G:Kunnon miehen renttuun vaihtaneet ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Samassa jamassa?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Samassa jamassa?

Vieras
Eli tämä vanha tuttu virsi: Olet naimisissa ns. kunnon miehen kanssa, jonka kanssa käytännön hommat sujuu, raha-asiat on kunnoss, ei tule turpiin, et joudu siivoamaan yrjöjä sohvilta etkä liioin tapetiltakaan, mies siivoaa, käy kaupassa, osallistuu kotitöihin ja lastenkasvatukseen (jos on lapsia). Jne. Mutta. Muttamutta. Hellyys, ilo ja seksi kadonneet aikapäiviä sitten.

On tullut pattitilanne jossa ns. rentut alkavat kiinnostaa magneetin lailla. Siinä saa ihmetellä, punnita, velloa ja vatvoa, mitä tekisi. Jättääkö hyvä mutta tylsä mies ja lähteä kunnon vauhtiin, motolla "kerranhan täällä vain eletään".

Miten te muut naiset, jotka olette jääneet tai lähteneet tuossa tilanteessa, koitte asian. Etenkin te jotka olette lähteneet sen rentun matkaan, kaduttaako vai miten menee?

Pliis älkää nyt laitelko niitä "ajatelkaa lapsianne, ja pysykää ydinkulissiperheenä vaikka väkisin" -viestejä, niitä on netti jo täynnä.

Olen 33 v ja elämää olisi vielä jäljellä... nyt vain haaveilen kaikesta ihanasta.

Roolit ovat yleensä toisinpäin. Nainen on superkunnollinen ja mies vähemmän kunnollinen.
Kuulin avioliitossani melko usein mutta-sanan. Ehkä mies ei enää hoe niin usein muttaa.

Vilkaisin aamulla päivän lööpin. Jos elämässäni ei olisi tapahtunut muutoksia ehkä minustakin olisi tullut tuollainen loputtomia käräjiä istuva nainen.

Roolit ovat yleensä toisinpäin. Nainen on superkunnollinen ja mies vähemmän kunnollinen.
Kuulin avioliitossani melko usein mutta-sanan. Ehkä mies ei enää hoe niin usein muttaa.

Vilkaisin aamulla päivän lööpin. Jos elämässäni ei olisi tapahtunut muutoksia ehkä minustakin olisi tullut tuollainen loputtomia käräjiä istuva nainen.

"Nainen on superkunnollinen", aika monet erot johtuvatkin juuri tästä asiasta, jossa nainen menettää hermonsa pitäessään mattojen hapsuja ojennuksessa.

Viimeksi muokattu:
Olen ollut tismalleen samassa tilanteessa kuin sinä. Tylsä peruskiltti mies ei jaksanut kiinnostaa ja kauhistuin ajatusta, että saman miehen kanssa pitäisi elää vielä kymmeniä vuosia. Otin eron. Eroa vauhditti se, että olin ihastunut renttumieheen.

Renttumiehen kanssa ei ollut elämä tylsää. Mies ei välttämättä pitänyt lupauksiaan, joten aina sai olla varpaillaan. Miehen kaverit menivät tärkeysjärjestyksessä ohi minusta, joten koko ajan sai tehdä töitä, että olisi viehättävä ja että edes tämän kerran voitaisi viettää koti-iltaa sen sijaan, että kaverit houkuttelevat miehen parille oluelle. Jännitystä tuli koettua kerrakseen, kun sai jännittää, että moneltako mies tulee kotiin, montako kaveriaan hän tuo jatkoille, oksentaako hän jo eteiseen vai vasta wc-pönttöön tai tuleeko hän ylipäätään kotiin ollenkaan. Kauniskasvoinen mies keräsi myös huomiota vastakkaisesta sukupuolesta, joten sitä sai tosiaan pelätä, että heikon itsekurin omaava mies onkin baarin jälkeen mennyt jonnekin ihan muualle kuin kaverinsa luokse yökylään.

