Kesäkuiset 2025 ☀️

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja RLiisukka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ihanaa kun olet jo äitiyslomalle päässyt! Täällä vielä kolme pitkää viikkoa siihen.

En ole koko raskausaikana nähnyt lääkäriä ja se vähän harmittaa, eikä meillä tehdä edes sisätutkimusta kun vasta +37 ettei synnytys käynnisty etuajassa.

Meillä lähtee sairaalasta varmaan ihan normi vaatteissa, hattu ja hanskat käsissä ja autossa viltti vain.
Tuo on kyllä harmi, jos ei lääkärineuvolaa ole vaikka haluaisi. Sehän on ihan thl:n ohjeissa, että kaksi kertaa pitäisi olla lääkärineuvola, mutta taitaa olla erilaisia käytäntöjä sitten eri puolilla.

Tähän lisäyksenä vielä täytyy sanoa, että se ensimmäinen lääkärikäynti oli kyllä ihan turha ja käytiin vain läpi samoja asioita, kuin terkkarin kanssakin. Tällä jälkimmäisellä kerralla oli eri lääkäri.

Viimeksi muokattu:
Keusoten puolella ainakin säästetään kaikessa koska lääkäriaikoja ei vain ole. Ei ole kaikille jälkitarkastustakaan kun ei ole tarpeeksi paljon yhdellä lääkärillä aikaa.

Tää sama näkyy tuolla lasten terveydenhuollossa myös. 1,5v lääkäriä ei ole vielä näkynyt ja ensi viikolla tulee 2v mittariin. Kun ei ole aikoja ni ei vain pääse.

36+5 tänään ja mä olen aivan valmis saamaan vauvan. Sektio varattu 2,5 viikon päähän eli lähes lasketulle ajalle. Saa nähdä päästäänkö sinne asti vai lähteekö syntymään itsekseen ennen sitä. 🤔

Sairaalakassia en ole pakannut ja nimikin vielä päättämättä mikä jostain syystä aiheuttaa nyt ahdistusta. Sairaalakassista en niin osaa murehtia kun mies pystyy kyllä kaiken tarvittavan tuomaan laitokselle myös poiketesssaan meitä katsomaan.

Ja se vauvaharja puuttuu edelleen ja mulla kaikilla lapsilla ollut tukkaa ihan hyvin syntyessään jo.

Sairaalakassi aiheuttaa muutenkin harmaita hiuksia kun keli voi olla ihan mitä vaan. Kun tietäisi edes mitä itselleen pakata mukaan. 😅

• Tykkää
Reactions: Msrko31 ja Kyfi
36+5 tänään ja mä olen aivan valmis saamaan vauvan. Sektio varattu 2,5 viikon päähän eli lähes lasketulle ajalle. Saa nähdä päästäänkö sinne asti vai lähteekö syntymään itsekseen ennen sitä.

Sairaalakassia en ole pakannut ja nimikin vielä päättämättä mikä jostain syystä aiheuttaa nyt ahdistusta. Sairaalakassista en niin osaa murehtia kun mies pystyy kyllä kaiken tarvittavan tuomaan laitokselle myös poiketesssaan meitä katsomaan.

Ja se vauvaharja puuttuu edelleen ja mulla kaikilla lapsilla ollut tukkaa ihan hyvin syntyessään jo.

Sairaalakassi aiheuttaa muutenkin harmaita hiuksia kun keli voi olla ihan mitä vaan. Kun tietäisi edes mitä itselleen pakata mukaan.
Täällä 34+4 ja mitään en ole vielä tehnyt. 🙄 Pitäs varmaan katsoa että onko vauvalle edes riittävästi vaatteita mutta onhan tässä vielä aikaa.. 🤷‍♀️ mua on ruvennut koko synnytys ahdistamaan tosi paljon, ja monena yönä olen jo pyörinyt ja miettinyt synnytys asentoa.. mä luulen että 5vkoa eteenpäin niin ollaan jo hyvin lähellä tuota koitosta. 😬
Meilläkään ei nimeä, eikä tietoakaan sairaala kassista vielä. 😑 Yleensä tässä vaiheessa onjo kaikki vauvaa varten valmiina ,nyt ei sitten vielä mitään. 😩

Täällä menossa jo 37+3. Vauvanvaatteet on pestynä ja vauvalle kassi pakattuna. Itselle ei vielä mitään, mutta jotenkin tuntuu, ettei tässä lähtö vielä ihan heti tule. Täytyisi vielä hommatakin jotakin evästä kassiin. Kirjoittelin synnytystoiveita sähköiseen äitiyskorttiin ja laitettiin nimiehdotukset, jota sairaalassa käytetään. Ei tule kyllä olemaan vauvan lopullinen nimi. 😊

