Onko varma, ettei alkoholinkäyttäjä parane?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Eleanora
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Eleanora

Vieras
Olen joutunut omien voimavarojen kanssa ahtaalle kun mieheni käyttää niin paljon alkoholia, etten jaksa enää. Nyt hänen kanssaan ei voi enää keskustella. On ilkeä ja pahansisuinen. Mitään yhteiselämää ei ole ja mies juonut joka päivä yli puoli vuotta kun pääsi eläkkeelle.

Pitääkö vain lähteä yhteisestä kodista? Eikö mitään muuta keinoa ole ja eikö juoppo koskaan ole tullut järkiinsä? Eikö löydy sellaista järkiintynyttä ihmistä?

Elämästä voi tulla upeaa, jos onnistuu jättämään alkoholin täysin pois, mutta tietyssä mielessä se on aina osa elämää kerran vallan saatuaan. Joko pitää otteessaan, tai siitä on pysyttävä kaukana.

Alkoholiriippuvuuden saanut, siis tietyn rajan ylittänyt ei parane siinä mielessä, että voisi enää juoda jonkun määrän jäämättä taas koukkuun. Puhutaan ns. solumuistista, se on siis fysiologinen ilmiö, ja yleensä holisti on kiinni myös siinä henkisessä tunteessa, siinä maailmassa, joka taas humalassa palaa. Mutta hän voi olla raitistunut alkoholisti, jos pääsee jollakin tahdonvoimalla tarpeeksi pitkäksi aikaa eroon alkoholista. Alkoholisti, joka ei juo enää. Kohtuukäyttäjäksi hän ei palaa, ainakin se on ihan äärettömän harvinaista eikä aina onnistu pitkään, joten en suosittele.

Tosin moni pitkään viinatta ollut alkoholistihan uskoo vakaasti, tai uskoo ja uskoo sisimmässään, mutta uskottelee itselleen ja muille olevansa juuri se harvinaisuus, joka kykenee kohtuukäyttöön, kokeilee, ja siitä se meno taas sitten alkaakin.

Olen joutunut omien voimavarojen kanssa ahtaalle kun mieheni käyttää niin paljon alkoholia, etten jaksa enää. Nyt hänen kanssaan ei voi enää keskustella. On ilkeä ja pahansisuinen. Mitään yhteiselämää ei ole ja mies juonut joka päivä yli puoli vuotta kun pääsi eläkkeelle.

Pitääkö vain lähteä yhteisestä kodista? Eikö mitään muuta keinoa ole ja eikö juoppo koskaan ole tullut järkiinsä? Eikö löydy sellaista järkiintynyttä ihmistä?

Keskity vain omaan hyvinvointiisi ja tee/harrasta kaikkea mitä itse haluaisit. Minun mies juo myös ja järkevät keskustelut ym. ei useinkaan onnistu, on todella ilkeä ja pahantuulinen jatkuvasti, on myös ilmoittanut ettei lopeta juomista. Ei sitä voi muut lopettaa kuin juomari itse. Näin ajankohtaisohjelman jossa raitistunut alkoholisti kertoi että juominen loppuu mahdollisesti jos tulee avioero, juominen julkistetaan ja tai töistä tulee potkut. Siis nämä keinot voivat tepsiä. Olen itse miettinyt että minkä niistä valitsen...laitanko lapun työpaikan seinälle, vai otanko lapsen kainaloon ja lähden..tärkeintä tässä tilanteessa on huolehtia omasta itsestään.

Viimeksi muokattu:
Keskity vain omaan hyvinvointiisi ja tee/harrasta kaikkea mitä itse haluaisit. Minun mies juo myös ja järkevät keskustelut ym. ei useinkaan onnistu, on todella ilkeä ja pahantuulinen jatkuvasti, on myös ilmoittanut ettei lopeta juomista. Ei sitä voi muut lopettaa kuin juomari itse. Näin ajankohtaisohjelman jossa raitistunut alkoholisti kertoi että juominen loppuu mahdollisesti jos tulee avioero, juominen julkistetaan ja tai töistä tulee potkut. Siis nämä keinot voivat tepsiä. Olen itse miettinyt että minkä niistä valitsen...laitanko lapun työpaikan seinälle, vai otanko lapsen kainaloon ja lähden..tärkeintä tässä tilanteessa on huolehtia omasta itsestään.

Mun vaimo on just tollanen kun sun mies ja ikää 60+.

