Kuukautisten poisjäänti paha juttu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apua

Vieras
Olen 17 vuotias, ja minulla ei ole vähän reiluun puoleen vuoteen tullut kuukautisvuotoa lähes lainkaan, varainaisia menkkoja ei kertaakaan. Aloitin e-pillereiden syönnin muutamaa kuukautta ennen tuota menkkojen loppumista. Varmaa on että en ole raskaana. Tuolloin samoihin aikoihin kun menkat tulivat viimeisiä kertoja, toinen lääkäri sanoi että jos ei niitä ala kuulua niin raskaustestin paikka ja toinen että saan olla tyytyväinen jos vuotoa ei tule, yleensä kun siitä on vaan haittaa.
Olisiko kuitenkin syytä huolestua, onko jollain kokemusta tai tietoa? Kuukautisten poisjäänti voi aiheuttaa esim lapsettomuutta, mutta onko tilanne sama jos se johtuu e-pillereistä?

Kyllä poisjäännin syy kannattaa ja pitääkin selvittää. Onko taustalla hormonihäiriö, liiallinen laihuus tms. Vuodon poisjäänti ei sinänsä ole vaarallista, mutta sen aiheuttava syy voi olla. Esim. hormonihäiriöt voivat aiheuttaa lapsettomuutta ja osteoporoosia. Lääkäriin siis mars.

Juu, menkkoja ei tule sillonkaan kun pidän tauot levyjen välissä

Joillakin kroppa reagoi pillereihin siten, että kuukautiset jäävät pois. Kuitenkin olen myös lääkärissä käymisen kannalla, koska syy voi olla vakavampi. Lääkärin tarkastuksella ja esim. verikokeilla voidaan ainakin sulkea pois se, että kyse olisi vakavammasta asiasta. Varmuuden vuoksi kannattaa mennä tarkistuttamaan.

Viimeksi muokattu: