Ne perheen varat ..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Köyhä Ellikkä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Köyhä Ellikkä

Vieras
En voi ymmärtää olenko hölmö vai katkera vai liian viksu, kun tunnen että perheemme talousasiat on täysin väärillä urilla. Mieheni omistaa kaiken, olemme avoliitossa. Hän omistaa tlon, maat, autot, veneet, mökit. mönkijät ymym Hän omistaa myös kaiken viihde elektroniikan kodissamme, ja sitä riittää..Hän harrastaa kalastusta, käy kalareissuilla, ulkomailla, entisöi autoja yms. Talvisin safarivaelleusta yms.
Hieno mies, maksaa kaiken itse. Entä minä? Minä harrastan pihtailua koska ruokaan ei riitää raha silloin kun pitää maksaa sähkölaskuta, nettimaksut, puhelinmaksut, lasten vaatteet, kampaamot, harrastukset, omat vaatteet, silmälasit, hammaslääkärit, yms. Olen työtönnyt, mutta aina ei ole näin ollut. Silloinkin teki tiukkaa kun pienellä palkalla maksoin edellä mainittujen lisäksi työstä aiheutuneet kulut. Lisäksi tietenkin hoidan kodin ja lemmikit olin työssä tai en.
Minäkin haluaisin päästä velkavankeudesta eroon ja ehkä hankkia jotain itselleni. Mies ottaa velkaa taloa vastaan kysymättä minulta, koska se on hänen talonsa. Hän sanoo että asia ei vaikuta minun talouteeni mitenkään.
Koskaan en saa lahjoja en syntymä, en nimipäivä enkä joululahjaa. Emme mene mihinkää minne minä haluisin. Koskaan! Saan käyttää autoja mutten vapaasti. Aina niihin tuntuu tulevan joku vika kun ajan niillä, ja sitten niitä viedään korjaamolle. Hän myös vaatii että koska käytän autoja minun olisi myös maksettava niiden kuluja. Kaipa niin, mutta en mitenkään pysty kontroloimaan kolmen auton kuluja, varsinkin kun mieheni hoitaa vakuutus ym asiat. Polttoaineen hän hakee venäjältä, kosak se on edullista, mutta kun tietää että esim lähden kauppaan, on tankki aian tyhjä.
Mies ei näe tilanteessa mitään väärää. Hänen mielestään kaikki on ihankohdallaan.
MINEN VAA JAKSA.

Minä en oikein ymmärrä, mikä tässä nyt mättää. Ainoa tuo, että mies lomailee erikseen ja yksin on vähän omituista. Eikö hän koskaan ota lapsiakaan mukaan mihinkään reissuun? Se kuulostaa oudolta ettei teillä ole mitään yhteistä vapaa-aikaa? Kai sentään mökillä käyt ja veneilemässä? Ja tuo, ettei mies osta mitään joululahjaakaan... itse en mistään nimppari- tai synttärilahjoista perusta ja monet puolisot ovat kyllä sopineet etteivät osta joululahjojakaan toisislleen.

Se taas on minusta ihan oikein, että omaisuus (talo, autot, veneet, mökki jne.) on miehen nimissä jos hän kerran ne on itse hankkinut ja sekin, että hän ottaa sinulta kysymättä niitä vastaan velkaa, koska ne ovat yksin hänen ja velka on yksin hänen. Olette kuitenkin avoliitossa, joten omat rahat ja oma omaisuus on minusta ihan perusteltua.

Mistä sitten ap on joutunut yleensä velkavankeuteen, oletko hoitanut huonosti raha-asiasi? Jos olet aiemmin töissä käynyt, etkö mitään pesämunaa ole saanut itsellesi kokoon?

Minä käyn töissä ja asun yksin mutta kun maksan kaikki kulutkin yksin (asuntovelkaa ym., auto, mökki) en ole kampaajalla käynyt aikoihin, tukka huitelee vyötäröä, joskus sitä itse saksin ja värjään. Mitään maksullisia harrastuksia minulla ei ole ollut oikeastaan koskaan, lenkkipolku on ilmainen ja vaatteita ostan harvakseltaan ja nekin Henkkamaukasta. En ole tuhlannut turhuuksiin niin kyllä rahaa on jäänyt.

