Miesystävän ajankäyttö

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Olemme seurustelleet miesystäväni kanssa noin 9kk ja suhteemme on vakavalla pohjalla. Minulla on kaksi alakouluikäistä lasta edellisestä suhteestani. Lapset ovat isällään noin kerran kuussa yhden viikonlopun(isän työt eivät mahdollista enempää, asuu 200km päässä). Suureksi haasteeksi minun ja miesystäväni yhteiselon sujuvuudeksi on muodostunut mieheni 9-vuotias koira. Koira ei tule lainkaan toimeen lasten kanssa. Ei ole koskaan tottunut lapsiin. Pelkää valtavasti kaikkia lapsia. Koira on tavannut lapseni muutaman kerran ulkona. Murisee kun lapsi on lähellä. Näyttää hampaita. Tyttöni on kerran kävellyt koiran ohi koiran ollessa miehelläni hihnassa ja yletti puraisemaan tyttöäni kädestä. Kävi kiinni välittömästi ilman varoituksia.

Olemme nyt pitäneet lapset ja koiran erillään toisistaan täysin. Tilanteet joissa ovat nähneet ovat olleet valtavan stressaavia niin minulle, miehelleni, lapsille kuin koirallekin. Ongelmana on nyt mieheni ajankäyttö. Hän on päivät töissä 8h plus matkat, koira on yksin kotona. Tietenkin mies menee kotiin heti koiran luo ulkoiluttaa koiran jne. Sen jälkeen olisi julmaa jättää koira taas yksin koko yksinäisen päivän jälkeen ja lähteä meidän kanssa touhuamaan. Tämä aiheuttaa nyt sen, että ehdimme nähdä todella vähän. Näemme arkisin muutaman tunnin koko viikon aikana. Senkin niin, että minä jätän lapset kotiin ja käyn esim mieheni ja hänen koiran kanssa lenkillä. Usein sekään ei onnistu kun meillä on lasten harrastusviemisiä jne. Haluaisin miehen osaksi arkeamme, mutta tuntuu mahdottomalta tämä tilanne, eikä se tule toteutumaan vielä aikoihin. Viikonloppuisin hän on meillä muutaman tunnin, joksi aikaa jättää koiran yksin kotiin. Mökille meno jne ei onnistu yhdessä, koska koiraa ja lapsia ei voi ottaa mukaan yhtä aikaa.

Tilanne turhauttaa todella paljon minua. Nytkin mies oli 3 vuorokauden reissulla ja tultuaan eilen, haki koiran hoidosta ja on eilisen illan ollut kotona koiran kanssa ja on tämänkin illan töidensä jälkeen.
Vastaavaa kenelläkään? En haluaisi kilpailla koiran kanssa miehen ajasta, varsinkin kun jään vallitsevan tilanteen takia aina toiseksi. Mies sanoo aina käydessään, että ei voi olla kauaa kun koira on autossa, tai yksin kotona tai muuta. Tuntuu, että elämä yhdessä on vain pusun antamista kiireesti eteisessä, ei muuta. Minulla on oma elämä lasten kanssa ja hänellä oma elämä koiran kanssa. Turhauttaa...ärsyttää...

Koiralle kuonokoppa ja lapsenkestävä koiraportti sopivaan huoneeseen. Koiraa pidetään portin takana erillisessä huoneessa niin että se näkee mitä tapahtuu mutta saa olla rauhassa. Lapsille säännöt, ettei koiraan mennä koskemaan eikä sen lähellä juoksennella tai rymytä.

Kyllä koira tottuu, eikä se kärsi kuonokopasta. Toki kopan voi ottaa pois silloin kun koira on omassa huoneessaan. Ajan mittaan lapset voivat syöttää sille herkkupaloja, jolloin koira alkaa vastaehdollistua siihen, että lapset ovatkin kiva juttu. Tämä kannattaa aloittaa vasta sitten, kun koira alkaa rentoutua.

Mut siis faktahan on se, että sulla on vastaavasti ajankäyttöongelma koska sun lapset.

Ilman niitähän voisitte olla kimpassa vaikka koko ajan.

Ette te sovi (nyt) yhteen jos sun mielestä vain miehen ajankäytössä on ongelma!

No jos nyt lähetään hiuksia halkomaan näin niin ongelma on enemmän koiran ja miehen puolella kun koira ei tule lasten kanssa toimeen. Ei lasten, koska he vissiin tulis koiran kaa toimeen.

Koiralle kuonokoppa ja lapsenkestävä koiraportti sopivaan huoneeseen. Koiraa pidetään portin takana erillisessä huoneessa niin että se näkee mitä tapahtuu mutta saa olla rauhassa. Lapsille säännöt, ettei koiraan mennä koskemaan eikä sen lähellä juoksennella tai rymytä.

Kyllä koira tottuu, eikä se kärsi kuonokopasta. Toki kopan voi ottaa pois silloin kun koira on omassa huoneessaan. Ajan mittaan lapset voivat syöttää sille herkkupaloja, jolloin koira alkaa vastaehdollistua siihen, että lapset ovatkin kiva juttu. Tämä kannattaa aloittaa vasta sitten, kun koira alkaa rentoutua.

