YK-tutkimus: 2/3 afgaanimiehistä on sitä mieltä, että naisilla on liikaa oikeuksia.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Palstapesu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Justiinsa niissä kohdissa, missä sanotaan, että pientä viilausta vielä tarvitaan. Minusta on naurettava ajatus, että ihminen on jossain pisteessä riittävän tasa- arvoinen, ennenkuin se on sitä täysin ja loppu menee yli. Yli tasa- arvon? Se ei ole edes ajatustasolla mahdollista, sillä se sotkee valta-aseman taas.
Ja tasa- arvoisuus ei edelleenkään ole välttämättä tasapäistämistä.
Olisi mielenkiintosta nyt tietää miten voisi vielä tasa-arvoistaa enemmän. Hoitajien palkat ylös? Mitä muita epäkohtia kukaan keksii?

Justiinsa niissä kohdissa, missä sanotaan, että pientä viilausta vielä tarvitaan. Minusta on naurettava ajatus, että ihminen on jossain pisteessä riittävän tasa- arvoinen, ennenkuin se on sitä täysin ja loppu menee yli. Yli tasa- arvon? Se ei ole edes ajatustasolla mahdollista, sillä se sotkee valta-aseman taas.

Enemmän keksin asioita, joissa miehet jäävät toiseksi naisten sijaan.

Mun mielestä suomalainen nainen on etuoikeutetumpi kuin suomalainen mies. Armeija, huoltajuuskiistat esimerkiksi. Miehet myös syrjäytyy enemmän nykypäivänä ja opiskelee vähemmän. Nuorista ihmisistä tänä päivänä puhutaan, olen itsekin sellainen.

Moni feministi heittää tässä että miehillä on ollut valta niin pitkään että on ihan oikein. Hm?
Jos tarkastellaan valtaa, mitä toinen käyttää suhteessa toiseen, eikä tilannetta missä on pakko.
Naiset eivät syrjäytä miehiä, eivätkä miehet opiskele vähemmän siksi että naiset..
Kun taas miehen roolissa olevaa valtaa käytetään enemmän naista vastaan, tämä johtunee vanhoista rakenteista, mitkä eivät ole täysin hävinneet.
Armeijaa ja huoltajuusjuttuja voi käyttää ajatuksena asioista, missä miehillä menee huonommin, mutta naiset eivät pakota miehiä armejaan ja huoltajuuskiistatkin tulevat pääosin sieltä vanhasta ajattelusta, että naiset hoitavat ne lapset. Näissäkin asioissa miesten kannattaisi kannattaa tasa- arvoa, jolloin asenteet ehkä muuttuisivat.

Feministi saattaa sanoa noin, ja se on ihan validi perustelu, vaikka nykyiset miehet eivät enää vanhoja juttuja tekisikään, niin se ei paljoa lohduta, ennenkuin tasa- arvo on tasan, eikö vain. Ja myös feministit kantavat edellisvuosien taakkaansa kaikista puheista vaikkapa naisten ylivallasta, vaikka onko kukaan sellaista puhunut vuosiin?

Olisi mielenkiintosta nyt tietää miten voisi vielä tasa-arvoistaa enemmän. Hoitajien palkat ylös? Mitä muita epäkohtia kukaan keksii?

Julkinen puoli ja hoiva- ala on huonosti palkattua kenttää. Ne eivät ole taloudellisesti tuottavia (olleet ennen), mikä näkyy palkoissa. Mikään ei estä näitä naisia hakeutumasta jollekkin rahakkaammalle alalle. Tässäkään kyseessä ei ole mielestäni tasa- arvo, vaan ammatinvalinta. Julkisella puolella miehet tienaavat ihan yhtä huonosti kuin naiset.

Eikös silloin olla riittävän tasa- arvoisia, kun tasa- arvoisuus toteutuu? Itse koen, että tällä hetkellä tasa- arvoisuus toteutuu. Samoista duuneista maksetaan samaa liksaa. Kukin on vapaa päättämään omista asioistaan ja töihin palkataan paras vaihtoehto.

