Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Sanoisin että ei tarvitse. Mä ostan lapselle juomat.
Ei kyse ole siitä, onko haitallista vai ei.Ei 16-vuotiaalle ole mitään haittaa satunnaisesta siiderin juomisesta, jos se ei tyyliin ole kännäyshakuista ja yhdistettynä esim. tyhmyyksien tekoon porukalla.
Keski-Euroopassa tuon ikäisille on ihan laillistakin ostaa kaupasta sen vahvuista alkoholijuomaa.
Ja ylipäänsä, kyllä tuollaiset asiat pitää jättää omien vanhempien päätettäväksi.Tämä tässä on se juttu. Että jos lapsi ei itse vielä ole halukas alkoholia omatoimisesti kokeilemaan, vaan ei kehtaa kieltäytyä, kun kaverin äiti ehdottaa ostavansa kaikille.
Tilanne olisi ihan eri, jos lapsi itse olisi pyytänyt ostamaan, pyytäisi vanhempaansa ostamaan tai ylipäätään haluaisi kokeilla. Tuon ikäiset alkaa haluamaan ja se ei sinällään ole maailmanloppu.
Ainoastaan se, että henkilö, jonka luotat lastasi laivalla valvomaan, keksii ihan omasta päästään, että ny lapsille alkoholia.
No juuri näin. Tuollaiset asiat ovat perheen itsensä päätettäviä juttuja. Ei kasvissyöjäperheen lapselle tuputeta pihviä tai sokerihusteerikon muksulle kiloa karkkia.Hmm, työpaikalla on ollut puhetta että työtoverini (vegaani) lapsi voisi tulla ensi kesänä viikoloppumatkalle mukaan. Pitääkin varmaan tarjota hänelle kunnon tartarpihvi. Ja sen jälkeen voidaan mennä vähän ammuskelemaan. Näistä kumpikaan ei ole edes laitonta.
![]()
Miksiköhän muuten alkoholia on "ihan ok" kokeilla jo alaikäisenä, mutta tupakkaa ei saisi koskaan ryhtyä polttamaan ja huumeisiin nyt ei missään nimessä saisi koskea.
Muuttuisiko tilanne teidän sallijien silmissä silloin, jos tuo äiti olisi tarjonnut pilvitötsyt poltettavaksi?
Kysyn tätä ihan tosissani, sillä alkoholi on tutkitusti maailman vaarallisin päihde ja äitihän rikkoo molemmissa tapauksissa lakia: ostaessaan lapsille alkoholia tai tarjotessaan kunnon tömssyt pilveä.
Ja miksei voi kannustaa lasta täysraittiuteen? Elämässä ei tarvi yhtään mitään päihteitä ja jos voi pysyä alkoholista erossa, niin sehän on vaan kerrassaan loistava asia. Lapsi myös löytää alkoholilla niin halutessaan. Ei häntä siihen tarvitse erikseen opettaa.
Lapsesi kaverin äidille en tuon enempää asiasta sanoisi, hän tietää asian nyt ja pyysi anteeksi.
Olet mokannut kahdessa eri asiassa.
1. Et ennen matkaa varmistanut, minkälaisen aikuisen kanssa lapsesi lähtee matkalle. Kyllä näistä pitää etukäteen sopia, eikä ajatella, että kaikesta ollaan samaa mieltä ihan telepatian avulla.
2. Et ole opettanut lastasi vastustamaan ryhmäpainetta. Minun vanhempani opettivat minulle jo lapsena, että jos joku kaveri paheksuu sitä, että kieltäydyn päihteistä, ei hän ole aito ystäväni. Aidolle ystävälle voi sanoa "ei" ilman että se mitenkään vaikuttaa ystävyyteen.
Lapsesi on siinä iässä, että näitä tilanteita tulee jatkossa enemmän ja enemmän, etkä sinä ole paikalla, eikä myöskään kukaan tuntemasi aikuinen. Kaikki on nyt siis kiinni siitä, osaako poikasi itse olla hölmöilemättä, ja siihen sinä voit vaikuttaa. Lasten kavereiden vanhempien kanssa sotajalalle ryhtyminen vain pahentaa tilannetta.
Se ei ole terve suhtautumistapa alkoholiin, että olettaa sen olevan huumeisiin verrattavissa oleva päihde riippumatta kuinka paljon alkoholia juo.
Jos ihminen juo viinapullon päivässä niin hänellä toki on vakava päihdeongelma joka on hyvinkin rinnastettavissa vaikka narkomaniaan.
Toisaalta yksi siideri (varsinkaan 0,33 litran tölkki) ei ole alkoholin päihdekäyttöä, vaikka se saattaakin toki (riippuen henkilöstä) hyvin lievästi ja vailla minkään valtakunnan haittaa hetken päässä tuntuakin. Lähinnä se on rinnasteista limsan juontiin jos nyt vertailukohtia lähdetään hakemaan.
