Höpö höpö. Tottakai on väliä mitä luokkaa tulos on, eikä kaikki aina pääty ruusuisesti (eikä joka toinen saa toimenpiteitä vaativia muutoksia PAPAan). Kirjoitat nyt lähinnä luokasta 2, jolloin tosiaan mitään hätää ei yleensä ole mutta vakavammat muutokset on oikeasti vakava asia.
Ja höpönhöpö itsellesi. Jos olisit käynyt saman läpi niin tietäisit, että papatulokset ovat vain suuntaa antavia, joiden perusteella tehdään jatkotutkimuksiin ohjaus. Vain oikea koepala kertoo todellisen tilanteen.
Kun et asiasta muuta tiedä, niin ajatteleppa maalaisjärjellä? Minkä vuoksi jatkotutkimuksissa otettaisiin koepala? Sinun logiikan mukaan pelkällä papakokeen vastauksella voitaisiin jo tehdä hoitosuunnitelmat valmiiksi, näin ei ole.
Ja vakavat muutokset? Edelleen, lue sinäkin. Vakavat muutokset ovat äärimmäisen harvinaisia, koska Suomessa hyviin pieniinkin muutoksiin reagoidaan heti. Ja vakavat muutoksetkin on varmaan 99% hoidettavissa Suomessa, (en toki puhu +60v:sistä joilla on jo jokapaikka täynnä ties mitä). Ja mikä kenellekin on vakavaa. Minulle kaikki on plussaa jos ne vaan on hoidettavissa. Vakavaa minulle olisi jos yhtäkkiä löytyisi laajalle levinnyt syöpä ja pieni lapseni jäisi äidittömäksi puolessa vuodessa, - Se minun mielestä olisi "vakavaa". Papakokeen tulokset tarkentuvat ja muuttuvat vasta koepalavastaulsessa, sen tiedän omasta kokemuksesta.
Papakoetta on myös kritisoitu "väärien" hälytysten vuoksi, koska ainahan puhutaan syövästä, ja papakokeesta narahtanut luulee tottakai automaattisesti sairastuneensa syöpään, vaikka muutokset voivat hyvin johtua esim siitä hiivatulehduksesta.
Itse sain erään viikon torstaina kirjeen, ajanvarauksen tyksiin tiistaille, maanantaille pissanäyte, taisivat muistaakseni tarkistaa klamydian ja tippurin, muutoksia aiheuttavia nämäkin.
Sain ajanvarauksen jo ennen kuin olin edes ehtinyt saada papakokeen vastausta. Kyllä siinä ehti säikähtää, tyhmempikin tajusi että olin saanut ensimmäisen mahdollisen ajan. Mutta niin vaan hengissä ollaan, papakokeesta huolimatta. Myöhemmin toki kuulin tyksin naistenpolin jonojen vetävän tosi hyvin.
Mutta en voi muuta sanoa heille kuin kiitos pumpuli- ja prinsessahoidoista, hellästä ja ymmärtävästä hoidosta ja tiedosta.