L
Liinastiina
Vieras
Suosittelen ottamaan etäisyyttä. Niin itse tein hankalan vanhemman kanssa. Jos on tarpeeksi masentunut/katkera, niin vetää vaan muut mukanaan tunteista välittämättä,
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Fiksuja ajatuksia.Lapsi ei koskaan pyydä syntyä vaan äiti päättää lapsen elämästä. Sen jälkeen äiti on velvollinen huolehtimaan lapsestaan parhaan taitonsa mukaan. Lapsi ei ole äidille kiitollisuudenvelassa elämästään eikä kasvatuksestaan. Itse kuulin jatkuvasti äidiltä lapsena ja nuorena sitä valitusvirttä, kuinka minun tulisi olla kiitollinen hänelle, kun hän oli 9 kk raskaana, synnytti ja imetti ja kasvatti minut. Mutta miten kasvatti, onkin sitten oma kysymyksensä.
Aikuinen ihminen on itse vastuussa omista ihmissuhteistaan. Lapsia ei voi tehdä itseään varten ja omaksi vanhuudenturvaksi ja sälyttää näin lasten niskaan omaa aikuisen ihmisen vastuutaan omasta elämästään. Minulla on neljä lasta enkä odota heidän olevan minulle kiitollisia niistä valinnoista, joita minä olen tehnyt heidän puolestaan. En odota heidän myöskään olevan minusta ja elämästäni vastuussa. Siksi olen pitänyt yllä muita ihmissuhteitani koko lasteni elämän ajan, koska jonain päivänä lapset muuttavat pois, perustavat omat perheensä ja elävät omaa elämäänsä työn, perheen ja ystäviensä kanssa.
Meidän äitien on osattava ottaa vastuu omasta elämästämme ja osattava antaa lapsillemme tilaa elää heidän elämäänsä. He eivät ole meidän jatkeitamme. Oma äitini ei vielä tänä päivänäkään - olen yli 40 v. - ymmärrä, että en ole hänen jatkeensa ja jaa hänen kanssaan samoja ajatuksia, tunteita ja muistoja.
Peukuttaisin jos pystyisin. Tuo Irina on joko sekopää tai trolli. Sääliksi todella käy lasta, jos on tosissaan.
Ei voi olla totta -kirjoituksesi anopistasi on kuin täydellinen kuvaus meidän perheen tilanteesta!! Kiukkuspäissäni etsin tietoa siitä mikä on oikeasti normaalia ja löysin tämän sinun tekstin. Lohdullista tietää, että on olemassa ainakin yksi ihminen joka ymmärtää! Meillä lisäbonarina tuohon itsensä surkutteluun leskeksi jäämisestä ja marttyyripuuhin on vielä syvä kateus omaa lapsenlasta kohtaan. Ristiäiset, synttärit ym. juhlat, jossa lapsi on ollut huomion keskipisteenä ovat KAIKKI keskeytyneet 75 vuotiaan anopin itkupotkuraivareihin. Jos lähdemme reissuun, niin palatessamme anoppi esittelee itsetuhoisia kirjoitelmiaan ja mököttää parisen viikkoa. Kaiken tämän perustelee sillä, että olemme hänelle niin tärkeitä. Puolisoni ei uskalla nostaa kissaa pöydälle äitinsä kanssa, koska pelkää seuraamuksia. Puolisoni on ainoa lapsi ja taakka siis aivan älytön![]()
Kyllä minusta elämän kiertokulussa toinen käsi kannattelee toista. Olet saanut lapsena nauttia äiti rakkaudesta ja hoivasta. Nyt aikuisena äiti ikääntyy ja on heikommassa asemassa. On Sinun vuorosi astua esiin ja alkaa tukea ja kannattella häntä.
Näinhän se on selvästi mennyt.Toisaalta on varmasti ärsyttävää, toisaalta todella surullista. Onko tässä käynyt juuri niin että eli täysillä lapsilleen, omat ystävät ja kaverit jäi taka-alalle perheen tieltä? Ja nyt ei olekaan enää mitään.