Haluatko kysyä vl-äidiltä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
sujuuhan tuo ilman uskoakin. :confused:
Me rukoillaan ihmisten puolesta. Ja veikkaan että jos on raamatullinen uskova niin on muita rehellisempi. Itse olen ollut töissä tavallisten suomalaisten naisten ympäröimänä ja epärehellisyyttä on paljon. Naapuri saattaa kiertää veroja, jne.

Mutta ei jäädä jämisemään ei-uskovien ja uskovien eroista, tää on ap:n ketju...

Näissä viesteissä tulee myös esiin yksi ero ajattelutavassa. Esikoisuudessa terveydellisten syiden vuoksi ehkäiseminen on itsestään selvää. Äidin henkeä ja terveyttä ei ole oikein laittaa vaaraan, EL opetuksen mukaan.

Meillä se ei tosiaan ole itsestään selvää... Uskon, että on ihmisiä jotka salaa ehkäisevät mutta eivät siitä tietenkään muille tiedota ja miksipä, eihän kenenkään seksielämä muille kuulu. Mutta nämä asiat on varmasti vaikeita mietintäpaikkoja niille jotka niitä joutuvat käsittelemään ja monelta kantilta saa pohtia.

Toisaalta tiedän useamman elävän elämän esimerkin, jossa naisen jaksaminen ison perheen äitinä on jostain syystä heikentynyt merkittävästi ja mies on sitten päätynyt tekemään omalla kohdallaan ratkaisun, eli sterilisaation. Näissä tapauksissa nämä miehet eivät ole enää ry:n tilaisuuksiin tulleet, naiset sen sijaan ovat jääneet uskomaan. Enkä minä tietenkään voi sanoa, etteivät nuo miehetkin uskoisi omalla laillaan. Mutta kun on kysymys noin lopullisesta asiasta, on tietenkin vaikea pienenä ihmisenä sanoa, mikä on lopulta oikein... koska kyllähän se tuomitseminen ja jako kuuluu lopulta tulla tuolta ylhäältä.

Minä haluaisin kysyä sinulta, että jos ei ole terveydellistä syytä, miten esikoislestadiolaisuudessa suhtaudutaan ehkäisyyn? Ja miten esimerkiksi, jos pariskunnasta toinen osapuoli on uskomassa ja toinen ns. epäuskoinen? Kiitos, kun osallistuit tähän keskusteluun - tässä tulee uusia asioita itsellekin ja oppi ei ketään ojaan kaada. Mukava avartaa omaakin maailmaansa.

Niin siis jos kaikki on ok niin miksi sitten juuri tämä?

Vastaan ihan nopeasti sinulle tässä välissä, en ole varma jäikö tuonne miten monta muuta kysymystä odottelemaan... :) Niin, minä olen itse alkujani vanhoillislestadiolaisesta perheestä kuten on miehenikin. On tuntunut luonnolliselta ja hyvältä jatkaa sitä, mihin on lapsesta saakka kasvanut ja oppinut eikä missään vaiheessa ole tullut sellaista ajatusta että pitäisi jotenkin kyseenalaistaa onko näin hyvä. Olen tyytyväinen elämään näin :) Mutta tiedän ja ymmärrän, että on toisenlaisiakin tarinoita ja nehän on aina surullisia tapauksia monellakin tapaa. Pääasiahan olisi tietysti, että meillä kaikilla olisi hyvä elämä ja hyvä olla, missä sitten olemmekin ja miten sitten elämmekin.

Mutta miksi pitää keskusyhdistyksen kautta käydä joissakin tapauksissa se hyväksyttäminen?

Meillä on oikein elävässä uskossa oleva, ihana kirkkoherra, mutta mä voin sanoa että seurakunnassamme tuntemani rivuskovat ovat ihan yhtä päteviä analysoimaan ja koettelemaan mikä henki jossakin ohjelmassa on.

Johtajilla/paimenilla on tärkeä tehtävä ja kyky johtaa, sitä kykyä ei monilla ole, mutta ei heillä ole mitään semmoista teologista/arjessa tarvittavaa juttua mitä riviuskovalla ei olisi.
-> Lisäksi Martti Luther puhui riviuskovien yleisestä pappeudesta? Jokainen uskova on kutsuttu lukemaan Raamattua ihan itse.

Ja sitten jos mennään ev.-lut.kirkon johtajiin eli piispoihin ja arkkipiispaan niin _todellakin_ pitää monissa asioissa olla kysymättä heiltä. Johtajat eivät aina mene Raamatun mukaan.

Ei niitä tavallaan hyväksytetä siellä. SRK:n hyväksymällä tarkoitan enemmänkin jotain, mitä SRK on voinut jopa suositella katsottavaksi. Tällainen esimerkki oli jokin aika sitten esitetty ohjelma joka koski Suviseuroja. SRK suositteli sitä, koska siinä näkyi pyhä henki.