Mun ent. suhteessa ihan samat kuviot. Viimein tuli mitta täyteen ja erosin 15 yhteisen vuoden jälkeen. Nyt mun rahat riittää paljon enempään kuin ennen, vaikka eroa miettiessäni pelkäsin sydänjuuriani myöten juuri rahan riittämistä... Minkäänlaista tukea en saa, kysynyt olen, mutta mun 1500 egen kk-palkka on liian iso... =) (suurisuille tiedoksi, isi maksaa alimman mahdollisen elatusmaksun, "rahalla saa ja hevosella pääsöö")

Jotenkin vaan ex-mies vei multa ihan joka pennin/sentin, en tiedä miten mutta näin on täytyny olla, koska nyt rahaa jää "yli" mun pienestä palkasta vuokran ym pakollisten menojen jälkeen... Me käydään lasten kanssa jopa lomalla, vuoden säästämisellä ihan rantalomalla ulkomailla... =) Lapsillakin on mun mielestä terveempi suhde rahaan, rahankäyttöön ja parisuhteeseen liittyen. Seurustelen, vaan en asu yhdessä.

Meillä on vaan yks elämä eikä sitä mun mielestä kannata tuhlata sellaiseen ihmiseen, joka ei halua edes elää parisuhteessa, vaan leikkii poikamiestä perheenisän kulisseissa.

En kadu, olisi pitänyt lähteä paljon aikasemmin.

Minä en oikein ymmärrä, mikä tässä nyt mättää. Ainoa tuo, että mies lomailee erikseen ja yksin on vähän omituista. Eikö hän koskaan ota lapsiakaan mukaan mihinkään reissuun? Se kuulostaa oudolta ettei teillä ole mitään yhteistä vapaa-aikaa? Kai sentään mökillä käyt ja veneilemässä? Ja tuo, ettei mies osta mitään joululahjaakaan... itse en mistään nimppari- tai synttärilahjoista perusta ja monet puolisot ovat kyllä sopineet etteivät osta joululahjojakaan toisislleen.

Se taas on minusta ihan oikein, että omaisuus (talo, autot, veneet, mökki jne.) on miehen nimissä jos hän kerran ne on itse hankkinut ja sekin, että hän ottaa sinulta kysymättä niitä vastaan velkaa, koska ne ovat yksin hänen ja velka on yksin hänen. Olette kuitenkin avoliitossa, joten omat rahat ja oma omaisuus on minusta ihan perusteltua.

Mistä sitten ap on joutunut yleensä velkavankeuteen, oletko hoitanut huonosti raha-asiasi? Jos olet aiemmin töissä käynyt, etkö mitään pesämunaa ole saanut itsellesi kokoon?

Minä käyn töissä ja asun yksin mutta kun maksan kaikki kulutkin yksin (asuntovelkaa ym., auto, mökki) en ole kampaajalla käynyt aikoihin, tukka huitelee vyötäröä, joskus sitä itse saksin ja värjään. Mitään maksullisia harrastuksia minulla ei ole ollut oikeastaan koskaan, lenkkipolku on ilmainen ja vaatteita ostan harvakseltaan ja nekin Henkkamaukasta. En ole tuhlannut turhuuksiin niin kyllä rahaa on jäänyt.

