Kuinka monessa työhaastattelussa olette käynyt ennenkuin on tärpännyt?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tokasta sain. Ekaan hain ihan varmuuden vuoksi, koska se vaikutti kivalta työltä. Mutta tiesin, että mulla oli huonot mahikset. Yllätyin, että pääsin edes haastatteluun.

Yleensä jokaisesta haastattelusta tärppää. Yleensä työnantajat eivät kutsu haastatteluun, elleivät ole aika varmoja sopivuudesta. Sen ainoan kerran kun ei tärpännyt, mokasin haastattelun itse totaalisesti -- se oli elämäni ensimmäinen työhaastattelu, enkä mm. esitellyt itseäni, en tiennyt yhtään mitään yrityksestä, menin haastatteluun tavallisissa vaatteissa, minulla ei ollut todistuksia eikä mitään muutakaan mukana, jne.

Eli jos pääset haastatteluun, mutta et saa työtä, oletko varma, ettet tee siellä jotain perustavanlaatuista mokaa?

Yleensä jokaisesta haastattelusta tärppää. Yleensä työnantajat eivät kutsu haastatteluun, elleivät ole aika varmoja sopivuudesta. Sen ainoan kerran kun ei tärpännyt, mokasin haastattelun itse totaalisesti -- se oli elämäni ensimmäinen työhaastattelu, enkä mm. esitellyt itseäni, en tiennyt yhtään mitään yrityksestä, menin haastatteluun tavallisissa vaatteissa, minulla ei ollut todistuksia eikä mitään muutakaan mukana, jne.

Eli jos pääset haastatteluun, mutta et saa työtä, oletko varma, ettet tee siellä jotain perustavanlaatuista mokaa?

No ainakin ne työpaikat mihin minä olen hakenut, haastatteluun kutsuttavia on ollut kymmeniä tai satoja ja kun paikkoja on ollut auki 1-3 niin selvähän se on ettei kaikille tärppää.
En kyllä keksi tehneeni mitään mokaa.. Olen aina valmistautunut etukäteen ja tutustunut yritykseen, ollut ajoissa ja siististi pukeutunut, pitänyt todistukset mukana, vastaillut mielestäni ihan fiksusti ja hyvin ainakin 95% kysymyksistä.

Se on vaihdellut paljonkin. Oli pätkä että olin pisimmillään vuoden työttömänä jolloin ramppasin ja hain ennenkun tärppäsi. Sitten on ollut pari haastattelua ja töihin.Tää viimeisin oli silleen että just olin loepttanu edellisessä ja selasin paikkoja. Yks oli joka haki kiireellä ja soitin. 2pv kuluttua aloitin edes tapaamatta ensin. Sillä tiellä olen edelleen nyt 3v jälkeen. Jaksa vaan ap yrittää. Loppujen lopuksi 6 haastattelua ei ole vielä paljoakaan. Nykyään työmarkkinat ovat kovat ja hakijoitakin riittää.
Sanottakoon että mulla on vaikeuksia oikeinkirjoituksessa, silti hakemusten perusteella olen päässyt haastatteluihin ja saanut paikan. Parikertaa pelkän sähköpostin ja puhelun kautta. Riippuu tietysti alasta kuinkapaljon merkitsee hakemuksen asu ja kielioppi. Hain myös silloin pidemmällä jaksolla kaikkea muutakin mistä saisi leipä rahaa, loppujen lopuksi mikään muu ei tärpänny kun oman alan työ.

Keskimäärin toisesta haastattelusta sisälle, jos ei laske näitä vuokrafirmojen aloitushaastatteluja. Haastatteluihin pääseminen onkin sitten ollut vaikeampaa, hakijoita yhtä paikkaa kohden satoja eikä minulla ole erityisosaamista eikä edes papereita koulusta, vaikka alan työkokemusta onkin vuosia. Jotenkin haastattelussa onnistun olemaan vakuuttava, jos tuuri käy ja sinne asti pääsen :)

Työnhakuprosessi on todella turhauttava ja suoraan sanottuna perseestä. Aina vuoden kahden sijaisuus/määräaikaisuus ja taas armoton hakeminen ja ravaaminen työkkärissä, vuokrafirmoissa ja haastatteluissa, joita yhteen paikkaan on helposti 3-4, jos loppuun asti pääsee.

