Ongelmia parisuhteessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Toivonsa menettänyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Toivonsa menettänyt

Vieras
Hei

Ajattelin tulla kysymään täältä neuvoja/mielipiteitä.
Suhteemme ongelma on se, että minä haluan pitää yhteyttä
enemmän kun poikaystäväni kun ei nähdä hänen kanssaan.
Poikaystäväni on sanonut ettei se koe yhteydenpitoa tärkeänä.
Näemme kyllä usein, mutta tämä asia vaivaa. Minulle yhteyden
pito on tärkeää ja muutenkin välittämisen merkit.
Tuntuu, että minä olen enemmän ehdottanut näkemistä,
Jutellut hänen kanssaan enemmän. Mulle on tullut kova
ahdistus päälle, en ole selvästikkään enään onnellinen
tässä suhteessa. Nyt olen siinä tilanteessa että katson,
Ottaako hän yhteyttä minuun kun en laita mitään,
Siinähän sen näkee välittääkö toinen vai ei.
Minulla on suuri sydän, paljon rakkautta annettavana,
mutta jotenkin ei tunnu hyvältä kun en koe saavani sitä
takaisin. Silti hän hokee että välittää ja rakastaa vaikkei kokoajan
yhteyksissä oltaisikaan, kun hänelle se ei ole tärkeää.

Mitä pitäisi tehdä? Jättäminen pelottaa,
Silloin kaikki on niin lopullista.. joutuisi aloittamaan
elämän alusta, ilman rakkautta :'(

Alkuperäinen kirjoittaja Toivonsa menettänyt;11385844:
Hei

Ajattelin tulla kysymään täältä neuvoja/mielipiteitä.
Suhteemme ongelma on se, että minä haluan pitää yhteyttä
enemmän kun poikaystäväni kun ei nähdä hänen kanssaan.
Poikaystäväni on sanonut ettei se koe yhteydenpitoa tärkeänä.
Näemme kyllä usein, mutta tämä asia vaivaa. Minulle yhteyden
pito on tärkeää ja muutenkin välittämisen merkit.
Tuntuu, että minä olen enemmän ehdottanut näkemistä,
Jutellut hänen kanssaan enemmän. Mulle on tullut kova
ahdistus päälle, en ole selvästikkään enään onnellinen
tässä suhteessa. Nyt olen siinä tilanteessa että katson,
Ottaako hän yhteyttä minuun kun en laita mitään,
Siinähän sen näkee välittääkö toinen vai ei.
Minulla on suuri sydän, paljon rakkautta annettavana,
mutta jotenkin ei tunnu hyvältä kun en koe saavani sitä
takaisin. Silti hän hokee että välittää ja rakastaa vaikkei kokoajan

Mitä pitäisi tehdä? Jättäminen pelottaa,
Silloin kaikki on niin lopullista.. joutuisi aloittamaan
elämän alusta, ilman rakkautta :'(
Neuvoa hakemaa. No ellit neuvoo tietenni, että jätä se sika, van minäpä neuvon, että elä jätä sikkoa.
Kannattaa opetella olemaa hetkie yksinää, kun on muutaman vuojen yhessä nii ommoa aekoa suorastaa haluvaa...

Alkuperäinen kirjoittaja Toivonsa menettänyt;11385844:
Silti hän hokee että välittää ja rakastaa vaikkei kokoajan

Ja hän saattaa olla ihan oikeassa. Ei toiseen tarvitse jatkuvasti olla yhteydessä osoittaakseen, että välittää ja rakastaa. Jotkut ihmiset vain ovat sellaisia, että tarvitsevat joskus omaa aikaa ja omaa tilaa ja "vapaata" toisesta ja tällaiset ihmiset saattavat pitää hyvin ahdistavana sitä, jos toinen jatkuvasti "roikkuu" perässä. Eikä se tarkoita, että he eivät välittäisi. He vain eivät tarvitse toista joka hetki.

