Nyt halutaan hävittää kuvat valkoihoisesta Jeesuksesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Sitä ei voi 100-varmasti tietää Jeesuksen ihon väriä. Onhan monissa alttarikuvissa Jeesus kuvattu vaaleana, koska kirkkaus paistoi Hänestä. Mutta on taas kuvia, esim. Ristillä missä Jeesuksen iho on rusehtava tai ainakin voimakkaasti päivettynyt. Olisi kaikista solidaarisinta että Jeesus kuvataan ristiverisenä eli ei olisi tunnistettavissa selkeästi minkään "rodun" edustajaksi. Iho olisi päivettynyt, muttei liian tumma.
Tämä on lähinnä nykytaiteen ongelma. Entisaikoina ketään? ei yritetty kuvata juuri sellaiseksi, kuin on, vaan kuvaksi todellisuudesta. Pitää aina muistaa, että taide on kytköksissä aikaan ja tarkoitukseen :)

Tästä hyvänä esimerkkinä vaikkapa se Espanjalainen taideteos kristus-lampaasta. Sille oli ensin piirretty ihmismäiset silmät, jotka oli myöhemmin muokattu lammasmaisiksi.

Jos Jeesus olisi ollut valkonaama, se olisi ollut punainen kuin rapu saarnatessaan opetuslapsilleen ja sen auringonpolttama iho olisi kuoriutunut kuin käärmeen.

Sinun rotuoppisi on muuten vanhentunutta, suosittelen päivittämään tietosi. Muuten alat pian puhumaan naisista samoin kuin 1800-luvulla. Muut persuthan tekee sitä jo. :)

Lähi-itäläiset mielestäsi palavat Lähi-idässä?

Ai jaa sä tiedät.. :D

Väitinkö tietäväni? Tiedoksi, että valkoihoinen ei ole sama asia kuin eurooppalainen. Valkoihoisuus ulottuu huomattavasti Eurooppaa pidemmälle, mutta teillehän nämä rotuasiat ovat niin tärkeitä.

Väitinkö tietäväni? Tiedoksi, että valkoihoinen ei ole sama asia kuin eurooppalainen. Valkoihoisuus ulottuu huomattavasti Eurooppaa pidemmälle, mutta teillehän nämä rotuasiat ovat niin tärkeitä.
Kuka on väittänyt, että valkoihoinen on sama kuin eurooppalainen? Sähän ton otit nyt esiin. Ja sä otit nyt ton rotuasian esiin... Tai siis jo silloin, kun aloit puha kaukasiasta.... Tosin aloituskin vähän viittasi siihen suuntaan.

Anna pirulle pikkusormi ja se vie koko käden. Eikö voitaisi sopia että Afrikka kuuluu mustille, eurooppa valkoisille, Venäjä venäläisille, itä-aasia keltaisille, lähi-itä ruskeille, amerikka punaisille ja australia aboriginaaleille? Jokainen maalatkoon Jeesuksensa millä värillä itse haluaa....

Mistäs sä niin päättelet?
En voi tietenkään vastata Palstapesun puolesta, mutta olettaisin hänen perustavan mielipiteensä historiallisille faktoille ja yleisesti tiedossa oleville etnografisille seikoille. Kuten nyt esim. se, että Jeesuksen aikaan Juudea oli roomalainen maakunta, jonka väestö oli pääasiassa valkoiseen rotuun kuuluvia ml. juutalaiset, jollaiseksi Jeesus historiallisissa lähteissä mainitaan.

Anna pirulle pikkusormi ja se vie koko käden. Eikö voitaisi sopia että Afrikka kuuluu mustille, eurooppa valkoisille, Venäjä venäläisille, itä-aasia keltaisille, lähi-itä ruskeille, amerikka punaisille ja australia aboriginaaleille? Jokainen maalatkoon Jeesuksensa millä värillä itse haluaa....
Nyt on vähän myöhäistä tuolle. Tuo olisi pitänyt sopia jo ennen siirtomaa-aikoja. Mitä briteille nyt tapahtuisi, kun kaikki kutsuttaisiin kotiinsa? Eihän ne mahtuisi sille saarelle!!

Missä niin sanoin? Mielestäni sanoin kyllä ihan päinvastoin? Käytkö taas jotain päänsisäsistä suvakkikeskustelua? Kerro mun mielipiteet jossain vaiheessa mullekkin, niin mulla on helpompaa seurata "meidän" keskustelua. :)

Minä kirjoitin, että myös lähi-itäläiset ovat valkoihoisia ja sinä jankutat jostain ihon palamisesta. Miksi Jeesus lähi-itäläisenä olisi palanut?

