"”Palkansaajat vaarantavat omien yritystensä taloudellisen kestokyvyn ja sitä kautta omat työpaikkansa”, sanoo EK:n Ilkka Oksalla HS:lle."

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Lakkoilijat pitävät kiinni oikeuksistaan.

Nonni, jokohan hallitusta painostetaan kohta heräämään?
 
Elannon hevosmiehetkin pitävät edelleen kiinni oikeuksistansa.
Vaikka itse en lakkoilusta kärsi tai hyödy, niin luultavasti lapseni tulevat olemaan palkansaajia. Heitä tässä ajattelen ja muidenkin perheiden tulevia palkansaajia.
 
Orpo ja Satosen kokoomus, Purran persut EK:n Häkämiehen ja SY:n Pentikäisen hallitusohjelmalla syypäitä tulehtuneeseen tilanteeseen. Miten aikovat korjata auheuttamansa 350 miljoonan menetykset, tuottamalla niitä jääräpäisellä petos ja käskytyspolitiikalla lisää.
 
Vaikka itse en lakkoilusta kärsi tai hyödy, niin luultavasti lapseni tulevat olemaan palkansaajia. Heitä tässä ajattelen ja muidenkin perheiden tulevia palkansaajia.
Nimenomaan. Tanskan vahvan AY-liikkeen takia tanskan duunareilla on keskimäärin 1 000 €/kk paremmat liksat ja huomattavasti Suomen duunareita parempi ostovoima sekä ansiosidonnainen porrastettu työttömyysturva alkaa 90%:sta ja on huonoimmillaankin parempi kuin Suomen nykyinen ansiosidonnainen työttömyysturva, jota OrpoPurran oikeistohallitus aikoo vielä leikata. Tanska on silti, tai ehkä juuri siksi maailman kilpailukykyisin maa.
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
Nimenomaan. Tanskan vahvan AY-liikkeen takia tanskan duunareilla on keskimäärin 1 000 €/kk paremmat liksat ja huomattavasti Suomen duunareita parempi ostovoima sekä ansiosidonnainen porrastettu työttömyysturva alkaa 90%:sta ja on huonoimmillaankin parempi kuin Suomen nykyinen ansiosidonnainen työttömyysturva, jota OrpoPurran oikeistohallitus aikoo vielä leikata. Tanska on silti, tai ehkä juuri siksi maailman kilpailukykyisin maa.

Minimipalkan suuruus määrittää aika pitkälle kilpailukyvyn
 
Nimenomaan. Tanskan vahvan AY-liikkeen takia tanskan duunareilla on keskimäärin 1 000 €/kk paremmat liksat ja huomattavasti Suomen duunareita parempi ostovoima sekä ansiosidonnainen porrastettu työttömyysturva alkaa 90%:sta ja on huonoimmillaankin parempi kuin Suomen nykyinen ansiosidonnainen työttömyysturva, jota OrpoPurran oikeistohallitus aikoo vielä leikata. Tanska on silti, tai ehkä juuri siksi maailman kilpailukykyisin maa.
Loogista.
 
Suomessa ei olisi koskaan pitänyt muuttaa työntekemisen kulttuuria.
Niinpä. Juuri kun työllisyysaste saatiin historiallisen korkeaksi Marinin kaudella ja kokoaikaiseksi muutettu työllisyysaste Pohjoismaiden korkeimmaksi, siis suomalaiset tekemään Pohjoismaiden ahkerimmin eniten työtunteja suhteessa työväestöön Marinin hallituksen inhimillisellä omaehtoisella työnhakupolitiikalla, jossa työttömät laitettiin hakemaan 4 työpaikkaa kuukaudessa, eikä siitä rangaistu jos töihin ei päässyt, no moni pääsi. Nyt kauhukabinetti tulee takuulla tekemään politiikkaa Sipilän oikeistohallituksen tapaan, jossa työttömiä kepitetään ja rangaistaan jos yrityksestä eli työnhausta huolimatta töitä ei saa. Jo nyt Orpon, Purran, Satosen politiikan jäljet alkaneet näkyä kun työttömyys kasvaa reippaasti.
 
