V
vierailija
Vieras
Tutkimukset eivät ole hoitoa!Ei siihen kannata mennä.
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Tutkimukset eivät ole hoitoa!Ei siihen kannata mennä.
Niin... ala karttaa sydänmerkkituotteitaSori: hän!
Mutta ala kirjoittaa ruokapäiväkirja.Ei siihen kannata mennä.
Sun täytyy saada apua kotiin.Voin hyvin uskoa. Suurin osa on sanonut toimenpiteen olevan äärimmäisen kivulias ja (edesmennyt) isoisäni totesi sen olleen ”yhtä helvettiä”.
Ilmeisesti sinulle ei siis kuitenkaan tullut mtn jälkikomplikaatioita? Pystyykö kipua vertaamaan mihinkään ja kestikö se kauan? Myös tuo yleisin haittavaikutus eli veripaikan laittamista edellyttävä lamaava päänsärky pelottaa. Olin joskus samaan aikaan päivystyksessä erään miehen kanssa, jolta oli otettu edellisenä päivänä likvor ja oli saanut niin järkyttävän päänsäryn, ettei pystynyt enää liikkumaan: oli vaan maannut lattialla ilman ruokaa & juomaa, virtsannut alleen jne. Jouduttiin laittaamaan veripaikka.
Asun yksin (ystäviä tai tuttuja ei ole) ja olen kaikin puolin heikossa kunnossa, joten jos jtn vakavaa käy kotona näytteen jälkeen, tilanne on varsin hankala. Lisäksi kärsin sydänongelmiata ja mm. vakavasta rytmihäiriösairaudesta (lyhytkestoinen kammiotakykardia) ja voimakas kipu on yksi niistä tekijöistä, jotka laukaisevat tuon takykardian.
-ap
Sulla on magnesiumin puutos joka korjaantuu mantelijauheella.Kysyn vielä uudelleen, jos paikalla sattuisi olemaan edes joku, jolta likvor on joskus otettu. Aika ko. näytteeseen on varattu aivan tammikuun alkuun ja olen alkanut harkita vakavasti sen perumista, komplikaatiot pelottavat liikaa. Vaikka näyte tarpeellinen olisikin diagnoosin kannalta.
Hoitovirhe tuo on!Kiitos. Siis Parkinsoniinhan tämä ko. näyte ei toki liity mitenkään ja Parkinson diagnosoidaankin aivan toisella tapaa. Likvor kuuluukin siis MS-taudin kohdalla perustutkimuksiin ja samalla etsitään muita keskushermoston tulehduksellisia sairauksia.
Lähetteen julkiselle puolelle sain juuri yksityiseltä neurologilta, joka piti likvoria olennaisena. Tosin oireeni sopisivat enemmänkin johonkin lihassairauteen, myopatiaan, etenkin kun ottaa huomioon etenevän kakektisuuden, sydänoireet ym. Mutta myopatioiden tutkiminen taas edellyttäisi lihasten magneettikuvausta ja lihasbiopsiaa, joita minulle ei suostuta tekemään. Keskussairaalan neurologi ei ole todellakaan mistään parhaimmasta päästä (on jo sijoittanut oireeni sinne korvien väliin - jossa ne eivät missään tapauksessa ole ja sen näkee jo päällepäinkin) ja ei aio jatkaa tutkimuksia. Lisäksi kyseessä ei ole yliopistollinen sairaala, joten käytettävissä olevat tutkimukskeinot koko surkeat.
-ap
Sallisen 800g:n pusseissa saa ainakin K-kaupoista kun pyytää tilaamaan.Sulla on magnesiumin puutos joka korjaantuu mantelijauheella.
Enkä tarkoita kotisairaanhoitoa.Sun täytyy saada apua kotiin.
Kerro silti voinnistasi vaikket menisikään siihen.No joo-o, voisin melkein uskoa tämän, mitä lääkäreiden toimintaa on seurannut.
Onko täällä paikalla ketään muuta, jolla olisi oikeaa kokemusta likvorista?
-ap
Kuka se Somacin on määrännyt?Sanoo et "siihen en ota kantaa".
Siinä ssomaccisssaLiika kalsium syynä sydänvaivoihin?
TaasKyllä vastaisin mut ei kai sovi moden pitqan ne sanat![]()
Sittenhän teillä on paha virhe jossakinNyt jotain rajaa noihin tolkuttomiin neuvoihin! Mikään mantelijauhe (tosissaanko jtn tuollaista joku suosittelee?) ei gastriittiin todellakaan auta ja sitä paitsi gastriittia sairastavan on nimenomaan vältettävä kaikkia tuotteita, jotka sisältävät liikaa rasvaa. Ja vaikka Somacilla ja muilla PPI-lääkkeillä on omat haittavaikutuksensa pitkällä aikavälillä, niin valitettavasti nuo lääkkeet ovat välttämättömiä gastriitin kohdalla vähentämään mahahaavan kehittymisen riskiä, joka on varsin korkea kroonisessa gastriitissa.
Se on kurkuma.Currymausteessa on sitä. Osta luomupurkki.
Ei ole, Kurkuma nimittäin parntaa ihan kaikki sypälajit.Se on kurkuma.
Tehdään ihan hulluja juttuja jos ei kiellä.Eiköhän ne yleensä onnistu kuitenkin ihan ok. Tuskin niitä tehtäisiin, jos joka toinen potilas liki halvaantuisi.
Hiirellä joo.Ei ole, Kurkuma nimittäin parntaa ihan kaikki sypälajit.
Ottaa lopputilin ja menee muualle.Milloin hoitaja kieltäytyy tehtävästä?
Oisko nyt?No joo-o, voisin melkein uskoa tämän, mitä lääkäreiden toimintaa on seurannut.
Onko täällä paikalla ketään muuta, jolla olisi oikeaa kokemusta likvorista?
-ap
Eikä tämä liity siihen mitenkään!Kaikki synnytykset on erilaisia
Eikun nuo käytännöt ovat ihan tajuttomiaJotenkin surkuhupaisaa, että toiset antavat tuikkia selkäytimeensä pelkästään synnytyskipujen vuoksi ja toiset taas eivät antaisi vaikka ois henki kyseessä.
Voisit kuitenkin mennä sinne fysioterapeutille koska niillä on maalaisjärkeä enemmän kuin monella muulla. Pilates varsinkin voisi olla jopa mukavaaKeskussairaalan neurologi siis totesi jo, että vaikka likvor olisi positiivinen, en saisi MS-diagnoosia kun MRI-kuvat (joita otettaessa ei käytetty edes varjoainetta - ja mitä olen lukenut, kuvat otetaan paremman näkyvyyden ja luotettavuuden takaamiseksi lähes poikkeuksetta varjoaineen kanssa) olivat puhtaat. Ei kuulemma riitä, että oirekuva täsmää ja likvor on positiivinen. Ja hän siis itse olisi jättänyt likvorin kokonaan määräämättä, vaikka ensimmäisellä vastaanotolla taas sanoi, että likvor on välttämätön. Kuvantamisen jälkeen asenne muuttui täysin ja puhelimessa vain totesi, että hänen mielestään tutkimukset voidaan päättää tähän ja likvoria ei tarvitse ottaa.
Kuitenkin likvor on ainut keino saada sataprosenttinen varmuus MS-taudista (vaikkei sen positiivisuus enää nykykriteerien perusteella riitä diagnoosin saamiseen ja myös Kela edellyttää, että kaikki 3 kriteeriä täyttyvät: 1) oireisto 2) plakit MRI-kuvissa ja 3) positiivinen likvor) ja muista keskushermoston tulehdustiloista. Puhelimessa neurologi alkoi myös suositella fysioterapeuttia, ehdotti oireiden olevan psyykkisiä (jopa se että lihakseni ovat kuihtuneet) ja suostui määräämään likvorin vain sen vuoksi, että "sun ajatuksia saataisiin käännettyä vähän toiseen suuntaan". Tuo oli varsin loukkaavaa. Ja lähettävä neurologi taas ei kyseenalaistanut lainkaan sitä, että minulla on todellinen neurologinen sairaus ja diagnoosina onkin ollut toistaiseksi "Määrittämätön hermoston, lihaksiston tai luuston sairaus tai muu sairauden merkki".
Puhelimessa varasin ajan likvoriin varmuuden vuoksi, mutta olen miettinyt asiaa kaikilta puolilta kuukauden verran ja tullut siihen tulokseen, ettei minun kannata siihen mennä. Ensinnäkin tutkimuksista vastaavan neurologin asenne on vähättelevä, loukkaava ja suoraan sanottuna kamala, joten mitään apua en tulisi saamaan. Ja toisekseen en kykene ottamaan enää sitä riskiä, että jokin vakava komplikaatio tapahtuu.
-ap