalia.

Jotkut on sellaisia, että haukkuvat muita ihmisiä. Yksinään se ei tarkoita missään nimessä narsistista persoonallisuushäiriötä. Persoonallisuushäiriöitä ja sairauksia on muitakin. Luonteita on laidasta laitaan.

Koska epäilet persoonallisuushäiriötä koko ajan, on aika mahdotonta että mies sinua murskaisi yllättäen. Ainoa miten tuossa voi tuhota on fyysinen väkivalta.

"Minkälaisia narsistit ovat suhteen alussa?"

Narsismi ei tarkoita joukkoa ihmisiä, jossa kaikki ovat keskenään identtisiä.
Narsismista kärsivä on ihan omanlaisensa persoona, yksilöllisine piirteineen.
Juuri tämän tavallisuuden vuoksi voi olla vaikea huomata sairaalloista narsismia ajoissa.
Osa narsisteista on avoimen aggressiivisia ja kykenemättömiä käyttäytymään normien mukaisesti; tällöin on kuitenkin yleensä kyse muustakin persoonallisuushäiriöstä.
Osa on "kuten kaikki muutkin".

"Ja kuinka kauan se alku kestää?"

Narsisti on imarteleva juuri sen ajan kun hän haluaa ja häntä huvittaa.
Riippuu edelleen ihmisestä, kuinka kauan alkuhuuma kestää. Osa narsisteista ei imartele koskaan, ei edes suhteen alussa.

"Voiko narsisti pysyä sellaisena (kunnioittavana ja "ihanana") jos tekee juuri niin kuin hän toivoo vai yrittääkö hän lopulta etsimällä etsiä jotain vikaa toisesta vaikka tekisi kaiken oikein?"

Tottakai voi, jos sinusta kunnioittavaa on se, että tekee kaiken kuten joku muu haluaa.
Narsistit on, kuten ylläkin todettu, yksilöitä. Osa raivoaa, jos teet väärin, osa on vaan kylmiä ja pitävät esim. mykkäkoulua. Osaa ei liikuta tekosi, eivät vaan välitä ja ehkä jopa nauravat avoimesti/selän takana.

Ei narsisti lopulta etsi mitään, vaan vika on sinussa alusti asti ja kumppani valitaan usein siten, että sitä voidaan ja kehdataan esitellä muillekin mutta samalla kumppanin on oltava jollain alueella narsistia alempi (esim. rahallisesti riippuvainen, vähätuloisempi).

"Voiko narsismi kohdistua vain toista sukupuolta kohtaan?"

Narsistinen persoonallisuushäiriö?
Ei, vaikkakin voi siltä vaikuttaa, esim. toiseen sukupuoleen kohdistuvan korostuneen halveksunnan vuoksi. Narsistinen persoonallisuushäiriö on pysyvä, pitkäaikainen ja jatkuva luonnehäiriö, eikä esiinny vain ajoittain joidenkin kanssa/ joihinkin liittyen.

Narsismi käsitteenä, voi.

Minusta on erikoista takertua heti suhteen alussa kumppanin yksittäisiin sanamuotoihin, jotka eivät ole mitenkään vaarallisia. Ikään kuin kaivamalla kaivaisit jotain todisteita esiin siitä, että miehesi on sairas ihminen. Jos hän ei ole tehnyt sinua kohtaan konkreettisesti mitään väärää, niin unohda koko narsismi ja nauti suhteestasi. Ei elämää voi elää pelkäämällä.

Jos olet jatkossakin epäilevä, eli et luota toiseen ja koet suhteen oudoksi, niin varmaan parempi erota tai harkita terapiaa. Suhteen alku on ihanaa aikaa ja siltähän tuo sinun olosi ei kuulosta, koska epäilet ja koet suhteen oudoksi. Joku on siis pielessä mutta tekstistäsi ei käy ilmi, kuin se, että sinä epäröit ja olet epävarma.

Seksuaalisuus on herkkää aluetta ja alistavassa seksikäyttäytymisessä, jossa se sopii toiselle, eikä sisällä seks.väkivaltaa, ei ole mitään väärää. Yksinään tällainen S&M-tyylinen seksi, ei viittaa yhtään mihinkään mielenterveyshäiriöön, vaan on yleistä ja ihan normaalia.

Jotkut on sellaisia, että haukkuvat muita ihmisiä. Yksinään se ei tarkoita missään nimessä narsistista persoonallisuushäiriötä. Persoonallisuushäiriöitä ja sairauksia on muitakin. Luonteita on laidasta laitaan.

Koska epäilet persoonallisuushäiriötä koko ajan, on aika mahdotonta että mies sinua murskaisi yllättäen. Ainoa miten tuossa voi tuhota on fyysinen väkivalta.

Kiitos paljon, juuri tällaista fiksua ja pitkää vastausta kaipasinkin.

Olet oikeassa, että erikoista alkaa heti epäilemään, mutta olen kokenut ennen hyvinkin traumaattisia asioita ihmissuhteessa, joten en pysty sille mitään, että suhtaudun varauksella jo heti alkuun. Eli se mikä on "pielessä" on myönnettävä että tulee minun puoleltani.

