Mistä teillä kaikilla muilla on rahaa ihan "loputtomiin" ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä olen köyhän perheen lapsi ja kärsin siitä aina. Olen syntynyt -88, eli mennyt kouluun -95 ja päässyt ylioppilaaksi 2007.
Mä en saanut koskaan mitään. Kai meillä olisi oikeasti ollut varaakin, mutta mun vanhemmat olivat jotain elämäntapasäästäjiä. Sain syksyllä lenkkarit ja niillä mentiin seuraavaan syksyyn, vaikka olisi ollut kuinka rikki. Mitään kesäkenkiä tai tennareita mulla ei ollut. Kumpparit oli yleensä äidin vanhat ja alakouluikäisenä ihan liian isot mulle.
Vaatteet oli pääasiassa lahjoituksena saatuja. Teini-ikäisenä sain synttärilahjaksi 50e, jolla sitten piti maksaa junalippu kaupunkiin ja siitä mitä jäi niin sain ostaa vaatteita.

Mua kiusattiin aina siitä, että mun vaatteet oli vanhanaikaisia ja kännykkä ihan aataminaikainen. Meillä ei ollut kotona tietokonetta, joten lukioiässä mä kävin kirjaston koneella. Mun vanhemmat joi paljon. Luonnollisestikaan ei matkusteltu ja ainoat huvipuistokäynnit oli koulujen luokkaretkiä. Kadehdin aina niitä tyttöjä, joilla oli kaikkea kaunista ja ihanaa ja muodikasta.

Koko opiskeluiden ajan tein kahta työtä koulun ohella ja vuodessa pidin pari viikkoa vapaata, jolloin matkustin ulkomaille. Olen tässä 10v sisällä käynyt ulkomailla 23 kertaa.

Nyt saan ihan hyvää palkkaa ja mulla on kai jonkinlainen ostosriippuvuus ja näyttämisen halu. Shoppailen jatkuvasti uusia vaatteita ja mulla on kalliita merkkilaukkuja. Itseasiassa juuri tulin kaupungilta ja sinne hurahti 450e parin tunnin sisällä. Mulla on myös kaunis koti ja sisustan paljon. Palkkani on hyvä, käteen jää 2600e ja se on mun ikäiselle hyvin. Asuntolaina+yhtiövastike+kotivakuutus vie 700e ja 1900e jää muuhun. No auto syö kyllä mukavasti mun rahoja mutta kyllä mulle jää ruokaan, shoppailuun yms helposti jopa 1800e. KAIKKI menee mitä tulee.

Mulla on jäänyt lapsuudesta niin suuret traumat, että mulla on ihan hirveä tarve saada kaikki takaisin. Haen hyväksyntää materian kautta, vaikka mulla on heikko itsetunto ja läheisriippuvuus. Ja kyllä, käyn terapiassa :) Se maksaa kuukaudessa 80e.

Sellaiset ihmiset rakentavat uusia omakotitaloja, joilla ei oikeasti ole siihen varaa. Lainanlyhennykset vievät liian suuren osan tuloista. Eikä tarvitse olla edes uusi omakotitalo, vaan mikä tahansa liian kallis asumismuoto.
Sitten liian pienillä tuloilla siitä talosta/asunnosta halutaan vielä aivan liian suuri ja hieno.

Meillä on 120m2 perus pakettitalo. Kyllä tämä on laadukas talo ja hyvä talovalmistaja. Emme ole tinkineet mistään. Mutta meillä on myös asuinalueemme pienin talo. Sisällä meillä on kaunista ja hienosti sisustettu.
Itsessään tämä talo lienee lähiömme "halvimpia".
Taidamme kuitenkin olla naapurustomme suurituloisin perhe. Mieheni vuositulot 200t luokkaa ja mulla 90t luokkaa. Pääomatuloja saadaan yhteensä vuodessa noin 30000.

Pointti: asuntolainaa ei ole. Talo on meidän tarpeisiin sopiva. Ei ylimitoitettu, tehty sitä varten että muut olisivat kateellisia tai rakennettu niin että kalleinta mahdollista joka puolelta.

Asumiskulut riippuvat siitä, missä asuu. Helsingissä omakotitaloa ei saa alle 300 000 €, kauempana riittää jo 70 000 €. Minä sisustin kämppäni kirpparihuonekaluilla ja tuttavien roskiin menevillä huonekaluilla. Tori.fi on hyvä, samoin kierrätyskeskus. Koko talossani uutena ostettuja huonekaluja on vain jääkaappi ja kolme rahia. Sama vaatteissa, eli kirppiksiltä ja tuttavilta. Merkkivaatteet kiertävät parilla eurolla nekin. Näin tilille jää joka kuukausi kivasti rahaa pahan päivän varalle.