Lomailkoon vaan erikseen, minua ei kiinnosta kala/metsästys reissut, joissa asutaan teltassa tai vaunussa. Itse haluaisin joskus lapsuuden maisemiin käymään, ulkomaan reissuja en haaveile, koska en ole matkustusihmisiä. En vain saa rahaa kokoon että voisin esim olla pois kotoa viikonlopun. Lapset ottaisin mukaan, ei niistä vaivaa ole, enkä ole hurvittelu ihmisiäkään. Luullakseni harrastushaaveeni ja matkustushaaveeni on sellaisia ihan tavallisia. Perheen kanssa lomailu on miehen mielestä kallista eikä niin hauskaakaa koska hän ei saa määrätä tahtia kokonaan.
En käy veneilemäsää, enkä mökillä. Mökillä joudun passaamaan ukkoa ja muita hänen sukuaan/ystäviään. Vahtimaan penskat. Oleman kuskina jos joku lähtee baariin, jne.
Omat sukulaiseni eivät tule sinne pitkien matkojen takia.
Lahjoista viis, mutta ei edes täysiä kymmeniä muisteta mitenkään. Kun mulla ei ollut varaa kestitä sukuani ja ystäviäni, ei hän tarjoutunut edes siinä auttamaan. lähinnä sanoi että kun ei oo varaa, ei ole. Hänen syntymäpäivilleen suku käskee itse itsensä ja herkut pöytään loihtii kukapa muukaan kuin minä. Lastenkaan synttäreitä hän ei muista, tai ota osa tarjoilun rahoitukseen, kun olivat pieniä. Enkä tarkoita mitään sataeurosia, vaan ihan jos parikin kymppiä, sillä saa jo paljon kun on kekseliäs.
Hoitanut huonosti raha-asiat? Kyllä, olen tahallani jättänyt maksamatta laskuja, KOSKA EI OLE OLE OLLUT VARAA! Esim lääkärikuluja, koulukuvia, jätemaksuja..ne ovat kaikki minun vastuulla, minun nimissä. Ukko ei maksa kuin vesi maksun juoksevista kuluista, hänen tulonsa kuitenki 2x isommat kuin minun. Ei ole oikein JÄÄNYT RAHAA omaisuuden kasvattamiseen itsellä, kun on ollut perhe elätettevänä, sen sijaan että olisi ostellu kaikkea kivaa omiin tekemisiin.
Minä ostan kaikki vaatteeni aina kirpparilta, värjään itse hiukseni ja leikkaan myös. Kun käyn työssä, luulisi että minullakin olisi osa tuloista oikeus saada omiin asioihin, edes vaikka niihin velkoihin, mutta ei. Kolmas auto, sen korjaus ja ylläpitokulut ovat tärkeämmät. Ja minulla ei siis sanomista. Ostan myös kodin tarvikkeet, kesäisin kukat yms, mutta hän voi huoletta ajaa vaikka autolla kukkapenkkini yli, koska ei muka huomaa.
Nyt loppui lapsilta loma. missään ei käyty. Mies oli työssä, minulla ei ollut kuin välttämättömään rahaa. Miehellä olis ollut, mutta hän ei pitänyt tärkeänä meidän päästä mihkään koska ei itse pääse mukaan, saati että me oltaisiin tuhlattu hänen rahojaan.

Viimeksi muokattu:
Tuoko on sitten sinun mielestäsi ihana parisuhde? Mitä sinä siltä saat? Mikset eroa? Saisitpa ainakin elarit mieheltä ja ihmisarviosen elämän? Miksi enää edes mieti ja kyselet - ainoa, mitä kuulostat saavan nk. mieheltäsi (aikuinen pojankloppi) on kynnysmattokohtelu.

Jos sitä haluat lopunikäsi, niin mikäs siinä. Muuten hommaa oma vuokrakämppä - niihin saat asumistukea ja ensimmäiseen takuuvuokraan sos.tstosta kun menet ja kerrot tilanteesi - ja aloita OMA elämäsi.

Alkuperäinen kirjoittaja Päätös on sinun;11140964:
Tuoko on sitten sinun mielestäsi ihana parisuhde? Mitä sinä siltä saat? Mikset eroa? Saisitpa ainakin elarit mieheltä ja ihmisarviosen elämän? Miksi enää edes mieti ja kyselet - ainoa, mitä kuulostat saavan nk. mieheltäsi (aikuinen pojankloppi) on kynnysmattokohtelu.

Jos sitä haluat lopunikäsi, niin mikäs siinä. Muuten hommaa oma vuokrakämppä - niihin saat asumistukea ja ensimmäiseen takuuvuokraan sos.tstosta kun menet ja kerrot tilanteesi - ja aloita OMA elämäsi.

Minä komppaan edellistä . Yh äitinä joka käytännössä olet saat paremmat tuet kun eroat tuosta

miehestäsi. Miksi ihmeessä maksat mitään taloon kuuluvaa kulua kun talo ei kerran ole sinun ?

Maksat piilotuella miehen elinkulut jotka ei näy missään. Maksat varmaan sen sähkönkin hran elektroniikalle ??

Herää pahvi nainen sinua käytetään törkeesti hyväksi.

Lapset ovat siis yhteisiä? Miehellä ON elatusvelvollisuus myös avoliitossa.

"lähinnä sanoi että kun ei oo varaa, ei ole." Voi, voi. Sano sille miehelle, kun seuraavaksi haluaa juhlatarjoilut nokan eteen -jos ei osaa itse laittaa, niin ole ilman.

Tuo teksti kaiken kaikkiaan oli jotain käsittämätöntä ja sanoisinkin, että mitäs jäät jos et jaksa. Pakkoko sinun on olla typerys?

