kumppani ja vieraista haaveilu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Geeky
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
G

Geeky

Vieras
Heip!

Ajattelin kysyä kanssasisarilta, mutta etenkin miehiltä mitä mieltä olette minua askarruttaneesta asiasta. Olen seurustellut miesystäväni kanssa vasta puolisen vuotta ja hän on asunut luonani jo useamman kuukauden. Tunnen hänen kuitenkin jo tuttavana ja yhteisissä harrastuksissa liikkuvana jo parin vuoden takaa. Olemme olleet yhteiseen arkeen todella tyytyväisiä ja meitä yhdistävät samanlainen opiskelutausta ja mm. kirja- ja tietokoneharrastus. Kumppanini omat teoriat "miehistä yleensä" vain hermostuttavat minua.

Kun otan puheeksi mieltymykset rakkaus- ja seksielämässä, mieheni ottaa aina esille teoriansa, kuinka kaikille miehille suhteessa eläminen naisen kanssa, oli nainen kuinka rakas tahansa, on aina kompromissi. Hän on vankasti sitä mieltä että joka ikiselle miehelle ihannetilanne, ainoa jossa pääsisi täysin toteuttamaan olisi ns. oma haaremi (hän vetoaa biologiaan, miehen tarpeeseen levittää siementä, yms.).

Toisaalta hän vakuuttaa, ettei esimerkiksi ole koskaan pettänyt ketään aiemmista kumppaneistaan (vaikka eräs aiemmista kumppanista on, ja hän on korostanut kuinka mahdottoman pahalta se tuntui). Minua vain ihmetyttää miksi hän nostaa tämän biologisen ja lopullisena totuutena pitämänsä teorian esille joka kerta kun otan ylipäänsä rakkauden ja seksin asiat puheeksi. Etenkin perjantai-tuopilla hän palaa tähän aiheeseen. Erityistä tässä on se, etten saa häntä puhumaan omista tunteistaan, vaan hän ottaa tämän "miehet noin ylipäänsä" asenteen esiin.

Itse olen kuitenkin sitä mieltä, että vaikka tottakai biologia merkitsee jotain, mutta ihminen on kuitenkin paljon muutakin kuin eläin. Uskonkin, että jos on löytänyt naisen, joka on tosissaan rakas, on se myös sen verran yli muiden naisten omissa silmissä, ettei parisuhteesta nyt ihan sanaa "kompromissi" voi käyttää. Fantasiat tietenkin ovat meistä useimmilla moninaiset, mutta nyt tuntuu että tässä on jotain muutakin. Puheet kun saavat minut yleensä surulliseksi ja hyvän mielen laantumaan, ja mieskin tietää tämän. Vakuuttaa vain että hän sanoo ääneen sen, mitä useimmat miehet eivät uskalla.

Mitä mieltä foorumin mies- ja naisväki on asiasta? Onko mieheni vain sittenkin vielä "etsimässä sitä oikeaa" tai onko tässä jonkinlaisesta nöyryyttämisestä kyse? Tämä tosin tuntuisi oudolta tässä tilanteessa, olemmehan tyytyväisen oloisia vielä varsin tuoreessa suhteessamme.

Miehesi taitaa olla aika pentu. Onhan totta, että useimmat parisuhteissa elävät haaveilevat toisista, mutta yleensä se suhde on silloin jo pidempi. Harvemmin varmaan noin pian suhteessa alkaa tuo sovinistiläppä lentää.

Moni mieshän samaa mantraa viljelee. Mutta hepä unohtavat, että usein sama pitää paikkansa myös naisten kohdalla. Kyllähän moni nainenkin mieluusti ottaisi sylitanssiin useampia miehiä ja vaikka ihan haaremin. Tosin ns. tosipaikan tullen olisi varmasti yksi rakas ylitse muiden - niin miehellä kuin naisellakin, jos ei ole täysin tunnevammaisesta yksilöstä kysymys. Perimmäinen aspekti onkin siinä, että onko nämä vain fantasioita vai yksilön kokonaissuhtautuminen parisuhteeseen.

Oletko kysynyt mieheltäsi, että mitä hän itse asiassa ajaa takaa tuolla teoriallaan ja pyydä häntä perustelemaan sinulle se miksi asuu kanssasi ja miksi on parisuhteessa kanssasi. Jos vastauksena on joku perimmäinen tarve siihen, että on vain joku, niin tiedät mitä tehdä. Tai jos rakkaudesta ei sanota sanaakaan, niin silloinkin asetelma on aika selvä. (kuvittelisin teidän vaihtaneen jo rakkaudentunnustukset kun kerran yhdessäkin asutte).