Monien vanhemmat tosiaankin avustavat lapsiaan avokätisesti. Ei ole harvinaista saada asunnon käsiraha vanhemmilta, samoin auto, ulkomaanmatkat ja siinä välissähän on tietenkin lapsikullan synttärit ja nimpparit ja joulut ja juhannukset ja tässä vähän että voit ostaa jotain kivaa.
Opiskeluaikana olin ainoa jota vanhemmat eivät avustaneet, muut saivat omiin silmiini runsaasti apua vanhemmiltaan. Ja asuin useamman kämppiksen kanssa, joten otantaa on. Joidenkin vanhemmat avustivat lähes tonnilla kuussa, mutta noin yleisesti ottaen vanhemmat maksoivat vakuutukset ja vaatteet ja harrastukset ja siihen joka kuukausi muutaman satasen käyttörahaa.

Omassa kaveripiirissäni se vanhempien avustus on auttanut paljon oman varallisuuden luomisessa. Suorien tulonsiirtojen lisäksi vanhemmat ovat auttaneet saamaan ensimmäisen lainan ja näin nuori pääsee kartuttamaan omaa varallisuuttaan. Tässä yli kolmekymppisenä se alkaa jo kummasti näkyä, kenellä on omakotitalot maksettu ja kuka vasta pääsee ottamaan ensimmäistä lainaansa.

Minulla on hyvätuloiset vanhemmat, mutta heti lukion jälkeen muutin omilleni, eikä siinä ollut vanhemmilla mitään osuutta. Itse järjestin kaiken, hankin kämpän ja työpaikan, vanhemmiltani en pyytänyt senttiäkään. Saman ikäinen kaverini toimi samoin, ainoa ero oli, että hänen vanhempansa eivät olleet hyvätuloisia. Kaverini sai parempaa palkkaakin, vuokra meillä oli sama, mutta silti minulla jäi palkasta aina säästöön ja kaverini oli aina persaukinen. Ilmeisesti matalatuloisten vanhempien lapset eivät opi elämään säästäväisesti, vaan kaikki mikä tulee, pitää pistää välittömästi menemään, oli palkka kuinka hyvä tahansa.

Hei, oikeasti omalla työllä/sijoituksilla vaurastunut on se kaikkein pihein. Ei ostele uusia "rättejä" jatkuvasti, vaan tosi tarpeeseen. Ostaa vain sitä, mikä tuottaa lisää vaurautta...

Eri juttu on nää kultalusikka suussa syntyneet(hyi inhotus)

Meillä on 120m2 perus pakettitalo. Kyllä tämä on laadukas talo ja hyvä talovalmistaja. Emme ole tinkineet mistään. Mutta meillä on myös asuinalueemme pienin talo. Sisällä meillä on kaunista ja hienosti sisustettu.
Itsessään tämä talo lienee lähiömme "halvimpia".
Taidamme kuitenkin olla naapurustomme suurituloisin perhe. Mieheni vuositulot 200t luokkaa ja mulla 90t luokkaa. Pääomatuloja saadaan yhteensä vuodessa noin 30000.

Pointti: asuntolainaa ei ole. Talo on meidän tarpeisiin sopiva. Ei ylimitoitettu, tehty sitä varten että muut olisivat kateellisia tai rakennettu niin että kalleinta mahdollista joka puolelta.

Asuntolainattomuus ei ole järkevää taloudenhallintaa. Jostain syystä tällä mammapalstalla saa vähän väliä lukea omahyväisiä tekstejä siitä miten itsellä ei ole auto- tai asuntolainaa. Kun laina on järkevästi kohdennettu, esim. asunto, se on itsessään järkevä valinta. Voit kysyä asiaa joltain talousviisaalta jos et minua usko. Matalan tai nyt lähes olemattoman koron aikana velkaa kannattaa ottaa. Ylimääräinen raha kannattaa sijoittaa tai muuten vain helpottaa omaa elämäänsä sillä. Laina ei ole mikään piru.

Ai tässä mietittiinkin lähinnä Milannan elämää.

Mutta enivei, onhan monilla vielä lapsiakin joille ostellaan vaatteita yms eikä vain itselle. Joillain on rahaa, joillain ei. Eipä se ainakaan mun elämääni hetkauta. Niillä mennään mitä itsellä on. Joskus voi käydä tuuri lotossakin tms tai sitten ei.

Älkää liikaa miettikö, mitä Milanna tänne kirjoittelee. Se on ehtaa Full Bull.
Hän ei elä sitä elämää - ainoastaan elä kuvitelmissaan täällä. Hänen todellinen massiton elo Maskussa on sitten ihan toisenlaista.

Asuntolainattomuus ei ole järkevää taloudenhallintaa. Jostain syystä tällä mammapalstalla saa vähän väliä lukea omahyväisiä tekstejä siitä miten itsellä ei ole auto- tai asuntolainaa. Kun laina on järkevästi kohdennettu, esim. asunto, se on itsessään järkevä valinta. Voit kysyä asiaa joltain talousviisaalta jos et minua usko. Matalan tai nyt lähes olemattoman koron aikana velkaa kannattaa ottaa. Ylimääräinen raha kannattaa sijoittaa tai muuten vain helpottaa omaa elämäänsä sillä. Laina ei ole mikään piru.