Hoitanut huonosti raha-asiat? Kyllä, olen tahallani jättänyt maksamatta laskuja, KOSKA EI OLE OLE OLLUT VARAA! Esim lääkärikuluja, koulukuvia, jätemaksuja..ne ovat kaikki minun vastuulla, minun nimissä. Ukko ei maksa kuin vesi maksun juoksevista kuluista, hänen tulonsa kuitenki 2x isommat kuin minun. Ei ole oikein JÄÄNYT RAHAA omaisuuden kasvattamiseen itsellä, kun on ollut perhe elätettevänä, sen sijaan että olisi ostellu kaikkea kivaa omiin tekemisiin.
Minä ostan kaikki vaatteeni aina kirpparilta, värjään itse hiukseni ja leikkaan myös. Kun käyn työssä, luulisi että minullakin olisi osa tuloista oikeus saada omiin asioihin, edes vaikka niihin velkoihin, mutta ei. Kolmas auto, sen korjaus ja ylläpitokulut ovat tärkeämmät. Ja minulla ei siis sanomista. Ostan myös kodin tarvikkeet, kesäisin kukat yms, mutta hän voi huoletta ajaa vaikka autolla kukkapenkkini yli, koska ei muka huomaa.
Nyt loppui lapsilta loma. missään ei käyty. Mies oli työssä, minulla ei ollut kuin välttämättömään rahaa. Miehellä olis ollut, mutta hän ei pitänyt tärkeänä meidän päästä mihkään koska ei itse pääse mukaan, saati että me oltaisiin tuhlattu hänen rahojaan.

Jos olet ollut töissä, olet varmaan saanut palkkaa. Tietääkseni kukaan työnantaja ei maksa työntekijänsä palkkaa tämän puolison tilille eikä kukaan pääse nostamaan toisen tililtä rahaa ellei siihen ole antanut lupaa. Olet siis ihan itse antanut omat palkkasi "kolmannen auton" korjaukseen ja ylläpitoon sen sijaan että olisit pistänyt sen osan sivuun toiselle tilille itseäs ja lapsia varten. Nyt vaan katsot peiliin ja muutat tapojasi.

Sinun vastuulla on siis koulukuvat, jätemaksut ja lääkärikulut, ei kuulosta kovin isolta osuudelta perheen menoista. Tosin lääkärikulut voi olla isot. Kuulostat vähän lapatossulta.

Lasten kanssa ei ole pakko lomalla lähteä kauas, kivaa voi olla muutenkin - kaikki ei maksa maltaita.

Viimeksi muokattu:
Kyllä olet naisparka eksynyt valitsemaan lastesi isäksi varsinaisen itsekkyyden perikuvan.
Teepäs laskelma siitä,mitä sinä tuot perheenne hyväksi. Kaikkiruoka- ja talouskulut, jotka maksat, lasten ihan kaikki hankinnat ja kulut, tekemäsi työt hinnoiteltuna siten, kuin ne ostettuina maksaisivat jne.

Taitaisi käydä niin, jotta sinun panoksesi on rahalliselta arvoltaan paljon suurempi, kuin miehesi.

On totta, jotta mies on velvollinen antamaan osansa lasten elatuksesta riippumatta siitä, eletäänkö yhdessä vai erikseen. Yhdessä asuessa sen panoksen pitäisi sisältää myös jokapaiväistä hoivaa, huolenpitoa ja lomia yhdessä perheen kanssa kuluineen kaikkineen.

Minä uskon, jotta jos muuttaisit erilleen, hänelle rapsahtaisivat melkoiset elatusmaksut maksettavakseen. Sen lisäksi tietysti saisit yksinhuoltajana jotakin tukea yhteiskunnalta ja asunnon ihan varmasti kohtuuhinnalla. Voisit huomata kuten minäkin aikanaan, jotta ihmeesti paremmin raha riitti jokapäiväiseen elämiseen ja kunnon ruokaankin oli varaa.

Tosi uskomatonta, miten mies edes kehtaa ääneen lausua oikeuksistaan omiin lomiin ja muuhunkin, joista kerrot. -Mulla oli samanmoinen sika puolisona ja liian pitkään siedin sitä. Kun viimein hommasin lapsille ja itselleni oman kodin, lapset huokasivat helpotuksesta. Tuommoiset tyypit eivät ansaitse arvonimeä "isä", paremmin sopii tuo "elatusvelvollinen", koska se kertoo edes sen, jotta heillä on niitä velvollisuuksia, vaikka itsellä ei ole halua.

