V
vierailija
Vieras
Jännä miten tässäkin keskustelussa ihan pokerinaamalla edustetaan mielipidettä, että rahaa pitää saada täysin ilman mitään vastiketta, ponnisteluja ja vaivannäköä. Että se ikään kuin on sellainen universaali oikeus. Rahaa pitää vaan saada ja kaikki muu on kiusaa ja kyykyttämistä. Että se on maailman hyvinvoinnin perusta -> saada fyrkkaa tekemättä mitään.
Ei tarvitse kuin edes aavistus miettiä, että onko tuossa muka mitään järkeä. Ei todellakaan ole. Jokainen voi jäädä työttömäksi ja on todella hyvä, että meillä on tukiverkko sitä varten. Mutta miten estetään sen väärinkäytökset? Onko kellään kritisoijalla tähän itsellä mitään ideaa? Miten estetään se, että henkilö ei oikeastaan edes halua töitä, vaan pelkästään nostaa toisten työllä tekemästä rahasta itselleen? Kritisoijien mukaan ilmeisesti ei mitenkään. Ihmisellä pitää olla vapaus valita, että haluaako hän tehdä töitä vai ei... mutta rahaa pitää saada anyway.
Sekin on ihan ok, että kun jää työttömäksi, niin vaikka ensimmäinen vuosi on pelivaraa. Ei tarvitse ottaa mitään työkokeiluja vastaan jne. Saa ihan vain keskittyä oman alan töiden hakemiseen. Mutta vuosi on jo pitkä aika. Jos sinä aikana töitä ei löydy, niin jotain toimenpiteitä pitää alkaa tekemään. Ei raha voi ikuisesti juosta ilmaiseksi taskuun.
Suomalainen hyvinvointiyhteiskunta muodostaa ihmisten mieliin jotain aivan käsittämättömiä "normaaleja". Ettäkö pitäisi saada leipä pöytään, katto pään päälle ja vaatteet niskaan ihan vain siksi että on olemassa?! Ettei tarvitse itse tehdä mitään niiden eteen... Ei ihme että maailmalla kummastellaan tätä menoa ja tänne olisi tulijoita.
Työttömyyskorvauksen maksaminen on nimenomaan työsskäyvien palkansaajien etu. Sen avulla ollaan palkkataso saatu pysymään edes jotenkin kohtuullisena. Nyt ongelma tässä uudessa järjestelmässä on se, että tässä nimenomaan rapautetaan palkansaajien neuvotteluehtoja. Miksi maksaa palkkaa, kun joku tekee saman työn ilmaiseksi? Ne ajat, jolloin työttömät ovat olleet kouluttamattomia, ovat menneet. Nykyajan työttömillä on koulutusta, työkokemusta ja monenlaista pääomaa, joka nyt pitäisi antaa ilmaiseksi työnantajan käyttöön.
Mietitäänpä, mitä olisi tapahtunut, jos tällainen puuhastelujärjestelmä olisi ollut käytössä esimerkiksi Oulussa ict-alan massairtisanomisten jälkeen. Samat insinöörit olisivat päätyneet puuhastelemaan entiseen työpaikkaansa työttömyyskorvauksella. Siinä on jotain pahasti väärin.
Sitten on vielä ongelma valvonnasta ja vastuusta.
Minä en elä ikuisesti, ei myöskään Ärsyttävä Tyyppi. Jonain päivänä meistä kumpikin on vanha ja raihnainen. Minä haluan, että minua hoitavat oikeat hoitajat, jotka saavat oikeaa palkkaa, joita valvotaan ja joilla on lakisääteinen vastuu työstään. Eivät järjestöjen pyörittämät puuhastelijat, jotka vaihtuvat päivittäin. Kukaan, missään, ei voi olla varma onko hoito edes jotenkin laadukasta. Että kipulääkkeet dosetista menevät minun suuhuni eikä sen puuhastelijan suuhun. Minähän en kenellekään voi asiasta valittaa, koska olen vanha ja muistisairas enkä ymmärrä enää mistään mitään.
Minä näen, että uusi järjestelmä ei saa uhata työssäkäyvien oikeuksia ja palkkakehitystä eikä se saa uhata haavoittuvassa asemassa olevien kansalaisten hyvinvointia ja oikeuksia. Näen että se nopeasti alkaa uhata molempia. Siinä mittakaavassa on pieni murhe, että joku lusmuilee muutaman kuukauden elämässään, ennen kuin hänet pakkoaktivoidaan, kuten nykyäänkin jo tehdään.