Haluatko kysyä vl-äidiltä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Valitettavasti minun kokemukseni naapuri vlperheestä...nälkä,ovat itse sanoneet että jääkaappi tyhjä eikä joku ollut saanut ruokaa kun oli loppunut...
Pihalla aina päinsä,kokemuksia ei anneta,vain seuroihin,ei laskettelua,Myllylää tms..

Valitettavasti minun kokemukseni naapuri vlperheestä...nälkä,ovat itse sanoneet että jääkaappi tyhjä eikä joku ollut saanut ruokaa kun oli loppunut...
Pihalla aina päinsä,kokemuksia ei anneta,vain seuroihin,ei laskettelua,Myllylää tms..
Lapsetko kertovat nälästään?

Suosittelisin ihan vähän käyttämään kritiiikkiä noiden asioiden kuunteluun.
Meilläkin on usein tilanne, että lapset 'näkee nälkää'.
Esimerkiksi ei voi syödä mitään koulun jälkeen, kun ei ole syötävää.
Kuitenkin tarjolla voi olla esim.
2-3 eri leipää +päällisiä
2-3 eri lajia hedelmää (mut ku mä en tykkää tuosta ja...)
Pikapuuroja (osaavat tehdä)
jogurttia
Kananmunia, voi paistaa

Tai koko päivänä ei oo ollu lämmintä ruokaa, vaikka jääkaapissa olis eilistä jota voi lämmittää ja iltapuolella on tehty ihan lämmin ruoka ja kutsuttukin syömään.

Mut kun herrasväelle ei kelpaa... en tosin usko että kodin ulkopuolella valittavat.

Kokemuksia tosiaan tulee varmaan vähemmän kuin pienemmissä perheissä, rahat ei riitä kuitenkaan ihan kaikkeen.

ei VL mut iso perhe

Vl mies täällä. Me syödään niin perusruokaa kun olla voi. Perunaa, makaroonia, riisiä jne. Valmisruokia ei osteta kaupasta juuri koskaan. Ravintoloissa syödään harvoin koska isolla porukalla tulee kalliiksi.

Heippa vl-äiti,

en ole vl mutta monia on lähistöllä ja mitä olen heitä tarkkaillut, uskossa on paljon hyviäkin asioita. Kunnioitan vl-uskovaisia siitä että ovat perhekeskeisiä, eivät käytä alkoa ja heidän seurassaan on vahva sosiaalinen side jossa jokainen tekee osansa ja auttaa toista. Lapsille uskon tämän olevan hyvä ja turvallinen kasvuympäristö. Huomioiden että monet vl-perheet asuvat maalla/omakotitaloissa niin ympäristö on lapsille myös turvallinen ja monipuolinen.

Kysyisin sitä että mitä ruokaa laitat ja millaisia kauppaostoksia teet? Olen huomannut että vl-ihmiset osaavat käyttää rahaa keskimääräistä suomalaista fiksummin. Haluaisin myös säästää kauppakuluissa ja tehdä ruokaa itse. Mistä ruuista ruokavalionne koostuu, osaisitko luetella ruuat mm. aamiaisen ja iltapalan, ja muutamia ruokia mitä teet lounaaksi/päivälliseksi?

Olen kuullut että isojen asuntolainojen ja suuren perhekoon vuoksi ruuasta kuten muustakin säästetään ja vl-perheet ovat rahankäytön "ammattilaisia". Haluaisin kuulla sinulta parhaimmat säästövinkit ruokalaskujen suhteen sekä muutenkin.

Laitan ihan perusruokaa. Kanaa, riisiä, perunoita, joskus kasviswokkeja, lihaa ja salaatteja. Sunnuntaille varaan yleensä paremman ruuan. Leipää leivon paljolti itse, samoin pullat ja muut leivonnaiset. Vanukkaat ja jogurtit jää yleensä kauppaan, samoin mehut. Mehujakin teen itse pihan marjoista.

Ruokalistat teen etukäteen pidemmälle ajalle ja käymme tekemässä ostokset pidemmälle ajalle jolloin myös polttoainekuluissa säästetään. Samoille kauppareissuille ajoitetaan myös vaateostokset yms jos niitä on

Vaatteita kierrätetään jonkin verran sisarusten välillä, mutta minä haluan vaatteiden olevan siistejä, joten kuluneet ja nukkaantuneet menee suosiolla roskikseen tai vaatekeräykseen. Huolellisella vaatehuollolla vaatteet saattaa kuitenkin säilyä useammankin lapsen käytön ajan :) Lasten ulkovaatteisiin satsaan, sisävaatteissa useimmiten pihistelen. Alennukset ja tarjoukset käyn tietysti aina läpi.