Muuten on ollut ihan hyvä olo ja jaksanut vielä tehdäkin jotain, mutta alkuviikolla oli pari päivää vatsakipuja ja päivät meni pääosin levätessä. En oikein tiedä erottaa oliko ne supistuksia vai mitä kipuilua, mutta nyt ei ole enää tuntunut. Ihan mukavia tämmöiset aikatauluttomat päivät, kun voi levätä tai touhata fiiliksen mukaan.😊

Imetysvaatteita ei ole vielä tullut hankittua eikä oikein innosta kaupoille lähteä. Pitäisi varmaan jotkut liivit laittaa pian tilaukseen.

• Tykkää
  • Rakkaus
Reactions: Msrko31 ja Kyfi
Täällä on jo 38+1, eikä meilläkään mitään tietoa nimestä tai muustakaan😅 Meillä ollu aika hektistä meidän esikoisen 1v 3kk kanssa, oli enterorokko, korvatulehdus molemmissa korvissa ja vielä kaiken lisäks hänellä oli flunssa päällä ja kaikki samaan aikaan joten yöt ollu aika katkonaiset😅

Sairaalakassi on onneks pakattu aikalailla valmiiks, mutta tuntuu kyllä siltä että vauva ei hetkeen ole vielä syntymässä vaikka itse olisin ihan valmis jo tähän raskauteen🙈
Neuvolalääkäristä ei saanu mitään irti, oli omasta mielestä jopa aika turha käynti, katto käytännössä vaan vauvan asentoa ja kyseli muutamat kysymykset ja heipat.

• Tykkää
Reactions: Msrko31
Täällä vähän sama. Rv 36+4 Ja en ole elettäkään tehnyt valmisteluiden suhteen. Sairaalakassikin on vielä aloittamatta. Ihan myös ajatuksen tasolla, en ole yhtään miettinyt mitä vauvalle päälle tai itselle. En ole edes synnytystoivelistaa täyttänyt.

Eilen oli sitten kääntöyritys päivä. Kätilöt (3kpl) ensin ultrasivat. Sitten tämä kokenein kätilö varmisti että pää on alhaalla eli ns. oikein päin ollaankin eikä näin ollen kääntöä tarvitse tehdä. Siinä sitten kysyi että onko lähetteessä mitään muuta vai oliko ainoa syy varmistaa miten päin vauva on. Vastasin, että tietääkseni juuri näin, mutta haluaisin kyllä varmistua ettei napanuora ole kaulanympärillä ja ehkä jonkinlainen suuntaa antava koko arvio olisi myös hyvä, koska masuasukki on liikkuvaista sorttia ja jos vielä kääntyy istumaan niin osaisi sitten toimia oikein synnytyksen käynnistyessä. Tähän he vastasivat etteivät tee muuta kuin nopeasti varmistavat asennon. Sitten varmaan 3h myöhemmin soittivat äippäpolilta, että jos kuitenkin vielä lääkäri ultraisi tässä viikon sisään ja katsoisi tilanteen, että miten vauva on kasvanut. Minulla on epilepsia lääkitys joka voi aiheuttaa kasvuhäiriöitä.
Suoraan sanottuna en tiedä ottaako enempi päähän ärsytys vai pitäiskö olla iloinen.. Olen vielä ensi viikon ke asti töissä ja viimeiset päivät ovat kiireisiä kun pitää perehdyttää tuuraajaa joten en pääse yks kaks ultraan ja sitten taas 2viikon päästä ollaan jo niin lähellä synnytystä että onko tuosta lääkärin tutkimuksesta mitään hyötyä??? Se ilmeisesti täytyy vielä itse myös maksaa. Olis vaan ollut niin helppo tehdä se tuossa eilisen yhteydessä. Ugh olen puhunut, anteeksi avautumiseni!

Täällä elellään jännittäviä aikoja. Onko yhtään kesäkuista vielä syntynyt?
Meillä laskettuaika on parin viikon päästä. Niin hirveä punkeminen käy että jännä nähdä kestääkö kalvot vai putkahtaako masuasukki aiemmin ulos..
Synnytystä odotan jo kovasti. Vaikka se jännittää kuten aina, niin jotenkin sellainen olo, että sen haluaisi kohdata pian. On sitten pois mietinnöistä. :)
Kaksi isosiskoa on myös innoissaan uudesta tulokkaasta. Jännää myös päästä tutustumaan vauveliin.

