Suuttuisitko, jos aikuinen tarjoutuisi ostamaan teinilapsellesi alkoholia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Esikoinen täyttää keväällä 16-vuotta. Oli laivalla yhdessä kahden kaverinsa ja näiden kavereiden äitien (jotka ovat ystäviä keskenään). Mukana matkassa myös näiden äitien nuorempia lapsia.

Löysin reissun jälkeen pojan kassista siiderin. Poika kertoi, että toisen kaverin äiti (vaikka nyt A) oli tarjoutunut ostamaan pojille "kuplivaa"laivalla ja sitten vielä pakannut toisen siiderin pojan matkaan. Pojat eivät siis itse olleet alkoholia pyytäneet, vaan tosiaan tämän äiti A:n idea.

Laitoin äiti B:lle viestin ja kysyin mikä juttu tämä oikein oli. Hän pahoitteli, että olisi pitänyt pyytää minun kantani asiaan ja hänkin totesi, että pojat eivät itse alkoholia pyytäneet.

Meillä poika ei ole (ainakaan minun tietääkseni) koskaan ennen juonut alkoholia ja olen hänelle useaan otteeseen vannottanut, että sitten kun alkoholia haluaa kokeilla, niin haluan että tiedän siitä ja mielellään vielä ensikokeilu turvallisesti kotioloissa.

Poika kertoi, että ei hän kehdannut tietenkään kieltäytyä, kun kaveritkin halusivat ja äiti A tosiaan ihan itse vapaaehtoisesti asiaa lapsille esitti.

Olenko mä nyt ihan tiukkapipo, kun mulla on asiasta herne syvällä sieraimessani? Yritän olla tekemättä mitään hätiköityä, joten olen odottanut kiukun laantumista ennen kuin keskustelen mitään kenenkään kanssa. Tapahtuneesta on nyt kolme päivää, mutta vielä ei ole kiukku, saati järkytys laantunut.

Ei 16-vuotiaalle ole mitään haittaa satunnaisesta siiderin juomisesta, jos se ei tyyliin ole kännäyshakuista ja yhdistettynä esim. tyhmyyksien tekoon porukalla.

Keski-Euroopassa tuon ikäisille on ihan laillistakin ostaa kaupasta sen vahvuista alkoholijuomaa.

Eihän siitä yhdestä siideristä tule edes humalaan. Missä siis ongelma...? Siinäkö, että alkoholi on pieninäkin pitoisuuksina (jopa tyyliin simassa) Suomessa tabu?

Minulla, joka en ole ensikertalainen, nousee yksi siideri nuppiin. Ja laitontahan tuo on. Ihan sama, jos olisi tarjoutunut ostamaan tupakkaa, tai vaikka marijuanaa kaivanut taskustaan. Käsittämätöntä, että ihan vapaaehtoisesti vielä tarjoutuu ostamaan alkoholia.

vähäinenkin määrä voi laukaista alkoholismin..

Minä nyt lähinnä itä, että ensinnäkään itselleni ei tulisi pieneen mieleeni tarjota lapsille alkoholia. Ainakaan jos rn hiukkaakaan tietäisi lasten vanhempien kantaa asiaan. Toisekseen kyllä voi yhdestä siideristä jo olla hiprakassa, jos ei ole ennen juonut alkoholia. Puhumattakaan, jos poika olisi vielä juonut sen toisenkin siiderin. Pojat olivat muutenkin keskenään hytissään, äidit pikkulapsien kanssa eri hyteissä.

Olen myös itsekseni, alkoholistien lapsena ja alkoholismi sekä mieheni, että omalta puolelta sukuraistteena, että turha sitä on ehdoin tahdoin ainakaan alkoholia tuputtaa. Että mitä vanhempi poika on, sitä fiksumpi hän toivottavasti on. Että alkoholi ei ole tabu, mutta ei myöskään mikään viaton ja harmiton juttu. Mulle oli myös tärkeää, että ensikosketuksensa alkoholiin poika olisi kokenut turvallisesti kotonaan. Nyt hän oli laivalla ilman valvontaa...