Sen sijaan, että tuskittelet miksei se mies ole jatkuvasti yhteydessä sinuun, sinun kannattaisi keskittyä omaan elämääsi, keksiä jotain tekemistä yksinäsikin, yrittää nauttia omasta seurastasi ja opetella olemaan välillä itseksesikin. Uskoisin, että mieskin sitten pitää mieluummin yhteyttä sinuun, kun annat hänelle vähän enemmän tilaa, eikä hänestä enää tunnu, että se on pakollista jotta sinä pysyisit rauhallisena.

No nyt ymmärrät, miltä keskiverto jampasta tuntuu. Täytyy tehdä aloite, keksiä puheenaiheita, ehdottaa treffejä, maksaa viulut, soitella, tekstailla ja liehitellä. Puhumattakaan, että täytyy epävarmuudessa odotella naisen tunteiden kehittymistä ja seksiä.

Naiset ovat tottuneet olemaan passiivisia objekteja. Odottavat, että mies tulee, hurmaa ja tekee heidät onnellisiksi. Ja ai kauheaa, jos mies ei tuota kaikkea teekään. Kyllähän siitä epävarmuus ja ahdistus iskee. Siitä tietysti pääsee, jos ehtii jättämään miehen, ettei vain itse tule jätetyksi. Siitähän se toivottomuus vasta seuraisikin...

Vältä takertumista. Opettele olemaan itseksesi. Hanki uusi harrastus. Tapaa ystäviäsi. Jossain vaiheessa mies havahtuu. Jos ei havahdu, niin anna mennä.

Tai sano miehelle, että sinulle on tärkeää olla enemmän yhteydessä kuin hänellä, mutta että ymmärrät hänen tarvetta tilaan. Sano että hänen täytyy myös ymmärtää sinua ja sitä että tarvitset enemmän yhteyden pitoa kuin hän nyt tarjoaa. Tee siis kompromissi ja anna tilaa mutta älä kokonaan vetäydy yhteyden pidosta ehkä vain vähennä sitä. Kommunikaation toimiminen suhteessa yksi tärkeimmistä asioista. On kamalaa jos ei voi rakkaalleen soittaa tai nähdä kun haluaa jakaa jotain tärkeää, kunhan se ei ole joka toinen tunti.

Alkuperäinen kirjoittaja välitän siis olen;11386347:
Tai sano miehelle, että sinulle on tärkeää olla enemmän yhteydessä kuin hänellä, mutta että ymmärrät hänen tarvetta tilaan. Sano että hänen täytyy myös ymmärtää sinua ja sitä että tarvitset enemmän yhteyden pitoa kuin hän nyt tarjoaa. Tee siis kompromissi ja anna tilaa mutta älä kokonaan vetäydy yhteyden pidosta ehkä vain vähennä sitä. Kommunikaation toimiminen suhteessa yksi tärkeimmistä asioista. On kamalaa jos ei voi rakkaalleen soittaa tai nähdä kun haluaa jakaa jotain tärkeää, kunhan se ei ole joka toinen tunti.

-

That's the point. Koen ahdistavana sen, jos minun tarpeitani ei kuunnella. Mutta toisaalta, en ole kyllä kuunnellut mieheni tarpeita siinä tilan annossa, koska koen sen uhkana ja negatiivisena minulle. Jos toista rakastaa, miksei voi lähetellä kivoja viestejä ja ehdottaa näkemistä useammin? ..Ei nyt joka hetki, en sitä vaadi mutta edes joka toinen päivä yksi mukava, rakastava viesti riittäisi. Kun mieheltäni nämä viestit loppuivat kokonaan, niin hetken minä jatkoin niiden ihanien viestien laittoa hänelle, mutta lopulta se meni siihen etten enään jaksanut vaan aloin sen sijaan kiukutella hänelle siitä, vaikka hän normaalisti vastasikin viesteihin.
En mä tiedä mitä pitäisi enään tehdä, ottaa aikalisä ja antaa tosiaan sille sitä omaa aikaa, ja ehkä hän tulee sitten takaisin, vähän ''rakastavaisempana''? ..Muttakun tuntuu oikeasti etten ole rakastettu, miten mä tälläsessä suhteessa enään voisin jatkaa.