Miksi ottaa lainaa, jos ei tarvitse? Lainassa maksaa korkoja joka tapauksessa, eli tavallaan turhaa rahaa. On aivan ihannetilanne, jos ei asuntolainaa ole, mutta asunto on oma. Silloin on elämä hyvin pitkälle jo turvattu. Riippuu toki vähän monesta asiasta.
Jos nuorella ihmisellä on velaton asunto, niin yleensä sitten on mahdollisuus sijoittaakin sitä rahaa. Toisaalta asuntolaina on halvempaa kuin sijoittamiseen otettu laina.. Riippuu mistä roikkuu.

Sellaiset ihmiset rakentavat uusia omakotitaloja, joilla ei oikeasti ole siihen varaa. Lainanlyhennykset vievät liian suuren osan tuloista. Eikä tarvitse olla edes uusi omakotitalo, vaan mikä tahansa liian kallis asumismuoto.
Sitten liian pienillä tuloilla siitä talosta/asunnosta halutaan vielä aivan liian suuri ja hieno.
Joo joo sieltä lähiökerrostalosta huudellaan omakotitaloalueille, että kyllä he vaan köyhiä ovat... Anteeksi mutta nyt aloin nauramaan ääneen. :D minä asun myös nimenomaan surkeassa lähiön kerrostalossa, mutta ihan noin kateellisen valheellinen en ole itselleni. Kukaan köyhä ei oikeasti rakenna suurta omakotitaloa, haaveillut siitä pitkään mutta ei vaan ole vielä varaa, siihen tarvitaan isot säästöt ja vielä ylimääräistä varalle. Meidän tulot on yli 100t vuodessa, ei silti riitä suuren omakotitalon rakennuttamiseen. Kaupungin vuokra-asunnoista maksellaan niitä 60%+ tuloista...sekö sitten viisasta?

Miksi ottaa lainaa, jos ei tarvitse? Lainassa maksaa korkoja joka tapauksessa, eli tavallaan turhaa rahaa. On aivan ihannetilanne, jos ei asuntolainaa ole, mutta asunto on oma. Silloin on elämä hyvin pitkälle jo turvattu. Riippuu toki vähän monesta asiasta.
Jos nuorella ihmisellä on velaton asunto, niin yleensä sitten on mahdollisuus sijoittaakin sitä rahaa. Toisaalta asuntolaina on halvempaa kuin sijoittamiseen otettu laina.. Riippuu mistä roikkuu.

Lainaa on järkevä ottaa, jos sen korko on alhaisempi kuin sijoittamisesta saatavat tuotot. Eli jos ajatellaan että sinulla olisi ”ylimääräinen” sata tuhatta. Jos laitat sen asuntoon, säästät asuntolainan koron verran, esim. 1,5%. Jos taas laitat sen sijoittamiseen, saat sieltä tuottoa 15%, kannattaa ottaa sata tuhatta silti asuntolainana. Sinulle jää tuottoa 13,5%, vaikka maksatkin lainaa.

Toki jos rahaa on törkeän paljon, sanotaan vaikka 10milj.e, niin kyllä ymmärrän hyvin että siitä maksetaan asunto samantien omaksi ja loput sijoitetaan. Hyvin harvalla tilanne on kuitenkaan tuo. Normaalilla Virtasella ja Korhosella se asuntoon laitettu oma raha on heti pois sijoittamisesta.

Ja sijoittaminen ei ole niin vaikeaa, kuin joku saattaa kuvitella. Pankin rahastoistakin saa heti isommat tuotot kuin mitä asuntolainassa on korko.

Hei, oikeasti omalla työllä/sijoituksilla vaurastunut on se kaikkein pihein. Ei ostele uusia "rättejä" jatkuvasti, vaan tosi tarpeeseen. Ostaa vain sitä, mikä tuottaa lisää vaurautta...

Eri juttu on nää kultalusikka suussa syntyneet(hyi inhotus)
Asiaa on jopa tutkittu ja rikkaista oloista tullut käyttää rahansa viisaammin. Köyhistä oloista ottaa yleensä ns takaisin köyhää lapsuutta. Ei siinäkään ole mitään pahaa, parempilaatuisen se on meille muille jos raha kiertää. :) miksi hän on inhotus? Saako rikkaan perheen lasta haukkua? Onko ok sanoa köyhää lasta kuvattavaksi resupekaksi? Ei taustaansa voi valita, ei rikas eikä köyhä tai kukaan muu siitä välistä. Synnyt mihin synnyt. Sinuna kasvaisin vähän. :)

Yhteistyössä