Onpa erikoista tuo lääkäreiden toiminta. Ikävää että tulee säätöä näin loppumetreillä, mutta toisaalta varmaankin hyvä päästä katsomaan että pikkuisella on kaikki hyvin.

Missä sairaaloissa aiotte synnyttää??

Mulla suunniteltu sektio tayssissa 2 viikon päästä. Ja varmaan sinne asti meneekin, ei merkkiäkään että olisi tulossa aiemmin. 🙄 Aika saattaa tehdä ihan hyvääkin, isäni menehtyi kuukausi sitten ja mieli on tosi matalalla tällä hetkellä. Toisaalta sitten tämä odotus on ehkä huono koska on vaan liikaa aikaa ajatella kaikkea.

Pieni äksöni saattaisi helpottaa oloa, mutta olisinko valmis vauvantuloon niin en osaa sanoa. 🤔 Pakkohan se on toisaalta olla koska niin voi käydä koska vaan.

• Tykkää
Reactions: Kyfi
Mulla suunniteltu sektio tayssissa 2 viikon päästä. Ja varmaan sinne asti meneekin, ei merkkiäkään että olisi tulossa aiemmin. 🙄 Aika saattaa tehdä ihan hyvääkin, isäni menehtyi kuukausi sitten ja mieli on tosi matalalla tällä hetkellä. Toisaalta sitten tämä odotus on ehkä huono koska on vaan liikaa aikaa ajatella kaikkea.

Pieni äksöni saattaisi helpottaa oloa, mutta olisinko valmis vauvantuloon niin en osaa sanoa. 🤔 Pakkohan se on toisaalta olla koska niin voi käydä koska vaan.
Osanottoni 💔 voimia viimeisiin viikkoihin. Oliko teillä joku syy, miksi on suunniteltu sektio?

Osanottoni voimia viimeisiin viikkoihin. Oliko teillä joku syy, miksi on suunniteltu sektio?
Ei ole muuta kuin oma toive. Jostain syystä olen alatiesynnytyksen jälkeen aina niin kovin pitkään huonossa kunnossa että en enää halunnut kokea sitä. Puhutaan siis kuukausien kivuista ja hankaluudesta nostaa, istua, liikkua, kääntyä vuoteessa, jne. vaikkei kummassakaan alatiesynnytyksessä ole ollut mitään erikoista edes. Nyt en vain halunnut että menee koko kesä ja syksy toipumiseen.

Kiitos osanotoista. ❤️

• Tykkää
Mulla suunniteltu sektio tayssissa 2 viikon päästä. Ja varmaan sinne asti meneekin, ei merkkiäkään että olisi tulossa aiemmin. Aika saattaa tehdä ihan hyvääkin, isäni menehtyi kuukausi sitten ja mieli on tosi matalalla tällä hetkellä. Toisaalta sitten tämä odotus on ehkä huono koska on vaan liikaa aikaa ajatella kaikkea.

Pieni äksöni saattaisi helpottaa oloa, mutta olisinko valmis vauvantuloon niin en osaa sanoa. Pakkohan se on toisaalta olla koska niin voi käydä koska vaan.

Osanottoni!! Raskasta aikaa henkisesti varmasti!

Mulla suunniteltu sektio tayssissa 2 viikon päästä. Ja varmaan sinne asti meneekin, ei merkkiäkään että olisi tulossa aiemmin. Aika saattaa tehdä ihan hyvääkin, isäni menehtyi kuukausi sitten ja mieli on tosi matalalla tällä hetkellä. Toisaalta sitten tämä odotus on ehkä huono koska on vaan liikaa aikaa ajatella kaikkea.

Pieni äksöni saattaisi helpottaa oloa, mutta olisinko valmis vauvantuloon niin en osaa sanoa. Pakkohan se on toisaalta olla koska niin voi käydä koska vaan.
Osanottoni! 💔
Ja tsemppiä piinaaviin viikkoihin! Päivä kerrallaan vaan eteenpäin.

Täällä odotellaan keskiviikon lääkäriä ja ihana tietää minkä kokoinen vauva jo on, ja saada paino arvio synnytystä varten sitten . 🤭 Vielä olisi yli 30 päivää kun meille pieni tulee, en tiedä odotanko innolla vai kauhulla vauvan syntymää. 🤔 Ristiriitaiset fiilikset kun kyseessä viimeinen raskaus ja viimeinen vauva. 🥺

