apua papassa muutoksia ja lähete jatkotutkimuksiin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
eli tuossahan tuo jo tulikin. Onko täällä ketetään kohtalotovereita ,itse istun nyt itku kurkussa. Lääkärille en voi soittaa kun ei ota vastaan kuin kerran viikossa ja tyhmänä en tajunnut kysyä kun soitti ja ilmoitti (en edes papa luokkaa). aletaanko tässä jo hautapaikkaa etsiä vi miten eteenpäin =(

Hyvin se menee <3

Ei sill ole väliä mitä luokkaa se oli, ne on suuntaa antavia. Ne ottaa siellä jatkotutkimuksissa sitten koepalan mikä kertoo totuuden.
Ja jos koepalan vastaus on tarpeeksi vahva muutos, niin ne sipasee pois ne muutoskohdat. Ja seuraavat jatkossa muutaman kerran papakokeita.

Suomessa tässä on hoitolinjana ylivarovaisuus. Suurin osa muutoksista paranisi itsestäänkin parissa vuodessa.
Se on vissiin joku 1% kun oikeesti löytyy jotain niin vakavaa, eikä heidänkään tarvitse hautapaikkoja alkaa katselee.

Odota pari vuotta, nii huomaat että tuttavapiirissäsi useammallekin on tehty sama homma. Kannattaa lueskella terveyskirjastosta asiasta, tässä tapauksessa tieto ei lisää tuskaa.

Minulla todettiin papassa muutoksia viime vuoden helmikuussa otetussa näytteessä. Tieto asiasta tuli vasta maalis-huhtikuussa. Kutsu tarkempaan tutkimukseen tuli vasta elokuulle. Tulokset näytteistä sain vasta joskus syys-lokakuussa. Aika pitkään jouduin siis kärvistelemään epätietoisuudessa. Siinä välissä huhtikuussa kävin uusimassa yhtä reseptiä yksityisellä gynellä, joka sanoi, että näkee kolikon kokoisen erilaisen alueen etuseinämässä, josta kannattaa mainita tarkempia kokeita otettaessa.

Minun osaltani lopputulos oli hyvä eli laparoskopiassa ei löytynyt enää mitään. Todennäköisesti muutokset olivat parantuneet itsestään. Nyt pääsen normaalia tiheämmin kunnalliseen papa-seulontaan. Yleensä se on 5 vuoden välein ja minulla seuraava on jo vuoden päästä.

Itselläni oli tuolloin usein hiivatulehduksia, joten epäilen, että ne aiheuttivat jotain häikkää. Onneksi ihmiskeho on niin nerokas systeemi, että pyrkii korjaamaan itseään ja ainakin nyt tässä tapauksessa mekanismini toimivat. Kannattaa pyrkiä terveellisiin elämäntapoihin, niin oma elimistö pystyy taistelemaan paremmin näitä muutoksia vastaan.

Itselle tuli vain uusintatesti, joka oli ok. Syynä huonoon tulokseen ensitestissa oli luultavasti se, että menkat olivat alkamassa. Ei noista kannata huolehtia, ellei ole jotain oikeasti todettua. Testitulokset ovat mitä ovat.

Sama pätee mammografiaan. Jos tulee kutsu jatkotutkimuksiin, niin ei syytä huoleen vielä siinä vaiheessa. Sen verran epätarkkoja testit ovat.

Hyvin se menee <3

Ei sill ole väliä mitä luokkaa se oli, ne on suuntaa antavia. Ne ottaa siellä jatkotutkimuksissa sitten koepalan mikä kertoo totuuden.
Ja jos koepalan vastaus on tarpeeksi vahva muutos, niin ne sipasee pois ne muutoskohdat. Ja seuraavat jatkossa muutaman kerran papakokeita.

Suomessa tässä on hoitolinjana ylivarovaisuus. Suurin osa muutoksista paranisi itsestäänkin parissa vuodessa.
Se on vissiin joku 1% kun oikeesti löytyy jotain niin vakavaa, eikä heidänkään tarvitse hautapaikkoja alkaa katselee.

Odota pari vuotta, nii huomaat että tuttavapiirissäsi useammallekin on tehty sama homma. Kannattaa lueskella terveyskirjastosta asiasta, tässä tapauksessa tieto ei lisää tuskaa.
Höpö höpö. Tottakai on väliä mitä luokkaa tulos on, eikä kaikki aina pääty ruusuisesti (eikä joka toinen saa toimenpiteitä vaativia muutoksia PAPAan). Kirjoitat nyt lähinnä luokasta 2, jolloin tosiaan mitään hätää ei yleensä ole mutta vakavammat muutokset on oikeasti vakava asia.