Julkinen puoli ja hoiva- ala on huonosti palkattua kenttää. Ne eivät ole taloudellisesti tuottavia (olleet ennen), mikä näkyy palkoissa. Mikään ei estä näitä naisia hakeutumasta jollekkin rahakkaammalle alalle. Tässäkään kyseessä ei ole mielestäni tasa- arvo, vaan ammatinvalinta. Julkisella puolella miehet tienaavat ihan yhtä huonosti kuin naiset.
Tässä on sellainen olettamus, että naiset pyyhkivät vanhojen työmiesten takamukset, koska haluavat ja kuuluvat sellaisiin hommiin.
Minä jos pyyhkisin kenen tahansa takamusta, vaatisin tuplapalkan.

Nämä ovat rakenteellisia seikkoja eikä varmaan kukaan enää ajattele tuota noin, että toinen on tuottavaa työtä ja toinen ei.. Siis oikeasti.. Minnekkäs se tuottava työ häviäisi, jos miehet joutuisivat itse hoitamaan vanhempansa ja lapsensa?

Eikös silloin olla riittävän tasa- arvoisia, kun tasa- arvoisuus toteutuu? Itse koen, että tällä hetkellä tasa- arvoisuus toteutuu. Samoista duuneista maksetaan samaa liksaa. Kukin on vapaa päättämään omista asioistaan ja töihin palkataan paras vaihtoehto.
Kukaan ei oikeastaan tiedä, maksetaanko samasta työstä samaa palkkaa. Palkat eivät ole julkisia.
Itse olen tehnyt työtä samoilla tunneilla pienemmällä palkalla ja paremmalla kokemuksella, joten tiedän, että se on mahdollista.

Viimeaikoina olen keskustellut miesten kanssa feminismistä ja vaikuttaisi että ihan tavallisen suomalaisen miehen mielestä naisilla on liikaa oikeuksia ja miehet poljettuja.

Jos tarkastellaan valtaa, mitä toinen käyttää suhteessa toiseen, eikä tilannetta missä on pakko.
Naiset eivät syrjäytä miehiä, eivätkä miehet opiskele vähemmän siksi että naiset..
Kun taas miehen roolissa olevaa valtaa käytetään enemmän naista vastaan, tämä johtunee vanhoista rakenteista, mitkä eivät ole täysin hävinneet.
Armeijaa ja huoltajuusjuttuja voi käyttää ajatuksena asioista, missä miehillä menee huonommin, mutta naiset eivät pakota miehiä armejaan ja huoltajuuskiistatkin tulevat pääosin sieltä vanhasta ajattelusta, että naiset hoitavat ne lapset. Näissäkin asioissa miesten kannattaisi kannattaa tasa- arvoa, jolloin asenteet ehkä muuttuisivat.

Feministi saattaa sanoa noin, ja se on ihan validi perustelu, vaikka nykyiset miehet eivät enää vanhoja juttuja tekisikään, niin se ei paljoa lohduta, ennenkuin tasa- arvo on tasan, eikö vain. Ja myös feministit kantavat edellisvuosien taakkaansa kaikista puheista vaikkapa naisten ylivallasta, vaikka onko kukaan sellaista puhunut vuosiin?
Eihän yksilöitä saa varmaankaan koskaan täysin tasa-arvoisiksi. Aina on oletuksia ja ennakkoluuloja. Pääasia ettei valtio ja laki syrji toista sukupuolta. Minusta se on lähes onnistunut Suomessa, ainoastaan tuo armeija on ongelma.

• Tykkää
Reactions: AivanSama
Naisten palkkalinkki
https://stm.fi/tasa-arvo-tyoelamassa
Noin puolet palkkaeroista selittyy sillä, että naiset ja miehet työskentelevät eri aloilla ja eri tehtävissä. Naiset saavat noin 10 prosenttia pienempää palkkaa kuin miehet, vaikka heillä on sama koulutustausta, sama toimiala ja tehtävä ja he kuuluvat samaan ikäluokkaan.

https://stm.fi/tasa-arvo/samapalkkaisuus
Keskimäärin säännöllisen työajan perusteella maksettava naisen palkka on noin 17 % miehen palkkaa pienempi.

Eli lasketaan miten vain, mies saa 10 -17% enemmän rahaa. Onko tasa- arvo siis tarpeeksi pitkällä?

Varsinkin te, jotka ette usko kaikkea kuulemaanne ensi nielemältä, lukekaa tilastoja ja katsokaa, miten menee niinkuin oikeasti. On hienoa, jos tasa- arvo toteutuu oikeasti ja asiat ovat niinkuin sanotte ja minusta naisena naisilla saa olla vaikka kuinka paljon valtaa, en tykkää kusta omille jaloilleni, mutta pohjatkaa mielipiteenne pitäviin faktoihin, ei mihinkään mainoslauseisiin.