Vaikka jaksaisitkin jatkaa nykyistä (sinua ja lapsia alentavaa) rumbaa, käyhän sossussa kyselemässä, mitä velvollisuuksia miehellä on tällä hetkellä. Rahapanos, jonka hän antaa, tuskin riittää. Harrastusvälineisiin ja kaikenmoiseen hankintaan hänen tulee osallistua ja antaa rahaa.

Avokkina sinulla ei todellakaan ole mahdollisuuksia vaikuttaa miehen velanottoon ja omaisuuksiin, mutta lapsenne ovat isänsä lapsia ja oikeutettuja perintöön aikanaan. Heitä mies ei voi sulkea ulkopuolelle. Hämmästyttävää, jotta hän ei ole sisäistänyt omaa isyyttään, vaan kokee, jotta sinulla on kaikki velvollisuudet, hänellä vain oikeudet.

Eipä tässä osaa ikämimmin muuta kuin ihmetellä, mihin kaikkeen me naiset erehdymme lasten isää valitessa. Jos tällä järjellä ja elämänkokemuksella olisin siinä tilanteessa, olisivat hoksottimet terävinä havainnoimassa ennen kaikkea itsekkyydestä ja saituudesta kertovissa tilanteissa. Semmoinen mies ei minulle enää kelpaa, nykyisen avokki on täysin toista maata, kuin entinen aviomies ja lasteni isä.

Jos olet ollut töissä, olet varmaan saanut palkkaa. Tietääkseni kukaan työnantaja ei maksa työntekijänsä palkkaa tämän puolison tilille eikä kukaan pääse nostamaan toisen tililtä rahaa ellei siihen ole antanut lupaa. Olet siis ihan itse antanut omat palkkasi "kolmannen auton" korjaukseen ja ylläpitoon sen sijaan että olisit pistänyt sen osan sivuun toiselle tilille itseäs ja lapsia varten. Nyt vaan katsot peiliin ja muutat tapojasi.

Sinun vastuulla on siis koulukuvat, jätemaksut ja lääkärikulut, ei kuulosta kovin isolta osuudelta perheen menoista. Tosin lääkärikulut voi olla isot. Kuulostat vähän lapatossulta.

Lasten kanssa ei ole pakko lomalla lähteä kauas, kivaa voi olla muutenkin - kaikki ei maksa maltaita.

Olen saanut palkkaa, kyllä. kovin en ole korkeasti koulutettu, käteeni siis sain noin 1300/kk. Kun siitä lohkaisi 5 hengen ruuan, sähkölaskun, puhelinlaskun, nettilaskun, jätemaksun, tv luvan, vaatteet edes muksuille, lääkärilaskut, jotka ei sinänsä kalliita, mutta perhessä 2 kroonikkoa, ei se ihan halpaa ole. Lisäksi lääkärissä käyntiin sis matkakulut ja ruoka, koska koko päivää ei edes itse voi syömättä olla. Lääkkeetkin maksaa, vaikka onneksi edes toinen lapsi saa erityiskorvattavat halvalla. Ja sekin stressaa että kaikki lasten sairauteen liityvä on yksin minun kontolla. Mies ei kertakaan neuvolassa, ei lääkäreissä yms mukana.
Mies ei anna rahaa ruokaan kuin rukoilemalla. Siis sana mukaisesti. Ja todella, lasten kanssa ei ole pakko lähteä kaus. Et taida tajuta, että asun niin syrjässä, että jos lähden katsomaan katuvalojakin, pitää auto startata. Siihen ei ole varaa koska ei ole varaa bensaan. Ja perheessä on vain yksi auto millä voin ajaa niin että lapset mahtuu. Mutta juuri sillä autolla mieheni käy työssä koska se tulee halvemmaksi, kuin pakettiautolla tai isolla amerikan maasturilla ajaminen.
En ole menossa lasten kanssa disneylandiin. ehkä elokuviin, kyläileen ja mäkkäriin.
No, tämä tästä, asiat ei tietysti muutu tänne kirjottamalla, mutta saapahan purkaa joskus itseään. Paljon jäi asioita vielä kertomatta, tilanteeni on niin uskomaton. Olen käynyt sos huollossa, mutta ovat siellä sitä mieltä, että koska miehellä on talo, voi lapset jäädä siihen ja minä muutan muualle. Maksan sitten miehelle elatusmaksuja lapsista, hän voi koska tahansa lähteä minne päin vain lasten kanssa, miten heitä sitten näkisin? Onneksi lapset jo niin isoja kota, että muuttavat pois kotoa.