No ainakin ne työpaikat mihin minä olen hakenut, haastatteluun kutsuttavia on ollut kymmeniä tai satoja ja kun paikkoja on ollut auki 1-3 niin selvähän se on ettei kaikille tärppää.
En kyllä keksi tehneeni mitään mokaa.. Olen aina valmistautunut etukäteen ja tutustunut yritykseen, ollut ajoissa ja siististi pukeutunut, pitänyt todistukset mukana, vastaillut mielestäni ihan fiksusti ja hyvin ainakin 95% kysymyksistä.
Mistä tiedät, että haastateltavia on noin paljon? Yleensä yritykset rajaavat pois suurimman osan hakijoista paperien perusteella, ja haastatteluun kutsutaan vain harvat. Ei yrityksillä ole aikaa ja resursseja haastatella kymmeniä ihmisiä. Mutta ehkä sinun kohdallasi joku muu on sitten valmistautunut vielä paremmin. Voisit kokeilla kuitenkin soittaa aiemmin hakemaasi yritykseen ja kysyä rekrytoijalta, mihin hänen mielestään sinun pitäisi jatkossa panostaa.

Mistä tiedät, että haastateltavia on noin paljon? Yleensä yritykset rajaavat pois suurimman osan hakijoista paperien perusteella, ja haastatteluun kutsutaan vain harvat. Ei yrityksillä ole aikaa ja resursseja haastatella kymmeniä ihmisiä. Mutta ehkä sinun kohdallasi joku muu on sitten valmistautunut vielä paremmin. Voisit kokeilla kuitenkin soittaa aiemmin hakemaasi yritykseen ja kysyä rekrytoijalta, mihin hänen mielestään sinun pitäisi jatkossa panostaa.

Osa haastatteluista on ollut ryhmähaastatteluita ja on kerrottu kuinka paljon hakijoita ja haasteltavia on ollut.
Totta, että voisin soittaa rekrytoijalle jälkikäteen ja näin teenkin kyllä jos en seuraavallakaan kerralla tule valituksi.
En usko että kaikki ei-valitut olisivat mokanneet jotenkin tai olleet merkittävästi huonompia, luulen että useimmat ovat hyviä vaihtoehtoja ja sitten yksi voi pompata sieltä esiin enemmän tai voi olla kova vääntö siitä kenet valitaan.
Tuntuu vain että aina on joku pätevämpi, parempi, jolla on enemmän kokemusta ja suosittelijoita jne.

En ole päässyt edes haastatteluun vielä. Kymmenkunta hakemusta on ehtinyt lähettää sekä suoraan yrityksiin että rekryfirmoihin. Minun vikani taitaa olla ikä, olen liian vanha. Koulutusta ja pitkä työkokemus on.

Nuorempana sain lähestulkoon jokaisen työpaikan johon kävin haastattelussa. Nykyisin on vaikeaa saada edes kutsua haastatteluun. Syitä voi olla monia, esim. ajat ovat vaikeammat (hakijoita on paljon, paikkoja vähän), minua pidetään "liian vanhana", olen liian korkeasti koulutettu.

Oon käyny työhaastatteluissa lähinnä muodollisesti, eli olen periaatteessa ollut jo valittu hommaan, mutta kai ne mielellään vielä tarkastaa tyypin ennen palkkaamista ihan "livenä". Se työhaastatteluun pääseminen onkin sitten eri juttu...
Yleensä olen kyllä välttynyt haastatteluilta, kun olen vaan "ajautunut" mukaan erilaisiin tutkimusprojekteihin. Mutta jos rahotusta ei tuu, niin pitää tehä välillä "oikeita töitä":D, että saa leivän pöytään.

En ole päässyt edes haastatteluun vielä. Kymmenkunta hakemusta on ehtinyt lähettää sekä suoraan yrityksiin että rekryfirmoihin. Minun vikani taitaa olla ikä, olen liian vanha. Koulutusta ja pitkä työkokemus on.

Tota, kymmenkunta hakemusta ei ole mitään, joten tuota ikäkorttia on turha vetää esiin. Itse olen ollut pari kertaa puoli vuotta työttömänä- syynä tähän ihan yksinkertaisesti se, että yhtä paikkaa hakee monta sataa ihmistä, jollei ole joku tosi spesiaaliala. Sain töitä, mutta hakemuksia tein varmasti reilun 100 kpl... Työkokemusta on, en ole vanha mutten nuorikaan jne., mutta ajat on mitä on.

Tota, kymmenkunta hakemusta ei ole mitään, joten tuota ikäkorttia on turha vetää esiin. Itse olen ollut pari kertaa puoli vuotta työttömänä- syynä tähän ihan yksinkertaisesti se, että yhtä paikkaa hakee monta sataa ihmistä, jollei ole joku tosi spesiaaliala. Sain töitä, mutta hakemuksia tein varmasti reilun 100 kpl... Työkokemusta on, en ole vanha mutten nuorikaan jne., mutta ajat on mitä on.

Ala on sen verran harvinainen, ettei paikkoja ole juurikaan auki. Yksi paikka ilmoitti, että hakijoita oli ollut 53 kpl.

Yhteistyössä