Perusturvan ja toimeliaisuuden uudistus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Eihän raha ole nytkään vastikkeetonta. Kymmenet tuhannet työttömät osallistuvat joka vuosi aktivointiin - näillä aktivoinneilla pyörivät tällä hetkelläkin Suomen suurimmat vapaaehtoisjärjestöt. Ja lopun työn näissä järjestöissä tekevätkin palkkatuetut ihmiset. Isossa organisaatiossakin saattaa olla vain pari kovalla rahalla palkattua työntekijää toiminnanjohtajan lisäksi.

No kyllähän se nyt kuitenkin on siten, että rahan saa täysin vastikkeettomasti halutessaan. Kukaan ei edellytä osallistumaan yhtään mihinkään saati edes hakemaan töitä.

Minusta on ihan aiheellinen pelko, että tässä aletaan nakertamaan juuri niitä töitä, joista työelämään ponnistetaan joko ensimmäisinä kesätöinä, tai sitten hanttihommina, joita pystyy tekemään kun on kuntoutumassa takaisin työelämään. Ympäristönhoitotyöt, avustavat työt ja apulaisen työt menevät kohta näille ilmaisen työn tekijöille. Jotkahan eivät näihin töihin voi sitoutua, koska heidän tehtävänsä on ensisijaisesti hakea töitä ja ottaa töitä vastaan. Samalla kun jo siis tosiaan tekevät töitä.
En tosiaan halua olla se naapuruston vanhus, jolla on vuodessa 50 "avustajaa", jotka änkeävät kotiin mattoja tamppaamaan, ja lähteävät toisiin töihin juuri kun heidän nimensä on oppinut. Kun sitten pörssistä on viisikymppinen hävinnyt ja kaapista hävinneet kipulääkkeet, voidaan lähteä arpomaan, että kukahan avustajista ne on ottanut vai ottiko kukaan. Mieluummin ottaisin ihan palkatun ammattilaisen, johon voi luottaa.

Tästä olen kanssasi samaa mieltä. Sen kanssa pitää olla tarkkana, ettei jengiä orjuuteta tai teetetä sellaisia töitä, joista tulisi maksaa palkkaa.

Ja ei, ei ketä tahansa voi päästää hoitamaan vanhuksia tai hääräämään niiden kotiin. Ei kai kukaan sellaista halua edesauttaa. Kun työskennellään niiden kanssa, jotka tarvitsevat paljon apua ja ovat muiden avun varassa, on syytä olla hyvin huolellinen siitä, keitä näiden ihmisten ympärillä pyörii.

Mutta joo, ehkä tähänkin ratakaisuna voisi toimia se, että työtön voi ansaita lisätienistejä osallistumalla yhteiskuntaa avustavien järjestöjen toimintaan sensijaan, että siitä rangaistaan.

Joo ompa tosi hyvä....toihan ei eroo enää yhtään orjasta. Mä oon äiti ja mun aika ja mun elämä on sitä. Jokanen äiti tietää et aika menee siinä. Tää on pimeen paska maa muutenki. Jo mä joudun johonki tollaseen niin mä rikon jotain tosi kallista vahingossa mä aiheutan ongelmia ja en tee mitään. Jos on töissä niin mä haluun oikeen palkan. Tää tarkottaa että pöllimiset lisääntyy ihan älyttömästi kun ei oo rahaa ostaa. Aika monet tulee tkee tahallaan vauvan sit saa jonkun vuoden pois ja syyn olla pois sit myöhemmin. Mä ymmärsin et tossa pudotetaan raha no sit se pudotetaan mut tulee paljon lisää pöllimistä. Kaupat tulee kärsii no ei voi mitään
.
Mä olen äiti myös. Äiti joka elättää lapsensa.

Miksi minun työssä käyvänä pitää elättää myös sinua ja sinun lapsia? Kerro se?

Ja kyllä ihan normaalit ihmiset pystyy olemaan vanhempia ja työssä käyviä. Ollaan vaan ahkerampia ilmeisesti.