Renttumiehen kanssa jännitystä elämään toi myös se, että ikinä ei tiennyt, että kauanko rahat riittävät. Mieliteot piti toteuttaa heti, joten jos teki mieli lähteä vaikka etelään, niin äkkilähtö etelään vaan ja menoksi. Maksut ehti sumplia jälkikäteen jotenkin, vaikka sitten pikavipeillä. Sitä paitsi kyllähän yhteydenpito kaverihinkin pysyy tiiviinä, kun on velkaa jokaiselle heistä.

Totesin, että renttumies on minun makuuni sittenkin väärä ihminen. Jos haluat jännitystä ja ennalta-arvaamattomuutta elämääsi, niin sitä kyllä saat. Rupesi vain lopulta ne koti-illat, yllätyksettömyys, seesteisyys yms. tuntumaan sittenkin ihan mukavilta asioilta. Tajusin vihdoin myös sen, että MINÄ IHAN ITSE olen vastuussa onnellisuudestani ja siitä, että haluanko vipinää elämääni vai en.

Nykyään on se tilanne, että en enää huoli renttumiestä itselleni mistään hinnasta. Valitettavasti vain kunnon kilttiä miestä ei ole löytynyt rinnalle. Kiltit miehet tekevät hyvin kauppansa avioliittomarkkinoilla, joten viimeistään toisella avioliittokierroksella niihin tartutaan kiinni eikä enää ikinä päästetä irti. Renttumieskokemuksesta otin opikseni, mutta opin myös sen, että voin joskus irrotella itse määrittelemissäni puitteissa esim. saatan ottaa äkkilähdön ulkomaille, mutta vain, jos siihen on rahaa ja töistä saan vapaata.

En ole kovin nöpönuuka maton hapsuista.

Minunkin elämässä oli täysin samanlaista jännitystä kuin edellisen ellin elämässä.
Elän tasaista elämää, mutta kyllä jännitystäkin riittää.

Mitä tässä enää ikäloppuna miestä ottamaan. Elän vain itselleni. En huolisi edes kissaa vaivoikseni varsinkin kun olen elämille allerginen.

Kunnollinen, renttu. Mikä on niiden välimuoto normaaliko?
Aikuiset lapseni ovat oheistaneet minua, että minun pitää liikkua normaalien ihmisten seurassa.
En ole aikoihin käynyt Al-anon-vertaisryhmissä, mutta jostain syystä minun kuvitellaan niin tekevän.

Luin äsken Hesarin lukijapalstalta liikuttavan tositarinan alkoholistin lapselta.
Ei tilanne ole miksikään muuttunut. Kun entiset pääsevät ongelmasta eroon niin uusia kärsivät samasta asiasta.

Suomi on mikä on. Fiksuinta olisi pakata tavarat ja häipyä koko maasta koskaan palaamatta.

Olen ollut tismalleen samassa tilanteessa kuin sinä. Tylsä peruskiltti mies ei jaksanut kiinnostaa ja kauhistuin ajatusta, että saman miehen kanssa pitäisi elää vielä kymmeniä vuosia. Otin eron. Eroa vauhditti se, että olin ihastunut renttumieheen.

Renttumiehen kanssa ei ollut elämä tylsää. Mies ei välttämättä pitänyt lupauksiaan, joten aina sai olla varpaillaan. Miehen kaverit menivät tärkeysjärjestyksessä ohi minusta, joten koko ajan sai tehdä töitä, että olisi viehättävä ja että edes tämän kerran voitaisi viettää koti-iltaa sen sijaan, että kaverit houkuttelevat miehen parille oluelle. Jännitystä tuli koettua kerrakseen, kun sai jännittää, että moneltako mies tulee kotiin, montako kaveriaan hän tuo jatkoille, oksentaako hän jo eteiseen vai vasta wc-pönttöön tai tuleeko hän ylipäätään kotiin ollenkaan. Kauniskasvoinen mies keräsi myös huomiota vastakkaisesta sukupuolesta, joten sitä sai tosiaan pelätä, että heikon itsekurin omaava mies onkin baarin jälkeen mennyt jonnekin ihan muualle kuin kaverinsa luokse yökylään.

Renttumiehen kanssa jännitystä elämään toi myös se, että ikinä ei tiennyt, että kauanko rahat riittävät. Mieliteot piti toteuttaa heti, joten jos teki mieli lähteä vaikka etelään, niin äkkilähtö etelään vaan ja menoksi. Maksut ehti sumplia jälkikäteen jotenkin, vaikka sitten pikavipeillä. Sitä paitsi kyllähän yhteydenpito kaverihinkin pysyy tiiviinä, kun on velkaa jokaiselle heistä.