Muistelen poikamiesaikaa.
Silloin olisin hyvinkin pystynyt tutustumaan useampiinkin naisiin samanaikaisesti.
Eli jonkinlainen haaremikin olisi voinut tulla kysymykseen.
Siis omastamielestä.
Tuskin kuitenkaan kovin järkevä vaihtoehto.
Eli järki pitää mennä ohi tunteiden.
Nyt avioliitossa on täysin selvää, että puoliso on se ainoa kumppani.
Mielestäni miehesi ei ole vielä täysin valinnut sinua, koska haikailee vielä muiden naisten perään.
Mies vaan etsii sitä vielä parempaa naista, kun mitä sinä olet.
Vaikka peitteleekin sen väitteellä, että kaikki miehet haaveilevat haaremista.

Rakkaudentunnustukset on toki vaihdettu. Mies on jo yli kolmikymppinen, ja käyttäytyy muuten fiksusti, ei retostele, tai muuten heitä sovinistisia kommentteja. Tosin luonnontieteet on hänelle tärkeä harrastus ja hän onkin kova debatoimaan erilaisilla tiede-foorumeilla. Liekö sitten vankat "teoriat" enemmän tuota perua. Mieheni ei myöskään erityisesti välitä eroottisista materiaaleista netissä tai tv:ssä, vaikka tyttöjen katseleminen minusta ihan normaalia olisikin. Hän myös sanoo, ettei seksuaalisuus ole hänelle erityisen tärkeä elämänalue. Seksielämämmekin on oikein hyvässä kunnossa, itse olen ehkä vielä miestänikin innokkaampi vähemmän suhteissa kokeneena. Mieheni taas ehti olla useamman vuoden naimisissa naisen kanssa, jolla oli jo muutama oma lapsi. Ennen suhdetta minuun hän kuitenkin ehti olla päälle kolme vuotta sinkkuna.

Olisiko sitten jonkinlaisesta katkeroitumisesta kyse? Hän kyllä kiistää tämän, ja kyllä onkin positiivinen elämänasenteeltaan, eikä esim. puhu naisista tai ihmisistä yleensä katkeroituneeseen sävyyn. Hän pitää töistään, harrastuksista ja ystävistään. Mutta ainahan negatiivisia tunteita voi kätkeä, ehkä ne sitten ilmenevät tämmöisenä "teoriointina".

Olen myös koittanut ottaa puheeksi mitä hän puheillaan tarkoittaa tai mistä ne kumpuavat, mutta hän ei kuulemma nyt osaa erityisesti sanoa, kunhan kuuluvat maailmankuvaan. Vähän vaisu kuitenkin on aiheesta.

että rakastunut ihminen haluaa kuulla juuri oikeanlaisia sanoja rakkaansa sanomana.

pitää myös ymmärtää, että ihmisellä on pitkä elämä takana ja ajatukset ja teot ja sanomiset ovat paljon sitä samaa mantraa tältä ajalta.

Eli tarkoitan sitä, että varsinkin suhteen alkuaikoina ihmiset ovat varpaillaan ja tulkitsevat asioita omilla tavoillaan. Ja tässäkin tapauksessa miehellä on mielipiteensä, joka ei kuulosta kivalta, mutta hän ei sitä viljelisi, jos hän tietäisi miten paljon hän aiheuttaa sillä harmia ap:lle
Eli kysymys on todennäköisesti harmiton ja menee miehen ajattelemattomuuden piikkiin ja jopa "tyhmyyden" piikkiin

Eli kysymys on todennäköisesti harmiton ja menee miehen ajattelemattomuuden piikkiin ja jopa "tyhmyyden" piikkiin

Ap korosti juuri sitä, että mies on pohdiskeleva ja tutkii asioita. Tuskinpa siis mikään tyhmä,
ei edes ajattelematon.

Mies on teoreetikko, häntä kiinnostaa tuo asia. Jos asia olisi jokin muu, niin miettisitkö sitä noin paljon? En usko, että hän tarkoittaa henkilökohtaisena loukkauksena noita mietteitään, vaan pitää tavallaan teitä parinakin "tutkimuskohteenaan".

Enemmän olisin huolissani seuraavasta. Jos seksi on Ap:lle tärkeä asia suhteessa, niin nyt kannattaa tarkkailla ja miettiä miehen seksuaalisuutta. Kun hän sanoo, ettei seksi ole tärkeää, niin veikkaan, ettei teillä ole kolmen vuoden kuluttua enää seksiä lainkaan, tai sitä on erittäin vähän.

Viimeksi muokattu:
kyllä ihminen voi olla vaikka kuinka viisas, mutta silti hän päästelee suustaan asioita, jotka eivät siihen tilanteeseen sovi ja mielestäni siihen vaikuttaa juuri eletty elämä. Oleminen suhteessa tarkoittaa sitä, että pystyy myös huomioimaan sanomisiensa vaikutukset puolisossa tai puoliso on niin hyvä itsetuntoinen, että antaa kaiken mennä ohitse pelkkänä puheena.

