Kirkosta eroaa 50 000 ihmistä vuonna 2025

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Kirkosta eroamisen suurin sesonkiaika on juuri päättymässä.

Tyypillisesti kirkosta erotaan juuri ennen vuodenvaihdetta, jolloin kirkollisveroa ei tarvitse seuraavana vuonna maksaa.

Kirkosta eroaa vuonna 2025 noin 50 000 jäsentä, arvioi Eroakirkosta.fi-palvelu.

Mä erosin toissa vuonna. Äitini kääntyi varmaan haudassaan. Uskon, ehkä uskon, ehkä en, ja kirkossa on varmasti paljon hyviä ihmisiä, kuten Mari Leppänen, mutta se, miten joidenkin usko ja siihen liiittyvä käytös (ilkeä) on minulle näyttäytynyt joidenkin ihmisten kautta, tälläkin palstalla, sai minut kokemaan, etten halua kuulua samaan porukkaan.

Voin uskoa - tai olla uskomatta - omalla tavallani.

Moni vanhus kituuttaa pienellä eläkkeellä ja joutuu miettimään säästäisikö ruoasta vai lääkkeistä, kun voisi helpottaa omaa talouttaan usevammalla sadalla eurolla eroamalla kirkosta.

Moni vanhus kituuttaa pienellä eläkkeellä ja joutuu miettimään säästäisikö ruoasta vai lääkkeistä, kun voisi helpottaa omaa talouttaan usevammalla sadalla eurolla eroamalla kirkosta.
Olen mieluummin syömättä kuin eroan kirkosta. Juuri sinä jatkuvasti riekut tällä palstalla pilkkaamassa elintavoistani, joissa ei ole mitään moittimista.
Olet ateisti ja eksyttäjä.

Kirkko islamisoi Suomea, joten on hyvä ettei kirkon toimintaa rahoiteta.
Pian siis muslimeja on enemmän ja saamme uuden islamilaisen valtionkirkon.

Antikristuksen mammonan epäjumalanpalvojien Rahan kirkko meillä jo on valtionuskontona ja sen evankeliumin ilosanomaa talousoikeistoekonomistit, oikeistopoliitikot ja talouselämä päivittäin hoilaavat tv:n ajankohtaisohjelmissa sekä valtamediassa. Somessa ja foorumeissa sekä kommentointialueilla seurakuntalaiset veisaavat mukana "vain vahvoista välittävän" uskonoppinsa uskontunnustuksia: "köyhät kyykkyyn", "menkää töihin laiskat", "rotat", "leikkauksia", "ansaisen lisää", "verot pois"..

Huonosti on raha-asiat kirkostaeroajilla, kun pitää pienestä summasta säästää. Eikö olisi viisaampi lopettaa viinan ja monen muun epäterveellisen tuotteen käyttö?
Miksi maksaisin tuloillani ihan tyhjästä 900 €/v? En tarvitse mitään sieltä. Tosi törkeetä kun hautapaikastakin joutuisi maksamaan vaikka olen kaavan mukaan maksanut töissä ollessa 36.000 € kirkolle eläkkeelle päästyä.

Ja jonain päivänä hamassa tulevaisuudessa kaivinkone tuhoaa kaiken ja laittaa uudet rahastettavat luut minun paikalleni! 😤

Ei kiitos rahanahne kirkko. Meri on tuleva hautapaikkani tuhkalleni 🌊🌊 ⚱️

Huonosti on raha-asiat kirkostaeroajilla, kun pitää pienestä summasta säästää. Eikö olisi viisaampi lopettaa viinan ja monen muun epäterveellisen tuotteen käyttö?
Pienet tulot enemmistöllä, pieni summa kirkolle. Mutta köyhän kukkarossa se on iso.
Olen hyvätuloinen ja pidän rahani perheeni käytössä. En halua tukea muutenkin upporikasta kirkkoa. Enkä juovuspäissään näkemäni kirkkoherran lisäjuominkeja. Ilmaisia ehtoollisviinejä valuu varmaan turhan monista seurakunnan väen kurkuista alas 😱

Jos kuuluu kirkkoon koko elämänsä ajan, niin siitä kertyy hurja summa minkä kirkolle tulee maksaneeksi ja mitään ei saa vastineeksi. Kannattaa muistaa, että kirkollisveroa maksetaan ansiotulojen lisäksi myös eläkkeestä. Kannattaa erota kirkosta heti, niin säästää koko elämänsä aikana kymmeniä tuhansia euroja.

Takaisin kirkkoon liittyy ihmiset, jotka haluavat prinsessakirkkokermakakkuhäät ja ainoastaan tämän takia.
Ei ole siis mitään tekemistä kirkon, Jumalan tai uskon kanssa, vaan näytelmän takia eikä riitä pelkkä siunaaminen kirkossa. joka olisikin vielä omituisempaa, koska kumpikaan ei ole uskovaisia eivätkä kirkon jäseniä.

Toinen ryhmä on päide- huume tms riippuvaiset ihmiset, jotka ovat kokeneet pelastustuneensa uskon avulla.

Tai sitten vaan etsivät jotain itsestään, elämälleen jotain isompaa tarkoitusta eivät sitä koskaan löydä, ja lohduttautuvat kirkon jutuilla.

Jos kuuluu kirkkoon koko elämänsä ajan, niin siitä kertyy hurja summa minkä kirkolle tulee maksaneeksi ja mitään ei saa vastineeksi. Kannattaa muistaa, että kirkollisveroa maksetaan ansiotulojen lisäksi myös eläkkeestä. Kannattaa erota kirkosta heti, niin säästää koko elämänsä aikana kymmeniä tuhansia euroja.
Näin minä tein. Ekan työpaikan kohdalla tajusin jonkun vuoden jälkeen että kun olin kastettu seurakuntaan niin vertani imettiin ennenkuin tajusinkaan mitään

Ja erosin samantein ja on kuulkaas tullut säästettyä tähän mennessä kaukaa viisaana tosi laadukkaan henkilöauton hinta. Ts. ajelen nyt ilmaisella sellaisella länsiautolla (neliveto, turbo, webasto, rattilämmitys ym herkut on ihan kivoi ilmaisia juttui)