Kyllähän jokainen tietysti itse arvioikin, mitä katsoo; vaikka monessa kodissa ei sitä tv:tä ole niin on kuitenkin nämä tietokoneet ja kaikenlaista on saatavilla. Mutta omantunnon kysymykseksihän se jää, mitä sieltä katsoo. Meillä on tosiaan pitäydytty vaan harvoissa lasten ohjelmissa (Ylen jutut, areena), opetusohjelmissa ja luontodokumenteissa, koska niin on nähty hyväksi. :) Mutta näin siis tehdään vain meillä ja läheisissä perheissä; tiedän perheitä joissa katsotaan urheilukisoja ja paljon muutakin, koska pelkkä kuunteleminen (esim. radion kautta) ei enää riitä. Ja se on tietysti heidän asiansa.

Minun kokemuksen mukaan SRK:lta tulee paljon hyvää ja toisaalta puhujat, jotka seurapuheissa useinkin sivuavat ihan arjen asioita, osaavat monesti puhua asioista niin suurella viisaudella että niitä saa itsekin miettiä uudelta kantilta.

Vastaan ihan nopeasti sinulle tässä välissä, en ole varma jäikö tuonne miten monta muuta kysymystä odottelemaan... :) Niin, minä olen itse alkujani vanhoillislestadiolaisesta perheestä kuten on miehenikin. On tuntunut luonnolliselta ja hyvältä jatkaa sitä, mihin on lapsesta saakka kasvanut ja oppinut eikä missään vaiheessa ole tullut sellaista ajatusta että pitäisi jotenkin kyseenalaistaa onko näin hyvä. Olen tyytyväinen elämään näin :) Mutta tiedän ja ymmärrän, että on toisenlaisiakin tarinoita ja nehän on aina surullisia tapauksia monellakin tapaa. Pääasiahan olisi tietysti, että meillä kaikilla olisi hyvä elämä ja hyvä olla, missä sitten olemmekin ja miten sitten elämmekin.
Ethän vastannut ollenkaan kysymykseen?

Miten päiväsi menee aikataulullisesti? Eli miten ehdit tekemään kaikki ruoat (kuorimaan noin monelle pienelle perunat), vaatettamaan, pesemään lasten hampaat, vaihtamaan vaipat, olemaan läsnä jokaiselle kun varmasti kotitöitä on yllin kyllin? Siivoatko joka ilta kodin lasten nukkumaan mentyä vai jääkö leluja sinne tänne? Ulkoiletko lasten kanssa vai käyvätkö lapset keskenään ulkona? Mainitsit jotain päiväkodista. Ovatko isommat lapset virikehoidossa? Minua ihmetyttää nämä ajankäytölliset asiat, koska jos on monta alle kouluikäistä niin siinä on tosi paljon käsityötä.

Onko sinulla koskaan vapaa-aikaa? Entä miten jaksat päivällä hoitaa lapset jos yöllä valvot jatkuvasti vauvan kanssa? Pääsettekö koskaan miehen kanssa kaksin pois? Käykö teillä lastenhoitajia?

Ei niitä tavallaan hyväksytetä siellä. SRK:n hyväksymällä tarkoitan enemmänkin jotain, mitä SRK on voinut jopa suositella katsottavaksi. Tällainen esimerkki oli jokin aika sitten esitetty ohjelma joka koski Suviseuroja. SRK suositteli sitä, koska siinä näkyi pyhä henki.

Kyllähän jokainen tietysti itse arvioikin, mitä katsoo; vaikka monessa kodissa ei sitä tv:tä ole niin on kuitenkin nämä tietokoneet ja kaikenlaista on saatavilla. Mutta omantunnon kysymykseksihän se jää, mitä sieltä katsoo. Meillä on tosiaan pitäydytty vaan harvoissa lasten ohjelmissa (Ylen jutut, areena), opetusohjelmissa ja , koska niin on nähty hyväksi. :) Mutta näin siis tehdään vain meillä ja läheisissä perheissä; tiedän perheitä joissa katsotaan urheilukisoja ja paljon muutakin, koska pelkkä kuunteleminen (esim. radion kautta) ei enää riitä. Ja se on tietysti heidän asiansa.

Minun kokemuksen mukaan SRK:lta tulee paljon hyvää ja toisaalta puhujat, jotka seurapuheissa useinkin sivuavat ihan arjen asioita, osaavat monesti puhua asioista niin suurella viisaudella että niitä saa itsekin miettiä uudelta kantilta.
Miksei sun perheessä katota urheilua? Ymmärrän jos joku beach volley näyttää irstaalta, mut sit joku murtomaahiihto jossa Juha Miedolla on parta jäässä ja räässä, ei vaikuta ihan seksikkäimmiltä ohjelmilta. :D

En siis tarkoita että jokaisen pitäisi katsoa urheilukisoja, mä en jaksa katsoa kun ne on vähän tylsiä, mutta nyt siis oli uskon puhtaus se pointti.