Viimeksi muokattu:
Kerran ehdotin miehelle, että ostan talouteen ruokaa yms sillä määrällä kun hän maksaa asuntolainaa. Pakolliset juoksevat kulut laitetaan tasan puoliksi, siis sähkö, jäte, vesi ja lasten puhelin kulut. Omat kampaamo, puhelin ym kulut maksamme itse. Minä maksan auton kuluista 1/3 kunhan nään laskun ja korjauskuluista myös 1/3. Polttoaineen olen ostanut tähänkin asti omiin menoihini. Annan toki miehelle puolet lapsilisästä. Lasten lääkärikulut puoliksi. Muut yhteiseen käyttöön tulevat hankinnat esim lehdet puoliksi. Vene, kolmas auto tms ei ole yhteiseen käyttöön.
Mies ei suostunu, koska "hänelle ei sitte jää mitää" ja vielä kun huomasi että mulle olis jäänyt niin piti asiaa epäreiluna. Todellisuudessa hänelle olis jäänyt noin 500e/kk ja mulle noin 210e/kk omaa rahaa, erotuksena, että tosta rahasta olisin vielä osallistunu niihin lasten kuluihin joita mies ei hyväksy. Mies sai rahansa kokonaa itellen. Lisäksi hänellä on sijoituksia.

Ei kannata valittaa, jos itse on suostunut kynnysmatoksi. Osoitat koko ajan valinnoillasi alistuvasi, annat kuvainnollisesti lyödä lyötyä. Et ole kyllin vihainen lähteäksesi.

Olet itse aiheuttanut ongelmasi.

Miksi olet mennyt tekemän noin monta lasta ja hankkinut itsellesi taloudellisia velvoitteita pieniin tuloihisi nähden?

Sinun pitää vähintään triplata tulotasosi että pärjäät Tai sitten vaihtoehtoisesti opettelet elämään suu säkkiä myöten.

Mies ei ole syypää ongelmiisi, mutta on osa ongelmaasi.

Kerran ehdotin miehelle, että ostan talouteen ruokaa yms sillä määrällä kun hän maksaa asuntolainaa. Pakolliset juoksevat kulut laitetaan tasan puoliksi, siis sähkö, jäte, vesi ja lasten puhelin kulut. Omat kampaamo, puhelin ym kulut maksamme itse. Minä maksan auton kuluista 1/3 kunhan nään laskun ja korjauskuluista myös 1/3. Polttoaineen olen ostanut tähänkin asti omiin menoihini. Annan toki miehelle puolet lapsilisästä. Lasten lääkärikulut puoliksi. Muut yhteiseen käyttöön tulevat hankinnat esim lehdet puoliksi. Vene, kolmas auto tms ei ole yhteiseen käyttöön.
Mies ei suostunu, koska "hänelle ei sitte jää mitää" ja vielä kun huomasi että mulle olis jäänyt niin piti asiaa epäreiluna. Todellisuudessa hänelle olis jäänyt noin 500e/kk ja mulle noin 210e/kk omaa rahaa, erotuksena, että tosta rahasta olisin vielä osallistunu niihin lasten kuluihin joita mies ei hyväksy. Mies sai rahansa kokonaa itellen. Lisäksi hänellä on sijoituksia.

No reilultahan tuo kuulostaa jos maksatte puoliski lastenne kulut. Mies on vaan parempi hoitamaan raha-asioitaan kuin sinä. Nyt varmaankin pidät epäreiluna sitä että miehellä on sijoituksia ja haluasit nekin itsellesi? Luulempa että onnistuisit hävittämään miehesi rahatkin jos ne sinulle annettaisiin.

Viimeksi muokattu:
No reilultahan tuo kuulostaa jos maksatte puoliski lastenne kulut. Mies on vaan parempi hoitamaan raha-asioitaan kuin sinä. Nyt varmaankin pidät epäreiluna sitä että miehellä on sijoituksia ja haluasit nekin itsellesi? Luulempa että onnistuisit hävittämään miehesi rahatkin jos ne sinulle annettaisiin.