Niinpä. Juuri kun työllisyysaste saatiin historiallisen korkeaksi Marinin kaudella ja kokoaikaiseksi muutettu työllisyysaste Pohjoismaiden korkeimmaksi, siis suomalaiset tekemään Pohjoismaiden ahkerimmin eniten työtunteja suhteessa työväestöön Marinin hallituksen inhimillisellä omaehtoisella työnhakupolitiikalla, jossa työttömät laitettiin hakemaan 4 työpaikkaa kuukaudessa, eikä siitä rangaistu jos töihin ei päässyt, no moni pääsi. Nyt kauhukabinetti tulee takuulla tekemään politiikkaa Sipilän oikeistohallituksen tapaan, jossa työttömiä kepitetään ja rangaistaan jos yrityksestä eli työnhausta huolimatta töitä ei saa. Jo nyt Orpon, Purran, Satosen politiikan jäljet alkaneet näkyä kun työttömyys kasvaa reippaasti.
Ymmärsit väärin tarkoitin kuusipäiväistä työviikkoa ja ei mitään 13 kk palkkaa puhumattakaan tykypäivien pitämisestä jne. Olisimme aivan toisenlaisessa taloustilanteessa.
 
Kertoo vain siitä miten vakavasta asiasta on kyse. Ei kukaan huvikseen ole lakossa. Toiveena on tietenkin se, että kun elinkeinoelämä on hallitusohjelman sanellut, niin elinkeinoelämä voi myös antaa hallitukselle luvan siitä joustaa. Itse menetin pari sataa euroa tämän viikon lakossa ja varmaan seuraavaksi ollaan kolme päivää eli menetän kolmisen sataa euroa, mutta asia on sen verran tärkeä, että tämä taistelu on käytävä.
 
Elannon hevosmiehetkin pitävät edelleen kiinni oikeuksistansa.
Elannon hevosmiehillä on nykyään AKT:n tessi ja sen mukaiset liksat. Elleivät sitten ola kaupan automiehiä. Hallitus haluaisi, että ajaisivat edelleen 12 tuntisia päiviä kuutena päivänä viikossa ja asuisivat perheineen hellahuoneessa ilman sisävessaa koska se olisi tietenkin työnantajan etu ja siten työntekijän etu. :ROFL:
 
Nimenomaan. Tanskan vahvan AY-liikkeen takia tanskan duunareilla on keskimäärin 1 000 €/kk paremmat liksat ja huomattavasti Suomen duunareita parempi ostovoima sekä ansiosidonnainen porrastettu työttömyysturva alkaa 90%:sta ja on huonoimmillaankin parempi kuin Suomen nykyinen ansiosidonnainen työttömyysturva, jota OrpoPurran oikeistohallitus aikoo vielä leikata. Tanska on silti, tai ehkä juuri siksi maailman kilpailukykyisin maa.
Ei suurella palkalla nosteta kilpailukykyä.
 
Työt ovat loppuneet jo 40 000:lta johtuen Orpon hallituksen politiikasta. Tietänee noin 200 000 uuden työttömän määrää koko hallituskaudella. Velkakin nousee budjetoidusta 48 miljardista noin 55 milhardiin euroon.
 
Ei nosteta myöskään pienellä palkalla. Ja väitän kyllä, että jos korrelaatiota tutkittaisiin, huomattaisiin että kilapilukykyisissä maissa on myös suuret palkat. Toki tämä ei tarkoita kausaliteettia, mutta kuitenkin. Paskastanit eivät ole mitään tavoiteltavia utopioita nälkäpalkkoineen.
En yritäkään sanoa, että ymmärrän paljonkaan yritysdynamiikasta, mutta mielipiteeni on, että yritys vaatii hyvän organisaation, kykenevät työntekijät ja ahkerat työntekijät menestyäkseen. Siitä seuraa korkeammat palkat, eikä päinvastoin.
 

Yhteistyössä