Niin.Jep. Lännen olisi pitänyt 2014 lähettää rauhanturvaajia Krimille ja ajaa Venäjä pois Ukrainan maaperältä.
Jos haluamme/koemme voivamme muuttaa/puuttua muiden maiden asioihin niin pitäisi se tehdä asianmukaisesti jotta siitä olisi jotakin hyötyä? En ota siihen nyt kantaa, että pitäisikö puuttua.
Mutta, kuka tässä voitti? Krimin asukkaat. Aikaisemmin Krim oli kehitysmaa verrattuna nykyiseen. Ihmiset tuntuvat olevan tyytyväisiä muutoksiin ja uudistuksiin. Krimistä on tullut hieno paikka elää.
Ukraina ei pitänyt Krimistä huolta, koko infra oli ihan paskaa.
Venäjän puolelta taas tekopyhää. Venäjällä on alueita joista se ei pidä huolta.
Mutta, ei tuo Venäjän federaation köyhinkään city mikään huono paikka välttämättä ole elää. Mielummin itse asuisin tuollaisessa pikkucityssä kuin Moskovassa/Pietarissa tms.
Puhdas luonto jne. Sais kai tuolla itse metsästää ruokansa ja aloittaa omavaraisen elämän, terveyspalvelut tuskin ovat mittavia, mutta kai tuossakin kyläpahasessa joku lääkäri asuu.
Kuoleva pieni kylä jolla ei ole mahkuja selviytyä.
Ei turismia tai kummoisia tulonlähteitä (luulen).
Tässä hauska ”Poorest town in Russia”. En laskenut kuinka monta kertaa muistutteli, että köyhä on!
Eipä nuo Jenkkilänkään cityt kummoisia nykyään ole huumeongelmineen/kodittomia joka puolella ja konkkaan menneitä cityjä.
Toki Jenkkilässä on myös idyllisiä pikkukaupunkeja kuten Venäjälläkin.
Isojen maiden ongelmia, etenkin Venäjän kohdalla.
Hups kun lähti rönsyilemään.
Vaikea noita vanhojen naapurineuvostomaiden soppia on selvitellä, ovat niin kimpassa.
Esim. kielikin on
Ukrainassa suurelta osin venäjä, ja se kiellettiin yhtäkkiä. Jos me oltaisi tehty noin olisimme ihmisoikeustuomioistuimessa saamassa isoa sanktiota ja muut varmistaisivat, että on vähintäänkin diisentit siirtymäajat/tulkkipalvelut yms.
On tässä puolin ja toisin sanomista.
Viimeksi muokattu: