YK-tutkimus: 2/3 afgaanimiehistä on sitä mieltä, että naisilla on liikaa oikeuksia.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Palstapesu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
??? Niin, siis mikäli et tiennyt, niin monet tuottavat yritykset maksavat työntekijöilleen bonuksia tai tulospalkkioita siksi, että yritys on tuottanut hyvin? Tällaiset luonnollisesti nostavat palkan suuruutta. Julkinen puoli ei tällaisia maksa. Ikinä, koska työ ei tuota.
Se ei siltikään tarkoita sitä, ettäkö hoivatyö olisi alempiarvoisempaa.
Lisäksi se pyllyn pyyhkiminen vaatii vähemmän ammattitaitoa kuin vaikkapa talon rakentaminen. Hoivatyöstä (en nyt tarkoita sairaanhoitajia tai lääkäreitä) hyvin suoriutumiseen vaikuttaa enemmänkin ihmisen persoonallisuus kuin pätevyys. Pätevyys ja vastuu ovat ne, mistä maksetaan.

Toiseksi haluaisin kuitenkin huomauttaa, että harva nainen kuitenkaan jaksaa innostua rakennusalasta yhtä vähän kuin miehet innostuvat lähärin työstä. Kenties jokin sisäinen ominaisuus ajaa meitä miehiä ja naisia eri ammatteihin?

Ja tiedoksi. Vaikka nainen olenkin, niin ei minustakaan olisi pyyhkimään kenenkään pyllyä ja vaatisin siitä huomattavan korvauksen. Siksi en olekkaan hoiva- alalla, kuten et toivottavasti sinäkään.
Enkä minä jaksaisi painaa duunia raksahommien parissa. Se on raskasta. Vähän sama juttu kuin renkaiden vaihto autoon, osaan sen kyllä tehdä, mutta se on miehelleni paljon vaivattomampaa fyysisten ominaisuuksien vuoksi, että hän tekee sen. Minä voin tiskata sillä välillä pannun ja laittaa astianpesukoneen päälle.

Uskon, että me ihmiset kuitenkin hakeudumme alalle, joka tuntuu edes jotenkin siedettävämmälle. Kenties jonkin sisäänrakennettu juttu ohjaa meitä siinä.
Tasa- arvoa on kuitenkin se, että sinä voit hakeutua mille alalle ikinä haluat, etkä saa sen vähempää palkkaa kuin mieskään samalla kokemuksella kuin sinä.
Ammattikoulun käynyt hitsaaja / korkeakoulun käynyt lastenhoitaja. Siinä koulutusta. Ja vertaa ihmeessä perustuntipalkkoja. 2500e/kk on lastenhoitajan maksimipalkka. Mutta turha tässä on vängätä, faktat on mun puolella.

Olen rakennusalalla. Täällä, jos jotain painavaa pitää nostella, se hoidetaan nostureilla. Tarvii vain hyvät pleikkarisormet.

Ja niin, ne faktat kertoi, että jos olen nainen saan ainakin 10% vähemmän kuin mies. Se voi sulle kelvata, mut mä en puhu vielä tasa- arvosta.

Kyllä. Tytöt usein kasvatetaan olemaan kilttejä ja pojat kannustetaan ottamaan riskejä. On myös todennettu, että naisten ja miesten aivotoiminta on erilaista. Naiset pelkäävät epäonnistumista huomattavasti enenmmän kuin miehet (yleisesti, poikkeuksia toki on). Miehet eivät jää märehtimään epäonnistumisiinsa toisin kuin naiset. Kenties tästäkin syystä miehet uskaltavat vaatia itselleen sen mitä kokevat ansaitsevansa ja naiset tyytyvät siihen mitä saavat, jotteivät joudu pettymään.
Kiitos! Palautit uskon ihmiskuntaan. Olen joutunut kuulemaan jo liikaa sitä ettei ole eroja sukupuolten välillä.

Ammattikoulun käynyt hitsaaja / korkeakoulun käynyt lastenhoitaja. Siinä koulutusta. Ja vertaa ihmeessä perustuntipalkkoja. 2500e/kk on lastenhoitajan maksimipalkka. Mutta turha tässä on vängätä, faktat on mun puolella.

Olen rakennusalalla. Täällä, jos jotain painavaa pitää nostella, se hoidetaan nostureilla. Tarvii vain hyvät pleikkarisormet.

Ja niin, ne faktat kertoi, että jos olen nainen saan ainakin 10% vähemmän kuin mies. Se voi sulle kelvata, mut mä en puhu vielä tasa- arvosta.
Miten voi olla laillista? Teet yhtä paljon töitä ja yhtä vaativaa? Vie asia liittoon tai vastaavaan. Ei ole laillista! Yritykset voivat aina kusettaa.

Noi asennevamma ongelmat voi selittää tietenkin osan palkkaeroista. Mutta ei kaikkea. Älkääkä höpiskö jostain vauvan ja naisen symbioosista, ällöä tässä yhteydessä. Samalla voisitte väittää, että naiset kuuluvat kotiin.
Ja nimenomaan puhuin heti ensimmäisestä viestistä lähtien, että tasa- arvo ei ole sama asia tasapäistämisen kanssa.

Miksi nää keskustelut viedään aina samalle linjalle.

Naisten vika, ne on liian kilttejä. Ne tekee huonompaa työtä jne. Tasa- arvo löytyy sieltä miesten työpaikoilta, menkää sinne. Saat valita. Jos joku muuta sanoo se on tyhmä tai femakko.

Mutta silti ei löydy, eikä ole. Rakenteissa ongelmaa. Mut se on munkin ongelma jos te pistätte pään pensaaseen, koska asiat ei muutu mun henkilökohtasella kapinalla mihinkään.

Noi asennevamma ongelmat voi selittää tietenkin osan palkkaeroista. Mutta ei kaikkea. Älkääkä höpiskö jostain vauvan ja naisen symbioosista, ällöä tässä yhteydessä. Samalla voisitte väittää, että naiset kuuluvat kotiin.
Ja nimenomaan puhuin heti ensimmäisestä viestistä lähtien, että tasa- arvo ei ole sama asia tasapäistämisen kanssa.

Naisten vika, ne on liian kilttejä. Ne tekee huonompaa työtä jne. Tasa- arvo löytyy sieltä miesten työpaikoilta, menkää sinne. Saat valita. Jos joku muuta sanoo se on tyhmä tai femakko.

Mutta silti ei löydy, eikä ole. Rakenteissa ongelmaa. Mut se on munkin ongelma jos te pistätte pään pensaaseen, koska asiat ei muutu mun henkilökohtasella kapinalla mihinkään.
Miten voi olla laillista? Teet yhtä paljon töitä ja yhtä vaativaa? Vie asia liittoon tai vastaavaan. Ei ole laillista! Yritykset voivat aina kusettaa.
Mitäs luulisit, että käy, jos vien liittoon? Seuraavana vuonna saan varmaan palkankorotuksen ja urakehitystäkin tiedossa...?

Se taitaa olla lastentarhan opettaja, jos on käynyt korkeakoulun? Ja edelleen, lastentarhanopettajat tienaa ihan sen saman summan, olivat sitten miehiä tai naisia. Hyvä hitsari tienaa sen mitä tienaa, oli sitten mies tai nainen.
En tiedä mistä vänkäät tai mitkä faktat ovat sinun puolellasi?
Yhtälailla se lastentarhanopettaja olisi voinut opiskella hitsariksi...

En tiedä missä rakennusalalla olet, mutta jos teet vaikka sähköhommia ja olet käytännössä kädet kohti kattoa 8h/päivässä, niin en minä siitä ainakaan tykkää... enkä tykkää kantaa pitkiä lautoja. Toki ne nostetaan nosturilla yhteen paikkaan, mutta ei se nosturikuski niitä siitä viiden nipuissa jakele sinne sun tänne missä niitä sitten tarvitaankin. Ja jos sä joudut hakemaan yhden lankun kerrallaan, niin se on vähän aikaa vievempää kuin se, että voit heittää viisi olalle.

Ja se linkki, jossa puhuttiin tuosta 10% palkkaerosta oli kaikenkaikkiaan erikoinen. Siellä mm. toivottiin, että vuoteen 2015 mennessä palkkaero on 15%? Siinä ei myöskään ollut eritelty alojen eri palkkausta, ylityötunteja ym.

??? Sulla taitaa nyt mennä aika moni oleellinen asia ohi?

