Paula tee mulle ruokalista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
ooho, ----ei mulla oo aikaa tarkistella mut oon ennenkin kertonut et on syntynyt 1895. Hyvin muuten eli vuosikausia viikot yksin, vaikka söi samaa lihakeittoa joka päivä, lämmitti kauhallisen kattilassa. Kotiavustaja kävi kerran tai pari viikossa keiton keittämässä jääkaappin, siivoamassa ja leipomassa pullaa ja kampanisuja (vierasvaraa, ei hän niitä itse yleensä syönyt!).

Nykyään kun on omituisia periaatteita, kuten esimerkiksi se et samaa ruokaa ei syödä kahtena päivänä peräkkäin. Mut siihen aikaan ei koskaan syöty soijaa eikä maissia, tunnettu luomumerkkiä eikä muutakaan kummitusta.
https://areena.yle.fi/1-4274521
Tuo nykypäivän ongelma olis hoitunut helposti niillä sapuskoilla, kun perunamuusiakin niitettiin voipotuksi:-)
Miten perunamuusia niitetään voipotuiksi?

"Now, the biotech scientists are ready, I´m sure, to label me a scaremonger. One of them was quoted in the press only the other week assaying that the modified DNA would be broken down into its constituent parts long before it could cross the intestine wall and into your blood system. Frankly, that argument is rubbish. It´s simply not true even if we all had perfect guts, which we haven´t, without any leaks. If a microbe or a fungus can cross the gut

And then what happens? Can someone reassure me that there is absolutely no chance of a combination with any of my DNA in any one cell of my body? For what is cancer if it is not genetic modification?"

"Ranska haluaa kieltää väriaine titaanidioksidin käytön ruokatuotteissa.

– Haluamme lopettaa aineen käyttämisen elintarvikkeiden lisäaineena ennen tämän vuoden loppua, sanoo Ranskan kestävän kehityksen apulaisministeri Brune Poirson Le Parisien -lehdelle.

Ranskan makeis- ja leivonnaisvalmistajat ilmoittivat tiistaina, että ne vetävät titaanidioksidin pois tuotteistaan jo ennen lain voimaantuloa.

Titaanidioksidi on kirkas valkoisen pigmentti. Sitä käytetään tuotteen ulkonäön parantamiseen monissa elintarvikkeissa, kuten makeisissa, kahvileivissä ja ravintolisissä.

E171:tä käytetään yleisesti myös kosmetiikassa, etenkin aurinkovoiteissa, sekä hammastahnoissa, maaleissa ja lääkkeissä. Se on esimerkiksi yleinen särkylääkkeiden ainesosa."

Luomerkkiä ei ole olemassakaan, mut 1946 on perustettu yhdistys, jossa luonnonmukainen menetelmä on ainoa oikea tapa kasvattaa ruokaa:
https://luomu.fi/tietopankki/demeter-merkki-kertoo-biodynaamisesta-maataloustuotannosta/
"Lehmille on tarjottava talvikaudella kuivaa heinää vähintään 3 kg päivässä."
Yksi esimerkki vaan niistä "vaatimuksista". Niittyliha voisi olla kaikkein parasta luomua, mut tuskinpa sitä kukaan muille möisikään:cool:

Puusta poimittuja, tarkoitit varman? Hedelmät on jalostettu makeutta silmälläpitäen ja usein ovat raakoja, omenat ym kuorrutetaan shellakalla, josta tulee migreeni, ei hyvä. Mut yksi kuorittu omena päivässä riittää, ja se täytyy olla luomua. Kovin pieni valikoima niillä jotka eivät omia omenapuita omista.
Kyllä ne pitkäikäiset ovat usein itse tehneet ruokansa, kasvattaneetkin!
Karkeaa merisuolaa käyttävät, kun ei tarvitse huolehtia, tuleeko paakkuja. Katsos:

"Syanidi on hyvin toksista

ja se voi inaktivoida mitokondrioissa

hengitysketjuentsyymin sytokromioksidaasin.