Höpö höpö. Tottakai on väliä mitä luokkaa tulos on, eikä kaikki aina pääty ruusuisesti (eikä joka toinen saa toimenpiteitä vaativia muutoksia PAPAan). Kirjoitat nyt lähinnä luokasta 2, jolloin tosiaan mitään hätää ei yleensä ole mutta vakavammat muutokset on oikeasti vakava asia.

Ja höpönhöpö itsellesi. Jos olisit käynyt saman läpi niin tietäisit, että papatulokset ovat vain suuntaa antavia, joiden perusteella tehdään jatkotutkimuksiin ohjaus. Vain oikea koepala kertoo todellisen tilanteen.
Kun et asiasta muuta tiedä, niin ajatteleppa maalaisjärjellä? Minkä vuoksi jatkotutkimuksissa otettaisiin koepala? Sinun logiikan mukaan pelkällä papakokeen vastauksella voitaisiin jo tehdä hoitosuunnitelmat valmiiksi, näin ei ole.

Ja vakavat muutokset? Edelleen, lue sinäkin. Vakavat muutokset ovat äärimmäisen harvinaisia, koska Suomessa hyviin pieniinkin muutoksiin reagoidaan heti. Ja vakavat muutoksetkin on varmaan 99% hoidettavissa Suomessa, (en toki puhu +60v:sistä joilla on jo jokapaikka täynnä ties mitä). Ja mikä kenellekin on vakavaa. Minulle kaikki on plussaa jos ne vaan on hoidettavissa. Vakavaa minulle olisi jos yhtäkkiä löytyisi laajalle levinnyt syöpä ja pieni lapseni jäisi äidittömäksi puolessa vuodessa, - Se minun mielestä olisi "vakavaa". Papakokeen tulokset tarkentuvat ja muuttuvat vasta koepalavastaulsessa, sen tiedän omasta kokemuksesta.

Papakoetta on myös kritisoitu "väärien" hälytysten vuoksi, koska ainahan puhutaan syövästä, ja papakokeesta narahtanut luulee tottakai automaattisesti sairastuneensa syöpään, vaikka muutokset voivat hyvin johtua esim siitä hiivatulehduksesta.

Itse sain erään viikon torstaina kirjeen, ajanvarauksen tyksiin tiistaille, maanantaille pissanäyte, taisivat muistaakseni tarkistaa klamydian ja tippurin, muutoksia aiheuttavia nämäkin.
Sain ajanvarauksen jo ennen kuin olin edes ehtinyt saada papakokeen vastausta. Kyllä siinä ehti säikähtää, tyhmempikin tajusi että olin saanut ensimmäisen mahdollisen ajan. Mutta niin vaan hengissä ollaan, papakokeesta huolimatta. Myöhemmin toki kuulin tyksin naistenpolin jonojen vetävän tosi hyvin.

Mutta en voi muuta sanoa heille kuin kiitos pumpuli- ja prinsessahoidoista, hellästä ja ymmärtävästä hoidosta ja tiedosta.

kiitos teille vastauksista ,hieman piristää. Lapset olen jo tehnyt kunhan aikuiseksi saisin.
Papassa olen käynyt n2,5 välein ja aina ennen ollut puhdas ja nyt lääkäri tosiaan ilmoitti että siinnä kolmannessa kokeessa oli jotain ylimääräistä kasvustoa ,mutta meni tosiiaan toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos ilman tajunnan häivää ja pelko todella kova.

V.2009 todettiin papilloomavirus ja papa luokka 3 . gynekologille (naistentautien poliklinikalle lähete , siellä ottivat koepaloja kohdun suulta) sähkösilmukkahoidolla poistivat muutokset. sen jälkeen papa koe 1v välein . puhtaat ovat olleet tähän asti :)

kiitos teille vastauksista ,hieman piristää. Lapset olen jo tehnyt kunhan aikuiseksi saisin.
Papassa olen käynyt n2,5 välein ja aina ennen ollut puhdas ja nyt lääkäri tosiaan ilmoitti että siinnä kolmannessa kokeessa oli jotain ylimääräistä kasvustoa ,mutta meni tosiiaan toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos ilman tajunnan häivää ja pelko todella kova.

Papa-seulonnan ideahan on saada ne syövän esiasteet kii ennenkuin kehittyvöt syöväksi. Syöpä kehittyy kondyloimamuutoksista usean välivaiheen kautta ja alkupään muutokset usein paranevat itsekseen, vain harva kehittyy pahanlaatuisempan suuntaan. Syövän kehittymiseen menee aikaa 7-10v sen vuoksi seulapapat ovat niin harvoin.

Tässä selostuksessa nyt pointtina se että jos tosiaan oot käyny noin tiheesti papakokeissa ja edellinen oli siisti niin ei sulla siellä mitään syöpää ole vaan lievempiä muutoksia jotka on yleensä helppo hoitaa.

Yhteistyössä