Ja aina pitää muistaa, että yksityiset klinikat mielellään ottavat ihmisten rahat vastaan, ei ne muuten olisi pystyssä. Jos suositellaan yksityisellä mieluummin huokeaa Prednisolon-kuuria kuin kalliita kohdun tutkimuksia, on kuuri järkevin valinta. Lyhyestä kortisonikuurista kun ei ole haittaa. Jos heti oltaisiin pistämässä kaikkien laitteiden läpi ja tonnitolkulla pitäisi laittaa rahaa kaikken mahdollisen tutkimiseen, alkaisi itseä mietityttämään. Maalaisjärki tässäkin asiassa on kullan arvoinen.
Mitä tuohon ferritiiniin tulee, se on monitahoinen juttu, mitä harva lääkärikään täysin ymmärtää. Raskautua voi aivan hyvin tyhjilläkin rautavarastoilla ja toiset taas eivät raskaudu millään, vaikka ferrit olisi pitkälle päälle 100. Itse kuulun jälkimmäiseen joukkoon. Täydet rautavarastotkaan eivät siis auta, jos ongelma on aivan toisaalla. Toki täysillä rautavarastoilla on todettu, että keskenmenojen riski pienenee (tästä oli tuossa luennolla myös puhetta ja suositti ferrit minimin olevan 60) ja vauva epätodennäköisemmin syntyy valmiiksi raudanpuutteisena. Todennäköisesti myös äidin olo on läpi odotuksen ja synnytyksen mielekkäämpi, mutta joka tapauksessa raskaus ja synnytys syövät rautavarastot, teki mitä teki. Toiset eivät myöskään oireile alhaisista varastoista ja osalla oireet ovat valtavat, vaikkei varastot vielä olisi ihan tyhjillään. Itsellä ainoa isoin oire ferrit ollessa 29 oli hiustenlähtö, joka alkoi olla häiritsevän runsasta.
Mitä tuohon ferritiiniin tulee, se on monitahoinen juttu, mitä harva lääkärikään täysin ymmärtää. Raskautua voi aivan hyvin tyhjilläkin rautavarastoilla ja toiset taas eivät raskaudu millään, vaikka ferrit olisi pitkälle päälle 100. Itse kuulun jälkimmäiseen joukkoon. Täydet rautavarastotkaan eivät siis auta, jos ongelma on aivan toisaalla. Toki täysillä rautavarastoilla on todettu, että keskenmenojen riski pienenee (tästä oli tuossa luennolla myös puhetta ja suositti ferrit minimin olevan 60) ja vauva epätodennäköisemmin syntyy valmiiksi raudanpuutteisena. Todennäköisesti myös äidin olo on läpi odotuksen ja synnytyksen mielekkäämpi, mutta joka tapauksessa raskaus ja synnytys syövät rautavarastot, teki mitä teki. Toiset eivät myöskään oireile alhaisista varastoista ja osalla oireet ovat valtavat, vaikkei varastot vielä olisi ihan tyhjillään. Itsellä ainoa isoin oire ferrit ollessa 29 oli hiustenlähtö, joka alkoi olla häiritsevän runsasta.