Minkä ikäisen lapsen uskallat jättää hetkeksi yksin kotiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tyttöjen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
mun lähes kolme vuotias on ollut pari minuuttia yksin kotona, kun olen kipittänyt kerrostalon ylimmästä kerroksesta alas pihalle roskia viemään. Poika on myös omasta halustaan ollut n. 5-7 minuuttia yksin autossa kaupan pihassa, kun olen kipaissut ostamaan esim maitoa ja hyvin on mennyt. En jätä poikaa autoon yksin, jos ostettavana on enemmän kuin pari tavaraa tai tiedän kaupassa olevan jonoa.

eskari-ikäisen, tosin meillä mies joutui jättämään vajaa 3 vuotiaan yksin (noin tunniksi) kun vaihtoehtona oli kodin täyttyminen paskavedellä ja ulkona toista olisi varmasti paleltanut / pelottanut 150% enempi. Mä olin esikoisen kanssa pois ja mies joutui paskakaivo hommiin, sarjassamme oli pimeä ja myrskyinen ilta :(
3v:n lempivideo päälle ja itkuhälytin johon sai huutaa jos tulee hätä + tieto että iskä on pihalla

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
eskari-ikäisen, tosin meillä mies joutui jättämään vajaa 3 vuotiaan yksin (noin tunniksi) kun vaihtoehtona oli kodin täyttyminen paskavedellä ja ulkona toista olisi varmasti paleltanut / pelottanut 150% enempi. Mä olin esikoisen kanssa pois ja mies joutui paskakaivo hommiin, sarjassamme oli pimeä ja myrskyinen ilta :(
3v:n lempivideo päälle ja itkuhälytin johon sai huutaa jos tulee hätä + tieto että iskä on pihalla

Minä olen tehnyt paljonkin hommia pihalla ja kellarissa niin, että poika 3,5 v on ollut sisällä katsomassa dvd:tä tai leikkimässä. Poika tietää, missä äiti on ja osaa tulla sanomaan, jos on jotain vailla. Sama meininki, jos poika ei halua tulla saunaan eli on sen aikaa yksin.

Pikalenkintän koiran välillä kotiin tullessa, kun poika katsoo Pikkukakkosta. Olen kysynyt aina ennen lähtöä ja vastaus on ollut, että pärjää ja voin mennä. Pois olen noin 5 minuuttia.

En varmaan jättäis kotiin yksin alle kouluikäistä! Häpeisitte. Ei se aina ole siitä lapsesta kiinni että miten se pärjää.. se 15 min kauppareissua saattaa helposti mennä niin että enää ei äitiä nähdäkkään! ENTÄS JOS ITSELLESI KÄY JOTAIN (jäät auton alle yms)??????!!!!!!!!

Löysin vanhan ketjun kun yritän miettiä kuumeisesti mihin saa lapset huomenna kun molemmilla meillä vanhemmilla on töitä. Ainut lapsenvahti joka on ollut, joutui sairaalaan.

Voiko (nyt helmikuussa täyttävät) 5- ja 7 vuotiaat pojat olla muutaman tunnin keskenään kotona? Ovat olleet useasti kauppareissujen ajan (max.1h) ja halunneet aina jäädä kotiin, kaik mennyt hyvin. Isompi osaa soittaa puhelimella ja laittavat itse telkkarista omia ohjelmiaan jos käy aika pitkäksi. Ei ole pelkoa että tekisivät jotain tyhmää, ei ole tapaista. Tapaturmariski tietysti on. Uskaltaako jättää? Soittelisin tunnin välein kotiin ja voisin hakea puoliltapäivin mukaan töihin istumaan taukohuoneeseen (aamusta en voi ottaa).
Mielipiteitä kiitos!?

Löysin vanhan ketjun kun yritän miettiä kuumeisesti mihin saa lapset huomenna kun molemmilla meillä vanhemmilla on töitä. Ainut lapsenvahti joka on ollut, joutui sairaalaan.

Voiko (nyt helmikuussa täyttävät) 5- ja 7 vuotiaat pojat olla muutaman tunnin keskenään kotona? Ovat olleet useasti kauppareissujen ajan (max.1h) ja halunneet aina jäädä kotiin, kaik mennyt hyvin. Isompi osaa soittaa puhelimella ja laittavat itse telkkarista omia ohjelmiaan jos käy aika pitkäksi. Ei ole pelkoa että tekisivät jotain tyhmää, ei ole tapaista. Tapaturmariski tietysti on. Uskaltaako jättää? Soittelisin tunnin välein kotiin ja voisin hakea puoliltapäivin mukaan töihin istumaan taukohuoneeseen (aamusta en voi ottaa).
Mielipiteitä kiitos!?

En jättäisi.

Mitäs muuta sitten? Kukaan perheessä ei ole sairaana, onko ainut vaihtoehto töistä palkaton vapaa (myönnetäänkö sitä edes kun töissä pitäisi olla jo aamuyöllä?)

Vartiksi olen jättänyt muutaman kerran jo kolmivuotiaan, neli ja viisivuotiaan puoleksi tunniksi. Mutta asumme rivitalossa, jossa on lapsiperheitä naapurissa ja lapsi on jäänyt leikkimään muiden kanssa omaa pihaan tai kotiin. Jos olisi tullut hätä, olisi voinut seinänaapurista hakea apua. Samassa pihassa hän on ollut ilman valvontaa nelivuotiaasta lähtien ulkona. Joskus yksin ja joskus muiden kanssa.

MUTTA hän on rauhallinen ja järkevä pieni ihmisenalku, joka ei tee typeryyksiä, ei mene muiden typeryyksiin mukaan kovin helposti. Toisenluonteista lasta ei voi jättää hetkeksikään yksin. Mutta periaatteessa haluan kannustaa omatoimisuuteen ja itse pärjäämiseen ja ongelmanratkaisukyvyn kehittymiseen ja siihen kyllä sopii se, että opettelee jo nuorena olemaan pieniä aikoja ilman aikuisen valvontaa eikä hössötetä yhtään enempää kuin mitä oikeasti on tarvis.

Yhteistyössä