Vauva ja opiskelu, onko mahdollista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Hei,

Onko kellään kokemuksia tai mielipiteitä. Minulla on kova vauvakuume, mutta elämäntilanne ei oikein ole paras mahdollinen. Olen 24-vuotias nainen ja asun ulkomailla (toisessa pohjoismaassa). Suomessa minulla jäi kesken muutama amiskoulutus, kun oli vaikeuksia löytää sitä omaa alaa, joten kun muutin uuteen maahan poikaystäväni perässä (hän täältä kotoisin), jouduin ns. aloittamaan alusta. Kävin aikuislukion 10 kuukaudessa ja nyt aloitan yliopiston ensivuoden alussa. Haluan käydä yliopiston loppuun (nelivuotinen koulutus), mutta samaan aikaan en halua olla kolmekymppinen kun saan ensimmäisen lapseni. Tulen opiskelemaan pääosin etänä, muutaman kerran vuodessa tentit ja teknologian avulla jtn nettitapaamisia. Onko aivan tuhoontuomittu ajatus saada vauva pitämättä taukoa opinnoista? Poikaystävällä myös 2 vuotta vielä opiskeluja jäljellä. Toisaalta tuntuisi nyt helpommalta koska muutenkin on paljon kotona. Olen myös kuullut, että on parempi päästä tutkinnon saatuaan sitten suoraan työelämään kuin, että opiskelisi ensin tutkinnon ja sitten samantien jäisi äitiyslomalle. Mielipiteitä? Vauvan kaipuu olisi kova, mutta en halua tehdä mitään hätiköityä päätöstä. Mikä on lapselle parasta on tietenkin tärkeintä.

Mitkä sitten voisivat olla niitä ongelmakohtia tuossa asiassa? Katkohan opiskeluihin siitä totta kai tulee, mutta yliopistossa se ei välttämättä ole mikään ongelma (jollei sitten ole joku kasvatustiede tms kyseessä missä opiskellaan tiukan lukujärjestyksen mukaan).

Kun on pohjoismaa kyseessä, niin päivähoito varmaan järjestyy hyvinkin halvalla. Mikä lienee varhaisin päivähoitoonlaittoikä kyseisessä maassa (Suomessahan se on 9 kk)?

Mitä raha-asioihin tulee, niin kallistahan ei vauvan ja taaperon elättäminen ei varsinaisesti ole (ne isot kulut tulevat vasta myöhemmässä iässä). Lastentarvikkeita vaunuista alkaen saa hyvin halvalla käytettynä jos ottaa lähtökohdaksi "vanha mutta ehjä", kuten myös vaatteita. Vauvan soseet ja muut ruuatkin voi tehdä itse niin saa halvemmalla kilohinnalla.

Kyllä. Se on kyllä tällä hetkellä kaikkein huonoin vaihtoehto, että jää valmistumisen jälkeen suoraa äitiyslomalle.

Vauva-aikana opiskelu riippuu ihan vauvasta.... hyvällä tuurilla nukkuu 24/7, huonolla tuurilla kanniskelet vauvaa 24/7. Mutta jos on hyvä tuuri, niin opiskellaksesi kuitenkin tarvitset sen opiskelupaikan, huonolla tuurilla ensimmäinen vuosi on taukoa..

Enpä suosittele vauvaa. 30-vuotias saa vielä lapsia. Ehdit töihin ja sieltä on parempi jäädä äitiyslomalle, usko pois. Minäkin uskoin voivani opiskella ja hoitaa lasta... Vauva olikin koliikki ja erityislapsi. Lapsi ei aina ole helppohoitoinen ja nuku paljon. Jos teet lapsen tuohon tilanteeseen niin tiedosta ainakin riskit. Lapsenhoito on vaikeampaa miltä näyttää. Nyt lapseni on yli 3v. ja kaksivuotinen tutkinto venyy neljään koska lapsi vaatii niin paljon, terapioita, yöheräämisiä... Parisuhteenkaan kestävyys ei ole taattua kun pieni vauva valvottaa ja kuormittaa. Älä kiirehdi. Opiskele rauhassa ja hanki työ ensin.

Enpä suosittele vauvaa. 30-vuotias saa vielä lapsia. Ehdit töihin ja sieltä on parempi jäädä äitiyslomalle, usko pois. Minäkin uskoin voivani opiskella ja hoitaa lasta... Vauva olikin koliikki ja erityislapsi. Lapsi ei aina ole helppohoitoinen ja nuku paljon. Jos teet lapsen tuohon tilanteeseen niin tiedosta ainakin riskit. Lapsenhoito on vaikeampaa miltä näyttää. Nyt lapseni on yli 3v. ja kaksivuotinen tutkinto venyy neljään koska lapsi vaatii niin paljon, terapioita, yöheräämisiä... Parisuhteenkaan kestävyys ei ole taattua kun pieni vauva valvottaa ja kuormittaa. Älä kiirehdi. Opiskele rauhassa ja hanki työ ensin.
Juuri tuon odottelun takia monilla jää haluttu lapsiluku tulematta täyteen tai ensimmäinenkään saamatta.

Esim: vakityö saadaan vasta joskus 30+ iässä, ensimmäistä lasta yritetään tehdä muutama vuosi, sitten pidetään vuosi hengähdystaukoa ja aletaan yrittää tosta lasta johon menee taas muutama vuosi ja kolmas jääkin sitten jo tekemättä kun ikään on 40+. Monella tosin hedelmällisyys laskee huomattavasti jo ennen neljääkymppiä.

Aivan järjetöntä hormonihuuruista perseilyä. Lapsia hankitaan vasta sitten, kun on varaa ja mahdollisuus elättää ne itse. Eli sitten kun vähintään toinen vanhemmista on töissä ja omaa riittävän ansiotason. Ellei teillä sitten ole huomattavia säästöjä.

Äly hoi.

Itsellä on ammattikorkeakoulu kesken ja tulin raskaaksi, toinen lapsi. (Olen kolmekymppinen ja työuraa taustalla) Olen etälinjalla, sain viime kevätlukukauden loppuun ja vauva syntyi kesällä. Syksyllä jatkoin opiskelua käymättä kontakteilla ja juuri sain tentittyä syksyn opinnot läpi. Keväällä jatkuu. Vauva on tosin ollut todella helppo, ja anoppi myötämielinen hoitaessaan lapsia tenttien ajan. Mutta minulla on ollut tähdet kohdallaan, vauvan syntymän aikataulutuksen ja helppohoitoisuuden kanssa. Voihan sitä kokeilla, mutta tiedosta riskit ja ole itsellesi armollinen.

Yhteistyössä