Totesin, että renttumies on minun makuuni sittenkin väärä ihminen. Jos haluat jännitystä ja ennalta-arvaamattomuutta elämääsi, niin sitä kyllä saat. Rupesi vain lopulta ne koti-illat, yllätyksettömyys, seesteisyys yms. tuntumaan sittenkin ihan mukavilta asioilta. Tajusin vihdoin myös sen, että MINÄ IHAN ITSE olen vastuussa onnellisuudestani ja siitä, että haluanko vipinää elämääni vai en.

Nykyään on se tilanne, että en enää huoli renttumiestä itselleni mistään hinnasta. Valitettavasti vain kunnon kilttiä miestä ei ole löytynyt rinnalle. Kiltit miehet tekevät hyvin kauppansa avioliittomarkkinoilla, joten viimeistään toisella avioliittokierroksella niihin tartutaan kiinni eikä enää ikinä päästetä irti. Renttumieskokemuksesta otin opikseni, mutta opin myös sen, että voin joskus irrotella itse määrittelemissäni puitteissa esim. saatan ottaa äkkilähdön ulkomaille, mutta vain, jos siihen on rahaa ja töistä saan vapaata.

Kannattaa kysyä itseltään, tätäkö juuri haluan. Epävarmuutta ja jatkuvaa varpaillaan oloa. Tottakai rentun kanssa eletty aika ainakin alkuun on taianomaista. Sinua hehkutetaan maailman ihanimmaksi olennoksi, saat naapurin pihasta tai kaupungin puistosta varastettuja kukkia (mikä hellyyttävä ele!), pääset prätkäajeluille keskellä upeinta kesäyötä, naku-uinnille, festareille ym. ja tunnet kerrankin eläväsi.

Mutta sitten iskee arki vasten kasvoja, ja lujaa. Prätkän osamaksut tai auton kalliit aluvanteet lankeavat maksuun, ja kilttinä ihmisenä osallistut kustannuksiin. Renttusi vakuuttaa sinulle, että ei huolta beibi, onneksi se juuri varattu etelänmatka odottaa ja sitten relataan ja unohdetaan rahahuolet. Töitäkin saattaa olla tiedossa, joo hanttihommia raksalla, mutta kun nekin tehdään pimeänä, niin fyrkkaa löytyy. Hetkeksi.

Heikkona hetkenä lupaudut tarjoamaan yösijan rentun kavereillekin, haluathan tutustua myös hänen ystäviinsä. Jääkaappisi tyhjenee, mutta mukavana mimminä haluat antaa itsestäsi rennon mielikuvan elämäsi miehen frendeillekin. Baari-ilta keskellä viikkoa saattaa vähän häiritä vakituista työtäsi, mutta sattuuhan sitä. Ja toisaalta, päästäisitkö hurmaavaa renttuasi liikenteeseen yksin? Jo alussa olet varmasti huomannut miten naiset pyörivät hänen ympärillään, ja tokihan hän hurmaa alepan kassatytönkin, pelkällä katseellaan ja kauniilla sanoillaan.

Muutut mustasukkaiseksi jokaisesta naiskontaktista, uskot silti rentun ympäripyöreisiin selityksiin, vaikka syvällä sisimmässäsi tiedät mitä tuleman pitää. Huomaat mikä sirkus renttusi ympärillä pyörii, kavereita, kauniita naisia, festarikeikkoja, baari-iltoja, pikavippejä, ulosottovelkoja ja pahimmassa tapauksessa maksamattomia elatusmaksuja. Ja siltikin hän on niin ihana. Vai onko?

Renttu ei koskaan muutu, ei vaikka uhraisit kaiken aikasi ja äidillisen rakkautesi häneen. Kannattaa siis todella tarkkaan miettiä, haluatko elämältäsi loputonta epävarmuutta vai vakaata parisuhdetta. Rentun kanssa se parisuhde kun saattaa osoittautua pariksi suhteeksi. Näin ainakin kävi ystävälleni, joka sittemmin viisastui. Aika aikaansa kutakin, on kuitenkin mitä mummona muistella, hän sanoi. Epäilemättä, itse en pelkurina moiseen uskaltautuisi, vaan tyydyn siihen tylsään mutta kunnolliseen mieheeni, tylsä kun olen itsekin.

Viimeksi muokattu:
"Jo alussa olet varmasti huomannut miten naiset pyörivät hänen ympärillään, ja tokihan hän hurmaa alepan kassatytönkin, pelkällä katseellaan ja kauniilla sanoillaan."

Tarinaa kuin suoraan minun ex-elämästä. Alepassa en enää käy. Katsoin haikeana yhtenä aamuna alepan mainoksilla vuorattua bussia.

Renttukiintiöni on täysi. Rentunruusuna oli ihan kivaa elää 90-luvulla. En en hyperventiloi kun kuulen radiosta Irwinin Rentunruusun. En hyperventiloinut lentokoneessakaan, kun näin paluumatkaalla äänettömänä ko. elokuvan.

Exäni on sanonut lapsilleen, että elokuva on kuin hänestä tehty.

Renttuja ei missään nimessä kannata ihannoida. Meitä rinnalla eläneita ei kannata sääliä tai kunnioittaa. Tyhmyydestä maksetaan kova hinta. Olin tyhmä nainen ja olen edelleen.
Mutta saahan sitä kirjoittaa elleissä. Täällä on aina niin kiva rupatella.

Naisen menettäminen rentulle voi myös olla kova paikka miehelle. Itse en pysty ainakaan vieläkään käsittämään sitä, että minut vaihdettiin johonkin pummiin. Tällaisen kokeminen voi pilata miehen ehkä jopa loppuelämäksi. Ainakin minun osalta seurustelusuhteet loppuivat siihen.

Kannattaa kysyä itseltään, tätäkö juuri haluan. Epävarmuutta ja jatkuvaa varpaillaan oloa. Tottakai rentun kanssa eletty aika ainakin alkuun on taianomaista. Sinua hehkutetaan maailman ihanimmaksi olennoksi, saat naapurin pihasta tai kaupungin puistosta varastettuja kukkia (mikä hellyyttävä ele!), pääset prätkäajeluille keskellä upeinta kesäyötä, naku-uinnille, festareille ym. ja tunnet kerrankin eläväsi.

Mutta sitten iskee arki vasten kasvoja, ja lujaa. Prätkän osamaksut tai auton kalliit aluvanteet lankeavat maksuun, ja kilttinä ihmisenä osallistut kustannuksiin. Renttusi vakuuttaa sinulle, että ei huolta beibi, onneksi se juuri varattu etelänmatka odottaa ja sitten relataan ja unohdetaan rahahuolet. Töitäkin saattaa olla tiedossa, joo hanttihommia raksalla, mutta kun nekin tehdään pimeänä, niin fyrkkaa löytyy. Hetkeksi.

Heikkona hetkenä lupaudut tarjoamaan yösijan rentun kavereillekin, haluathan tutustua myös hänen ystäviinsä. Jääkaappisi tyhjenee, mutta mukavana mimminä haluat antaa itsestäsi rennon mielikuvan elämäsi miehen frendeillekin. Baari-ilta keskellä viikkoa saattaa vähän häiritä vakituista työtäsi, mutta sattuuhan sitä. Ja toisaalta, päästäisitkö hurmaavaa renttuasi liikenteeseen yksin? Jo alussa olet varmasti huomannut miten naiset pyörivät hänen ympärillään, ja tokihan hän hurmaa alepan kassatytönkin, pelkällä katseellaan ja kauniilla sanoillaan.

Muutut mustasukkaiseksi jokaisesta naiskontaktista, uskot silti rentun ympäripyöreisiin selityksiin, vaikka syvällä sisimmässäsi tiedät mitä tuleman pitää. Huomaat mikä sirkus renttusi ympärillä pyörii, kavereita, kauniita naisia, festarikeikkoja, baari-iltoja, pikavippejä, ulosottovelkoja ja pahimmassa tapauksessa maksamattomia elatusmaksuja. Ja siltikin hän on niin ihana. Vai onko?