• Tykkää
Reactions: 0oo0
Kertyykö näille työttömille ollenkaan lomaa? Saako koskaan käydä sukuloimassa tai matkalla? Entä kesällä, pistetäänkö lapset tarhaan koko kesäksi, että perheen työtön saa ajaa kunnalle nurmikkoa, ettei siihen vaan tarvinnut palkata ketään oikealla palkalla? Parhaimmillaan kokeilu lisää elämänlaatua, pahimmillaan se romahduttaa sen. Ihminen käy käytännössä töissä, joutuu pistämään muksut tarhaan ja käyttää osan päivästä työmatkoihin mutta rahat ei silti riitä mihinkään. On aina työyhteisössä se, joka ei kuulu mihinkään ja joka ei koskaan ole tasavertainen muiden kanssa. Vaikka olisi siellä samalla koulutuksella tekemässä ihan oikeita työtehtäviä. Ei saa mitään palkkatyön etuja ja oikeuksia, mutta saa palkkatyön huonot puolet. On ihmisiä jotka eivät vaan motivoidu tähän.

Ihan hyviä pointteja.

Tää ei todellakaan pidä paikkaansa, toisinpäin kyllä.
Hyvin useissa tapauksissa korkeakoulututkinnolla ei ole työn kannalta juurikaan merkitystä eikä työssä itsessään ole luobteeltaan erilaisia pulmia joita tulisi selvittää eivätkä kädentaidot pääse karttumaan.
Ihminen siis taantuu.

Kertoisitki siis että miten duunarin homma on muka helpompaa ja että miksi kuka tahansa korkeakoulutettu osaisi?
Osaisitko itse tuosta noin vaan esim. rakentaa koneita hydrauliikka-asentajana?

En kai sellaista ole koskaan väittänyt, enkä sitä mieltä koskaan ollut.

Joo ompa tosi hyvä....toihan ei eroo enää yhtään orjasta. Mä oon äiti ja mun aika ja mun elämä on sitä. Jokanen äiti tietää et aika menee siinä. Tää on pimeen paska maa muutenki. Jo mä joudun johonki tollaseen niin mä rikon jotain tosi kallista vahingossa mä aiheutan ongelmia ja en tee mitään. Jos on töissä niin mä haluun oikeen palkan. Tää tarkottaa että pöllimiset lisääntyy ihan älyttömästi kun ei oo rahaa ostaa. Aika monet tulee tkee tahallaan vauvan sit saa jonkun vuoden pois ja syyn olla pois sit myöhemmin. Mä ymmärsin et tossa pudotetaan raha no sit se pudotetaan mut tulee paljon lisää pöllimistä. Kaupat tulee kärsii no ei voi mitään

Minäkin olen äiti ja käyn silti töissä.

Aha. Mä olen äiti ja yksityisyrittäjä. Arvaa, paljonko siihen ja kaikkeen muuhun menee aikaa?
Mistä mä sen voin tietää?? Pitääks mun nyt yritää vastata teijän jokasen et paljon menee aikaa vai. Sä saat olla yrittäjä ei me sitä estetä mut mitä sulle kuuluu muutten asiat. Ei ne kuulu sulle yhtään. Hoida sä oamt asiat ja se sun joku yritys. Sehän voi olla mikä vaan yritys ja ei se tarkota oikestaan mitään. Riippuu kans lapsista et kuika paljon menee aikaa. Jos sun lapset vaan möllöttää tai pelaa niin sulla on koko aika itellä.

Tässä on muuten ajatusta. Äitit on äitejä ja isit isejä. Se on niiden työ. Lapsettomat käyvät sit töissä. Saadaan maailman pienimmät työttömyystilastot Suomeen.

Mistä mä sen voin tietää?? Pitääks mun nyt yritää vastata teijän jokasen et paljon menee aikaa vai. Sä saat olla yrittäjä ei me sitä estetä mut mitä sulle kuuluu muutten asiat. Ei ne kuulu sulle yhtään. Hoida sä oamt asiat ja se sun joku yritys. Sehän voi olla mikä vaan yritys ja ei se tarkota oikestaan mitään. Riippuu kans lapsista et kuika paljon menee aikaa. Jos sun lapset vaan möllöttää tai pelaa niin sulla on koko aika itellä.
Niin kauan kuuluu kun elätän sua verojen kautta

Anteeksi kamalasti että mulle on merkitystä sillä, mihin maksamani verorahat käytetään.

Tai oikeastaan, mitäs sitä anteeksipyytelemään. Mähän ne tienannut olen. Mulla on varaa sanoa.
Ja kun on ikänsä maksanut kaikki verot miten kuuluu, kai on oikeus olla kiinnostunut siitä, mihin ne käytetään? Olen päättänyt kauan sitten, et mihinkään keräykseen en ikinä laita mitään ropoa. Jos eivät nykyisillä/menneillä) systeemeillä mene sinne minne pitäisi, voi voi sentään... Uudistuksiin en puutu, kun en tukiakaan hae.
(Älä välitä noista, vaikka vaikuttaahan ne:().