• Tykkää
Kiitos kaikille osanotoista ja tsempeistä. Tulee tarpeeseen. ❤️❤️

Samoin meillä viimeinen vauva tulollaan. Kulunut viikko ollut selvästi hankalampi ihan vaan ison ja häiritsevän kovan vatsan kanssa josta syystä alan olla kyllä ihan valmis synnyttämään vaikka tämä raskaus muuten onkin kohdellut mua melko lempeästi liitoskipuja lukuunottamatta. Alan kaivata kevyempää oloa. 🫣🤣

Joo kyllä täälläkin on tukala ollut olla, ja lähinnä iltaisin maha alkaa olla kova pallo joka on tiellä. 😁 Toisaalta ihanaa olla raskaana mutta odotan kyllä kevyempää oloa ja itse vauvaa. Haikeeta on kyllä tiedostaa että tämä viimeinen on mutta luulen että se siitä iloksi sitten vielä muuttuu kun kaikki lapset alkaa kasvamaan ja omaakin aikaa saa jossain vaiheessa. 🤭❤️

Täällä odotellaan keskiviikon lääkäriä ja ihana tietää minkä kokoinen vauva jo on, ja saada paino arvio synnytystä varten sitten . 🤭 Vielä olisi yli 30 päivää kun meille pieni tulee, en tiedä odotanko innolla vai kauhulla vauvan syntymää. 🤔 Ristiriitaiset fiilikset kun kyseessä viimeinen raskaus ja viimeinen vauva. 🥺
onnea sinulle kulta toivon että kaikki menee hyvin ja saat terveen lapsen ❤️🌹🙏

Loppusuora häämöttää ja ensi viikolla olisi laskettu aika. Kuitenkin henkisesti valmistaudun siihen, että menee juhannusviikolle, ennen kuin vauva on sylissä.

Jottei aika menisi vain tylsäksi odotteluksi, oon ajatellut viettää 'nelikymppisiä' laskettuna päivänä. Perheen kesken jotenkin pienesti juhlistaa raskauden täysiaikaisuutta. Vielä en tiedä tarkemmin, mutta mietinnässä on leipoa kääretorttua tai ostaa jokin pieni kakku, jota herkutellaan.

Mieskin innostui asiasta, koska onhan se kivaa juhlistaa edes pienesti sitä, kun raskaudessa on päästy täysiaikaisuuteen. Lisäksi tämä on 99,9% todennäköisyydellä viimeinen raskaus.

PS. Suosittelen aloittaa tekee isoa esim. 1000 palan palapeliä viimeisillä viikoilla. On mukavaa puuhaa, jonka voi yrittää saada valmiiksi ennen, kuin vauva syntyy. Esikoisen kohdalla ehdin 3 päivää ennen synnytystä saada palapelin valmiiksi :D

Loppusuora häämöttää ja ensi viikolla olisi laskettu aika. Kuitenkin henkisesti valmistaudun siihen, että menee juhannusviikolle, ennen kuin vauva on sylissä.

Jottei aika menisi vain tylsäksi odotteluksi, oon ajatellut viettää 'nelikymppisiä' laskettuna päivänä. Perheen kesken jotenkin pienesti juhlistaa raskauden täysiaikaisuutta. Vielä en tiedä tarkemmin, mutta mietinnässä on leipoa kääretorttua tai ostaa jokin pieni kakku, jota herkutellaan.

Mieskin innostui asiasta, koska onhan se kivaa juhlistaa edes pienesti sitä, kun raskaudessa on päästy täysiaikaisuuteen. Lisäksi tämä on 99,9% todennäköisyydellä viimeinen raskaus.

PS. Suosittelen aloittaa tekee isoa esim. 1000 palan palapeliä viimeisillä viikoilla. On mukavaa puuhaa, jonka voi yrittää saada valmiiksi ennen, kuin vauva syntyy. Esikoisen kohdalla ehdin 3 päivää ennen synnytystä saada palapelin valmiiksi :D
Toivottavasti ei tarvitse ihan juhannusviikolle asti odotella. 🤭

Täällä oli neuvola tällä viikolla. Vauva on tosi ylhäällä jonka tiesin ennen sinne menoakin. Mitään uutta ja ihmeellistä ei tällä käynnillä ollut, joten koin vähän turhaksi tuon koko käynnin. Ruiskuja sain mukaan ja ohjeistuksen ruveta käsin lypsämään.. en ole kenenkään kohdalla tässä onnistunut ja jotenkin nytjo tympäsee koko ajatus. Onko muut saanut ohjeistuksen ruveta käsin lypsämään?