Renttu ei koskaan muutu, ei vaikka uhraisit kaiken aikasi ja äidillisen rakkautesi häneen. Kannattaa siis todella tarkkaan miettiä, haluatko elämältäsi loputonta epävarmuutta vai vakaata parisuhdetta. Rentun kanssa se parisuhde kun saattaa osoittautua pariksi suhteeksi. Näin ainakin kävi ystävälleni, joka sittemmin viisastui. Aika aikaansa kutakin, on kuitenkin mitä mummona muistella, hän sanoi. Epäilemättä, itse en pelkurina moiseen uskaltautuisi, vaan tyydyn siihen tylsään mutta kunnolliseen mieheeni, tylsä kun olen itsekin.

Tämä on kyllä ihan ykköskirjoitus. Tämä pitäisi JOKAISELLE 10-18 vuotiaalle tytölle antaa huoneentauluksi kun oman äidin varoituksia ei uskota. Eipä tienkään, ja kaipaisi se äitikin näitä neuvoja.

Viimeksi muokattu:
Naisen menettäminen rentulle voi myös olla kova paikka miehelle. Itse en pysty ainakaan vieläkään käsittämään sitä, että minut vaihdettiin johonkin pummiin. Tällaisen kokeminen voi pilata miehen ehkä jopa loppuelämäksi. Ainakin minun osalta seurustelusuhteet loppuivat siihen.

En olekaan tullut koskaan ajatelleeksi tuota sen asiallisen rannalle jääneen miehen kantilta! Todellakin, joku haiseva puliukko vie fiksulta dippainssiltä muijan. Siinä ei paljoa paina ok-talot, sivistys, audi pihassa, mökki saaristossa eikä perintömiljoonat kun joku lumppasilmä tulee ja vie.

Viimeksi muokattu:
En olekaan tullut koskaan ajatelleeksi tuota sen asiallisen rannalle jääneen miehen kantilta! Todellakin, joku haiseva puliukko vie fiksulta dippainssiltä muijan. Siinä ei paljoa paina ok-talot, sivistys, audi pihassa, mökki saaristossa eikä perintömiljoonat kun joku lumppasilmä tulee ja vie.

Huonomminkin voi käydä. Jossakin tapauksessa kunnon mieheen kyllästynyt hormoonimylläkkää elävä nainen "ei halua enää ketään miestä - koskaan. Haluaa kasvaa erilleen yksin."

Ei ole uutta miestä kuvioissa, ei vierasta renttua tai dippainssiä. Vain halu päästä uudelleen halutuksi teinitytöksi tekemään uudestaan hetken valintoja. Ilman menneisyyttä, lapsia, taloa, tylsää miestä.

Jos ajatellaan, että olisi hävinnyt jollekin toiselle miehelle kisan kumppanistaan, olisi tulos 0 -1
( =kotijoukkukkueen häviö ) Kirvelevä tappio.

Mutta häviö "ei kenellekään" muuttaa yhtälön aivan toisenlaiseksi: Nolla jaettuna ääretön! Matematiikan mukaan mahdoton yhtälö. Tosin naisen logiikalle mahdollinen ta täysin relevantti...

Viimeksi muokattu:

Sorry, boy. Aina ei voi voittaa - ei edes joka kerta. Olit pilalalla jo "seurustelusuhteesi" aikana. Kivaa loppuelämää, oman käden parissa.. OMG, LOL <3

Viimeksi muokattu:
30-40 v nainen ei kestä ajatusta siitä, että eläisi loppuikänsä kiltin miehen kanssa, vaan hän haluaa elää yhdessä baskeripäisen taiteilijan kanssa, joka ei pane, vaan rakastelee ihanasti. Mies saattaa olla nuorempi kolli tai sitten charmantti varakkaampi mies.

Pakenemalla nainen kuvittelee löytävänsä jotakin, joka tekee hänet onnelliseksi. Mitä railakkaampaa elämää mies viettää, sitä enemmän se näkyy ennemmin tai myöhemmin myös terveydentilassa. Jos sattuu 50-60 -vuotiaana näkemään ex-miehen viriilinä hyvävointisena ja onnellisena, niin mahtaakohan siinä vaiheessa harmittaa, kun katsoo omaa elähtänyttä, vanhalta viinalta haisevaa krapulatärinöissään tutisevaa alfauroksen irvikuvaa.