Kukaan ei oikeastaan tiedä, maksetaanko samasta työstä samaa palkkaa. Palkat eivät ole julkisia.
Itse olen tehnyt työtä samoilla tunneilla pienemmällä palkalla ja paremmalla kokemuksella, joten tiedän, että se on mahdollista.
Mikset ottanut asiaa esille? Vai otitko? Naiset ovat työelämässä vähän liian kilttejä, ei tasa-arvoon liittyvä ongelma. Esimerkkinä palkanlaskija, nainen 1900€/kk (!!!) ja mies 2200. Sama työkokemus ja jopa sama kurssi. Nainen ei vaan pyytänyt samaa summaa! Onko työnantaja velvoitettu maksamaan samaa palkkaa jos toinen pyytää 1900 ja toinen 2200? Ihan hakijan tyhmyyttä minusta.

Naisten palkkalinkki
Noin puolet palkkaeroista selittyy sillä, että naiset ja miehet työskentelevät eri aloilla ja eri tehtävissä. Naiset saavat noin 10 prosenttia pienempää palkkaa kuin miehet, vaikka heillä on sama koulutustausta, sama toimiala ja tehtävä ja he kuuluvat samaan ikäluokkaan.

Keskimäärin säännöllisen työajan perusteella maksettava naisen palkka on noin 17 % miehen palkkaa pienempi.

Eli lasketaan miten vain, mies saa 10 -17% enemmän rahaa. Onko tasa- arvo siis tarpeeksi pitkällä?
miehet on 10-17% ahkerampia ja osaavampia työntekijöitä kuin naiset, siinä syy palkkaeroon

Mikset ottanut asiaa esille? Vai otitko? Naiset ovat työelämässä vähän liian kilttejä, ei tasa-arvoon liittyvä ongelma. Esimerkkinä palkanlaskija, nainen 1900€/kk (!!!) ja mies 2200. Sama työkokemus ja jopa sama kurssi. Nainen ei vaan pyytänyt samaa summaa! Onko työnantaja velvoitettu maksamaan samaa palkkaa jos toinen pyytää 1900 ja toinen 2200? Ihan hakijan tyhmyyttä minusta.
Ei mene läpi puhtaasti tuo "kaikki naiset ovat tyhmempiä" -väite.

Naisten palkkalinkki

Pitäisi olla enemmän tietoja. Työtunnit? Ylityöt? Se ainakin on kiistaton fakta että uudet isät tekevät kaikista eniten ylitöitä.

Tässä on sellainen olettamus, että naiset pyyhkivät vanhojen työmiesten takamukset, koska haluavat ja kuuluvat sellaisiin hommiin.
Minä jos pyyhkisin kenen tahansa takamusta, vaatisin tuplapalkan.

Nämä ovat rakenteellisia seikkoja eikä varmaan kukaan enää ajattele tuota noin, että toinen on tuottavaa työtä ja toinen ei.. Siis oikeasti.. Minnekkäs se tuottava työ häviäisi, jos miehet joutuisivat itse hoitamaan vanhempansa ja lapsensa?

??? Niin, siis mikäli et tiennyt, niin monet tuottavat yritykset maksavat työntekijöilleen bonuksia tai tulospalkkioita siksi, että yritys on tuottanut hyvin? Tällaiset luonnollisesti nostavat palkan suuruutta. Julkinen puoli ei tällaisia maksa. Ikinä, koska työ ei tuota.
Se ei siltikään tarkoita sitä, ettäkö hoivatyö olisi alempiarvoisempaa.
Lisäksi se pyllyn pyyhkiminen vaatii vähemmän ammattitaitoa kuin vaikkapa talon rakentaminen. Hoivatyöstä (en nyt tarkoita sairaanhoitajia tai lääkäreitä) hyvin suoriutumiseen vaikuttaa enemmänkin ihmisen persoonallisuus kuin pätevyys. Pätevyys ja vastuu ovat ne, mistä maksetaan.

Toiseksi haluaisin kuitenkin huomauttaa, että harva nainen kuitenkaan jaksaa innostua rakennusalasta yhtä vähän kuin miehet innostuvat lähärin työstä. Kenties jokin sisäinen ominaisuus ajaa meitä miehiä ja naisia eri ammatteihin?