...eivät maksa. Että tuo oli vain ap:n ehdotus (miten asian minusta pitäisi mennäkin), mutta mies ei suostunut, koska olisi 'menettänyt saavutettuja etuja' eli mukavan aseman.

Pikaluvulla tuo tilanne kuullostaa siltä, että mies pitää tulot ja vaimoke menot. Noin niinkuin suurinpiirtein.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Köyhä Ellikkä;11140817:
En voi ymmärtää olenko hölmö vai katkera vai liian viksu, kun tunnen että perheemme talousasiat on täysin väärillä urilla. Mieheni omistaa kaiken, olemme avoliitossa. Hän omistaa tlon, maat, autot, veneet, mökit. mönkijät ymym Hän omistaa myös kaiken viihde elektroniikan kodissamme, ja sitä riittää..Hän harrastaa kalastusta, käy kalareissuilla, ulkomailla, entisöi autoja yms. Talvisin safarivaelleusta yms.
Hieno mies, maksaa kaiken itse. Entä minä? Minä harrastan pihtailua koska ruokaan ei riitää raha silloin kun pitää maksaa sähkölaskuta, nettimaksut, puhelinmaksut, lasten vaatteet, kampaamot, harrastukset, omat vaatteet, silmälasit, hammaslääkärit, yms. Olen työtönnyt, mutta aina ei ole näin ollut. Silloinkin teki tiukkaa kun pienellä palkalla maksoin edellä mainittujen lisäksi työstä aiheutuneet kulut. Lisäksi tietenkin hoidan kodin ja lemmikit olin työssä tai en.
Minäkin haluaisin päästä velkavankeudesta eroon ja ehkä hankkia jotain itselleni. Mies ottaa velkaa taloa vastaan kysymättä minulta, koska se on hänen talonsa. Hän sanoo että asia ei vaikuta minun talouteeni mitenkään.
Koskaan en saa lahjoja en syntymä, en nimipäivä enkä joululahjaa. Emme mene mihinkää minne minä haluisin. Koskaan! Saan käyttää autoja mutten vapaasti. Aina niihin tuntuu tulevan joku vika kun ajan niillä, ja sitten niitä viedään korjaamolle. Hän myös vaatii että koska käytän autoja minun olisi myös maksettava niiden kuluja. Kaipa niin, mutta en mitenkään pysty kontroloimaan kolmen auton kuluja, varsinkin kun mieheni hoitaa vakuutus ym asiat. Polttoaineen hän hakee venäjältä, kosak se on edullista, mutta kun tietää että esim lähden kauppaan, on tankki aian tyhjä.
Mies ei näe tilanteessa mitään väärää. Hänen mielestään kaikki on ihankohdallaan.
MINEN VAA JAKSA.

että miähes on oikea ympäristöongelma.

Alkuperäinen kirjoittaja Päätös on sinun;11141131:
Ei kannata valittaa, jos itse on suostunut kynnysmatoksi. Osoitat koko ajan valinnoillasi alistuvasi, annat kuvainnollisesti lyödä lyötyä. Et ole kyllin vihainen lähteäksesi.

Nimenomaan. AP kuvailee tilannetta fiiliksellä "näin mulle on käynyt, vähänkö on epäreilua". Näin ei ole "vain käynyt", vaan AP olet IHAN ITSE vuosia (ilmeisesti vuosikymmenien, koska lapset isoja) jatkanut elämistä tällaisessa tilanteessa. Ota nyt AP, aikuinen nainen, jonkinlainen vastuu omasta elämästäsi. Miehesi on törppö, mutta sinä olet tyhmä kun olet tuollaiseen tilanteeseen jäänyt. Ja vielä tyhmempi olet, jos siihen jäät myös tulevaisuudessa. On ihan turha parkua kun maito on maassa, etenkin jos ei vieläkään älyä nostaa sitä purkkia pystyyn!

Turha antaa miehen pelotella elatusmaksuilla. Jos olet työtön/pienituloinen, ei sinulle määrätä elatusmaksuja. Lisäksi jos lapset ovat jo teini-ikäisiä, he saavat itse päättää kumman vanhemman luona asuvat.

SINÄ päätät millainen loppuelämäsi on.

Olen saanut palkkaa, kyllä. kovin en ole korkeasti koulutettu, käteeni siis sain noin 1300/kk. Kun siitä lohkaisi 5 hengen ruuan, sähkölaskun, puhelinlaskun, nettilaskun, jätemaksun, tv luvan, vaatteet edes muksuille, lääkärilaskut,

Mies ei anna rahaa ruokaan kuin rukoilemalla.