Rahaa ei mene alkoholiin, ravintoloihin (no syömässä käydään joskus, silloin kun kahden pääsemme) eikä meidän perheessä tupakkaankaan. Reissuja tehdään aina välillä, useimmiten täällä kotimaassa. Reissut toteutetaan kohtuullisella budjetilla eli ei lähdetä pihistelemään mutta ei toisaalta tuhlaamaankaan.

Kotiin ei ostella turhuuksia, mietitään tarkoin tarve.

Laitan ihan perusruokaa. Kanaa, riisiä, perunoita, joskus kasviswokkeja, lihaa ja salaatteja. Sunnuntaille varaan yleensä paremman ruuan. Leipää leivon paljolti itse, samoin pullat ja muut leivonnaiset. Vanukkaat ja jogurtit jää yleensä kauppaan, samoin mehut. Mehujakin teen itse pihan marjoista.

Ruokalistat teen etukäteen pidemmälle ajalle ja käymme tekemässä ostokset pidemmälle ajalle jolloin myös polttoainekuluissa säästetään. Samoille kauppareissuille ajoitetaan myös vaateostokset yms jos niitä on

Vaatteita kierrätetään jonkin verran sisarusten välillä, mutta minä haluan vaatteiden olevan siistejä, joten kuluneet ja nukkaantuneet menee suosiolla roskikseen tai vaatekeräykseen. Huolellisella vaatehuollolla vaatteet saattaa kuitenkin säilyä useammankin lapsen käytön ajan :) Lasten ulkovaatteisiin satsaan, sisävaatteissa useimmiten pihistelen. Alennukset ja tarjoukset käyn tietysti aina läpi.

Rahaa ei mene alkoholiin, ravintoloihin (no syömässä käydään joskus, silloin kun kahden pääsemme) eikä meidän perheessä tupakkaankaan. Reissuja tehdään aina välillä, useimmiten täällä kotimaassa. Reissut toteutetaan kohtuullisella budjetilla eli ei lähdetä pihistelemään mutta ei toisaalta tuhlaamaankaan.

Kotiin ei ostella turhuuksia, mietitään tarkoin tarve.

Olisin kysellyt vielä tarkemmin, eli mitä teillä tarjotaan aamiaiseksi? Puuroa? Marjastetaanko teillä ahkerasti? Mitä iltapalalla on? Miten usein syötte lihaa? Olisin kaivannut ihan esimerkkiruokia kun minulla on köyhä mielikuvitus... Onko teillä oma leivinuuni jossa teette itse leipää? Mites leikkeleet, juustot, kurkku? Mitä jääkaapista löytyy aina, millä perustarpeilla pärjäätte?

Jäin vielä miettimään tuota
'uskovan katsotaan olevan vapaa näistä jne... '

Tuossa on ero. El seurakunnassa ei uskota kristityn olevan missään asiassa vihollisen kiusausten ulottumattomissa. Kaikissa asioissa voi vihollinen houkutella ja pettääkin (esim. meikkaamaan) vaikka uusi ihminen meissä ei haluakaan mitään syntiä tehdä.

Mietin myös, että mitä teille opetetaan lain hengellisyydestä? Ja miten se sopii yhteen sen kanssa, että teoilla voi kieltää uskonsa? Onko siis ajatusten synti pienempi kuin tekosynti?
http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/...ssalaumat-sisäsiittoisia-ja-sairaita-1.140085

Hei

Olen vl-äiti. (mies ja 6-lasta) Haluan kertoa, että myös meidän uskossa ei enää ajatelle niin mustavalkoisesti ja tuomita. Esimerkiksi: Jos äiti tai isä on masentunut niin ehkäisy on täysin sallittu terveydellisistä syistä. Vain lakihenkiset vahtivat enää toisten elämää.
Nuorempi polvi puhuu ettei niiden makuuhuone elämä kuulu muille. Meillä
on aikanakin todella tiukkaa rahan kanssa ja välillä säälin lapsia, kun en pysty ostaa niille
niin kauniita vaatteita kuin haluaisin. Minusta olisi ihana päästä myös perheen kanssa
syömään ulos, Ei vl- elämä ole aina niin ruusuilla tanssimista. Ihan arkea, kipuiluineen.
Lapsi asian kanssa olen niin uupunut, että lääkäri ehdotti kierukkaa ja tulen sen laittamaan. Kukaan toinen ei voi uskoa ottaa toiselta pois jos on halu uskoa.

Joku kysyi. miten suhtaudutaan, kun vl nainen tulee raskaaksi ennen avioliittoa. Uskovaiset ihmiset ovat yhtä biologisia kuin ei uskovaiset. Fyysinen vetovoima on valtava ja vahinkoja sattuu paljon. Synnit on lupa uskoa anteeksi. Minun muutamalla kaverilla on tapahtunut vahinko..toinen sai lapsen ja on edelleen uskossa,,toisella tuli keskenmeno.
Ei uskovat ihmiset oo sen kummenpia kuin muutkaan. Osa pystyy seurustella ns puhtaasti,mutta ei kaikki. ¨

Itsekin vl

Olisi mielenkiintoista tietää, luetteko itse koskaan raamattua, ts bibliaa?
Oletteko vain ns. uskonveljien opetuksen varassa, vai tutkitteko itseksenne raamattua Pyhän Hengen avaamana? Mihin perustatte kiellot korvakoruista, hiustenvärjäämisistä yms? Eli onko ns- kiellot vain kuintenkin ihmisoppeja, kieltoa kiellon päälle, läksyä läksyn päälle? Vapauteen Kristus on meidät vapauttanut, ei orjuuteen noudattamaan kieltojen pitkää listaa.
Kaikki on meille luvallista, mutta kaikki ei rakenna, siinä on ero, toimiiko kieltolistan ja opetettujen asioiden pohjalta, vai siksi, että Henki meissä todistaa jonkin asian, onko se meille hyväksi vai ei.
Esimerkiksi kun palvelija meni etsimään Iisakille vaimoa, hän nimenomaan antoi nenärenkaan yms Rebekalle.
Ja entä hiustenvärjääminen? Olen aina miettinyt liittyykö se jotenkin siihen kohtaan, ettei ihminen voi muuttaa hiustensa väriä, mutta tuo ei liity kyllä värjäämiseen, vaan siihen, että vaikka kuinka värjäisi, niin ns. "oma väri" tulee jossain vaiheesa näkyviin.
Ja jos taas on kyse siitä, ettei meillä tulisi olla ulkonaista koristelua, niin sekin liittyy siihen kultturiin, jossa nimenomaan naiset koristelivat näyttääkseen ulkopuolisille, että olivat rikkaita jne. Ei siihen, etteikö naisella saisi olla jotain korua. Kyse on sisimmästä, ei ulkoisesta näyttämisestä. Esimerkiksi juuri Rebekkaa etsiessään palvelijalle oli annettu tehtäväksi antaa koruja.
Jumala ei koskaan muutu, Hän on sama eilen ja tänään ja huomennakin.
Ja vielä tuosta uskonratkaisusta, tuletteko ns uskoon kasvamalla siihen, eikö henkilökohtaista ratkaisua tarvita?

Ajattelen, että teot seuraa uskoa. Mutta ei ole tarkoitus tehdä töitä autuaaksi tulemisen toivossa tietenkään.

Jos paras ystäväni ehkäisee, koen että on kieltänyt uskonsa. Toisaalta jos hänellä on "epäuskoinen" (lainausmerkit, koska ajattelen että meillä ihmisillä ei ole oikeutta määritellä onko joku epäuskoinen) mies joka hoitaa ehkäisyn, ei se ole ystäväni synti silloin.

Hei! Pakko kommentoida, että mielestäni tää on ehkä vähä jotenki outo/vieras ajatus. Mun mielestä ensinnäkin on useita esim terveydellisiä syitä miksi voi/tulee ehkäistä. Lisäksi ehkäisy on semmonen asia josta pariskunnat päättää yhdessä, joten jos ehkäisytapa on että nainen esim ehkäisee vaikka pillereillä niin sillon mies voi olla lestadiolainen ja jos jossakin suhteessa mies esim teettää sterilisaation niin sillon nainen voi olla vl?? Näinkö ajattelet? On se ehkäisytapa mikä vaan niin molemmathan siinä sitä seksiä harrastaa :D

Enpä ole saanut vastausta Togo kysymykseen? Avustusjärjestöt auttavat köyhää maata ja lestat vievät törkysanomaansa sinne ettei ehkäisyä saa käyttää..samoin suomalaiset lestanaiset tuovat sieltä miehiä tänne..miksi?

