Avaruus-ja aikamatkailupohdintoja (kun en jaksa lajitella pyykkiä)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Echo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kas kun yhtälö toimi vaan jos jompikumpi, valonnopeus tai aika ei ole vakio.
Kertoman mukaan hän funtsi sitä, että katoaako kuva peilistä jos liikkuu valon nopeudella?

Funtsaamisensa johti suhteellisuusteoriaan jossa aika on se joka on suhteellista ja valon nopeus on vakio.

Hänellä ei ollut keinoa todistaa sitä mutta se on myöhemmin todistettu tuhansia kertoja, että hemmetin nopeasti liikkuva kello käy tosiaankin hitaammin kuin paikallaan pysyvä.

Teoriansa ei ole täydellinen kuten eivät muutkaan teoriat. Mut Newtonin lait ovat edelleen ihan käyttökelpoisia maailmassa jossa elämme.
Einsteinin pähkäilyt on sitten enempi rakettitiedettä josta harva tajuaa yhtään mitään.
Mutta nekin toimii koska atomipommi on olemassa. Valitettavasti.
Ja nje bonimaju. (n)
-jos joku suhahtaa valonnopeudella peilin ohi, niin ehkä se kuva näkyy siinä peilissä, tosin vain jonkun nanosekunnin miljoonasosan ajan, mut näkyy kuitenkin.
-kai joku jäätävää vauhtia menevä kello käy hitaammin kun on semmosessa rytyytyksessä, eli kello on hajoamaisillaan. :D
Helppoa ku heinänteko!

Viimeksi muokattu:
Kyllä mä oon enemmän oikeessa ku Einsteini. :ROFLMAO:
Eli:valonnopeus saattaa olla suhteellinen sillo ku valo joutuu vaikka johonkin mavonreikään tai mustaan silimään/aukkoon, koska se valo on siellä jumissa. Mut aika on vakio.

Kiitos, ei tartte kiittää. (y)

Sit mä en ymmärrä jonkun valonnopeuden korottamista jalustalle. Se nyt on vaan yksi nopeus muiden joukossa.

Jos se kuva ei vielä kerkiä välittymään niin silti siellä alkupisteessä on tapahtunu jotain.
Eli jos Pertti vilkuttaa meille vaikka tällä sekunnilla 1 valovuoden takaa, niin se vilkutus tapahtuu tällä hetkellä, mut kuva vaan ei välity meille vielä pitkään aikaan.

Sit mä en ymmärrä jonkun valonnopeuden korottamista jalustalle. Se nyt on vaan yksi nopeus muiden joukossa.

Jos se kuva ei vielä kerkiä välittymään niin silti siellä alkupisteessä on tapahtunu jotain.
Eli jos Pertti vilkuttaa meille vaikka tällä sekunnilla 1 valovuoden takaa, niin se vilkutus tapahtuu tällä hetkellä, mut kuva vaan ei välity meille vielä pitkään aikaan.
Mulla oli aikanaan kirja nimeltä "Einstein aloittelijoille"
Jos löydän sen kirjapinojeni seasta niin laitan sen sinulle postiin.
Et ole ensimmäinen etkä viimeinen nainen joka saa minulta kirjan lahjaksi.

https://www.tamperelainen.fi/artikk...astemaissi-aiheuttanut-47-sairastapausta-ja-9
M A I S S I A ei pidä kenenkään käyttää muutenkaan missään. :devil::sick:

Kiva, jos osaa tehdä itse toffeeta. Muista sitten, et siinä muovipulossa oleva luomukerma sisältää karrageenia, mut se parin desin tetra ei. Vaion aktoositon on sellainen suomalainen ruletti, et AINA täytyy tarkistaa, ettei saa leväperäistä ainetta sisuksiinsa!

https://www.hongkong.fi/fi/haku?searchTerm=maltodekstriini
Tuossa on hyvä haku, mikä ei välttämättä tuo esile kaikkea - siltikin täytyy tarkistaa pakkauksen kyljestä! Ja muista, et glukoosifruktoosisiirappi on myös tehty maissista, kuten maltodekstriini ja askorbiinihappokin(y)