Minä nyt lähinnä itä, että ensinnäkään itselleni ei tulisi pieneen mieleeni tarjota lapsille alkoholia. Ainakaan jos rn hiukkaakaan tietäisi lasten vanhempien kantaa asiaan. Toisekseen kyllä voi yhdestä siideristä jo olla hiprakassa, jos ei ole ennen juonut alkoholia. Puhumattakaan, jos poika olisi vielä juonut sen toisenkin siiderin. Pojat olivat muutenkin keskenään hytissään, äidit pikkulapsien kanssa eri hyteissä.

Olen myös itsekseni, alkoholistien lapsena ja alkoholismi sekä mieheni, että omalta puolelta sukuraistteena, että turha sitä on ehdoin tahdoin ainakaan alkoholia tuputtaa. Että mitä vanhempi poika on, sitä fiksumpi hän toivottavasti on. Että alkoholi ei ole tabu, mutta ei myöskään mikään viaton ja harmiton juttu. Mulle oli myös tärkeää, että ensikosketuksensa alkoholiin poika olisi kokenut turvallisesti kotonaan. Nyt hän oli laivalla ilman valvontaa...

Olisi pienessä hiprakassa hetken. Penkkiinkö ihminen pitää sitä kokemusta varten sitoa, jotta olisi turvassa? Pieni hiprakkahan kun tunnetusti poistaa ihmiseltä sekä estot että harkintakyvyn totaalisesti muuttaen hänet täysin toiseksi ihmiseksi kuin normaalisti.

Esikoinen täyttää keväällä 16-vuotta. Oli laivalla yhdessä kahden kaverinsa ja näiden kavereiden äitien (jotka ovat ystäviä keskenään). Mukana matkassa myös näiden äitien nuorempia lapsia.

Löysin reissun jälkeen pojan kassista siiderin. Poika kertoi, että toisen kaverin äiti (vaikka nyt A) oli tarjoutunut ostamaan pojille "kuplivaa"laivalla ja sitten vielä pakannut toisen siiderin pojan matkaan. Pojat eivät siis itse olleet alkoholia pyytäneet, vaan tosiaan tämän äiti A:n idea.

Laitoin äiti B:lle viestin ja kysyin mikä juttu tämä oikein oli. Hän pahoitteli, että olisi pitänyt pyytää minun kantani asiaan ja hänkin totesi, että pojat eivät itse alkoholia pyytäneet.

Meillä poika ei ole (ainakaan minun tietääkseni) koskaan ennen juonut alkoholia ja olen hänelle useaan otteeseen vannottanut, että sitten kun alkoholia haluaa kokeilla, niin haluan että tiedän siitä ja mielellään vielä ensikokeilu turvallisesti kotioloissa.

Poika kertoi, että ei hän kehdannut tietenkään kieltäytyä, kun kaveritkin halusivat ja äiti A tosiaan ihan itse vapaaehtoisesti asiaa lapsille esitti.

Olenko mä nyt ihan tiukkapipo, kun mulla on asiasta herne syvällä sieraimessani? Yritän olla tekemättä mitään hätiköityä, joten olen odottanut kiukun laantumista ennen kuin keskustelen mitään kenenkään kanssa. Tapahtuneesta on nyt kolme päivää, mutta vielä ei ole kiukku, saati järkytys laantunut.

Älä arvo, tee rikosilmoitus. Tuon äidin mahdollinen "ystävyys" ei ole arvokasta. Tuskin lapselle haittaa aiheutui, mutta trokari petti luottamuksen ja rikkoi tietoisesti lakia. Minä olisin laittanut selvittelemään tekojaan viranomaisille.

Älä arvo, tee rikosilmoitus. Tuon äidin mahdollinen "ystävyys" ei ole arvokasta. Tuskin lapselle haittaa aiheutui, mutta trokari petti luottamuksen ja rikkoi tietoisesti lakia. Minä olisin laittanut selvittelemään tekojaan viranomaisille.

Minunkin kaverini rikkoi tietoisesti lakia ajamalla pyörällä pimeään aikaan ilman valoa päin punaisia. Jälkeenpäin kadutti, että en tehnyt rikosilmoitusta. Joka tapauksessa ystävyytemme oli sitten siinä, sillä tuollainen liikenneturvallisuuden vaarantava roisto ei ole kenenkään ystävyyden arvoinen.