Viimeksi muokattu:
Voi, kun se lähteminen olisikin niin helppoa että sen kun lähtee ja jättää miehen.
Itselläni se ei ainakaan onnistunut, roikuin vuosia miehen kanssa joka vaan joi. Kuvittelin että joku päivä mies vaan tulee järkiinsä ja lopettaa. Vaikka mies jopa suoraan sanoi, että ei hän juomista aio lopettaa, minä vaan silti toivoin. Rikoin tuossa suhteessa itseni aivan totaalisesti ja mietin jatkuvasti että kumpa vaan olisi ollut voimia lähteä aikaisemmin.

Lopettaisin jos voisin. Ensin itsekin uskoin, että voin. Kyllä minä kärsin kun aiheutan huolta muille.
En kykene tekemään raitistumispäätöstä. Mitä minulle sitten jää kun eukko on jo lähtenyt ja työ?.

Lopettaisin jos voisin. Ensin itsekin uskoin, että voin. Kyllä minä kärsin kun aiheutan huolta muille.
En kykene tekemään raitistumispäätöstä. Mitä minulle sitten jää kun eukko on jo lähtenyt ja työ?.

Lohdutukseksi ja syvällä rintaäänellä voin kertoa, että, kun halu kasvaa riittävän suureksi, keino lopettaa kyllä löytyy. Eikä tarvi menettää puolisoa, ei työtä, eikä edes sitä autoa. Ja, kun halu olla humaltumatta on riittävän suuri, voi ottaa viinilasillisen, joskus jopa kaksi.

Viimeksi muokattu:
Tuota Wiltsun viimeistä ei koskaan pitäisi mennä sanomaan. Vaikka olisi itse se yksi sadastatuhannesta, jolla moinen onnistuu, tuo on juuri se lause, jonka kuulemiseen raitistuva alkoholisti vetoaa silloin, kun alkaa tehdä mieli, ja siinä on tuhoutunut liian moni elämä, myös läheisten, puolison ja lasten, lopullisesti. Juuri tuon ajatuksen saa unohtaa, sillä tietyn rajan jälkeen se ei enää onnistu. Voi onnistua kerran, muka, mutta hetken päästä tarvitsee jo lisää. Ja siitä se putki taas lähtee. Nähty liian monen ystävän kohdalla... Ja kun pitkä tauko kerran katkeaa, se on uskomattoman vaikeaa enää saada uusittua, eli tuolla lauseella menee tuhoamaan monelta todella paljon todella arvokasta. Väärä lohdutus siis, karhunpalvelus pahinta mahdollista lajia...

Yksi sadastatuhannesta voi kävellä nuoralla yli kaupungin. Hän on mestari. Ei se silti onnistu lopulta sakilta, vaan niskat katkeavat, vaikka halu ja luulo olisi sitten mitä. Vastuutonta yllyttäjää voi syyttää silloin murhasta.

Tuota Wiltsun viimeistä ei koskaan pitäisi mennä sanomaan. Vaikka olisi itse se yksi sadastatuhannesta, jolla moinen onnistuu, tuo on juuri se lause, jonka kuulemiseen raitistuva alkoholisti vetoaa silloin, kun alkaa tehdä mieli, ja siinä on tuhoutunut liian moni elämä, myös läheisten, puolison ja lasten, lopullisesti. Juuri tuon ajatuksen saa unohtaa, sillä tietyn rajan jälkeen se ei enää onnistu. Voi onnistua kerran, muka, mutta hetken päästä tarvitsee jo lisää. Ja siitä se putki taas lähtee. Nähty liian monen ystävän kohdalla... Ja kun pitkä tauko kerran katkeaa, se on uskomattoman vaikeaa enää saada uusittua, eli tuolla lauseella menee tuhoamaan monelta todella paljon todella arvokasta. Väärä lohdutus siis, karhunpalvelus pahinta mahdollista lajia...