Se taitaa olla lastentarhan opettaja, jos on käynyt korkeakoulun? Ja edelleen, lastentarhanopettajat tienaa ihan sen saman summan, olivat sitten miehiä tai naisia. Hyvä hitsari tienaa sen mitä tienaa, oli sitten mies tai nainen.
En tiedä mistä vänkäät tai mitkä faktat ovat sinun puolellasi?
Yhtälailla se lastentarhanopettaja olisi voinut opiskella hitsariksi...

En tiedä missä rakennusalalla olet, mutta jos teet vaikka sähköhommia ja olet käytännössä kädet kohti kattoa 8h/päivässä, niin en minä siitä ainakaan tykkää... enkä tykkää kantaa pitkiä lautoja. Toki ne nostetaan nosturilla yhteen paikkaan, mutta ei se nosturikuski niitä siitä viiden nipuissa jakele sinne sun tänne missä niitä sitten tarvitaankin. Ja jos sä joudut hakemaan yhden lankun kerrallaan, niin se on vähän aikaa vievempää kuin se, että voit heittää viisi olalle.

Ja se linkki, jossa puhuttiin tuosta 10% palkkaerosta oli kaikenkaikkiaan erikoinen. Siellä mm. toivottiin, että vuoteen 2015 mennessä palkkaero on 15%? Siinä ei myöskään ollut eritelty alojen eri palkkausta, ylityötunteja ym.
Tarhaopettaja pitää sen miehen siinä kovapalkkasessa työssä ja katsoo sen vinkuvien lasten perään. Kyl noi duunit on mun mielestä vähintäänkin samanarvosia.

Tietenkin, jos vedetään tota vitsiä, et tuoreet isät tykkää olla työpaikalla, niin kertooko se, et työ on mukavampaa kuin lasten hoito.. Eli pitäskö siitä hoitamisesta saada se likaisen työn korvaus?

Sä voit olla heppponen liisa, mut en mä välttämättä ole.
Ja mä en ymmärrä, et jos sä et jaksa kantaa viittä lautaa, et mitä ihmettä se pitäis vaikuttaa muiden naisten palkkaukseen?

Mitäs luulisit, että käy, jos vien liittoon? Seuraavana vuonna saan varmaan palkankorotuksen ja urakehitystäkin tiedossa...?
Ehkä sitten näin. En vaan itse ole törmännyt. Laki kuitenkin on tasa-arvoinen. Yritykset eivät aina noudata lakia.

Sulla on ihan faktaa että mieskolleegasi tienaa samalla työmäärällä ja kokemuksella enemmän kuin sinä? Vai mutua?

Eli vaihdoit työpaikkaa, mutta menit uuteen paikkaan samoilla ehdoilla? Ja kaikkialla sama juttu? Voiko olla, että pidät itse itseäsi pätevämpänä kuin oletkaan, jos kaikkialla on aina sama juttu?
Kyllä mä tiedän mun pätevyyden, kiitos vain. Ei aleta ruotia sitä tässä sen enempää. Ymmärrän, et oot joku sovinisti-tyyppinen, koska sulla on matala palkka, niin kaikilla muillakin naisilla pitää olla. Vai ooks sä ees töissä.

Tarhaopettaja pitää sen miehen siinä kovapalkkasessa työssä ja katsoo sen vinkuvien lasten perään. Kyl noi duunit on mun mielestä vähintäänkin samanarvosia.

Tietenkin, jos vedetään tota vitsiä, et tuoreet isät tykkää olla työpaikalla, niin kertooko se, et työ on mukavampaa kuin lasten hoito.. Eli pitäskö siitä hoitamisesta saada se likaisen työn korvaus?

Sä voit olla heppponen liisa, mut en mä välttämättä ole.
Ja mä en ymmärrä, et jos sä et jaksa kantaa viittä lautaa, et mitä ihmettä se pitäis vaikuttaa muiden naisten palkkaukseen?

Niin. Minustakin ne ovat samanarvoisia, tai oikeastaan lastentarhan opettajan työ on minusta huomattavasti arvokkaampaa. Ikävä tosiasia on kuitenkin se, että toisen palkka maksetaan julkisista varoista ja toisen yritykseltä, joka haluaa varmistaa itselleen parhaat työntekijät, jotta yritys olisi mahdollisimman tuottoisa. Parhaat työntekijät pidetään maksamalla niille hyvää palkkaa.

Likaisen työn korvaus kuulosta hyvälle, mutta siitäkään ei makseta.