Kyllähän SRK:n kautta tehdään lähetystyötä useissakin maissa. Mutta ei ajatuksena ole niinkään se, että tulisi lisää jäseniä.. Uskon, että meidän keskelle löytää sellainen joka todella haluaa vaikka emme "meteliä" itsestämme pidäkään.

"Uutiset 12.6.2014 09:32 | Päivämies-verkkolehti
– Matkoja tehdään Venäjällä, Baltian alueella ja Euroopassa. Pohjoismaissa lähetysmatkat toteutetaan yhteistyössä Ruotsin sisarjärjestön, SFC:n kanssa. Afrikan sekä Pohjois- ja Etelä-Amerikan lähetystyötä tehdään yhteistyössä Pohjois-Amerikan sisarjärjestön, LLC:n kanssa, kertoo lähetystyön toimialasihteeriLeena Äijälä.
SRK:n lähetystyö näkyy konkreettisesti kesäkuun viimeisellä viikolla järjestettävissä Pyhäjoen suviseuroissa pitkänä lippurivistönä. Lippurivistössä ovat edustettuina niiden maiden liput, joissa SRK tekee säännöllistä lähetystyötä. Tänä kesänä lippurivistössä on mukana ensimmäistä kertaa Ecuadorin ja Senegalin liput.

– Liput ovat valtioiden ranskankielisessä aakkosjärjestyksessä: Suomi, Saksa, Kanada, Ecuador, Espanja, Viro, USA, Gambia, Ghana, Unkari, Kenia, Latvia, Norja, Iso-Britannia, Venäjä, Senegal, Ruotsi, Sveitsi ja Togo, kertoo SRK:n lähetystyönsihteerin tehtäviä hoitava pääsihteeri Juha Kaarivaara."

Vastaan ihan nopeasti sinulle tässä välissä, en ole varma jäikö tuonne miten monta muuta kysymystä odottelemaan... :) Niin, minä olen itse alkujani vanhoillislestadiolaisesta perheestä kuten on miehenikin. On tuntunut luonnolliselta ja hyvältä jatkaa sitä, mihin on lapsesta saakka kasvanut ja oppinut eikä missään vaiheessa ole tullut sellaista ajatusta että pitäisi jotenkin kyseenalaistaa onko näin hyvä. Olen tyytyväinen elämään näin :) Mutta tiedän ja ymmärrän, että on toisenlaisiakin tarinoita ja nehän on aina surullisia tapauksia monellakin tapaa. Pääasiahan olisi tietysti, että meillä kaikilla olisi hyvä elämä ja hyvä olla, missä sitten olemmekin ja miten sitten elämmekin.

Kuules... Huomaan, että sinulla on halu esitellä uskoamme varmasti ihan vilpittömin perustein. Huomaan myös, että olet saanut lahjaksi tähän mennessä sellaisen elämän ja kehon, josta on hyvä ammentaa voimaa arkeen ja elämään. Kritisoimalla sairauden hoidoksi määrättyä ehkäisyä, et kuitenkaan ainakaan helpota sen uskonystävän matkaa, jolla keho tai mieli eivät toimi kuten omasi. Ajatteletko, että hän on valinnut itselleen sairauden saadakseen syyn ehkäistä? Sovittiko Jeesus synnit ja meni taivaaseen valmistamaan paikkaa vain terveille ja vahvoille? En tarvitse kysymysiin vastausta tänne palstalle, mutta toivoisin sinun tutkivan niitä sydämessäsi ja ymmärtävän, ettei usko ole kiinni siitä, kuinka hienosti kykenee heittäytymään elämään. Kyse on siitä, että on HALU uskoa synnit anteeksi ja rauha Jumalan kanssa. Emme myöskään ole uskomassa perhetaustasta johtuen, vaan siksi, että pääsisimme taivaaseen. Jumala on heikoissa väkevä.

Mitä lehtiä luet tai tilaat?