.
Mä olen äiti myös. Äiti joka elättää lapsensa.

Miksi minun työssä käyvänä pitää elättää myös sinua ja sinun lapsia? Kerro se?

Ja kyllä ihan normaalit ihmiset pystyy olemaan vanhempia ja työssä käyviä. Ollaan vaan ahkerampia ilmeisesti.

Minäkin olen työssäkäyvä äiti. Olen tehnyt töitä 14 vuotiaasta asti ja nyt olen 46 vuotias. Tosin välissä nuorena opiskelin itselleni hyvän ammatin. Vuosi sitten suureksi järkytyksekseni sain potkut massairtisanomisissa, vaikka olin ollut samassa firmassa töissä lähes 20 vuotta. Yhden määräaikaisen pätkän töitä löysin ja se on päättymässä nyt. Palkkakin laski tuntuvasti aiemmasta, joten ansiosidonnainen tulee olemaan erittäin huono.

Hyvästä koulutuksesta, ammatillisesta pätevyydestä ja aktiivisuudestani huolimatta en ole uutta työtä löytänyt. En pääse edes haastatteluihin. Hakijoita on kymmeniä, jopa yli sata yhteen työpaikkaan. Nuoremmat vievät paikat.

Ahkeruuden puutteesta tai työhaluttomuudesta ei ole kyse, sillä rakastan työtäni. Meidänkin firmassa on (ulkomaalaisia) työkokeilijoita yms. ilmaista työvoimaa paljon, joten ei ihmekään, ettei suomalaisten ammattilaisten työpanos enää kiinnosta.

Katson olevani oikeutettu siihen, että muut veronmaksajat elättävät minut ja lapseni, koska en ole omaa syytäni jättäytymässä työttömäksi. TE-toimiston ja konsulttifirmojen päiväkerhot tulivat minulle tutuiksi irtisanomisaikana ja ne olivat pelkkään verorahojen haaskoon heittämistä ja ajanhukkaa. Katkeraksi tällainen vetää.

Enpä olisi itsekään vielä pari vuotta sitten joutuvani tällaiseen tilanteeseen. On niin kovin helppo vakituisessa työssä olevien syyllistää muita perusteettomasti.

Minäkin olen työssäkäyvä äiti. Olen tehnyt töitä 14 vuotiaasta asti ja nyt olen 46 vuotias. Tosin välissä nuorena opiskelin itselleni hyvän ammatin. Vuosi sitten suureksi järkytyksekseni sain potkut massairtisanomisissa, vaikka olin ollut samassa firmassa töissä lähes 20 vuotta. Yhden määräaikaisen pätkän töitä löysin ja se on päättymässä nyt. Palkkakin laski tuntuvasti aiemmasta, joten ansiosidonnainen tulee olemaan erittäin huono.

Hyvästä koulutuksesta, ammatillisesta pätevyydestä ja aktiivisuudestani huolimatta en ole uutta työtä löytänyt. En pääse edes haastatteluihin. Hakijoita on kymmeniä, jopa yli sata yhteen työpaikkaan. Nuoremmat vievät paikat.

Ahkeruuden puutteesta tai työhaluttomuudesta ei ole kyse, sillä rakastan työtäni. Meidänkin firmassa on (ulkomaalaisia) työkokeilijoita yms. ilmaista työvoimaa paljon, joten ei ihmekään, ettei suomalaisten ammattilaisten työpanos enää kiinnosta.

Katson olevani oikeutettu siihen, että muut veronmaksajat elättävät minut ja lapseni, koska en ole omaa syytäni jättäytymässä työttömäksi. TE-toimiston ja konsulttifirmojen päiväkerhot tulivat minulle tutuiksi irtisanomisaikana ja ne olivat pelkkään verorahojen haaskoon heittämistä ja ajanhukkaa. Katkeraksi tällainen vetää.

Enpä olisi itsekään vielä pari vuotta sitten joutuvani tällaiseen tilanteeseen. On niin kovin helppo vakituisessa työssä olevien syyllistää muita perusteettomasti.

Tämän moni veronmaksaja haluaa unohtaa, koska onhan se "heidän" rahapussinsa josta toisten kulut maksetaan... Jokaisen vanhemmat ja isovanhemmat ja sukulaiset + perheet ovat kuitenkin kerryttäneet veroja sen verran, että omat hulttiot tulee elätettyä. Todellisia syitä työttömyydelle ei suostuta ymmärtämään. Olet oikeutettu omiin rahoihisi ja perheesi aiemmin maksamiin veroihin, sitä varten niitä on kerätty.