Siis miksi ihmeessä suostut kynnysmatoksi ja maksat kaiken tuon? Mies kerää omaisuutta sinun kustannuksellasi ja kukn lapset ovat isoja, parhaassa tapauksessa potkaisee sinut pellolle ilman yhtään mitään? Miehesi kuuluu osallistua ihan yhtälailla juokseviin menoihin, jopa sinua enemmän ollessasi työttömänä. Miksi sinun pitäisi maksaa miehesikin ruoka, jos hän itse ei anna mitään mihinkään? Saati sitten toisessa viestissäsi mainitsemasi miehen sukulaisten kestittelyt?

Reipastu nyt hyvä ihminen äläkä enää alistu moiseen mielivaltaan. Muuta vaikka pois sieltä jumalan selän takaa, niin ehkä niitä töitäkin alkaa löytyä. Ja lapset lähtevät kohta opiskelemaan ja jo sitä ennen vaikuttavat kyllä itse siihen, missä haluavat asua ja kenen luona vierailla.

Viimeksi muokattu:
muistuttaisin ap että jos ukkosi avo siis kuolee sinä et peri mitään vaan lapsesi.

Tuo hullu tilanne on ihan käsittämätöntä että olet kaiken niellyt.

Jos mies ei ymmärrä antaa edes ruokaan rahaa niin todellakaan hän ei ole parisuhdettanne sisäistänyt.
lapset siis kuitenkin ovat teidän yhteisiä. Mutta mieti jos tuo tiedän korttitalonne sortuu miten sinun käy??

Alkuperäinen kirjoittaja Itte lähdit;11141789:
Nimenomaan. AP kuvailee tilannetta fiiliksellä "näin mulle on käynyt, vähänkö on epäreilua". Näin ei ole "vain käynyt", vaan AP olet IHAN ITSE vuosia (ilmeisesti vuosikymmenien, koska lapset isoja) jatkanut elämistä tällaisessa tilanteessa. Ota nyt AP, aikuinen nainen, jonkinlainen vastuu omasta elämästäsi. Miehesi on törppö, mutta sinä olet tyhmä kun olet tuollaiseen tilanteeseen jäänyt. Ja vielä tyhmempi olet, jos siihen jäät myös tulevaisuudessa. On ihan turha parkua kun maito on maassa, etenkin jos ei vieläkään älyä nostaa sitä purkkia pystyyn!

Turha antaa miehen pelotella elatusmaksuilla. Jos olet työtön/pienituloinen, ei sinulle määrätä elatusmaksuja. Lisäksi jos lapset ovat jo teini-ikäisiä, he saavat itse päättää kumman vanhemman luona asuvat.

SINÄ päätät millainen loppuelämäsi on.

Ilmeisesti mies ajattelee, että hän maksaa talon, sinä juoksevat kulut. Sinänsä tuollainen jako olisi ihan järkeenkäypä JOS OLISITTE NAIMISISSA JA OMAISUUS OLISI YHTEISTÄ. Nyt kuitenkaan sinulle ei jää mitään käteen, mutta miehelle kertyy koko ajan pääomaa. Ylipäänsä kuulostaa käsittämättömältä, että perheen sisällä joku voi kohdella puolisoaan tuolla tavalla. Kuulostaa puhtaalta hyväksikäytöltä ja alistamiselta. Sinuna kävisin uudestaan siellä sossussa ja pyytäisin apua oman elämän aloittamiseen. Ei ole mitään syytä, miksi lapset jäisivät isälle, kun tämä ei kerran hoida heitä.

Viimeksi muokattu:
Tämän on oltava provo. Ei kukaan täysijärkinen nainen suostu tuollaiseen elämään. Mies elää pikamieselämää ja nainen on yksinhuoltajana (ilman elatusapua) saman katon alla.

^
Samaa mieltä -provo. Tämä viimeistään sai ajattelemaan "annan toki puolet lapsilisästä". Ai miks, pitäisikö miehen saada palkkaa, että on siittänyt lapsen?

Jos tämä tarina on totta, niin läheisten pitäisi herätä ja laittaa nainen (ap) holhouksen alaiseksi ja lapset huostaan. Miten noin typerä ihminen muka pystyisi lapsia kasvattamaan?

Yhteistyössä