Miten pitäisi reagoida kun työkaveri tulee kaapista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Nyt kysyn ihan aidosti, että millaista reagointia lesbot, homot tai muut valtaväestöstä poikkevat tulevat kaapista.

Esim. mun yksi työkaveri (mies) kertoi jotain juttua, jossa puhui toisesta miehestä sillä tavalla, että mulle jäi pikkaisen epäselväksi että oliko se sen kaveri vai poikaystävä. En sitten kehdannut kysyä. Kuiteskin lähtökohtaisesti voi kai sanoa, että jos mies ja nainen asuu yhdessä, niin ne on parisuhteessa. Mut jos kaksi naista tai kaksi miestä asuu yhdessä, niin ne voi asua kimppakämpässä. Mutta eihän sitä kertakaikkiaan voi tietää.

Kerran yksi nainen kertoi mulle olevansa lesbo. Sanoin sitten jotenkin, että "Selvä, se on mulle ok." Sitten se jotenkin loukkaantui tästäkin tyyliin, että "miksi pitää sanoa, että se on ok, tietenkin se on ok." Vihastuin hiukkasen ja sanoin sitten suoraan, että kun en ite ole lesbo, enkä semmosta touhua sinällään ymmärrä, niin en vaan osaa sanoa miten pitäis. Huvitti, että tuli sitten kyseisellä lesbolla riita asiasta mun kanssa, joka varmaan olen meidän duunissa sieltä suvaitseivaisemmasta päästä.

Miten tässä muuteskaan perässä pysyy kun on kaikenlaista, kuten:

No en sen kummemmin, aikanaan kun kertoi. Olin otettu luottamuksesta, koska koko työssäoloajan ei ollut muille kertonut. Kertoi vasta sitten, kun lähti kyseisestä työpaikasta ja itse samoihin aikoihin. Nykyään olemme hyviä ystäviä ja olen käynyt hänen perheensä luona ja he meillä.

Mun mielestä ei tarvii reagoida mitenkäön. Tuo sun reagtio ehkä tuntui pahalta sen takia, koska vaikka sä itse et sitä hänen suuntaustaan ymmärtäisikäön, niin voit vaan kommentoida että "tosi kiva juttu/tosi kiva, että tiedät mitä edustat ja uskallat sanoa sen ääneen" tmv.
En nyt sano ettetkö sais sanoo sun mielipidettäs, mutta ehkä kannattaa kuitenkin miettiä miten asian sanoo vai sanooko yhtään mitään. Joskus on vaan parempi olla hiljaa, jottei sitten tule mitään riitoja tai muuta sanomista keskenään.

Ei siihen tarvitse mitenkään reagoida. Eihän toisen seksuaalinen suuntautuminen, tai se, miten toinen kokee oman identiteettinsä, oikeasti kuulu kenellekään muulle, kun henkilölle itselleen.
Jos joku haluaa mulle avautua, olen vaan todennut, että mulle asia on ihan fine.