Suurimmalla osalla työttömistä ei mitään asiaa työelämään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Olen täysin vakuuttunut ettei suurimmalla osalla työttömistä ole mitään asiaa työmarkkinoille - ei vaikka yritykselle maksettaisiin että ottaa työhön.

Vain oikeasta työnteosta mitään tietämättömät luulevat että kyllä niitä töiä jokaiselle joka niitä haluaa löytyy. Töitä ei löydy, eikä kaikilla joille löytyisi ole mitään mahdollisuuttaa muuttaa työnperässä. Jos vaikkapa joku 50+ ikäinen suppean ammattitaidon omaava mies haluaa töitä, niin kukaan ei palkkaa. Esim. vähäist ammattitaitoa vaativat rakennusapuhommat ovat sellaisen tekijän ulottumattomissa. Sillä niihin valitaan ripeitä alle 30 vuotiaita tekijöitä. 50+ ikäisenä ei oikein voi enää edes kouluttautua niin että työllistyisi. Missä niitä työpakkoja on kun maassa on satojatuhansia työttömiä?

Nykypäivän työmarkkinat ovat varsin kovat. Työntekijän on tehtävä firmalle tulosta. On osattava tehdä tuhat ja sata asiaa ja oltava ripeä. Enää ei ole TVH:ta joka otti töihin mitään osaamattomia lapionvarteen nojailijoita ja horsman niittäjiä maailma on muuttunut,

Aktivointimalli 1 ei tule toimimaan, sillä suurinosa työnhakijoista ei tule kelpaamaan tunnikskaan palkkatyöhön, eikä edes ilmaistyöhön. Ei firmoihin haluta jalkoihin pyörimään ylimääräistä väkeä. Akivointimalli 2 jossa työttömän on viikottain haettava vähintään yhtä työpaikkaa on järjetön idea sillä se tuo huuhaa hakuja eikä yritykset enää sitten edes ilmoittele avoimista paikoistaan nykymalliin.

Meillä oli työpaikalla 55 vuotias mies työkokeilussa. Eli palkatta töissä. Hänellä ei tule olemaan minkäänlaista mahdollisuutta työllistyä yhtään mihinkään. Hän oli toivottoman hidas, eikä selviytynyt töstä ilman että joku kulutti työaikaansa hänen ohjaamiseen. Tuollainen on kuluttavaa niin työntekijän, yrityksen kun ilmaistyöntekijänkin kohdalta. Tuo mies on tyyppiesimerkki henkilöstä jolla ei tule olemaan asiaa työmarkkinoille, enkä usko että hän pystyymitenkään kohentamaan työmarkkina asemaansa.

• Tykkää
Reactions: pakana
Näinhän se on, suuriosa työttömistä kuuluisi oikeasti työkyvyttömyys tai sairaseläkkeelle. Mutta kiinnostaako se näitä oikeiston ideanikkareita, ei tietenkään.
Tajutonta porukkaa, toinen toistaan vajaampia.

Minun tuttavapiirini työttömistä taas suurin osa on korkeastikoulutettuja, täysijärkisiä, ahkeria ja toimintakykyisiä omien alojensa ammattilaisia. Pystyvät tekemään töitä ihan kuten kuka tahansa palkattu työntekijä. Ongelma on vaan siinä, ettei työpaikkoja riitä kaikille.

Minun tuttavapiirini työttömistä taas suurin osa on korkeastikoulutettuja, täysijärkisiä, ahkeria ja toimintakykyisiä omien alojensa ammattilaisia. Pystyvät tekemään töitä ihan kuten kuka tahansa palkattu työntekijä. Ongelma on vaan siinä, ettei työpaikkoja riitä kaikille.
Totta kai tällasiakin työttömiä on, mutta pointti onkin siinä että puolet ei tällasia ole eivätkä koksaan tule olemaan. Olisi suotavaa että työkyvyttömät päästettäisi eläkkeelle, kuormittamasta työttömyyskortistoa, nykyisellä tasolla heidän nöyryyttämisensä on täysin asiatonta ja hyödytöntä.
Osallistukoon ne työnhakuun jotka ovat työkykyisiä ja pystyvät työelämään, eli mainitsemasi kaltaiset ihmiset.
Työkyvyttömyuys ja sairaus ei muuten tarkoitam ettei ihminen olisi täysjärkinen. Komenttisi oli jotenkin ylimielinen.
Minullakin on eläke vetämässä koska työkykyinen en ole, mutta kaikista lääkärilausunnoista ja vuosien selvityksistä ja asiantuntijalausunnoista huolimatta, olen varma että kela taas sen hylkää. Niille minä olen vain nimi paperilla, enkä usko että vaivautuvat edes lukemaan kaikki lausunnot, siltä se tuntuu monen hylyn jälkeen.- Kaikki sitä ihmettelevät, ja päätöksen tekee joku ihminen joka koskaan ei edes tapaa minua.

