Ahdistuneisuushäiriö ja huimaus. Auttakaa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Eli olen reilu 10 vuotta sairastanut ko. tautia ja välillä ollut parempia aikoja ja välillä ei.. Minulla on ollut kamalan rankka syksy takana henkisesti. Sitten alkoi kamala huimaus, ja on ollut paniikkikohtauksia ja ahdistusta, henkistä pahaa oloa ja vaikka mitä. Tuo huimaus helpotti jossain vaiheessa, mutta sitten oli hengenahdistusta ja vaikka mitä oiretta, edes muista. Olo oli parempi joulun aikaan. Ja nyt taas tuo huimaus ja sydämenhakkaamiset vaivana. Tuo huimaus on melkein jatkuvaa. Sellainen hutera keinuttava olo kävellessä ja jopa vuoteessa joskus tuntuu sellaisia keinahduksia päässä. Jalat ovat heikot ja huterat. Onki muilla tätä sairautta kärsineillä ollut tuo huimaus jatkuvaa. Koska olen nyt alkanut pelkäämään jo vaikka mitä muuta. Auttakaa

Mulla on ollut ihan samanlaista. Itse sain avun niistä paljon parjatuista ssri-lääkkeistä.

Kamalaa se jatkuva huimaus ja ahdistuneisuus mutta tuon lääkityksen aloittamisen jälkeen ei ole enää noita oireita tullut.

Eli olen reilu 10 vuotta sairastanut ko. tautia ja välillä ollut parempia aikoja ja välillä ei.. Minulla on ollut kamalan rankka syksy takana henkisesti. Sitten alkoi kamala huimaus, ja on ollut paniikkikohtauksia ja ahdistusta, henkistä pahaa oloa ja vaikka mitä. Tuo huimaus helpotti jossain vaiheessa, mutta sitten oli hengenahdistusta ja vaikka mitä oiretta, edes muista. Olo oli parempi joulun aikaan. Ja nyt taas tuo huimaus ja sydämenhakkaamiset vaivana. Tuo huimaus on melkein jatkuvaa. Sellainen hutera keinuttava olo kävellessä ja jopa vuoteessa joskus tuntuu sellaisia keinahduksia päässä. Jalat ovat heikot ja huterat. Onki muilla tätä sairautta kärsineillä ollut tuo huimaus jatkuvaa. Koska olen nyt alkanut pelkäämään jo vaikka mitä muuta. Auttakaa

Ei kivaa. Onko sulla verenpaine ongelmia?
Itselläni on ja siksi huimaa välillä, ja on mul lääkitys
jos verenpaine esim 153/103 niin hiukan huippaa

Tuntuuko sulla myös silmissä?
Vaikea lukea lehteä? Eikö tekstit karkaa tai jtn muuta ?
Miten pystyt olla koneella jos huippaa?

Kiitos vastanneille. Verenpaineet on ok. Eilen just mittasin kun huippasi 128/70 mullahan on taipumus alhaiseen verenpaineeseen. Silloin kun huippua tosi paljon ja sydän hakkaa niin ei silloin kyllä pysty oikein lukemaan tai yleensäkään mitään. Kun tuntuu että kuolee siihen paikkaan varmasti. Tänäkin aamuna heräsin aäpsähtämällä ja sydän alkoi hakata aivan kuin ois ollu joku hätätilanne vaikka ei ollut. Tämän huippuksen koin eka kertaa kylppärissä kun katsoin itseäni peilistä ja suihkussa ja sitten siitä on nyt tavallaan myös tullut ahdistavaa koska tavallaan joka kerta samassa tilanteessa ja ennen sinne menoa mietin että tunnenko sen taas (anteeksi jos kuulosta hullulta) ja välillä jopa ahdisti niin paljon etten uskaltanut katsoa sinne peiliin. Toki sitä tuntuu muuallakin niinkuin eilen koko päivän, toki voimakkuus vaihteli.

Kiitos vastanneille. Verenpaineet on ok. Eilen just mittasin kun huippasi 128/70 mullahan on taipumus alhaiseen verenpaineeseen. Silloin kun huippua tosi paljon ja sydän hakkaa niin ei silloin kyllä pysty oikein lukemaan tai yleensäkään mitään. Kun tuntuu että kuolee siihen paikkaan varmasti. Tänäkin aamuna heräsin aäpsähtämällä ja sydän alkoi hakata aivan kuin ois ollu joku hätätilanne vaikka ei ollut. Tämän huippuksen koin eka kertaa kylppärissä kun katsoin itseäni peilistä ja suihkussa ja sitten siitä on nyt tavallaan myös tullut ahdistavaa koska tavallaan joka kerta samassa tilanteessa ja ennen sinne menoa mietin että tunnenko sen taas (anteeksi jos kuulosta hullulta) ja välillä jopa ahdisti niin paljon etten uskaltanut katsoa sinne peiliin. Toki sitä tuntuu muuallakin niinkuin eilen koko päivän, toki voimakkuus vaihteli.