Minkälaisia ketjuja luet ja kommentoit keskustelupalstoilla. Onko vaikea vältellä "sopimattomia" aiheita?

Käyttekö lasten kanssa päivisin missään kerhoissa ja kyläilemässä? Onko teillä ei-vl kavereita tai tuttuja? Tapaatko ei-vl äitejä?

Minkätasoinen koulutus sinulla on (ei tarvitse sen tarkemmin avata, ellet halua)? Oletko miettinyt työuraasi ja miten se mahtaa tulevaisuudessa mennä?

Pitävätkö vl-äidit paljon blogeja?

Minkä kokoinen koti teillä on? Miten neliöt riittävät? Entä tulevaisuudessa? Onko teillä samanlainen sisustus kuin usein nuorissa vl-perheissä, neutraaleja ja vaaleita sävyjä ja sitten pieniä väripilkkuja sisustuksessa (marimekkoa ym.)?

Tuleeko liikkeen ulkopuolelta ihmisiä uskoon? Hyväksytäänkö heitä oikeasti tasavertaisiksi sellaisten kanssa, jotka ovat syntyneet ja kasvaneet uskossa? Minkälaisia ihmisiä tällaiset käännynnäiset ovat yleensä?

Miten suhtaudut ei-uskovaiseen?
Itse seurustelin ex-lestadiolaisen kanssa muutama vuosi sitten. Tunsin hänen siskonsa ja perheensä ennestään. Hänen perheensä kyllä hyväksyi minut, mutta käskivät exääni olevan varuillaan minun kanssani. Syyt tähän oli, koska olin saanut lapsen 16-vuotiaana, minulla oli lävistyksiä ja räikeästi värjätty tukka. Kun kerran sanoin puolivitsillä hankkivani ison pääkallon selkääni, exäni soitti peloissaan äidilleen, pelkäsi minun olevan saatananpalvoja..
Kun olimme pari kuukautta seurustellut, alettiin kysellä, menemmekö kesällä naimisiin.
Onneksi erottiin.

Miten suhtaudut ei-uskovaiseen?
Itse seurustelin ex-lestadiolaisen kanssa muutama vuosi sitten. Tunsin hänen siskonsa ja perheensä ennestään. Hänen perheensä kyllä hyväksyi minut, mutta käskivät exääni olevan varuillaan minun kanssani. Syyt tähän oli, koska olin saanut lapsen 16-vuotiaana, minulla oli lävistyksiä ja räikeästi värjätty tukka. Kun kerran sanoin puolivitsillä hankkivani ison pääkallon selkääni, exäni soitti peloissaan äidilleen, pelkäsi minun olevan saatananpalvoja..
Kun olimme pari kuukautta seurustellut, alettiin kysellä, menemmekö kesällä naimisiin.
Onneksi erottiin.
Veikkaan että mies halusi seurustella kanssasi järkyttääkseen perhettään. Oli ikäänkuin huomionhakuinen huuto.
Sitten tais mennä liian pitkälle kun pääkalloa suunnittelit, ja mieskin havahtui omaan typeryyteensä.
Mutta rehellisesti sanoen en voi ymmärtää sitä, että vl pitävät itseään muiden yläpuolella ja luulevat etteivät muilla ole taivaaseen asiaa, jos ei lahkoon kuulu. Onneksi he eivät ole tuomareita.
Vanha vitsi kuuluukin, että porukkaa meni taivaaseen, ja tietenkin se Pietari esitteli siellä paikkoja. Erään oven takana Pietari käsiki olemaan hipihiljaa ja hiipimään ohi. Joku kysyi myöhemmin, että miksi näin. Pietari vastasi, että oven takan aovat lestadiolaiset, pitää mennä hiljaa ohi, että he luulevat ettei taivaassa ole muita.

Ap:n puolesta voin vastata tuohon Togo-kysymykseen. Vl-liikkeessä on paljon enemmän sinkkunaisia kuin -miehiä, ja sinkkujen kesken käydään melkoista taistelua miehistä etenkin etelä-Suomessa. Togosta löytää helposti lestadiolaisen miehen, he lähtevät mielellään köyhästä maasta "rikkaisiin" naimisiin :)
Sitten kysymys: koetko, että vl-liike edesauttaa esim. rikosten salaamista kun puhutte olevanne raittiita, perhekeskeisiä ja ahkeria ihmisiä jotka eivät _halua_ tehdä mitään syntiä? Nähdäkseni tuollainen ajatusmaailma poissulkee mahdollisuutta huomata että se omakin pesä voi olla törkyinen. Nähdään maailman ihmiset moraalittomina syntisinä jotka huoraavat ja juopottelevat vaikka samat ongelmat rehottavat myös teidän liikkeessänne.

