Lievä älyllinen kehitysvamma.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vain elämää"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mun kaveri on tuollainen, ei ole saanut mitään koulua valmiiksi vaikka on tuettu ja autettu, on tehnyt lapsia randomien kanssa sillä lapset on söpöjä, ne on otettu huostaan. Nyt odottaa taas lasta, kauankohan saa pitää sen... Ei voi pakottaa käyttämään ehkäisyä kun ikää on yli 30v.
Eli tsemppiä jos lapsi on tyttö...

Mun kaveri on tuollainen, ei ole saanut mitään koulua valmiiksi vaikka on tuettu ja autettu, on tehnyt lapsia randomien kanssa sillä lapset on söpöjä, ne on otettu huostaan. Nyt odottaa taas lasta, kauankohan saa pitää sen... Ei voi pakottaa käyttämään ehkäisyä kun ikää on yli 30v.
Sun, ilmeisesti todella hyvän, kaverin elämä on ihan yhtä arvokasta, kuin omasi. Kannattaa vaan toivoa hänelle hyvää.

Heillähän on nykyään itsemääräämisoikeus, joka menee jopa turvallisuuden ja terveydenkin edelle. Saa syödä karkkia ja juoda limua mielin määrin, vaikka olisi diabetes.

Tätä se teettää, kun ajatusmallina on että kaikilla on oikeus lapsiin. Lapsen oikeuksilla ei sitten niinkään väliä ole. Ei kukaan koiraakaan antaisi tuollaisiin oloihin.

Eugeniikassa oli järkeäkin, ja siitä luopuminen on aiheuttanut sen, että tyhmät lisääntyy eniten ja älykkäät vähiten. Enkä nyt tarkoita epilepsiaa sairastavia tai cp-vammaisia äitejä, jotka voi vielä terveen lapsen saada.

Niin, miten määritellään normaali elämä?

Sitä paitsi tiedän kaksi erittäin älykästä, "tervettä", koulussa todella hyvin pärjännyttä ihmistä. Toinen on töissä postinlajittelijana, toinen täysi rapajuoppo.
Pitemmälle tuntuu päässeen ne jotka oli koulussa keskinkertaisia tai jopa surkeita.

Peruskoulu panostaakin enemmän ulkolukuun, ja itse soveltaminen jää vähemmälle. Normaalilla älykkyydellä ja perslihaksilla voi saadakin todistuksen täyteen kymppejä.

Aina sanotaan, että hyvällä koulutodistuksella saa hyvän työpaikan. Ei pidä paikkansa. Työelämä ei kysy arvosanoja, vaan siellä pitää oikeasti osata käytännön asioita ja mahdollisesti soveltaa teoriaa riippuen alasta.

Itse tiedän keskivertoja ja jopa surkeitakin peruskoulumenestyjiä, joista osa päätyi lukioon, vaikka sitä pidettiin kympin oppilaiden paikkana. Joukossa on myös yrittäjiksi ryhtyneitä ihmisiä.

Eipä nuo tietämäni kympin oppilaat ole hirveämmin päässeet pidemmälle lukuun ottamatta joitain luonnon lahjakkuuksia. Yksikin tuntemani kympin oppilas ilmestyi viimeksi ovelleni pizzakuskina, ja yläkoululaisena hänen piti joka paikassa päteä, että hän tietää kaikesta kaiken.

Joillekin kympin oppilaille on tullut raja vastaan viimeistään yliopistossa tajuttuaan, ettei siellä enää papukaijana toistella mitä opettaja opettaa. Siellä pitää ymmärtää ja osata soveltaa opeteltavat asiat.