Viimeksi muokattu:
Meillä se ei tosiaan ole itsestään selvää... Uskon, että on ihmisiä jotka salaa ehkäisevät mutta eivät siitä tietenkään muille tiedota ja miksipä, eihän kenenkään seksielämä muille kuulu. Mutta nämä asiat on varmasti vaikeita mietintäpaikkoja niille jotka niitä joutuvat käsittelemään ja monelta kantilta saa pohtia.

Toisaalta tiedän useamman elävän elämän esimerkin, jossa naisen jaksaminen ison perheen äitinä on jostain syystä heikentynyt merkittävästi ja mies on sitten päätynyt tekemään omalla kohdallaan ratkaisun, eli sterilisaation. Näissä tapauksissa nämä miehet eivät ole enää ry:n tilaisuuksiin tulleet, naiset sen sijaan ovat jääneet uskomaan. Enkä minä tietenkään voi sanoa, etteivät nuo miehetkin uskoisi omalla laillaan. Mutta kun on kysymys noin lopullisesta asiasta, on tietenkin vaikea pienenä ihmisenä sanoa, mikä on lopulta oikein... koska kyllähän se tuomitseminen ja jako kuuluu lopulta tulla tuolta ylhäältä.

Minä haluaisin kysyä sinulta, että jos ei ole terveydellistä syytä, miten esikoislestadiolaisuudessa suhtaudutaan ehkäisyyn? Ja miten esimerkiksi, jos pariskunnasta toinen osapuoli on uskomassa ja toinen ns. epäuskoinen? Kiitos, kun osallistuit tähän keskusteluun - tässä tulee uusia asioita itsellekin ja oppi ei ketään ojaan kaada. Mukava avartaa omaakin maailmaansa.

Esikoisuudessa neuvotaan ottamaan vastaan kaikki lapset, jotka Jumala antaa. Mutta kuten sanoin, kyse on omantunnon asiasta.
Meillä näitäkin asioita voi pohtia ääneen luotettavasta seurassa ja joskus on parempi ehkäistä, vaikka siihen ei selvää lääketieteellistä syytä olisikaan. Jo olevat lapset täytyy jaksaa hoitaa ja jokaisella lapsella on oikeus syntyä toivottuna. Joskus ei jaksa toivoa, vaikka haluisi, silloin voi olla parempi ehkäistä. Jumala katsoo ihmisen mieleen ja näkee mistä syistä ihminen haluaa ehkäistä. Yleensä rippi-isä tietää tällaiset ratkaisut.

Miksi ette harjoita lähetystyötä?
Kyllähän se uskovaisten poppoo lisääntyy lapsiakin tekemällä mutta on aika hidas tie. Ja se ei ehdi auttamaan jotain ambomaalaista joka tarttee apua _nyt_.

Miten päiväsi menee aikataulullisesti? Eli miten ehdit tekemään kaikki ruoat (kuorimaan noin monelle pienelle perunat), vaatettamaan, pesemään lasten hampaat, vaihtamaan vaipat, olemaan läsnä jokaiselle kun varmasti kotitöitä on yllin kyllin? Siivoatko joka ilta kodin lasten nukkumaan mentyä vai jääkö leluja sinne tänne? Ulkoiletko lasten kanssa vai käyvätkö lapset keskenään ulkona? Mainitsit jotain päiväkodista. Ovatko isommat lapset virikehoidossa? Minua ihmetyttää nämä ajankäytölliset asiat, koska jos on monta alle kouluikäistä niin siinä on tosi paljon käsityötä.

Kaksi vanhinta, saman vuoden alku-ja loppupäästä syntyneet, ovat käyneet kymmenenä päivänä kuussa hoidossa, neljä-viisi tuntia kerrallaan.

Kyllähän tekemistä riittää mutta hyvin sitä ehtii. Imuroin keittiössä nopeasti pari kertaa päivässä, muuten tarpeen mukaan eli yleensä iltaisin. Keskiviikkona ja lauantaina vien matot pihalle, pyyhin pölyt, imuroin ja pesen lattiat. Ennen lasten nukkumaanmenoa järjestellään yhteistuumin ja mieskin on iltaisin kotona tekemässä oman osansa. Iltaisin täällä on hyvä järjestys.