Elimistö pystyy käsittelemään pieniä määriä syanideja (0,003-0,005 g) vaarattomiksi,

mutta hengenvaarallinen syanidiannos on 0,1-1 g.

Kroonisessa syanidimyrkytyksessä oireina ovat mm. keuhko-oireet ja äänen käheys.

Syanidin enimmäispitoisuus talousvedessä on 0,05 mg/l."

Teollisuuden käyttämässä suolassa on usein paakkuuntumisenestoainetta E536 ja E535,
- lainalause tuolta-
https://twitter.com/JenniHaukio/status/1033243512844771329
sori, oli vaan ihan pakko, kun on niin omituinen asia:censored:

http://www.holle.fi/cms.asp?IDT=303&Plugin=&H='208'&T=0
toistaiseksi, mut tuossa se mitä ei kukaan ymmärrä kysyä täällä.
Onkohan tuo linkki ihan oikein tuolla vai robotin moka? Vitamiinit eivät ole luomua, joten se siitä 100% tuollakin, mut:

"Holle baby food on valmistanut lastenruokaa 1930-luvulta lähtien. Tehdas kaikkine valmistuslinjoineen kuuluu biodynaamiseen tai luomutarkkailuun. Käytetyt raaka-aineet ovat naltrexone tarkkailtua ja mahdollisuuksien mukaan lähellä tuotettua luomua. Holle on keskittynyt mahdollisimman aidon ravinnon tuottamiseen ilman kemikaaleja tai säilöntäaineita. Holle kuuluu maailman vanhimpiin 100%:sta luomuruokaa valmistaviin yrityksiin.

Kysynnän kasvaessa joka vuosi, Äidinmaidonkorvikejauhojen ja viljapohjaisten puuroainesten valmistus aloitettiin jokin aika sitten Hollen rinnakkaistehtaalla Saksassa. Sveitsissä valmistetaan kaikki hedelmä- ja vihannespohjaiset lastenruuat.

Valmistusteknologia on uudenaikainen ja täyttää viranomaisvaatimukset mm. Sveitsissä ja EU: ssa.

Tehtaalle on myönnetty ISO-laatustandardi. Laatustandardi ohjaa myös reseptien kehitystyötä. Lähi- ja luomuviljelyn etu on humuspitoinen, kasvinsuojeluaineista vapaa maaperä, joka tuottaa ravintorikasta viljaa ja kasviksia.

Holle-tuotteita myydään nyt 36 maassa. Tuotevalikoima sisältää ensiluokkaista ravintoa vastasyntyneen vauvan tarpeisiin, lasten ruokaa kolmen ensimmäisen ikävuoden ajaksi ja Holle-korppuja ja -keksejä kaiken ikäisille."

Ikinä ei voi tietää...!

Miten syvään se pitää istuttaa? Ja riittääkö palanen kuten potussa vai pitääkö olla kokonainen juurimukula?
Arno Kasvi kertoi, et se laitetaan "turvalleen ruukkuun", ei tartte kokonaan peittää. Mut silmuista lähtee kuten perunakin. Varaa sit tilaa ympärillä, et saa kasvaa. Rönsyistä kasvaa uudet jos haluat... Palanen varmaan homehtuu. Mulla on siitäkin kokeilu: ei saa olla hometta yhtään kun kaupassa valkkaa niitä.

• Tykkää
Reactions: r0s
Arno Kasvi kertoi, et se laitetaan "turvalleen ruukkuun", ei tartte kokonaan peittää. Mut silmuista lähtee kuten perunakin. Varaa sit tilaa ympärillä, et saa kasvaa. Rönsyistä kasvaa uudet jos haluat... Palanen varmaan homehtuu. Mulla on siitäkin kokeilu: ei saa olla hometta yhtään kun kaupassa valkkaa niitä.

Mä kokeilen. Ois kiva saada makkariin (ikkuna pohjoiseen) joku rehu viihtymään.

Yhteistyössä