Ja tiedoksi. Vaikka nainen olenkin, niin ei minustakaan olisi pyyhkimään kenenkään pyllyä ja vaatisin siitä huomattavan korvauksen. Siksi en olekkaan hoiva- alalla, kuten et toivottavasti sinäkään.
Enkä minä jaksaisi painaa duunia raksahommien parissa. Se on raskasta. Vähän sama juttu kuin renkaiden vaihto autoon, osaan sen kyllä tehdä, mutta se on miehelleni paljon vaivattomampaa fyysisten ominaisuuksien vuoksi, että hän tekee sen. Minä voin tiskata sillä välillä pannun ja laittaa astianpesukoneen päälle.

Uskon, että me ihmiset kuitenkin hakeudumme alalle, joka tuntuu edes jotenkin siedettävämmälle. Kenties jonkin sisäänrakennettu juttu ohjaa meitä siinä.
Tasa- arvoa on kuitenkin se, että sinä voit hakeutua mille alalle ikinä haluat, etkä saa sen vähempää palkkaa kuin mieskään samalla kokemuksella kuin sinä.

Naisten palkkalinkki

Muistaakseni miehet tekevät myös merkittävästi enemmän ylitöitä kuin naiset, joka selittää myös palkkaeroja.

Toisaalla palkat ovat julkisia ja toisaalla ei.
Miksi ihmeessä suostuit tekemään samaa työtä huonommalla palkalla, jos kerran olit parempi kolleegaasi?
Et kai sä vaan jäänyt odottamaan, että sulle tarjotaan lisää palkkaa?

Sitä en osaa sanoa vai onko toikin joku sisäänrakennettu juttu että nyt pitää tienata rahaa kun on lapsi syntynyt. Vapaita valintoja silti, ei valtion, lain tai yrityksen pakottamaa.

Nimenomaan. On varmasti luonnollista, että äiti on vauvan kanssa aika symbioosissa alkuunsa ja isä tekee parhaansa elättääkseen perheensä. Kyllähän ne tulot kuitenkin tippuvat äitiysloman aikana ja se lovi on paikattava jostain.

Toisaalla palkat ovat julkisia ja toisaalla ei.
Miksi ihmeessä suostuit tekemään samaa työtä huonommalla palkalla, jos kerran olit parempi kolleegaasi?
Et kai sä vaan jäänyt odottamaan, että sulle tarjotaan lisää palkkaa?
Osa varmasti selittyy tuolla! Naisia ärsyttää tämä. Ehkä naiset kasvatetaan liian kilteiksi? Vai synnynnäistä? Se ärsyttää kun joku väittää ettei ole eroja miesten ja naisten välillä vaikka se on ihan biologiaa. Kaiken kaikkiaan itse olen siinä uskossa että miehillä ja naisilla on samanlaiset mahdollisuudet työelämässä ja koulutuksessa.

Minulla oli tuo esimerkki kahdesta palkanlaskijasta. Nainen todellakin odotti että saa itsestään palkan samalle tasolle automaattisesti.

Osa varmasti selittyy tuolla! Naisia ärsyttää tämä. Ehkä naiset kasvatetaan liian kilteiksi? Vai synnynnäistä? Se ärsyttää kun joku väittää ettei ole eroja miesten ja naisten välillä vaikka se on ihan biologiaa. Kaiken kaikkiaan itse olen siinä uskossa että miehillä ja naisilla on samanlaiset mahdollisuudet työelämässä ja koulutuksessa.

Minulla oli tuo esimerkki kahdesta palkanlaskijasta. Nainen todellakin odotti että saa itsestään palkan samalle tasolle automaattisesti.

Kyllä. Tytöt usein kasvatetaan olemaan kilttejä ja pojat kannustetaan ottamaan riskejä. On myös todennettu, että naisten ja miesten aivotoiminta on erilaista. Naiset pelkäävät epäonnistumista huomattavasti enenmmän kuin miehet (yleisesti, poikkeuksia toki on). Miehet eivät jää märehtimään epäonnistumisiinsa toisin kuin naiset. Kenties tästäkin syystä miehet uskaltavat vaatia itselleen sen mitä kokevat ansaitsevansa ja naiset tyytyvät siihen mitä saavat, jotteivät joudu pettymään.

Yhteistyössä