Kuonokoppa käynyt itselläkin mielessä, mutta en ole uskaltanut ehdottaa. Mies aika "herkillä" koiraan liittyvissä asioissa. Ehdotin mm. kerran ulkotarhaan totuttelua pikkuhiljaa (kun mietittiin keinoja yhteenmuuttoon jossain kohti), koska koiran rotu ulkokoiraksi sopiva, mutta mies meni aivan jäihin ajatuksesta. Ei missään nimessä ja ei ole vaihtoehto. Siksi vähän arastelen kuonokoppa heittoa ilmoille.

Ollaan kerran kokeiltu mökillä koiraporttia, mutta se oli aivan kaameeta. Koira nosti hirveen metrlin. Koira haukkui aivan taukoamatta, siis taukoamatta portilla ja hyppi vaikka näki meidät koko ajan. Useamman tunnin jaksettiin ja sit ei enää.
Ap

Lapseni ovat siis tottuneet koiriin. Meillä on aina ollu koiria, siis mun vanhemmilla ja minulla lapsena. Omat lapset temunnu koirien kaa ihan tissi-ikäisestä saakka. Osaavat olla koirien kans. Miehen koira vaan on niin hirveän arka ja sitä kautta aggressiivinen. En tiedä voisiko ikinä tottua lapsiin kun kuitenkin ikää niin paljon jo.

Harmissani tosiaan olen tilanteesta, koska olemme kaikki eläinrakkaita ja haluaisimme elää yhdessä. Tämä vain ei mitenkään koiran takia onnistu. On kurjaa elää parisuhteessa ns. yksin, kun ei näe toista koskaan. Hän ei pääse osallistumaan arkeemme, minä hänen, emme voi muuttaa yhteen, yökyläillä, tehdä metsäretkiä porukalla koira mukana...

Harmittaa tilanne tosiaan ja ihan umpikujassa olo. Tätäkö tämä on monta vuotta vielä tämä "yhdessä" olo.
Ap

Jos olisin nainen, en katselisi miestä jolla on vaikeuksia laittaa nainen koiran edelle.

Sama toisinpäinkin, jos seurustelisin koiria harrastavan naisen kanssa, en sietäisi koirien asettamista lapsen asemaan. Koira ei tulisi koskaaan sänkyyn tai sohvalle, pysyisi omalla paikallaan ja tottelisi käskyjä. Jos näin ei olisi, olisi se kiitos ja näkemiin.

• Tykkää
Reactions: AivanSama
Tämä voi olla tilanne, jossa menee oma elämä parisuhteen edelle. Vertaan tätä oman parisuhteen päättymiseen siksi, että asuttiin eri maissa, eikä kummallakaan ollut näkyvissä alojen vuoksi toisen kielialueella mielekästä uraa. En näe, että tässä yhtälössä teille on tiedossa mielekästä arkea/yhdessäoloa. Rakkaus voi olla tulenpalava, mutta aina se ei tule ensin :(

• Tykkää
Reactions: Lispetti
Tuota....jos koira on niin häiriintynyt että se voi purra sun tyttöjä, niin se voi purra ketä tahansa, vaikka naapurin lasta.

Piikille/uudelleensijoitus jollekin erakkoihmiselle.

Jos mies ei halua edes etsiä ratkaisuja tilanteen muuttamiseksi, herää kysymys onko koira vain veruke? Kyllä tuossa tilanteessa olisi paljonkin asioita, joita voisi kokeilla, jos vain tahtoa on.

Ehdota toki muutamaa keinoa. Mä oon sitä mieltä, että tilanne jossa koira ja lapset tuupataan samaan paikkaan on aika stressaava iäkkäälle koiralle joka selvästi on pelkoagressiivinen.
Hankala tilanne.

Keinoista helpoin olisi varmaan se ulko-aitaus, jonka mies on jo torpannut. Juoksunaru ei varmaan myöskään käy?

Hermoheikko ja terävä (nopeasti puolustuksella reagoiva) koira tarvitsee paljon aikaa tottuakseen uusiin asioihin. Koiraporttiin voisi totutella ensin miehen kanssa kaksin suljetun oven takana, jolloin ko. huoneesta voisi ajan myötä muodostua koiralle turvallinen ja tuttu paikka. Siinä vaiheessa kun koira nukkuu ja syö huoneessa rauhassa, voisi kokeilla porttia (kun se kerran ei suoriltaan onnistu).

Voiko koira olla aloittajan kotona ensin niinä viikonloppuina, kun lapset ovat poissa? Kun siis ilmeisesti vain lasten kanssa ongelmaa. Näin koira tottuisi ympäristöön.

Ajanviettona noin yleensä voisi kokeilla missä ajassa koira rauhoittuu jos se saa olla erillään muusta porukasta.

Mies voisi hommata koiralle luotettavan hoitopaikan joiksikin viikonlopuiksi, vaikka sitten rahalla.

Ongelmakoirakouluttaja voisi myös osata auttaa käytännön koulutuksen kanssa.

Tässä nyt vain muutama keino, lisääkin varmasti on.

Mut siis faktahan on se, että sulla on vastaavasti ajankäyttöongelma koska sun lapset.

Ilman niitähän voisitte olla kimpassa vaikka koko ajan.

Ette te sovi (nyt) yhteen jos sun mielestä vain miehen ajankäytössä on ongelma!
Hyvin kirjoitettu!(y)

Yhteistyössä