• Tykkää
Totta kai tällasiakin työttömiä on, mutta pointti onkin siinä että puolet ei tällasia ole eivätkä koksaan tule olemaan. Olisi suotavaa että työkyvyttömät päästettäisi eläkkeelle, kuormittamasta työttömyyskortistoa, nykyisellä tasolla heidän nöyryyttämisensä on täysin asiatonta ja hyödytöntä.
Osallistukoon ne työnhakuun jotka ovat työkykyisiä ja pystyvät työelämään, eli mainitsemasi kaltaiset ihmiset.
Työkyvyttömyuys ja sairaus ei muuten tarkoitam ettei ihminen olisi täysjärkinen. Komenttisi oli jotenkin ylimielinen.
Minullakin on eläke vetämässä koska työkykyinen en ole, mutta kaikista lääkärilausunnoista ja vuosien selvityksistä ja asiantuntijalausunnoista huolimatta, olen varma että kela taas sen hylkää. Niille minä olen vain nimi paperilla, enkä usko että vaivautuvat edes lukemaan kaikki lausunnot, siltä se tuntuu monen hylyn jälkeen.- Kaikki sitä ihmettelevät, ja päätöksen tekee joku ihminen joka koskaan ei edes tapaa minua.

Kommenttini ei ollut lainkaan ylimielinen. Kuulun itsekin tähän täysin terveeseen ja työkykyiseen työttömien joukkoon. Silti meitä haukutaan laiskoiksi juopoiksi, vaikka emme ole omasta halustamme ilman töitä.

Enkä vähättele lainkaan työkyvyttömiä ihmisiä. Ilman muuta heidän pitäisi päästä työkyvyttömyyseläkkeelle. Systeemi on todellakin epäoikeudenmukainen.

• Tykkää
Ainakin puolet.
Tällä paikkunnalla ehkä 90%. Olen yksi heistä, tiiän siis muunkin porukan melko kattavasti työpaja-ajalta.

Sinä olet liikkunut työkyvyttömien piirissä, joten en näe todellista kuvaa. Minä taas olen liikkunut massairtisanottujen piirissä, jossa kaikki ovat terveitä, työkykyisiä ja työhaluisia. En silti vedä hatusta mitään lukua vain omiin kokemuksiini pohjautuen.

Kommenttini ei ollut lainkaan ylimielinen. Kuulun itsekin tähän täysin terveeseen ja työkykyiseen työttömien joukkoon. Silti meitä haukutaan laiskoiksi juopoiksi, vaikka emme ole omasta halustamme ilman töitä.

Enkä vähättele lainkaan työkyvyttömiä ihmisiä. Ilman muuta heidän pitäisi päästä työkyvyttömyyseläkkeelle. Systeemi on todellakin epäoikeudenmukainen.
Hyvä sitten, kai tämä asia on niin herkkä että alkaa nähdä syyllistämistä ja ylimielisyyttä kaikkialla.
Minuakin, kuten sinuakin, ärsyttää suunnattomasti että työttömät yleistetään aina samanlaiseksi massaksi, tilanteesta riippuen, joko laiskoiksi pummeiksi, tai aktiivisiksi ja osaaviksi supertyönhakijoiksi, mitään siltä väliltä ei tunnu olevan kun julkisesti työttömistä puhutaan, vaikka olemme yhtä sekalainen seurakunta kuin suomalaiset muutenkin.

Toivotaan että tähän työttömien kohteluun saataisi joku järki, aktiiviset ja työkykyiset saisivat oikeita töitä, eikä hyväksikäyttöä ja ilmaisen työn tekemistä, työkyvyttömiä ei patistettaisi työkokeiluun ja valmentavaan työtoimintaa, se on turhaa ja nöyryyttävää.

Tarpeeksi ruoskaa niin kyllä se työtahti nopeutuu. Harvassa näistä "normaaliin työntekoon kykenemättömistä" oikeasti mitään fyysistä vikaa löytyy vaan ongelmat ovat asenteiden tasolla.

Sinä olet liikkunut työkyvyttömien piirissä, joten en näe todellista kuvaa. Minä taas olen liikkunut massairtisanottujen piirissä, jossa kaikki ovat terveitä, työkykyisiä ja työhaluisia. En silti vedä hatusta mitään lukua vain omiin kokemuksiini pohjautuen.
On se varmasti näinkin. Mutta täytyy muistaa että kaikki työttömät ei ole irtisanottuja ja työkykyisiä, minä sen ainakin tiedän, julkisuudessa ei koskaan mun kaltaisista työttömistä edes puhuta, kaikkia pidetään työkykyisinä.
En ole muuten ap, ajattelin vaan mainita.