Et vastannut mun kaikkiin kyssäreihin? :)
Mul on verenpaine lääke kork. verenpaineeseen. stemetil huimaukseen, ja ahdistuneisuuteen oxamin. (mietoja / vaarattomia) nämä lääkkeet
Jos sul vaik auttais kans nuo lääkkeet? stemetil myös matkapahoinvointilääke oxamin unilääke. Mutta nää käyvät edellämainittihin oireisiin myös. Keskustele lääkärin kanssa.

Minulla on lääkitys. Usean lääkkeen yhdistelmä, kun mulle oli aikanaan tosi vaikea löytää sopivaa lääkitystä. Ei karkaa tekstit lukiessa. Ja istullan koneen ääressä ei huippaa niin paljon. Tämä kaikki tosiaan alkoi stressaavan elämän tilanteen jälkeen. Mutta helpottivat tai olo oli parempana jo.mulla on myös ollut niskat kipeät ja monesti illalla tuntunut että ei saa itseään rennosti vuoteella.

Minulla on lääkitys. Usean lääkkeen yhdistelmä, kun mulle oli aikanaan tosi vaikea löytää sopivaa lääkitystä. Ei karkaa tekstit lukiessa. Ja istullan koneen ääressä ei huippaa niin paljon. Tämä kaikki tosiaan alkoi stressaavan elämän tilanteen jälkeen. Mutta helpottivat tai olo oli parempana jo.mulla on myös ollut niskat kipeät ja monesti illalla tuntunut että ei saa itseään rennosti vuoteella.

Hierojalla ois hyvä kans käydä. Se rentouttaa. Itselläni auttanut !!
Paljonko sulla ikää?

Komppaan edellistä, ja suosittelen Opamoxia, tai vastaava Oxaminia.
Tämän lisäksi tarvitset varmasti psykiatria, psykologia, jotta vaivasi syyt voidaan selvittää ja aloittaa aivojen hellä hoito.Ahdistuksen syyt ovat usein syvällä sielussa ja aivoissa muistijälkinä, ja joillakin vain elämän ja elämäntapojen muutos antaa suhteellisen nopeasti pysyvän avun. Oma kipupisteeni oli entisessä parisuhteessa.
Itse tarvitsen opamoxeja vain keskimäärin kerran kuukaudessa ja nekin kerrat vain muistijälkien takia. Mutta suunta on hyvä kohti nollalääkitystä. Oli aika, jolloin jouduin ottamaan useamman päivässä.

Tämän lisäksi tarvitset varmasti psykiatria, psykologia, jotta vaivasi syyt voidaan selvittää ja aloittaa aivojen hellä hoito.Ahdistuksen syyt ovat usein syvällä sielussa ja aivoissa muistijälkinä, ja joillakin vain elämän ja elämäntapojen muutos antaa suhteellisen nopeasti pysyvän avun. Oma kipupisteeni oli entisessä parisuhteessa.
Itse tarvitsen opamoxeja vain keskimäärin kerran kuukaudessa ja nekin kerrat vain muistijälkien takia. Mutta suunta on hyvä kohti nollalääkitystä. Oli aika, jolloin jouduin ottamaan useamman päivässä.

opamox ja oxamin , periaatteessa sama lääke mutta eri nimi
Apteekissa on ollut 2 x oxamin loppu, niin opamox tuli tilalle
Kysyin asiasta niin sanoi että sama lääke mutta eri nimi
Vähän niinkuin burana ibumax eli noi särkylääkkeitä mut eri nimi
Minäkin suosittelen ap kokeilemaan tätä lääkettä !!

Pistääkö yskittämään tuo lääke sinua?

Pistääkö yskittämään tuo lääke sinua?
Ei yskitä. Tulee vain hyvä ja rauhallinen olo, sekä huimaus loppuu ja hengitys tasaantuu. Opamoxia käytän itse siksi, että Oxaminista minulle tulee jostain syystä päänsärky. Periaatteessa niiden pitäisi olla samanlaisia lääkeitä, mutta itselleni Opamox käy paremmin. Koska joudun käyttämään lääkettä harvoin, tunnen sen yhden tabletin vaikutuksetn jopa 5 päivän ajan. Ne 5 päivää olen ihanan vapautunut ja mieli keveä.

Minulla on mennyt opamox koko ajan koska ahdistus oli alussa niin voimakasta ha muuta vaihtoehtoa ei ollut, joten on menettänyt tehonsa.
Onko sinulle todettu jo, mitkä tekijät sinulle aiheuttavat ahdistusta? Opamoxit toimivat hyvin osa-aikaisina, lyhytaikaisina lieventäjinä, mutta jos diagoosisi osoittaa jotain syvempää traumaa tai sairuatta, niin silloin lääkitys muutetaan pitkäaikaiseksi mielialalääkkeeksi. Onko sinulla jo käytössä sellaista?

