1,5 viikkoinen vauveli ja unettomuus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ihmettelen syvästi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Ihmettelen syvästi

Vieras
Miksi 1,5 viikkoisella vauvalla ei tule uni silmään, vaan oli hereillä tänään klo 11.00-19.00 ja koko ajan tissillä? Kun laittoi sänkyyn, kitisi vaan. Voisiko olla niin, että oma maito ei riitä ja on nälkäinen?

No kokeile antaa lisämaitoa, sillähän se selviää! Moni tulee sanomaan et se vaan tilaa nyt lisäää maitoa ja blaa blaa, voi sen niinkin ajatella, ihan miten itse haluut toimia. Jos jaksat antaa olla tissillä koko päivän niin ok, jos haluut antaa vauvan nukkuakin niin kokeile antaa lisämaitoa! Minä imetin aina 2 tuntia putkeen ja sen jälkeen vauva joi koko pullollisen maitoa. Ne kenellä' tulee tarpeeksi imettää about 5-10 minuuttia ja vauva on tyytyväinen...

Ei se välttämättä johdu maidon puutteesta. jotkut vauvat vaan on tuollaisia. Omani ovat olleet juuri tuollaisia ja maitoa multa tuli yli äyräiden ja vauvan painokin nousi humisemalla. Paras tapa pilata imetys on antaa heti lisämaitoa kun vauva vähänki enempi on tissillä.

Meilllä oli tosi huonosti nukkuva ja on edelleen tuo 5v. Alkuun sai lisämaitoa mutta senkin jälkeen jatkui valvominen ja rutina vaikkei halunnu syödä enempää. Ei ne kaik nyytit oo semmosia että syö ja nukkuu ja syö ja nukkuu.

Veikkaisin tiheän imun kautta.. Omalla vauvallani (nyt 6 kk ikäinen) oli noilla paikkeilla varsinainen tissillä roikkumis kausi. Sitten sitä maitoa alkoi tosissaan nousemaan ja mulla tuli raskausarvet rintojen alle siitä hyvästä. Anna olla tissillä niin paljon kuin haluaa ja voi olla, että vauva tekee samat temput vielä huomennakin. Jos näyttää siltä, ettei nännit kestä "rääkkiä" niin anna vähän lisämaitoa, jotta nännit pääsevät huilaamaan kun vauva nukkuu. Leffoja tai nettiin surffailemaan ja anna vaan vauvan imeä. Jos näyttää siltä, että enemmän on kyse imemisen tarpeesta kuin nälästä niin voithan kokeilla tutin tarjoamista.

On normaalia, että pieni vauva on rinnalla monta tuntia. Itselläni esikoinen oli vauva, joka söi 4-6h tai oli rinnalla. Aina kun yritin ottaa pois tissin, kun luulin vauvan nukahtaneen, niin havahtui kitisemään. Mutta majottauduin sohvalle ja katselin leffoja ja annoin vauvan olla rinnalla ja oli tyytyväinen. Kyllä sun maito riittää, jos vauva on tyytyväinen, kun saa olla rinnalla. Sitovaahan se on, mutta aikansa vaan kestää.

[QUOTE="vieras";28782148]No kokeile antaa lisämaitoa, sillähän se selviää! Moni tulee sanomaan et se vaan tilaa nyt lisäää maitoa ja blaa blaa, voi sen niinkin ajatella, ihan miten itse haluut toimia. Jos jaksat antaa olla tissillä koko päivän niin ok, jos haluut antaa vauvan nukkuakin niin kokeile antaa lisämaitoa! Minä imetin aina 2 tuntia putkeen ja sen jälkeen vauva joi koko pullollisen maitoa. Ne kenellä' tulee tarpeeksi imettää about 5-10 minuuttia ja vauva on tyytyväinen...[/QUOTE]

Mulla on kolmen lapsen kanssa tullut aina todella hyvin maitoa. Mutta esikoinen oli tuntikausia rinnalla, ei se ole merkki ettei maito riitä,jos vauva koko ajan rinnalla.

[QUOTE="vieras";28782148]. Ne kenellä' tulee tarpeeksi imettää about 5-10 minuuttia ja vauva on tyytyväinen...[/QUOTE]

Höpöhöpö.
Alussa vauvat syö hyvinkin tuntikausia. Torkahtelevat välillä rinnalle ja syövät taas herättyään.
Sitten myöhemmin tankkausajat lyhenevät. Mun 2kk syö nyt enää noin 10-15min kerrallaan. Alussa ekat viikot söi ihan tunninkin kerralla helposti ja torkkui vaan tissi suussa. Silti on kasvanut kahdessa kuukaudessa 10 senttiä pituutta ja 1,7kg painoa. Lisämaitoa ei oo annettu sairaalan jälkeen tippaakaan, sielläkin vain siksi, kun oma maito nousee aina vasta kolmantena päivänä.

Ei ton ikäisellä ole mitään rytmiä, eikä viikon ikäinen tykkää nukkua omassa sängyssään.
Laita se kapaloon, käärit sideharsoon ja laitat jonkun tyynyn selän taakse.
Tai parempi jos ottaisit viereesi, mutta kaikki ei uskalla.

Onhan se nyt selvä että helteellä janottaa ja kysyntä ei aina heti vastaa tarvetta vaan maidontulo lisääntyy päivän parin viiveellä. Jos vauva tyyntyy rinnalle ja jaksaa imeä niin anna syödä vaan

Yhteistyössä