Tarpeeksi ruoskaa niin kyllä se työtahti nopeutuu. Harvassa näistä "normaaliin työntekoon kykenemättömistä" oikeasti mitään fyysistä vikaa löytyy vaan ongelmat ovat asenteiden tasolla.
Mutta useassa on oikeita vikoja, eivätkä koskaan pärjäisi nykyisessä työelämässä. Enää ei sellasia töitä juuri ole maailmassa, jossa voisi hitaalla tempolla vaikka raajarikko tai mielenterveyongelmainen tehdä "tulosta". Kaikki on sitä tietokoneen takana istumista ja siihen sitten vaaditaan korkea koulutus että sitä ruutua tuijottaa päivät.
Ns. Oikeita töitä, kuten ennen aikoina, varsinkaan hitaille ja viallisille ihmisille ei ole. Siihen ei mikään ruoska auta. Maailma on tehty tällaseksi, nyt korjataan satoa tästä sairaasta oravanpyörästä.

• Tykkää
Suurin osa? En usko

Suurin osa työttömistä on auttamatta työmarkkinoiden ulkopuolella lopullisesti. Esim. Kaikki yli 2 vuotta työttömänä olleet 55+ ikäiset ovat toivottomassa tilanteessa. Eläkkeeseen vielä matkaa, eikä työpaikkaa tule saamaan. Siinä ei auta mitkään temput että töitä saisi. Suomessa tilanne on se ettei työpaikkoja yksinkertaisesti enää ole tarpeeksi tuotannon ulkomaille siirtämisen ja automaation takia.

• Tykkää
Työtönhän on yhteiskynnan hylkiö. Hänellä ei ole mitään oikeuksia, vain velvollisuuksia.
Pelkkää keppiä.

Ja kyllähän se pitkässä juoksussa syö asennetta kun koko ajan kerrotaan kuinka työttömyys on sen ihmisen omaa syytä. Tai että on ilmaistyöntekijänä rehkimässä yhtä pitkää päivää kuin se toinen, joka kiskoo täyttä palkkaa.

Tai se että kohtaa ikäsyrjintää. Että nelikymppisenä on jo ulkona.

On vain sulaa hulluutta että työttömiltä otetaan ihan kaikki pois. Että ei edes anneta tilaisuutta näyttää tietotaitoaan ja uuden oppimisen intoa. Vaan niputetaan tylysti turhakkeisiin.

Päättäjät eivät tiedä mitään suomalaisen ihmisen elämästä. Vaikka juuri siitä ovat päättämässä.

Suurin osa työttömistä on auttamatta työmarkkinoiden ulkopuolella lopullisesti. Esim. Kaikki yli 2 vuotta työttömänä olleet 55+ ikäiset ovat toivottomassa tilanteessa. Eläkkeeseen vielä matkaa, eikä työpaikkaa tule saamaan. Siinä ei auta mitkään temput että töitä saisi. Suomessa tilanne on se ettei työpaikkoja yksinkertaisesti enää ole tarpeeksi tuotannon ulkomaille siirtämisen ja automaation takia.
ja myös sen takia että firmat hakevat ilmaisia työntekijöitä juuri työkkäristä "työkokeilun" ja milloin minkäkin nimellä.
Kuka yrittäjä maksaisi työntekijöille palkkaa, kun saa ilmaiseksi orjatyövoimaa.
Kumma että tästä asiasta ei koskaan puhuta, ilmanmuutahan tämä vaikuttaa siihen myös ettei työpaikkoja ole. Oikeasti niitä kyllä on siis enemmän, mutta koska työn tekee työttömät ilmaiseksi, ne työpaikat ei koskaan ole avoimia.

Eli tämä "aktiivimalli"kin vain LISÄÄ oikeaa työttömyyttä, ei suinkaan päinvastoin. Kokoomuksen Mykkänen paljasti a-studiossa, että sillä saadaan kaunisteltua työttömyystilastoja... ei tainnut huomata puhuvansa kerrankin totta. Oikea työttömyys siis lisääntyy, mutta työkokeilija poistetaan silti työttömien listalta, ja hän tekee esim jonkun kokoomuslaisen firmalle työtä ilmaiseksi.

Ihminen elää 80-100 vuotta, ja tästä ajasta hän on kelvollinen työmarkkinoille reilu kymmenen vuotta. Miehet ikähaarukassa 25-40 ja naiset eivät koskaan, koska ovat alle nelikymppisinä lapsentekoiässä, ja yli nelikymppisinä liian vanhoja muuhun kuin kuolemaan pois muiden haitoilta.
Että jokuhan tässä mättää, eikä se ole työttömän asenne, vaan yhteiskunnan asenne. Ihminen on jotain ihan muuta, kuin rätti joka on puristettava viimeiseen tippaan heti valmistumisen jälkeen ja heitettävä sitten roskiin. Me tarvitsemme arvojen ja ajattelun muutosta, että voimme yhteiskuntana kehittyä ja ottaa osalliseksi jokaisen yhteiskunnan jäsenen. Se on ollut Suomen vahvuus tähänkin mennessä.