Myöskään esimerkiksi pienehkö viinilasillinen silloin tällöin tai naukku viskiä silloin tällöin ei ole alkoholin päihdekäyttöä. Jos joku näkee tällaisen ongelmaksi niin se on lähinnä oire siitä, että henkilöllä itsellään on ongelmia suhtautumisessaan alkoholiin. Alkoholiriippuvuudestahan on tunnetusti lyhyempi matka absolutismiin kuin kohtuukäyttöön.
Sinun viestisi oli typerä ja vähättelevä. Sen verran vastaan kuitenkin, että totta on negatiivinen suhtautumiseni alkoholiin. Olen liian usein todistanut miten vaarallista ainetta se on. Olen menettänyt alkoholille liikaa sukulaisia ja läheisiä ympäriltäni. Lisäksi olen nähnyt liian monta surullista tarinaa alkoholismista ja myös sen seurauksena kärsivistä läheisistä.
Kaikkihan he ovat alkuun nauttineet "limsaan verrattavaa" alkoholia. Ei he ole ojaan suoraan päätyneet. Moni ei koskaan päädykään, vaikka alkoholisteja ovatkin ja siihen kuolevat.
Ja kyllä: pelkään lapseni puolesta. Ja olisin halunnut hänen olevan minun silmieni alla, kun alkoholia ensimmäisen kerran käyttää. Olen myös salaa toivonut, ettei poikaa kiinnostaisi ollenkaan alkoholin käyttö. Absolutismi ei hänen elämänsä laatua heikentäisi.
Ei normaalilla ihmisellä ole mitään tarvetta absolutismiin. Alkoholijuomat ovat monessa mielessä nautinto, enkä nyt tarkoita mitään kännihakuisuutta. Vai miksi ihmiset mielestäsi ostavat vaikkapa 100 euron viskipullon kun voisi tyytyä kossuun?
Kuva siitä hetkestä jonain kohtalonhetkenä, kun ensimmäinen alkoholipisara valuu ihmisen kurkusta alas nyt on vaan naurettava... Varsinkaan kun ei puhuta edes mistään humaltumisesta.
Suomalaiset jakautuvat hiukan yksinkertaistettuna kahteen ryhmään.
Niihin, joilla ei ole lähipiirissä alkoholistia ja joille alkoholi ei siten ole mikään erityisen ihmeellinen asia ja varsinkaan ei mikään kauhistus.
Sekä niihin, joilla on lähipiirissä alkoholisti ja joille alkoholi on vaarallinen päihde joka ajaa ihmisen turmioon.
Näiden kahden ryhmän on kutakuinkin mahdotonta ymmärtää toisiaan, kun lähtökohdat ovat niin erit. Ensin mainitun ryhmän edustaja esimerkiksi tyypillisesti lähinnä kohauttaa olkapäitään tiedolle, että 16-vuotias on juonut siiderin. Viimeksi mainitun ryhmän edustaja taas on samasta tiedosta paniikin partaalla.
Kolmas ryhmä kai sitten kai se, joka ei millään tahdo ymmärtää asian ydintä. Aika selväksi käynyt keskustelussa, että tuo siideri ei kaada maailmaa, eikä aloittaja ole siihen takertunutkaan.
kyse on siitä, että lapselle on pyytämättä ostettu alkoholia ja asiasta ei ole vaivauduttu edes kertomaan, saati lupaa pyytämään lapsen vanhemmilta.
Tiedätkös, yllä mainituista ryhmistä sen ensimmäisen edustaja ei välttämättä katso tätä alkoholipitoisen juoman (yli 1,2%) ostamista niin merkittäväksi asiaksi, että siihen olisi välttämätöntä pyytää lupa kyseisen alaikäisen henkilön vanhemmalta.
(Tiedän, kyseisen näkökannan ymmärtäminen on sangen mahdotonta sen toisena mainitun ryhmän edustajille, mutta...)
Olikin vasta 15. On liian nuori. Mutta nyt on oikea aika ottaa vastuu omasta toiminnastaan, sillä kaikkea on tarjolla ja itse pitää osata laittaa rajat. Toivotaan, että kokemuksesta on apua lapselle jatkossa.En suuttuisi, vaikka äiti toimi mielestäni väärin enkä hyväksy tekoa. Mielestäni lapsi on tilanteessa yhtä vastuullinen. Tuon ikäinen (eiks se ollut 16) voi ostaa itsekin alkoholia esim. Tanskassa.
Keväällä 16 eli kuukauden parin päästä.Olikin vasta 15. On liian nuori. Mutta nyt on oikea aika ottaa vastuu omasta toiminnastaan, sillä kaikkea on tarjolla ja itse pitää osata laittaa rajat. Toivotaan, että kokemuksesta on apua lapselle jatkossa.
15-vuotias ja kaksi siideriä. Lapsi vain joi yhden. Eikä pyytänyt yhtäkään. Aikuinen, jonka vastuulla lapsi oli, keski tämän kuningasidea ja tarjoutui juomat ostamaan lapselle, joka ei ole edes maistanut alkoholia aiemmin.Keväällä 16 eli kuukauden parin päästä.