• Tykkää
Reactions: RLiisukka ja Antzu
Täällä oli neuvola tällä viikolla. Vauva on tosi ylhäällä jonka tiesin ennen sinne menoakin. Mitään uutta ja ihmeellistä ei tällä käynnillä ollut, joten koin vähän turhaksi tuon koko käynnin. Ruiskuja sain mukaan ja ohjeistuksen ruveta käsin lypsämään.. en ole kenenkään kohdalla tässä onnistunut ja jotenkin nytjo tympäsee koko ajatus. Onko muut saanut ohjeistuksen ruveta käsin lypsämään?
Ei ole tullut mitään ohjeistusta mitä ihmettelen etenkin kun sektio edessä.

Muuten oon aivan kypsänä jo aivan kaikkeen. Varmaan jotkut hormonit nyt heittää koska on pata niin sanotusti aivan jumissa ja ihan kaikki enää vaan ärsyttää. 🫣

• Tykkää
Reactions: RLiisukka
Kysyin viimeksi neuvolassa tuosta lypsämisestään niin terkka sanoi, ettei ole tarvetta ennen aloittaa.

Täällä myös vauva vielä ylhäällä tai ei tunnu ainakaan lantiossa, että olis laskeutunut. Eikä oikein mitään supistuksiakaan ole tuntunut. Odotellaan vaan.

Mieliala on pääosin hyvä, mutta huomaa kyllä, että tämä yksin kotona oleminen vaikuttaa, vaikka itselläkin on paljon tekemistä kotona ollut. Mies on paljon töissä ja kun tulee illalla kotiin niin saa kyllä vastaanottaa kaikenlaisia tunteenpurkauksia. Läheisyyden kaipuu on nyt jotenkin korostunut. Ehkä se liittyy hormoneihin ja lähestyvään synnytykseen.

Ilmoitelkaahan sitten, kun vauvoja alkaa syntymään. Ei ole tainnut tähän ryhmään vielä yhtään kesäkuista tulla? 😊

Ei ole tullut mitään ohjeistusta mitä ihmettelen etenkin kun sektio edessä.

Muuten oon aivan kypsänä jo aivan kaikkeen. Varmaan jotkut hormonit nyt heittää koska on pata niin sanotusti aivan jumissa ja ihan kaikki enää vaan ärsyttää. 🫣
Minusta tuntuu että meillä menee aina kaikki eritavalla kun muilla. 😂 Pitää katsoa jos jaksaa aloittaa tuon lypsyn. Edellisen imetyksen lopetin tuossa helmikuu-maaliskuun vaihteessa niin ei rehellisesti innosta jo nyt aloittaa. 😂 Nyt tulee vielä ainakin meillepäin tämmöisiä super helle päiviä, niin vie kyllä mehut ihan eritavalla. 😩

Kysyin viimeksi neuvolassa tuosta lypsämisestään niin terkka sanoi, ettei ole tarvetta ennen aloittaa.

Täällä myös vauva vielä ylhäällä tai ei tunnu ainakaan lantiossa, että olis laskeutunut. Eikä oikein mitään supistuksiakaan ole tuntunut. Odotellaan vaan.

Mieliala on pääosin hyvä, mutta huomaa kyllä, että tämä yksin kotona oleminen vaikuttaa, vaikka itselläkin on paljon tekemistä kotona ollut. Mies on paljon töissä ja kun tulee illalla kotiin niin saa kyllä vastaanottaa kaikenlaisia tunteenpurkauksia. Läheisyyden kaipuu on nyt jotenkin korostunut. Ehkä se liittyy hormoneihin ja lähestyvään synnytykseen.

Ilmoitelkaahan sitten, kun vauvoja alkaa syntymään. Ei ole tainnut tähän ryhmään vielä yhtään kesäkuista tulla?
Meillä on käsketty viimeiset 14 vuotta tuota lypsymistä tehdä, hiukan eri ohjeistukset. Täälläkään ei supistuksen suositusta vaikka nurmikkoa ajelin nyt aamusta yms. Toki toivon että päästään 37+ viikolle ennenkun niitä supistuksia tulisi tai pitäisi harkita edes synnyttämistä. Mutta eiköhän tässä vielä 3 viikkoa odotella että vauva tänne saapuu. 🥰 Onneksi on vielä aikaa tehdä lasten kanssa jotain ennenkuin vauva syntyy.

• Tykkää
Reactions: RLiisukka
Meidän pienokainen syntyi 3.6.2025, päivää ennen laskettua aikaa mitoin 49cm ja paino oli 3410g🥰

Hieman ollu hässäkkää tässä kun satuttiin olemaan anoppilassa kun synnytys käynnistyi ja vasta tänään palattiin kotiin kotiin😊 Kaikki meni kuitenkin hyvin🫶

• Rakkaus
Reactions: RLiisukka ja Kyfi

Yhteistyössä