Tässä varmaan piti vain saada kuulla joltakin toiselta se, että 'nauti elämästäsi'. Jos en pysty siihen kyseisen miehen kanssa eli epäily ja pelko jostain mahdollisesti jopa olemattomasta vaan jatkuu, ei auta muu kuin eroaminen. Tai toki mainitsemasi terapia.

Eikä hän tosiaankaan ole tehnyt minua kohtaan mitään väärää. Toivotaan vain, että pohdintani ovat turhia eikä tule koskaan tekemäänkään. Pieni varaus kuitenkin on mielestäni aina hyvästä, sillä onhan suhde vielä alussa.

"Hän on kuitenkin muita ihmisiä esim. alaisiaan kohtaan todella kylmä, kova, alistava, tykkää nöyryyttää ja puhuu ympärillämme olevista ihmisistä muutenkin negatiiviseen sävyyn."

Tällaisen ihmisen kanssa haluat jakaa elämäsi? Mitä mietit sitten,kun itse olet tuossa osassa, ja hänen alistus tulee sieltä makuuhuoneesta myös muualle leviämään kun hän huomaa, että sinun suojamuurisi alkaa tippua. Narsisti on todella taitava sen huomaamaan ja iskee kun näkee tilaisuuden. Todella taitava alistamaan uhrinsa, niin että uhri luulee asioiden olevan hänen syytänsä.

Haluaisitko todella elää sellaista elämää että teet KAIKEN niinkuin hän haluaa. Entä jos mies haluaa, että sinä olet VAIN kotona, et saa käydä töissä,et tavata ystäviä, et pitää keneenkään yhteyttä ja on SAIRAANLOISEN mustasukkainen? Sitäkö kaipaat elämääsi?

JUOKSE vielä kuin voit. JA kyllä minä sanon, että hänen käytöksensä sinua kohtaa on liian hyvää ollakseen totta.

Olet oikeassa, ehkä katson asiaa aivan liikaa vaaleanpunaisten lasien läpi. Nyt kun sain asiat itse kirjoitettua alas niin huomaan kyllä, että toki osa asioista kuulostaa huonolta ja osa liian hyvältä ollakseen totta.

Minun täytyy miettiä asiassa positiivisia sekä negatiivisia puolia, ja mainitsemasi asiat ovat juuri niitä asioita, mitkä käyvät omassakin mielessäni. Mutta myös positiivisia asioita löytyy todella paljon. Eikö näin ole joka suhteessa.

Mutta hyviä pointteja on myös edellisellä, johon vastasinkin ja voi olla että tässä vaiheessa yritän vain nauttia elämästä. Jos tiedän mihin saatan ryhtyä, niin voiko olla, että pääsen myös lähtemään jos käy ilmi, että hän on juuri sitä mitä pelkäsinkin.

Narsisti käyttäytyy aluksi hurmaavasti ja ostelee lahjoja ym. Mutta vähän ajan päästä kun tietää sinun olevan hänen oma, alkaa helvetti. Alistaminen, henkinen kiusaaminen (nimittely, "et sinä osaa mitään" "ei sinusta ole mihinkään". Narsistit eivät yleensä näytä omia huonoja puoliaan vaan haluaa kaikkien luulevan että hän on äydellinen. tämän vuoksi esim. tuo kylmä kohtelu työpaikalla ei viittaisi narsismiin. He ovat liian itsekeskeisiä kehuakseen muita (paitsi pönkittääkseen omaa "hyvyyttään").
En usko että miehesi on narsisti, sillä ei ole kunnon merkkejä siitä. Kannattaa kuintenkin miettiä onko jokin toinen syy miksi sinusta tuntuu ettet voi luottaa häneen. Onko menneisyydessäsi ollut samankaltaisia ihmisiä, jotka ovat osoittautuneet epäluotettaviksi ja ailahteleviksi? Vai onko kyse vain omasta epävarmuudestasi? voithan tietenkin myös ihan kysyä häneltä onko hän narsisti, sillä narsistit eivät pidä sitä huonona asiana ja yleensä myöntävät olevansa.
Voit myös yrittää kysellä häneltä hänen menneisyydestään. Esim. suhteesta vanhempiin, ystäviin ym. Tunnekylmyys voi olla ns. kotoa opittua.

Ei ole narsisti. Johtaminen edellyttää tietynlaista tervettä narsismia, eli et voi reflektoida hänen työpaikkakäyttäytymistään normaaliin elämään (työpaikalla jokaisella on rooli, jota näyttelee).

Tunnepuolen jutut tuntuisivat olevan kunnossa, arvostus ja kunnioitus myös (ne tärkeimmät). Itsensä korostaminen jne suhteen alussa on hyvinkin normaalia, sitä ei pidä tulkita häiriöksi. Onko hän sitten hyvä näyttelijä vai aidosti sitä mieltä, mitä kertoo, onkin se hankalampi puoli selvittää. Casanovakin osasi kaataa naisia, kun hän tiesi mistä naiset pitää (ts.mistä naruista vetää).

Minun oma mielipiteeni on se, että aidon ihmisen tunnistaa siitä, että hän pystyy kertomaan itsestään myös negatiivisia asioita, nauraa itselleen, tekee virheitä eikä hän pelkää olla läsnä tilanteissa.

• Tykkää
Reactions: anskunen

Yhteistyössä