Anteeksi kamalasti että mulle on merkitystä sillä, mihin maksamani verorahat käytetään.

Tai oikeastaan, mitäs sitä anteeksipyytelemään. Mähän ne tienannut olen. Mulla on varaa sanoa.

Jokaisen vanhemmat ja sukulaiset on niitä veroja iät ja ajat maksaneet. Sinulla ei ole mitään sanomista siihen, miten ne käytetään koska verosi ovat kärpäsen paska meressä.

Opi kunnioittamaan ihmisiä ja mitä ihmisarvo on. Et omista ihmisiä, et voi ostaa ihmisiä. Häpeä avoimesti haarojasi levittelevä nainen

Jokaisen vanhemmat ja sukulaiset on niitä veroja iät ja ajat maksaneet. Sinulla ei ole mitään sanomista siihen, miten ne käytetään koska verosi ovat kärpäsen paska meressä.

Opi kunnioittamaan ihmisiä ja mitä ihmisarvo on. Et omista ihmisiä, et voi ostaa ihmisiä. Häpeä avoimesti haarojasi levittelevä nainen

Häpeä ihan itse.

Jos noilta pisimpään veroja maksaneilta kysytään niin jokaisen kuuluu tehdä edes jotain ansaitakseen leipänsä. Ja siihenhän uudistuksella pyritään.

Tilanteesi on ikävä, mutta varmasti kovin tuttu monelle ikäisellesi. Toivottavasti löydät mielekkään työn pian.

Korjaisin kuitenkin tähän sen, että näkisin mielummin ansiosidonnaisesi ja vastikkeettomat tuet etuna enkä niinkään perusoikeutena, joka sinulle kuuluu. Se on jotakin, jota maksetaan "hyvää hyvyyttään", jotta sinä et jäisi tyhjän päälle tässä yhteiskunnassa.

Mun mielestä myös sairaslomalla olevat pitäisi velvoittaa tekemään töitä muutama tunti päivässä. Tekisi terää heillekin. Eläkeläisistä nyt puhumattakaan (paitsi vanhukset). Eikä yhtään ylimääräistä rahaa kenellekään joka saa jotain tukia.

Jännä miten tässäkin keskustelussa ihan pokerinaamalla edustetaan mielipidettä, että rahaa pitää saada täysin ilman mitään vastiketta, ponnisteluja ja vaivannäköä. Että se ikään kuin on sellainen universaali oikeus. Rahaa pitää vaan saada ja kaikki muu on kiusaa ja kyykyttämistä. Että se on maailman hyvinvoinnin perusta -> saada fyrkkaa tekemättä mitään.

Ei tarvitse kuin edes aavistus miettiä, että onko tuossa muka mitään järkeä. Ei todellakaan ole. Jokainen voi jäädä työttömäksi ja on todella hyvä, että meillä on tukiverkko sitä varten. Mutta miten estetään sen väärinkäytökset? Onko kellään kritisoijalla tähän itsellä mitään ideaa? Miten estetään se, että henkilö ei oikeastaan edes halua töitä, vaan pelkästään nostaa toisten työllä tekemästä rahasta itselleen? Kritisoijien mukaan ilmeisesti ei mitenkään. Ihmisellä pitää olla vapaus valita, että haluaako hän tehdä töitä vai ei... mutta rahaa pitää saada anyway.

Sekin on ihan ok, että kun jää työttömäksi, niin vaikka ensimmäinen vuosi on pelivaraa. Ei tarvitse ottaa mitään työkokeiluja vastaan jne. Saa ihan vain keskittyä oman alan töiden hakemiseen. Mutta vuosi on jo pitkä aika. Jos sinä aikana töitä ei löydy, niin jotain toimenpiteitä pitää alkaa tekemään. Ei raha voi ikuisesti juosta ilmaiseksi taskuun.

Suomalainen hyvinvointiyhteiskunta muodostaa ihmisten mieliin jotain aivan käsittämättömiä "normaaleja". Ettäkö pitäisi saada leipä pöytään, katto pään päälle ja vaatteet niskaan ihan vain siksi että on olemassa?! Ettei tarvitse itse tehdä mitään niiden eteen... Ei ihme että maailmalla kummastellaan tätä menoa ja tänne olisi tulijoita.

Yhteistyössä