Työtönhän on yhteiskynnan hylkiö. Hänellä ei ole mitään oikeuksia, vain velvollisuuksia.
Pelkkää keppiä.

Ja kyllähän se pitkässä juoksussa syö asennetta kun koko ajan kerrotaan kuinka työttömyys on sen ihmisen omaa syytä. Tai että on ilmaistyöntekijänä rehkimässä yhtä pitkää päivää kuin se toinen, joka kiskoo täyttä palkkaa.

Tai se että kohtaa ikäsyrjintää. Että nelikymppisenä on jo ulkona.

On vain sulaa hulluutta että työttömiltä otetaan ihan kaikki pois. Että ei edes anneta tilaisuutta näyttää tietotaitoaan ja uuden oppimisen intoa. Vaan niputetaan tylysti turhakkeisiin.

Päättäjät eivät tiedä mitään suomalaisen ihmisen elämästä. Vaikka juuri siitä ovat päättämässä.
Työttömällä on oikeus moniin tukiin. Fakta vaan on se että suomen valtiolla ei ole rahapuuta jossa raha kasvaisi itsestään.

Ei keskituloisia - jotka jo muutenkin maksavat suurimman osan valtion viuluista - voi enää paljoa enempää kepillä hakata olemaan ahkerampia jotta työttömuen elintaso saadaan yllä pidettyä.

Työttömien määrä jo itsessään on luku joka riippuu miten se lasketaan. 200-500t

Että millaisia suurin osa heistä on niin sitä ei kukaan pysty sanomaan.
Mutta paljon on sellaisia joiden oikea paikka ei ole olla aktiivisena työnhakijana vaan syystä tai toisesta kuuluisivat mielummin vaikkapa työkyvyttömyyseläkkeelle vaikkapa vuodeksi kerrallaan. Byrokratiaa säästyisi ihan perhanasti.

• Tykkää
Jos säästää Suomessa pitää niin ensimmäisenä laitetaan rajoja kiinni ja sitä kautta alkaa säästöä yntymään. Paljonkos jonkun parikymmentä vuotta maassamme olleen somaliporukan elättämiseen menee?
Toinen josta voidaan säästää on se että potkitaan virastoista " muka töistä" pihalle paperinpyörittäjiä. Lopetetaan puoluetuet ....
Työttömille pitäisi antaa rahaa lisää sillä se raha palautuu välittömästi kiertoon ja sitä kautta vilkastuttaa talouselämää.

Jos säästää Suomessa pitää niin ensimmäisenä laitetaan rajoja kiinni ja sitä kautta alkaa säästöä yntymään. Paljonkos jonkun parikymmentä vuotta maassamme olleen somaliporukan elättämiseen menee?
Toinen josta voidaan säästää on se että potkitaan virastoista " muka töistä" pihalle paperinpyörittäjiä. Lopetetaan puoluetuet ....
Työttömille pitäisi antaa rahaa lisää sillä se raha palautuu välittömästi kiertoon ja sitä kautta vilkastuttaa talouselämää.
Turha kuvitella että oikeisto (ne sinun persutkaan) työttömien potkimista lopettavat, vaikka "rajat kiinni" menisi. Hanki sinäkin aivot, Suomi ei ole mikään utopia vaan oikea valtio valtioiden joukiossa, eikä tällä planeetalla ole kuin yksi valtio jossa on rajat kiinni, se on Pohjois-Korea -voit kuvitella miten hyvin niillä menee, kansa kuolee nälkään ja kreisi vauvanaama uhittelee kyrwän mallisilla ohjuksilla, koska oikea k.. on katkaravun kokoinen ja rasvan alla sekin piilossa.

Tämän hallituksen politiikka on edelleen persupolitiikkaa. Persut olivat tätä aktiivimalliakin sorvaamassa, mutta vaalikiiman vuoksi hyppäsivät oppositioon ennen täytäntöönpanoa. Persut on minikokoomus, heillä ei ole vara menettää yhtään äänestäjää, joten loikka oppositioon ja käsien pesu omista uudistuksista oli välttämätön halliksen porukalla.
Kannattaa kovasti miettiä, kun äänestää seuraavissa vaaleissa, mamuhöpinä on vain tyhjää puhetta, jolla ei ole ollut painoarvoa tähänkään asti, sillä kalastellaan vain ääniä. Ne oikeat pienituloisia tavallisia kansalaisia kurittavat päätökset tehdään tämän mamumölinän takana vaivihkaa, kuten mm. aktiivimallikin.

• Tykkää

Yhteistyössä