Itseasiassa olen naiseksi hyvinkin vahva ja siitäkin huolimatta jään miehelleni toiseksi silmänräpäyksessä. Meidän naisten fyysiset kyvyt ovat merkittävästi heikommat kuin miehillä. Ikävä kyllä. Ja kuten aiemmin sanoin, niin samasta duunista sama palkka. Tosin jos toinen on viisi kertaa tehokkaampi, niin kyllä se mun mielestä saa näkyä palkassakin. Oli sukupuoli sitten mikä tahansa.

Ja syy miksi et vie asiaa eteenpäin? Et uskalla/jaksa? Toi on laitonta. Itse en katselisi tuollaista hetkeäkään vaan tekisin kaikkeni että saan samaa palkkaa kuin muut vastaavista tehtävistä.
Niin, mä siis lähdin, mut eihän se auta, jos tilanne on laajempi, eli ei vain yhden työpaikan ongelma.
Mut ei tästä tarvi sen enempää ihmettelyä vetää, sanoin vain, että näinkin voi olla.

Niin. Minustakin ne ovat samanarvoisia, tai oikeastaan lastentarhan opettajan työ on minusta huomattavasti arvokkaampaa. Ikävä tosiasia on kuitenkin se, että toisen palkka maksetaan julkisista varoista ja toisen yritykseltä, joka haluaa varmistaa itselleen parhaat työntekijät, jotta yritys olisi mahdollisimman tuottoisa. Parhaat työntekijät pidetään maksamalla niille hyvää palkkaa.

Likaisen työn korvaus kuulosta hyvälle, mutta siitäkään ei makseta.

Itseasiassa olen naiseksi hyvinkin vahva ja siitäkin huolimatta jään miehelleni toiseksi silmänräpäyksessä. Meidän naisten fyysiset kyvyt ovat merkittävästi heikommat kuin miehillä. Ikävä kyllä. Ja kuten aiemmin sanoin, niin samasta duunista sama palkka. Tosin jos toinen on viisi kertaa tehokkaampi, niin kyllä se mun mielestä saa näkyä palkassakin. Oli sukupuoli sitten mikä tahansa.
Joo, tilastoista vielä, mullahan oli tilasto, oli se sit miten huono tahansa, mut sullahan ei ole mitään näyttöä, vaan vaan mutu. Et kannattaa seurailla, mikä on oikee tilanne ja mitä sanotaan.

Kyllä mä tiedän mun pätevyyden, kiitos vain. Ei aleta ruotia sitä tässä sen enempää. Ymmärrän, et oot joku sovinisti-tyyppinen, koska sulla on matala palkka, niin kaikilla muillakin naisilla pitää olla. Vai ooks sä ees töissä.

Ymmärtääkseni olen koko ajan sanonut, että samoilla meriiteillä ja panostuksella sama liksa samasta duunista. Mitä sovinistista siinä on? Ja miten ihmeessä tuo liittyy minun palkkaani tai työhöni?

Itse olin koeajan varastossa vuokrafirman kautta. Sain 13€/h. Kun vakinaistettiin nousi palkka 15€/h ja siirryin suoraan yrityksen listoille. Toinen oli koeajan suoraan firman kirjoilla ja sai 15€/h alusta asti. Oma vikani.
Olen mäkin saanut huonompaa palkkaa oikeilla perusteilla ja se on ihan fine. Mut sit kun perusteluja ei löydykkään, niin hupsis. Mut niitä perustelujakin ehkä pitää miettiä. Kyllä alhaseen palkkaan perustelut löytyy.
Ja jos sä et tulokeskustelussa tiedä, et mitä toinen saa, niin miten sä voit pyytää samaa? Nojoo, mä pyysin samaa ku muille ja sanottiin, et se on ok, mut ei sit ollu, eli valehdeltiin.

Ymmärtääkseni olen koko ajan sanonut, että samoilla meriiteillä ja panostuksella sama liksa samasta duunista. Mitä sovinistista siinä on? Ja miten ihmeessä tuo liittyy minun palkkaani tai työhöni?
Sä oot sanonu, et nainen on heikompi ja silleen, ja vissiin vähän sitäkin, et mä oon tyhmä, eli vedät aika henkilöön menevää juttua. Mä vaan tein samoin, älä pillastu.

Yhteistyössä