Täytyy sanoa, että yllättää melkoisesti näinkin rento meininki, kuin mitä täällä osalla on. Ei kävisi mieleenkään lähteä tarjoamaan alkoholia tai savukkeita ylipäätään lapsille. Eikä ainakaan omin lupineni niin, että lapsen vanhemmat ei asiasta tietäisi. Sen lisäksi, että tuo äiti A teki väärin ja rikkoi samalla lakia, käyttäytyi hän myös erittäin moukkamaisesti.

• Tykkää
Reactions: m1es
Minunkin kaverini rikkoi tietoisesti lakia ajamalla pyörällä pimeään aikaan ilman valoa päin punaisia. Jälkeenpäin kadutti, että en tehnyt rikosilmoitusta. Joka tapauksessa ystävyytemme oli sitten siinä, sillä tuollainen liikenneturvallisuuden vaarantava roisto ei ole kenenkään ystävyyden arvoinen.

Entä jos ei otetakaan noin typerää esimerkkiä kuin omasi. Entä jos mietitään, että tuttavasi tarjoaisi lapsellesi huumeita? Olisiko vielä kaikki yhtä ok?

Faktahan on, että tuo äiti ei voinut mitenkään tietää miten ensikertalainen reagoi alkoholiin. Ei tiennyt perheen alkoholipolitiikkaa, eikä vaikkapa perheen mahdollista vakaumusta. Hän päätti pojan pyytämättä tarjota lapselle alkoholia, vaikka alaikäiselle alkoholin ostaminen on laitonta, alaikäisen itsensä alkoholin hallussapito rangaistavaa, ei varmistanut vanhempien mielipidettä, eikä tosiaan tiennyt onko poika ennen kokeillut alkoholia ja miten hän sitä kestää. Laivalla. Ilman valvontaa. Ja sun mielestä tää äiti teki ok?

Olisi pienessä hiprakassa hetken. Penkkiinkö ihminen pitää sitä kokemusta varten sitoa, jotta olisi turvassa? Pieni hiprakkahan kun tunnetusti poistaa ihmiseltä sekä estot että harkintakyvyn totaalisesti muuttaen hänet täysin toiseksi ihmiseksi kuin normaalisti.

Ja sinä tiedät miten kukin pieneen hiprakkaan reagoi ja paljonko ensikertalainen kestää alkoholia? 15-vuotias lapsi. Laivalla ilman valvontaa. Ja maassa, jonka yleisin kuolinsyy on alkoholi tavalla tai toisella.

Hmm, työpaikalla on ollut puhetta että työtoverini (vegaani) lapsi voisi tulla ensi kesänä viikoloppumatkalle mukaan. Pitääkin varmaan tarjota hänelle kunnon tartarpihvi. Ja sen jälkeen voidaan mennä vähän ammuskelemaan ;). Näistä kumpikaan ei ole edes laitonta.

original.jpg

• Tykkää
Reactions: .....
Ja sinä tiedät miten kukin pieneen hiprakkaan reagoi ja paljonko ensikertalainen kestää alkoholia? 15-vuotias lapsi. Laivalla ilman valvontaa. Ja maassa, jonka yleisin kuolinsyy on alkoholi tavalla tai toisella.

16-vuotiaan teinin reagointitapa yhteen siideriinhän vaihtelee kovasti. Osa tulee aggressiivisiksi ja vetää turpaan jokaista vastaantulijaa. Joku toinen taas alkaa rakastaa koko maailmaa ja halaa (sekä yrittää panna) kaikkia vastaantulijoita. Kolmas taas kehittää kerralla riippuvaisuuden eikä siiderin jälkeen voi levätä, kunnes on juonut vähintään kossupullon. Joku neljäs taas yksinkertaisesti sammuu hoiperreltuaan sitä ennen hetken.

No itse ottaisin äitiin yhteyttä ja kysyisin mikä oli homman nimi ja toivoisin että pojat olisivat vaikka pöllineet siiderit ennemmin kuin että kaverin äiti ostanut.

Ajatelkaa nyt herraisä lapsia!

Ei luulisi olevan vaikeaa ennen alle 18-vuotiaalle lapselle luovuttamista tarkistaa pullon kyljestä, sisältääkö juoma yli 1,2 tilavuusprosenttia alkoholia. Jos tilavuusprosentti on tätä korkeampi (esim. 1,3) ja päätätte silti luovuttaa juoman lapselle niin syyllistytte vakavaan rikokseen!

