Tämä haaveilu (lapsuuden) maalaisidyllistä vain alleviivaa kehityksen suuntaa. Ihan sama kuvio oli, kun keksittiin Tarzan yms. luonnonlapset: Toimistoihin ja tehtaisiin hautautuneet alkoivat kaivata "takaisin luontoon". Mitään todellista käsitystä siitä oikeasta luonnosta ei kohderyhmällä ollut, niin upposi vähän höttöisempikin hattara maksavaan yleisöön. Jostain syystä muuttoliike ei kuitenkaan kääntynyt silloin ja tuskin kääntyy nytkään. Vaikka miten itkusilmässä siteerataan maanviljelijöiden edunvalvontalehden juttuja.
Kuten tuossa joku jo kertoikin, niin tehty kysely on yhtä luotettava kuin "olisiko maailmanrauha hyvä asia" tai "olisiko kivaa, jos olisi tarpeeksi rahaa?".
Kukaan Mänttä-Vilppulan puolustajista ei nyt ilmeisesti muistanut, että esim. fyssareiden palvelut maksaa 90%:sti valtio ja käyntikustannuksiin pitää laskea myös se 20km matka.
Paljon on ollut myös puhetta tuontiruoan epäekologisuudesta, erityisesti pakkaus- ja kuljetusvaikutusten osalta. Mielenkiintoisia faktoja aiheen ympäriltä:
-Espanjalaiset kurkut ja tomaatit ovat huomattavasti ekologisempia kuljetuskustannuksista huolimatta, koska Suomessa vaadittu lämmitys ja keinovalo.
-Tutkimuksissa ei ole pystytty osoittamaan eroa terveysvaikutuksissa torjuntaineilla käsiteltyjen ja "puhtaiden" kasvisten välillä. Kaikki väitteet "puhtaudesta" perustuvat siis täysin mutuiluun.
-Vaikka kaurapuuro tuotaisiin Kiinasta asti, niin tuhoisinta ympäristölle on sen valmistaminen kotikeittiössä (n.30-50%) vs. ne paljon puhutut pakkaus- ja kuljetusvaikutukset (n.5-10%). Huomattavasti ekologisempaa olisi ruokailla suurkeittiöissä.