Minä kirjoitin, että myös lähi-itäläiset ovat valkoihoisia ja sinä jankutat jostain ihon palamisesta. Miksi Jeesus lähi-itäläisenä olisi palanut?
Enhän jankuta, sinä jankutat. Väität minun väittäneen asioita, joita en ole sanonut ja sitä rataa. Niin että kerroppa mulle taas, mitä olen sanonut mielestäsi, niin on helpompi käydä tätä "keskustelua". Vastaa myös siinä samalla itsellesi, niin säästyy multa aikaa.

• Haha
Reactions: Palstapesu
Kuka on väittänyt, että valkoihoinen on sama kuin eurooppalainen? Sähän ton otit nyt esiin. Ja sä otit nyt ton rotuasian esiin... Tai siis jo silloin, kun aloit puha kaukasiasta.... Tosin aloituskin vähän viittasi siihen suuntaan.

Moni ei näytä tajuavan, että lähi-itäläiset ovat valkoihoisia. Todennäköisesti myös Jeesus oli.

Enhän jankuta, sinä jankutat. Väität minun väittäneen asioita, joita en ole sanonut ja sitä rataa. Niin että kerroppa mulle taas, mitä olen sanonut mielestäsi, niin on helpompi käydä tätä "keskustelua". Vastaa myös siinä samalla itsellesi, niin säästyy multa aikaa.
Kannattaisikohan käyttää tässä ketjussa vaikka nimimerkkiä vierailija1, niin sinun ei tarvitsisi olla huolissaan siitä, että joku laittaa sanoja suuhusi. Nimittäin joku vierailija (en minä) on kirjoittanut sellaisia kommentteja, että Palstapesun vastaukset niihin ovat täysin loogisia. Itse vähän epäilen, että se joku vierailija olet sinä ja haluat vaan olla hankala, mutta jos näin ei ole, niin vaihda ihmeessä nimimerkkiä. Tai rekisteröi vaikka oma.

Jesse oli todellakin oletettavasti tumma juutalainen, mutta isis-taistelijat taas ovat aika pitkälti arabeja. Eri etninen ryhmä. Vähän niin kuin suomalaiset vs. kreikkalaiset esimerkiksi. Sinänsä mitätön detalji, mutta faktaa yhtä kaikki. Jeesuksen aikoihin arabit asuivat 1000-2000 kilometriä Israelista kaakkoon.
Torinon käärinliinassa oleva kuva ei esitä kovinkaan tummaa heppua. Toisaalta lihaksi tullut Jumala saattoi valita ulkoasunsa itse.

Jesse oli todellakin oletettavasti tumma juutalainen, mutta isis-taistelijat taas ovat aika pitkälti arabeja. Eri etninen ryhmä. Vähän niin kuin suomalaiset vs. kreikkalaiset esimerkiksi. Sinänsä mitätön detalji, mutta faktaa yhtä kaikki. Jeesuksen aikoihin arabit asuivat 1000-2000 kilometriä Israelista kaakkoon.
Kreikan ja Rooman valtakuntien aikaan jopa kreikkalaiset ja italialaiset olivat vielä vaaleampia europideja, kuten patsaiden piirteet kertovat. Vasta muslimien hyökkäilyt ja tunkeutumiset neitoihin tummensivat Välimeren rannan eurooppalaiset.

Eurooppalaisen kristuksen rinnalla pitää olla yhtä paljon mustia, aasialaisia, amerikan alkuperäkansojen, inuiitti ja jopa pygmi-kristuspatsaita, ikoneita ja tauluja.

Kannattaisikohan käyttää tässä ketjussa vaikka nimimerkkiä vierailija1, niin sinun ei tarvitsisi olla huolissaan siitä, että joku laittaa sanoja suuhusi. Nimittäin joku vierailija (en minä) on kirjoittanut sellaisia kommentteja, että Palstapesun vastaukset niihin ovat täysin loogisia. Itse vähän epäilen, että se joku vierailija olet sinä ja haluat vaan olla hankala, mutta jos näin ei ole, niin vaihda ihmeessä nimimerkkiä. Tai rekisteröi vaikka oma.
Ei, kyllä se on mulle hokenut sitä ihon palamista. Se olet nyt sinä, joka tulet sotkemaan väliin.

Kreikan ja Rooman valtakuntien aikaan jopa kreikkalaiset ja italialaiset olivat vielä vaaleampia europideja, kuten patsaiden piirteet kertovat. Vasta muslimien hyökkäilyt ja tunkeutumiset neitoihin tummensivat Välimeren rannan eurooppalaiset.
Dennis Hopper kertoo tästä Italian "tummumisesta" oivallisesi Christopher Walkenin esittämälle pahikselle Sisilia-kohtauksessa Quentin Tarantinon käsikirjoittamassa ja Tony Scottin ohjamassa True Romancessa

Yhteistyössä