Lehtimajan juhlasta en tiedä mitään, mut kai sillä on yritetty tehdä varjoa ihmisten ja eläinten suojaksi paahtavalta auringolta?
https://fi.wikipedia.org/wiki/Sukkot
"Lehtimaja voidaan rakentaa mistä tahansa materiaalista, ja se voidaan pystyttää aivan talon viereen tai vaikka sen katolle. Majan katto tehdään kuitenkin aina jostakin eloperäisestä aineksesta, yleensä puun oksista, ja sen tulisi mielellään olla niin harva, että tähdet näkyvät sen läpi."
Tästähän löytyy se logiikka, et 40 vuorokauden aikana näet parin uudenkuun ihmeet ja osaa seuraavan kauden mitoittaa oikeaan aikaan, ettei mitään mene hukkaan: jyviä täytyy säästyä siemeneksikin(y)
Eäimistä jätetään vain sen verran, mitä pystytään ruokkimaan seuraavan satokauden loppuun saakka huoletta ja siihen on täytynyt osata askea, milloin se paras kylvöaika (=uudenkuun aika muilla paitsi juureksilla). Tosin monia kasveja on voitu kasvattaa tietyillä lämpimillä seuduilla kolmekin satoa vuodessa, mut riittääkö silloin vettä kaikille, on toinen juttu:cool:

https://www.tamperelainen.fi/artikk...taa-pois-rainbow-maissia-listeriavaaran-takia
En kaivannut sun diagnoosia, vaan kuumemittaria.
Ei olla syöty tuota, vaan Kanaburgerpihvin söi kun meni vahingossa ostamaan toissapäivänä. Ei ole ollut kesäflunssaa ennenkään, eikä tuo mikään flunssa ole, kuumetta vaan.
Tai siis söi kaksi naapurinakan pihviä, kun sai sen mikä olis ollut mulle. Kurkumalla olo koheni huomattavasti iltapäivään mennessä eikä kuume enää noussut illalla. Niin, et varmaan jatkossa lukee ne tuoteselosteet paremmin:whistle:

Sain just kirjan "Miehet marsista, naiset venuksesta.

Se ei kerro mistä Paula on mutta olen jokseenkin varma siitä, että kyseessä on ufonainen.
Kyllä sen on vähintään joku humanoidi oltava. :cautious:
Ei ymmärrä Maan asukkaiden käytöstavoista mitään...

Tai siis söi kaksi naapurinkanan pihviä, kun sai sen mikä olis ollut mulle. Kurkumalla olo koheni huomattavasti iltapäivään mennessä eikä kuume enää noussut illalla. Niin, et varmaan jatkossa lukee ne tuoteselosteet paremmin:whistle:
Hyvin ollaan nukuttu, tauti poissa ja mies kiiruhti aikaisin aamulla multaamaan perunamaata, jonka penkit olen aiemmin kuorruttanut ruohosilpulla. Meillä kun ei luomulannoitetta ole, tuo on hyvä konsti, vaikka täytyyhän se silppukin kerätä leikkurilla, joka piti käydä huoltamassa, kun lakkasi toimimasta kesken operaation. Se ei koskaan korvaa multaamista, vaikka sellaistakin joku väittää. Jotku multaavat perunat kahteenkin kertaan. Meillä koskaan ole näillä systeemillä rikkaruohojakaan(y)
Kellarissa on vielä vanhoja perunoita, joista teen muusia ja voisi lopuista tehdä perunarieskaa joskus, mut siihen täytyy ostaa jauhot muualta.:coffee:

Enpä olekaan. Enkä ole katsonut edes niitä tekkarisarjoja. Planeetoista on hieno "luukkukirja", ostin vasta oman. ootahan...
Telkkarisarjoja tarkoitin. Mut te kai ootte? Onko mahdollista, et tuo valtava monttu olis alunperin joku sellainen, mikä on törmännyt maapaloon kauan sitten:
https://areena.yle.fi/1-4113421

Joku varmaan olis sitten yrittänyt korjailla sitä kykyjensä mukaan. Meksikonlahteen on ainakin yks isompi tipahtanut joksus, mut kai se mötykkäkin olisi hautautunut johonkin, jos ei ole ohi mennyt, kun ei ole palloa halkaissutkaan?

Mut meniskö aika sitten jossain päin universumia hitaasti (Pertti pussaa hita-asti Ritua) ja jossain pikakelauksena (Pertin suukkoon kuluu 0,001 sekuntia, no sitähän se on kuivassa avioliitossa)? o_O:coffee:

Niin, siis aika ei ole vakio. Se taas, miten ajan kulumisen kokee, on myös yksilön itsensä kokemus. Voi olla, että 0,001 sekunnin suukko tuntuu pertistä tunneilta vaikka sinä et edes nähnyt sen tapahtuvan :)

Yhteistyössä