-

That's the point. Koen ahdistavana sen, jos minun tarpeitani ei kuunnella. Mutta toisaalta, en ole kyllä kuunnellut mieheni tarpeita siinä tilan annossa, koska koen sen uhkana ja negatiivisena minulle. Jos toista rakastaa, miksei voi lähetellä kivoja viestejä ja ehdottaa näkemistä useammin? ..Ei nyt joka hetki, en sitä vaadi mutta edes joka toinen päivä yksi mukava, rakastava viesti riittäisi. Kun mieheltäni nämä viestit loppuivat kokonaan, niin hetken minä jatkoin niiden ihanien viestien laittoa hänelle, mutta lopulta se meni siihen etten enään jaksanut vaan aloin sen sijaan kiukutella hänelle siitä, vaikka hän normaalisti vastasikin viesteihin.
En mä tiedä mitä pitäisi enään tehdä, ottaa aikalisä ja antaa tosiaan sille sitä omaa aikaa, ja ehkä hän tulee sitten takaisin, vähän ''rakastavaisempana''? ..Muttakun tuntuu oikeasti etten ole rakastettu, miten mä tälläsessä suhteessa enään voisin jatkaa.

-

Ja jatkaen vielä tähän: Mun parisuhteen periaatteet on se: että oikeasti tuntee olevansa rakastettu, on kivaa viettää rakkaan kanssa aikaa, nauttii ajasta, on ihana olla yhteydessä, sanoa ja näyttää että rakastaa toista. Sen sijaan että se olisi kokoajan toisen tarpeiden kyttäilyä ja vahtaamista ''Mitä pitäisi tehdä, miten pitäisi olla'' etten ahdistaisi toista.. Olen miettinyt useasti sitä, että miksen voi hankkia samankaltaista miestä kun minä olen? Silloin tuskin näitä tälläisiä riitoja syntyisi. Olen todella masentunut tilanteeseen, en pääse melkeimpä sängystä ylös, olen nykyään töistä lomautettukkin, koulua nyt hädintuskin jaksan käydä..
Mulla on siis kaksi valintaa: Hyväksyä toinen tollaisenaan, tai sitten jatkaa elämää yksin.

Viimeksi muokattu:
myös kolmas vaihtoehto.
Ota vastuu omasta itsestäsi ja hyvinvoinnistasi.

Nyt olet epävarma kaikesta, masennut, takerrut, ryvet itsesäälissä. Ajattelet kaikki asiat negatiivisuuden kautta. Lopeta tuollainen. Ei tuo tie johda mihinkään muuhun kuin masennukseen.

Aloita säännöllinen päivittäinen liikunta/ulkoile joka päivä. Hoida koulusi ja työsi vaikka se olisi alussa vaikeaa. Syö terveellisesti. Iloitse jokaisesta aamusta ja päivästä.

Nauti aamuista. Jos kävelet töihin/kouluun, kuuntele miten pikkulinnut sirkuttavat pensaikoissa, nauti siitä miten ilma on raikas, huomaa miten ihanaa on olla ulkona.

Pidä yhteyttä ystäviisi ja sukulaisiisi. Ole avoin, hulluttele, älä ota kaikkea sanomista henkilökohtaisesti ja itseesi kohdistuvina loukkauksina.

Hanki hyvä harrastus. Jos tykkäät lukemisesta, käy kirjastossa ja lue paljon erilaisia kirjoja. Jos tykkäät käsitöistä, tee niitä. Vähennä telkkarin katselua, vähennä tietokoneella roikkumista. Tee erilaisia juttuja. Aloita uusi harrastus. Siivoa, sisusta kotia, tuunaa vanhoista tavaroista uutta, nauti siitä kun kotonasi on puhdasta ja nättiä.

Relaa, luota itseesi ja ennenkaikkea poikakaveriisi.
Anna poikakaverillesi tilaa olla oma itsensä. Ota vastaan pusuttelut ja hellyydenosoitukset ilolla. Älä syyllistä poikakaveriasi vaan anna hänen oikeasti tehdä niitä asioita joita hän haluaa tehdä. Toki jos kyseessä on pettämistä, juomista tms. niin silloin pistä välit poikki. Ei sellaista tarvitse sietää. Mutta jos poikakaverisi menot liittyvät työhön, harrastuksiin tms., ne ovat normaaleja asioita joita kaikilla ihmisillä on.