Ulos mennään yleensä noin klo 9, ja siellä ollaan sitten tunti, pari; enemmänkin, jos sää suosii ja kiinnostus riittää. Olen lasten kanssa ulkona, koska vaikka nuo isommat voivat mielestäni hetken tuossa ollakin niin ettei koko ajan tarvi niskaan puhaltaa, niin pienempien kohdalla ei näin ole.

Perunoiden kuoriminen on minusta nopea homma, ja päiväruoka paistuu monesti uunissa, kesäisin grillaan paljon erilaisia ruokia.

Itse herään aamuisin viimeistään seitsemän pintaan. Miehen kanssa juodaan aamukahvit ja syödään, ja hän lähtee töihin. Minä tyhjennän astianpesukoneen ja laittelen lapsiöle aamupalan valmiiksi. Sitten he yleensä heräävätkin ja päivä käynnistyy.. :)

Jokainen ei tietenkään mahdu syliin juuri haluamallaan sekunnilla, mutta eihän siitä rikki mene; on hyväkin että osaa hetken odottaa. Tykkään lukea lapsille paljon, ja silloin pakkaudumme mahdollisimman lähekkäin :) Päivän lomassa tulee otettua lapset moneen askarewseen mukaan ja juteltua jokaisen kanssa erikseen.

Onko sinulla koskaan vapaa-aikaa? Entä miten jaksat päivällä hoitaa lapset jos yöllä valvot jatkuvasti vauvan kanssa? Pääsettekö koskaan miehen kanssa kaksin pois? Käykö teillä lastenhoitajia?

On minulla. Pääsen lenkille ja jumpalle niin halutessani (iltaisin), kyläilemään, kauppaan, sisariltoihin..
Tämä meidän pienimmäinen kyllä nukkuu yleensä ihan hyvin, viimeisin viikko vain on ollut todella levotonta ja herätä on saanut useita kertoja. Omat raskausajan vaivatkin tekee osansa.. Mutta ihan hyvin jaksan, monena viikonloppuna saan nukkua pidemmät yöunet kuin yksikään tässä perheessä :)

Miehen kanssa lomaillaan aina välillä. Silloin joku tulee yleensä tänne, koska niin on helpointa.

Miksi ette harjoita lähetystyötä?
Kyllähän se uskovaisten poppoo lisääntyy lapsiakin tekemällä mutta on aika hidas tie. Ja se ei ehdi auttamaan jotain ambomaalaista joka tarttee apua _nyt_.

Kyllähän SRK:n kautta tehdään lähetystyötä useissakin maissa. Mutta ei ajatuksena ole niinkään se, että tulisi lisää jäseniä.. Uskon, että meidän keskelle löytää sellainen joka todella haluaa vaikka emme "meteliä" itsestämme pidäkään.

Kyllähän SRK:n kautta tehdään lähetystyötä useissakin maissa. Mutta ei ajatuksena ole niinkään se, että tulisi lisää jäseniä.. Uskon, että meidän keskelle löytää sellainen joka todella haluaa vaikka emme "meteliä" itsestämme pidäkään.
Miksi ajatuksena ei ole saada lisää jäseniä? :D

Ja juu, olen vähän tyly mutta vanhoillislestadiolaisten tekemä lähetystyö länsi-Afrikassa, Afrikan köyhimmissä maissa lähentelee melkein rikosta: he haluavat juurruttaa ehkäisykiellon ja lestadiolaisuuden sinne, eikä semmoista klassista kristinuskoa. Lestadiolaisia ei saisi missään tapauksessa lähettää sinne koska lapsikuolleisuus kasvaa.

https://freepathways.wordpress.com/2014/09/12/ehkaisykielto-koyh

Miksi ajatuksena ei ole saada lisää jäseniä? :D

Ja juu, olen vähän tyly mutta vanhoillislestadiolaisten tekemä lähetystyö länsi-Afrikassa, Afrikan köyhimmissä maissa lähentelee melkein rikosta: he haluavat juurruttaa ehkäisykiellon ja lestadiolaisuuden sinne, eikä semmoista klassista kristinuskoa. Lestadiolaisia ei saisi missään tapauksessa lähettää sinne koska lapsikuolleisuus kasvaa.

https://freepathways.wordpress.com/2014/09/12/ehkaisykielto-koyh

Syystä, jonka jo edellä mainitsin :) Mutta totta kai kaikki ovat tervetulleita.

Niin, kyllähän lähetystyötä tehdään muuallakin, mutta minusta tuolla Afrikassa tarvittaisiin kyllä toisenlaista apua, uskosta viis.

Odottelen vastausta/kommenttia noihin mun kirjoittamiin... esim se viesti liikkeiden eroista.

Ovatko olettamukseni sinun liikkeestäsi oikeita yms.

Liikkeiden eroista kysytään nii usein. Saisi kerrankin kunnolliset vastaukset :)

T. Se el

Yhteistyössä