Tuo on ihan sairasta mäkätystä mitättömästä asiasta, tuo mitä muutamat tuossa paasaavat.

Ensinnäkään, joku 4-5 -prosenttinen siiderin plitku ei ole mitään "alkoholia" kuten esim. vodka tai whiskey, ja toiseksi, tuossa 15-16 vuoden iässä on jo aikakin ruveta opettelemaan maltillista juomista.

Ehkä sitten ymmärtäisin, jos kaiffari olisi ollut alle 10-vuotias.

Ja tuo typerä 1,2 % on ihan hatusta vedetty raja, mutta jotkut höppänät näyttävät uskovan siihen enemmän kuin Raamattuun.

Voi Pyhä Sylvi!

Ja sille hysteerikolle, joka tuossa yllä ihmetteli aikaisempien kirjoittajien "rentoa meininkiä" tässä aiheessa: rento meininki on ihan oikein, sitähän sen olla pitääkin. Itkemäänkö sinne retkelle olisi pitänyt mennä?

Vastauksena kysymykseen: itse en olisi hakenut noin avoimesti siideriä alaikäiselle, koska tiedän elämänkokemuksesta, että suurin osa suomalaisista on nykyään hulluja, jonka seikan todistavat nuo muutamat tässäkin keskustelussa rähjäävät "rikosilmoitus poliisille" -kirjoittajat, mutta jos ihan anonyymisti jossain Alkon nurkilla hengailevat tuntemattomat 16-vuotiaat tulisivat kyselemään, niin voisinpa hakeakin.

Arvoisat paranoidit hysteerikot, joilla tekee yläpäästä vaikeaa: ottakaa tekin säännöllisesti snapsiluikaus vodkaa tai klasinpohjallinen whiskey'ä, niin kummasti mieli kevenee, verenkierto paranee kun pahanlaatuinen kolesteroli sulaa ja poistuu suonista, ja tulee mukava olo.

Polttakaa myös säännöllisesti hiukan paperossia: silläkin on suotuisia terveysvaikutuksia.

T. Eki-Herra 44 vuotta.

Ohoh.

Muistinkin kysymyksen hiukan väärin: "Hakisitko..." vaikka se kuuluikin: "Suuttuisitko, jos aikuinen tarjoutuisi ostamaan teinilapsellesi..."

Vastaan siis, että minulla ei ole lapsia (sääli), mutta jos olisi, niin kenenkään perheen ulkopuolisen ei tarvitsisi hakea lapselleni / lapsilleni juomaa, koska hänellä / heillä olisi tuossa iässä jo itsellään Itä-Euroopasta haettu kolminumeroinen litramäärä vodkaa, whiskey'ä, giniä sekä tequilaa.

T. Eki-Herra 44 vuotta.

Huvittaa mielikuva, että nimim. m1es totisella naamataululla ja sormi pystyssä selostaa poliisille: "On tapahtunut vakava rikos: "trokari" on haknut kaupasta pari siideritölkkiä 16-vuotiaalle."

Nimim. m1es: älä viitsi, aikuinen (?) ihminen.

T. Eki-Herra 44 vuotta.

No itse ottaisin äitiin yhteyttä ja kysyisin mikä oli homman nimi ja toivoisin että pojat olisivat vaikka pöllineet siiderit ennemmin kuin että kaverin äiti ostanut.

Tämä tässä on se juttu. Että jos lapsi ei itse vielä ole halukas alkoholia omatoimisesti kokeilemaan, vaan ei kehtaa kieltäytyä, kun kaverin äiti ehdottaa ostavansa kaikille.

Tilanne olisi ihan eri, jos lapsi itse olisi pyytänyt ostamaan, pyytäisi vanhempaansa ostamaan tai ylipäätään haluaisi kokeilla. Tuon ikäiset alkaa haluamaan ja se ei sinällään ole maailmanloppu.

Ainoastaan se, että henkilö, jonka luotat lastasi laivalla valvomaan, keksii ihan omasta päästään, että ny lapsille alkoholia.

Yhteistyössä