Yksi sadastatuhannesta voi kävellä nuoralla yli kaupungin. Hän on mestari. Ei se silti onnistu lopulta sakilta, vaan niskat katkeavat, vaikka halu ja luulo olisi sitten mitä. Vastuutonta yllyttäjää voi syyttää silloin murhasta.
Onko sinulla ollut syöpä? Neuvoisitko minuakin miten tulee elää sillä uskon sinua jos sinulla on kokemusta. Jos naapurillasi on ollut syöpä pyydä silloin naapuriasi kertomaan, sinä et tiedä miltä hänestä tuntuu.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja mistä näitä sikiää?;10884890:
Onko sinulla ollut syöpä? Neuvoisitko minuakin miten tulee elää sillä uskon sinua jos sinulla on kokemusta. Jos naapurillasi on ollut syöpä pyydä silloin naapuriasi kertomaan, sinä et tiedä miltä hänestä tuntuu.

Naapuri on jollekulle etäinen ihminen, josta ei tiedetä, jollekulle läheinen, jonka huolia ja iloja kuunnellaan lähes yötä päivää. Samoin puoliso, ja lähiystävät. He kertovat ihan itse, mikä meni vikaan, mutta kaikki he eivät kirjoita nettiin. En puhuisi asiasta, ellen olisi ollut sen kanssa tekemisissä todella paljon ja läheisesti.

Alkoholismia tuntevia sikiää myös alkoholisteista. Hekin ovat lapsentekokykyisiä. Joka syöpää ei siis tarvitse sairastaa koko laajuudessaan itse tietääkseen siitä koko lailla paljon. Eikä moni sairastanut sitä paitsi edes jää kertomaan, ei liioin alkoholisti, tiedon ja elämänkaaren kertominen jää niille jäljellejääneille.

Minä en usko olevani loppujen lopuksi niin erityislaatuinen ihminen, että olisin sen enempää mestari tai sankari kuin kukaan muukaan alkoholismin voittamisessakaan. Uskon, että monen ihmisen toipuminen alkoholismista estetään tällä AA:n viljelemällä propagandalla. Me ollaan sankareita kaikki.

Viimeksi muokattu:
Joissakin tutkimuksissa on esitetty väite alkoholismin perinnöllisistä geeneissä. Ainakin aivojen mielihyvä ja mielipaha reagoivat alkoholiin eri tavoin eri ihmisillä.

Jotkut eivät kuulemma saa edes kapulaa. Joillekin krapularyyppy on taivas, miehille se voi olla mieshormonien huumaa. Joillakin suomalaisilla on myös tutkittu taipumus aggressioon alkoholin vaikutuksesta.

Jos ja KUN on noin voimakkaista tunteista kyse, on alkoholismi (juomisen jatkamisen lopetus) vaikeaa, ja käytännössä miehinen itsetuntokysymys. Pitäisi lopettaa ensin uhoaminen!

Joissakin tutkimuksissa on esitetty väite alkoholismin perinnöllisistä geeneissä. Ainakin aivojen mielihyvä ja mielipaha reagoivat alkoholiin eri tavoin eri ihmisillä.

Jotkut eivät kuulemma saa edes kapulaa. Joillekin krapularyyppy on taivas, miehille se voi olla mieshormonien huumaa. Joillakin suomalaisilla on myös tutkittu taipumus aggressioon alkoholin vaikutuksesta.

Jos ja KUN on noin voimakkaista tunteista kyse, on alkoholismi (juomisen jatkamisen lopetus) vaikeaa, ja käytännössä miehinen itsetuntokysymys. Pitäisi lopettaa ensin uhoaminen!

Jonkinlainen nöyrtyminen pitää tapahtua, muutoin ei tulosta synny. Millainen se ihmisen itsetunto pohjimmiltaan oikein on?

Viimeksi muokattu:
"Jonkinlainen nöyrtyminen pitää tapahtua, muutoin ei tulosta synny. Millainen se ihmisen itsetunto pohjimmiltaan oikein on?"

Aamulla haastateltiin kasvatusalan asiantuntijaa. Moni on katsonut kauhuissaan MM-Leijonien
kännipäistä kaatuilua kisalentokoneessa. Urheilijan pitäisi olla esimerkki lapsille ja nuorille.

Viinan käyttö Suomessa on älytöntä. Tavallaan hyvä juttu, että Leijonat töppäsivät.

AA ja Al-Anon sopii monelle, mutta ei kaikille. Jos ohjelma tuntuu vastenmieliseltä eikä siitä ole hyötyä niin ei kuitenkaan kannata lähteä mollaamaan liikettä.

Minä aikoinaan sain tarvitsemani avun Al-Anonista.

On sankaruutta olla selvinpäin ja elää raittiina. Se on paljon hienompi mitali kuin yksikään MM-kulta.

Yhteistyössä