Missä vaiheessa saamattomuudesta ja tyhjänpuhumisesta on tullut hyvä asia? Minusta tosimiehen sanaan voi luottaa. Vaikkei tosimies kovin usein rakkaudesta tai tunteista puhukaan, niin minusta sekin on rakkautta, että mies tekee asioita juuri oman vaimonsa hyväksi vaikkapa tapetoimalla makuuhuoneen seinät vaimon valitsemilla ja miehen maksamilla tapeteilla. Ihan liikaa ollaan vissiin luettu rakkausromaaneja ja käyty karvakäsiä vilkuilemassa Välimerellä, kun kuvitellaan, että tärkeintä miehessä on se, mitä hän sanoo. Ehei, tärkeintä on se, mitä mies TEKEE.

Tämä on kyllä ihan ykköskirjoitus. Tämä pitäisi JOKAISELLE 10-18 vuotiaalle tytölle antaa huoneentauluksi kun oman äidin varoituksia ei uskota. Eipä tienkään, ja kaipaisi se äitikin näitä neuvoja.

Kiitos kommentista :) Tarkoitukseni oli avartaa vähän ap:n aloitusta, ja tuoda ystävättäreni kokemus esille, varoituksen sanana.

Ja mielenkiintoisia kommentteja tänne on tipahdellutkin, hienoa, että aihe herätti mielipiteitä. Ilmeisesti monikin (etenkin lapseton) vakiintunut nainen painii tämän kysymyksen parissa jossain vaiheessa elämäänsä. Ystävättäreni tapaus meni jotakuinkin näin. Hän oli mennyt naimisiin mukavan ja kunnollisen miehensä kanssa, oli ostettu tilava ja kaunis rivarinpätkä, elämä oli mallillaan ja kesä kukkeimmillaan. Rivarissa päätettiin tehdä pientä piharemppaa, jokaisen asunnon osalta, laitettiin kestopuulaatoituksia ja värkättiin grillikatosta sun muuta, ulkopuolisen urakoitsijan voimin. Remppaporukassa oli sitten tämä ah niin komea, pitkähiuksinen ja seksikkään tatuoitu könsikäs. Kun remppajengi osui ystävättäreni asunnon pihaan tekemään tilatut työt, käärme luikerteli paratiisiin samantien.

Muutama vaihdettu sana, flirttaileva kysymys ja sitä rataa, kyllähän rentut osaavat. Että tarviiko pikkurouva apua kukkien kastelussa? Tai taulujen kiinnityksessä? Oma mies unohtui, töissähän hän oli rouvan lomaillessa, ja ihan viatonta läppäähän siinä vaan heitettiin. Remontti edistyi, renttu sai vähitellen ystävättäreni pikkusormensa ympärille, käytiin salaisilla uimaretkillä illan tullen, pyörittiin karusellissa kuin pikkulapset, puhuttiin kaikesta maan ja taivaan välillä, ja kaikki ovet maailmaan näyttivät olevan auki. Unelmakoti oman miehen kanssa jäi vähän taka-alalle, oli vaan se hetki, ja uudet kokemukset, joita piti saada hinnalla millä hyvänsä. Kuuntelin ystävättäreni tarinoita puhelimessa monttu auki. Järkipuhe, mikään entiseen viittaava ei auttanut, tämä oli nyt kuulemma sitä, mitä oli odotettu koko ikä!

Alkusyksyn tullen renttu vei saaliinsa lemmenlomalle, ja se turvallinen mieskin tajusi jo homman nimen. Vaimo oli muuttunut järkevästä naisesta teiniksi, ja lähtenyt "sen saatanan pitkätukan" matkaan valoa nopeammin. Rouva saapui lomaltaan, ja mies olikin laittanut tuulemaan sillävälin. Avioeropaperit oli laitettu vetämään, ja tunnemyrskyssään, sen kummemmin miettimättä asian annettin edetä. Asunto jäi miehelle, rouva lähti rentun matkaan vuokrakaksioon. Mainittakoon, että ennen tätä muuttoa tein kaikkeni, puhuin ystävätterelleni järkeä ja maalailin synkkää tulevaisuutta. Ei, ei, kyllä aikuinen nainen tietää mitä tekee. Luovutin, mitä muuta olisin voinut?