Minulla menee myös mieliala lääkitys. Ahdistuneisuus ja pakko oireinen häiriö on diagnoosi. Kun onhan tämä nyt ollut sellaista että oireet vaihtelee. Välillä temppuilee maha tai on kipuja. Mutta nyt tämä huimaus on ottanut vallan. En tiedä kuinka paljon sen pelkääminen voi oireita voimistaa

Minulla menee myös mieliala lääkitys. Ahdistuneisuus ja pakko oireinen häiriö on diagnoosi. Kun onhan tämä nyt ollut sellaista että oireet vaihtelee. Välillä temppuilee maha tai on kipuja. Mutta nyt tämä huimaus on ottanut vallan. En tiedä kuinka paljon sen pelkääminen voi oireita voimistaa

Kokeile hengitysharjoituksia. Itse olen saanut helpotusta niistä.
Itse lasken samalla päässäni kuin joogassa: nenän kautta syvähengitys (laske kasiin), pidätys (laske viiteen) ja suun kautta ulos pihisten :D (laske kasiin) ja jatka.
Pidä pallea mukana, niin samalla vatsasi kiinteytyy ja detox alkaa toimia : elimistö alkaa puhdistua.
Aina kun mahdollista, tee joogaa himassa jollain helpolla kaavalla, taustalle rauhoittavaa musiikkia ja hengitätä.
Hoen itselleni: "sinä olet vahva, sinussa on voima..." eli psyykkaan.

Sitten minä teen räppiliikkeita kotona: viuhdon käsillä ja näytä keskarii rytmikkäästi ja hoen "fuck you" ja laulan välin "dägdägdägdäg" ja taas vakjuu...- tämä vain kotona.

Joskus kauppakeskuksessa samaa dägdägdägiä pyöritän mielessäni, kävelen ryhdikkäänä ja hymyilen.

http://mielihukassa.blogspot.fi/2012/08/ahdistuksen-itsehoito-helppoja.html

Kiitos teille kaikille vastauksista. Itse olen ajatellut että liikunta voisi auttaa. Olen joskus liikkunut aktiivisesti eikä se ainakaan pahentanut oloa, mutta ongelmana on tuo huippaus. En siis uskalla lähteä kävelylle enkäy edes kauppaan kun huimaus tuntuu.

Mutta miten alkaa liikkua jos huippaa niin ettei uskalla edes ulos lähteä ja ajatellakaan lähtevänsä jonnekin kävelemään.
Aloita jumppa sisällä kotona. Älä tee itsellesi mitään sääntöjä, vaan jumppaa aina kun on mahdollista, vaikka telkkaria kuunnellessa. Lenkkeilyn aloittaminen ulkona: onko sinulla läheistä jota voit pyytää lenkkikaveriksi. Minulla oli alkuun aina kaveri mukana. Jos pyörrytti niin sain nojata häneen.

Kun ei ole ketään ystävää. Ja olen huono jumppaamaan kotona. En siis oikein osaa ja tiedä mitä tehdä. Ja kun nyt viime päivinä tuo huimaus ollu niin keikuttavaa että tuntuu ettei jalat kanna ja kuon veneessä seisoisi. Tosiaan välillä oli helpompaa, kuljin kauppoissa ym. Mutta nyt taas niin voimakasta. Pelkään myös että saan sydärin kun ollut sydämen hakkamista ja muljahtelua. Multa on monesti otettu sydänfilmejä ha kaikki ollu ok. Nyt kylläkin monta vuotta kun ei oo ollu niin tarvetta..

Kun ei ole ketään ystävää. Ja olen huono jumppaamaan kotona. En siis oikein osaa ja tiedä mitä tehdä. Ja kun nyt viime päivinä tuo huimaus ollu niin keikuttavaa että tuntuu ettei jalat kanna ja kuon veneessä seisoisi. Tosiaan välillä oli helpompaa, kuljin kauppoissa ym. Mutta nyt taas niin voimakasta. Pelkään myös että saan sydärin kun ollut sydämen hakkamista ja muljahtelua. Multa on monesti otettu sydänfilmejä ha kaikki ollu ok. Nyt kylläkin monta vuotta kun ei oo ollu niin tarvetta..
Nyt sinulla on ystävä, ainakin täällä. Miten käyt kaupassa? Oletko työelämässä?
Aloita hengitysharjoituksilla kotona ja jumppaa. Milloin on seuraava lääkärikäyntisi?

Kiitos Zariza. Itku silmässä luin kirjoituksesi.. En ole uskaltanut mennä enää kauppaan. Mies käy kaupassa. Enkä ole ollut työelämässä pitkään aikaan. Miten tuo hengitys harjoitus pitääkö laittaa silmät kiinni kun silloin se huippaus tuntuu vielä enemmän. En tiedä onko sekään normaalia?

Minut määrättiin laajoihin verikokeisiin. Olen todella ahdistunut! Pelkään mennä jos selviää että onkin joku vialla. Tehtiin myös ahdistuneisuus testi joka oli tosi korkea samoin keskivaikea masennus. Nyt itken, kun pelkään että kuolen ja lapseni jää ilman äitiä. Tuntuu että kuolen tähän pelkoon

Yhteistyössä