Tätä olen myös ihmetellyt. Luen Raamattua päivittäin ja olen uskossa, mutta Raamatussa ei sanota kertaakaan, että vanhoillislestadiolaiset pelastuisivat. Raamattu ei puhu mitään vl:sta. Jeesus ainoastaan pelastaa ja vapauttaa, ei vl:suus.

Jeesuksella ei ollut rajoituksia. Hän osoitti millainen Isä meillä on; täynnä armoa ja rakkautta. Tällainen rakkauden Jumalako kieltäisi ehkäisyn ja vaatimalla vaatisi meitä tekemään asioita, joita emme jaksa ja kykene? Seksi on annettu iloksi ja siunaukseksi, aikuisten väliseksi rakkaudeksi. Ei taakaksi ja peloksi raskaaksi tulemisesta. Jokaista alkanutta elämää tulee kunnioittaa ja jokaisella elämällä on oikeus syntyä, mutta meille on annettu viisaus ja oikeus valita jo ennen tätä. Mitään elämäähän ei ole alkanut vielä.

Vl jumalakuva on todella ankara ja lakihenkinen. Suoritususkonto, jossa ei ole elävän uskon kanssa juurikaan yhteyttä. Miehet painaa yrityksissään aamusta iltaan, ja harvoin ovat oikeasti perheidensä kanssa. Suhdetta lapsilaumaan ei kerkeä luomaan, saati sitten henkilökohtaista suhdetta Taivaan Isään.

Minkälaisiin harrastuksiin ohjaat lapsiasi? Soitetaanko teillä jotain instrumentteja, harrastetaan urheilulajeja, luetaan kirjoja, neulotaan? Mitä itse teet?

Minkälaiset harrastukset ja aktiviteetit ovat suositeltavia ja hyväksyttyjä?

Lapsetko kertovat nälästään?

Suosittelisin ihan vähän käyttämään kritiiikkiä noiden asioiden kuunteluun.
Meilläkin on usein tilanne, että lapset 'näkee nälkää'.
Esimerkiksi ei voi syödä mitään koulun jälkeen, kun ei ole syötävää.
Kuitenkin tarjolla voi olla esim.
2-3 eri leipää +päällisiä
2-3 eri lajia hedelmää (mut ku mä en tykkää tuosta ja...)
Pikapuuroja (osaavat tehdä)
jogurttia
Kananmunia, voi paistaa

Tai koko päivänä ei oo ollu lämmintä ruokaa, vaikka jääkaapissa olis eilistä jota voi lämmittää ja iltapuolella on tehty ihan lämmin ruoka ja kutsuttukin syömään.

Mut kun herrasväelle ei kelpaa... en tosin usko että kodin ulkopuolella valittavat.

Kokemuksia tosiaan tulee varmaan vähemmän kuin pienemmissä perheissä, rahat ei riitä kuitenkaan ihan kaikkeen.

ei VL mut iso perhe
Ei mulle muut lasten kaverit kyllä puhu nälästä tai jääkaapin tyhjyydestä...

Lestadiolaisten oppirakennelmahan on sinänsä ihan looginen ja omien puitteidensa sisällä "totta". Usko on päätöksestä kiinni: mihin haluaa tarttua ja mille peruskiville maailmankatsomuksensa rakentaa. Etkö koskaan kaipaa ulos laatikosta? Eikö tuntuisi ihanalta kun kaikkea kohtaamaasi uutta tietoa ei tarvitsisi mahduttaa osaksi samaa rakennelmaa, ristiriitoja välttäen? Kun voisit miettiä asioita ilman pelkoa siitä, että usko on uhattuna.

Itselleni uskosta eroon kasvaminen oli tie ahdistuksesta rauhaan, vapauteen ja iloon, omaksi itsekseni. Yllättäen harmonia löytyi harmoniseksi luulemani rakennelman ulkopuolelta. En voi kuin suositella :)

Yhteistyössä