Aika kului, huuma haihtui, ja renttu alkoi viettää iltoja muuallakin kuin yhteisessä pikku lemmenpesässä. Eräänä syksyisenä iltana renttu palasi 'töistä' kotiin kaula syötynä, ja totuus lävähti päin naamaa kuin haiseva tiskirätti. Naisia, niinno niitähän oli ympäri lääniä. Kaikki kauniit sanat ja teot osoittautuivat lähes valheiksi, metsästyksen huuma oli ohi, saalis oli jo kotona, ja uutta piti saada. Ystävätär pakkasi tavaransa, muutti hetkeksi vanhempiensa luo, ja vuodatti tarinaansa minulle yhä uudestaan. Kuinka hän saattoikaan olla niin hölmö, fiksu nainen? Tuohon kysymykseen vastasin usein, ja rehellisesti: oppirahat on joskus maksettava kovemman kautta.

Vakituinen työ koitui hänen pelastuksekseen, se kunnollinen ex-mies oli löytänyt jo uuden naisystävän, joten paluu entiseen ei tullut kysymykseenkään, vaikka yhtäkkiä se entinen elämä näytti aivan ihanalta. Ystävätär muutti ulkomaille työkomennuksen saattelemana, ja sai asiansa (luojan kiitos) kuntoon. Sittemmin kaikki onkin mennyt hyvin, tosin joskus kun tapaamme, hän muistaa vieläkin mainita, miten kovan hinnan hän maksoikaan hetken 'elämisestä'.

Viimeksi muokattu:
Hän oli mennyt naimisiin mukavan ja kunnollisen miehensä kanssa, oli ostettu tilava ja kaunis rivarinpätkä, elämä oli mallillaan ja kesä kukkeimmillaan..

Ot mutta missä on tilava rivarinpätkä? Ollaan haettu sellaista mutta jokaisessa sama juttu, etenkin mitä uudempi, sen mahdottomampi: Luvattoman isot vessat, kylppärit ja aulatilat, mutta huoneet ovat kuin entisen muorin siivouskomerot kooltaan. Normaali täysleveä parisänky kaksine yöpöytineen ei sellaiseen makuuhuoneeseen mahdu. Emme ala toistemme yli loikkimaan jos pahvitalosta saa maksaa itsensä kipeäksi. Taidamme pysyä keskustanelikossamme ja unohdamme oma piha haaveen.

Viimeksi muokattu:
"Sittemmin kaikki onkin mennyt hyvin, tosin joskus kun tapaamme, hän muistaa vieläkin mainita, miten kovan hinnan hän maksoikaan hetken 'elämisestä'."

Rentuista juttua riittää loputtomiin. Mukavahan näitä tositarinoita on lueskella.
Luin äsken Hesarin yleisöpalstalta tositarinan miehestä, joka oli raitistunut.

Rivarin hakuun tuskin elleistä on apua. Kannattaa ostaa uusi asunto rakennusvaiheessa
ja olla mukana tekemässä pohjapiirustuksia. Vanhan asunnon seiniä voi purkaa.
Niin minunkin renttu aikoinaan purki yhden seinän.

Oppia ikä kaikki. Virheistäänkin oppii vaikka hinta voi olla kova.
En kadu mitään. Elämäni oli kovaa mutta ilman kovaa ei ole elämää.
Onneksi fiksutkin naiset mokaavat. Ehkä minäkin olen jonkin verran fiksu. En häpeä töpeksimistäni miesmarkkinoilla.

Hinta on kova, vaikka olisikin ensin elänyt rentun kanssa ja vaihtanut kunnon mieheen. Sitä ei voi itsekkään tajuta, kuinka paljon on tajuntaan tarttunut epäluuloa, pelkoa ja epävarmuutta.

Niin, renttu herättää naisen tunteet hoivavietistä alkaen.

Elämä ei mene tylsäksi, koska nainen ei kykene alkamaan ajattelemaan oikeita asioita, vaan huoli on päällimmäisenä.

Ihminen on rakennettu niin, että hän tarvitsee tietyn vastuksen elämässään koko ajan. Oma valinta on mikä se vastus on. Sujuva arki voi olla tylsyyden perikuva, mutta siihen sitä peiliä tarvitaankin.

Tietysti renttu herättää tunteet ensikohtaamisella ja "suuri rakkaus" on syntynyt, mitä on etsittykin. Ei muuta kuin kaikki kunnon miehet: aivot narikkaan ja tekemään jännitystä naisen elämään.

no:lle..se ei ole oikea ratkaisu, tiedät sen itsekkin, vaan naisten on itse asennoiduttava uudelleen, jos kunnon miehet alkavat leikkiä tulella, he voivat polttaa omat näppinsä ja pahasti.
Meitä käsketään kunnioittamaan toinen toisiamme, ottamaan toinen huomioon arjessa ja sunnuntaina, mutta mitä ne ovat tänä päivänä???

En itse kestäisi enää hetkeäkään, elämää rentun rinnalla, kun siitä olen irti päässyt.
Siinä leikissä menettää itseluottamuksensa, itsekunnioituksensa ja jopa naiseutensa ja kaikkien niiden uudelleen kokoaminen on vaikeampaa kuin Iisakin kirkon rakentaminen, se on pysynyt pystyssä ties kuinka kauan, mutta naisen itseluottamus, -kunnioitus ja naiseus ovat hyvin hauraita, kerran särjettynä, ne on hyvin pienistä palasista koottava uudelleen. Tietysti voi muurata pintaan kovan kuoren ja kovettaa sisimpänsä, mutta se katkeroittaa.

Ihan totta, jokainen on vastuussa omasta onnellisuudestaan ja toisaalta kiltti puoliso ei ole vastuussa toisen onnesta.

Jos ihan järjellä ajattelee, niin tavattoman hieno tilanne on ehjä perhe. Siksi onkin valtava yllätys, että se koetaan taakaksi. Varmaan kannattaisi mennä sellaisen ihmisen itseensä, joka haluaa idyllin rikkoa ja vaikeuksia koko perheelle. No, henkisiä ongelmia on niin paljon.

Ihan totta, jokainen on vastuussa omasta onnellisuudestaan ja toisaalta kiltti puoliso ei ole vastuussa toisen onnesta.

Jos ihan järjellä ajattelee, niin tavattoman hieno tilanne on ehjä perhe. Siksi onkin valtava yllätys, että se koetaan taakaksi. Varmaan kannattaisi mennä sellaisen ihmisen itseensä, joka haluaa idyllin rikkoa ja vaikeuksia koko perheelle. No, henkisiä ongelmia on niin paljon.

Todennäköisesti näitä aidosti "ehjiä" perheitä on aika vähän. Eli kulissiliittoja on paljon. Ulospäin näytellään, että kaikki on hyvin ja ollaan yhtä onnellista perhettä, mutta todellisuudessa perheen sisäinen olotila on tukala ja kaikki perheen jäsenet kärsivät.

Viimeksi muokattu:
Olipa kyseessä kunnon mies tai renttu, niin elämä toisen ehdoilla tai malliin on hivuttavan uuvuttavaa. Luultavasti nainen, miksei mieskin uupuu sellaiseen.

Kunnon miehen kanssa olisi elettävä kunnolla, ojennuksessa, siivosti, jopa arvokkaasti. Malli ja odotukset ovat sellaiset.

Rentun kanssa nainen elää myös miehen ehdoilla, odotellen, peläten, hoivaten ja auttaen. Kumpikaan elämäntapa ei ehkä ole elämistä naisen oman mielen ja ajatusten mukaan. Mutta nainen on usein luonteeltaan sellainen. Sellaiseksi oppinut ja kasvatettu. Kiltin tytön syndrooma on miellyttämisen ja mukautumisen elämää. Sellainen on tyypillistä naisen elämää, toisten huutoon vastaamista, avun antamista ja arjen kantajana oloa. Sama rooli kuljettaa naista työelämässä hoitajana, sihteerinä, siistijänä.

Kuvitteleeko kiltti tyttö pääsevänsä kahleistaan vaihtamalla renttuun? Ehkäpä niin?

Yhteistyössä