Muutaman viikon kuluttua huomaat, että elämä kantaa ja hymyilee.
Ei tarvitse tressata työn takia, ei tarvitse tressata koulun takia, elämässä on iloa, naurua ja hyviä ihmissuhteita enemmän kuin yksi.

Et enää roiku poikakaverissasi kiinni 24/7. Sinä olet itsenäinen ihminen jolle on kasvamassa terve itsetunto. Olet ihminen joka näkee maailman antamat tuhannet erilaiset mahdollisuudet paremmin ja ennen kaikkea positiivisemmassa valossa.

Jos et pysty rennompaan elämäntapaan, hanki apua mielenterveystoimistosta.

-

Ja jatkaen vielä tähän: Mun parisuhteen periaatteet on se: että oikeasti tuntee olevansa rakastettu, on kivaa viettää rakkaan kanssa aikaa, nauttii ajasta, on ihana olla yhteydessä, sanoa ja näyttää että rakastaa toista.

Juu ja hyväksyä toinen sellaisena kuin se on. Siksihän sä sitä rakastat, vai mitä, muutenhan sä olet rakastunut rakastumiseen.

Viimeksi muokattu:
Varmin tapa pilata ihmissuhde ihmiseen, joka tarvitsee paljon omaa tilaa, on takertua ja masentua. Tartu omaan elämääsi, omiin asioihisi, älä siihen toiseen, niin hän huomaa huojentuneena, että kanssasi voi elää. Toki pitää sanoa se, että sinä kaipaisit enemmän yhteydenpitoa, mutta että tähän on kai sitten opeteltava. Eihän sitä pahaa oloa vain niellä pidä, mutta todella ihan itsesi kesken havahdu nyt äkkiä mahdolliseen roikkumiseesi ja mieti, korvaatko itsellesi sillä toisella omaa puuttuvaa itseäsi?! Siinä ei nimittäin voi toinen paljoa auttaa, vain ahdistua takertumisesta!

Nimittäen Toevo oli ensi uskoton ja kun siittä kärähti, niin Usko suuttu ja haukku Toevon maonrakkoo. No Toevo siitä nokkiutu ja lähti ja nytpä on Usko Toevoton...B-rapun poekie kummatkin velloset.

Mies "räpeltää" mieluummin naista kuin sitä kännykkää. Miehet eivät yleensä ottaen ole innokkaita kirjoittelemaan, paitsi Väenö. Pari viestiä joskus on jo paljon.

-
Jos toista rakastaa, miksei voi lähetellä kivoja viestejä ja ehdottaa näkemistä useammin?

Koska kaikki eivät ole samanlaisia. Minusta on esim. ahdistavaa yrittää keksiä jotain lirkutteluviestejä, joten siksi en sitä tee. Se ei tarkoita, etteikö toista rakastaisi. Joistakin vaan tuntuu hullulta tai typerältä lirkutella, minä näytän välittämiseni muilla tavoin, minulle sopivammin. Laitan vaikka hyvää ruokaa, tai hellittelen jotenkin muuten. Lirkutteluviestit saa tuo kumppani hoitaa jos haluaa, hän on niissä paljon parempi.

Viimeksi muokattu:
Kiitoksia kaikille vastauksista :) yritän tästä edes olla vähemmän
ressaavaisempi ja kuunnella tästeden enemmän mitä kumppani
toivoo suhteelta, ilman että koen sen uhkana.
yritän keksiä enemmän tekemistä ja nauttia myös yksinolosta,
Samallalailla niinkuin se ennen onnistui.
poikaystäväni on sanonut että saan kyllä soitella hänelle tietenkin
jos tulee ikävä mutta tästedes sovittiin että hän ehdottaa näkemistä,
Etten takerru liikaa/keskity liikaa häneen ja että hän saa haluamansa tilan. :)