Mies ottaa tämän seksin merkitys -kysymyksen puheeksi lähinnä sellaisissa yhteyksissä kuten minun huoleni siitä, että joudun tutkintooni liittyen käymään ulkomailla vaihdossa (vajaa neljä kuukautta, ajankohtaista päälle vuoden päästä). Muutenkin hän käsittääkseni lähinnä koittaa vakuuttaa, ettei ole taipuvainen pettämiseen, vaikka kotona joskus menisikin hiljaisemmin seksielämän suhteen.

Minua ihmetyttää se, että mies hokee tuota haaremi-mantraansa, vaikka tietää ja tajuaa sen loukkaavan ap:tä. Ja jos ei tiedä eikä tajua, niin pakkohan se on hänelle sanoa. Kysy ap suoraan, että miksi hän sitä hokee!

Jos miestä ei seksi paljoa kiinnosta, niin mihin hän haaremia tarvitsisi? Vai kerätäänkö haareminaisia siksi, että sitten voi keskustella henkeviä heidän kanssaan? :D

Aika torvelta tyypiltä kuulostaa.

joillakin on myös tarvetta esiintyä viisaampana kuin onkaan.

viimepeleissä hyvä keskustelutaito, ei olekaan se mitä nainen mieheltä hakee; ne ovat aivan muita asioita

Sinulle samat sanat. Kumma kun keskustelu ei avaudu joillekin. Jotkut ovat ihan oikeasti viisaita ja pohdiskelevat asioita joita sinä ja muutamat muut eivät täällä ymmärrä.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Luetun ymmärtäminen;10409382:
Sinulle samat sanat. Kumma kun keskustelu ei avaudu joillekin. Jotkut ovat ihan oikeasti viisaita ja pohdiskelevat asioita joita sinä ja muutamat muut eivät täällä ymmärrä.

No sinä ainakin tunnut avautuvan, onneksi ei ole kysymys parisuhteesta.

Arvasin, että on luonnontieteistä kiinnostuneesta tyypistä kyse. Kyseisessä tiedekunnassa tuon teorian kannattajia ja ääneen hokijoita kyllä riittää. Siinä on vaan se ongelma, että vaikka siihen suhtautuisikin vain läppänä ja pohdiskeluna, niin tarpeeksi usein jankutettuna kohta molemmat suhteessa olijat uskovat siihen.

Erityisesti jää kuitenkin ihmetyttämään se, että tyyppi jankuttaa asiaa elämänkatsomuksellisena totuutenaan. Eli toisin sanoen ilmeisesti uskoo todellakin asian olevan niin. Kyllähän se on aika loukkaavaa parisuhteen toista osapuolta kohtaan todeta, että "sä oot kuules mulle vaan yleismaailmallisen biologisen faktan ja sosiaaliskulttuurisen massan aiheuttaman yhteisöpaineen välimaastoon perustuva kompromissi ja mä MIES valitsen tän suhteeni sun kanssa tukahduttaen sisimmän tarpeeni jakaa kuninkaallista siementäni kaikille muille potentiaalisille haareminaisilleni, ketä mä oikeesti haluisin panna, mut en pane, koska mul on tää kompromissi. Ja siis kun mähän en siis niinku petä, kun mä kompromissina panen vaan sua."

Alkuperäinen kirjoittaja luetun ymmärtäminen;10409375:
Juurihan ap vastasi mitä tarkoitti tuolla lauseella, ettei seksi kiinnosta. Puuttuuko sinulta sisälukutaito?

Itseltäsi se näyttää puuttuvan. Muut varmaan tajusivat viestini.

Erityisesti jää kuitenkin ihmetyttämään se, että tyyppi jankuttaa asiaa elämänkatsomuksellisena totuutenaan. Eli toisin sanoen ilmeisesti uskoo todellakin asian olevan niin. Kyllähän se on aika loukkaavaa parisuhteen toista osapuolta kohtaan todeta, että "sä oot kuules mulle vaan yleismaailmallisen biologisen faktan ja sosiaaliskulttuurisen massan aiheuttaman yhteisöpaineen välimaastoon perustuva kompromissi ja mä MIES valitsen tän suhteeni sun kanssa tukahduttaen sisimmän tarpeeni jakaa kuninkaallista siementäni kaikille muille potentiaalisille haareminaisilleni, ketä mä oikeesti haluisin panna, mut en pane, koska mul on tää kompromissi. Ja siis kun mähän en siis niinku petä, kun mä kompromissina panen vaan sua."

Tämän meinasin itsekin kirjoittaa, mutta en osannut muotoilla sitä yhtä hienosti.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä