1,5-vuotiaan turhautuminen ja kiukku, vinkkejä äidille!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja paimentyttö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

paimentyttö

Jäsen
08.07.2008
127
0
16
Meidän puolitoistavuotias tyttö on aurinkoinen ja iloinen, mutta nyt on alkanut turhauttaa ja kiukuttaa kun ei vielä syöminen oikein itse onnistu tai ei saa kenkiä jalkaan tai pitää kestää kun äiti vaihtaa vaipan jne. jne. Välillä tuntuu, että olen ihan puhki tuon taaperon kanssa. Yritän aina kehua, kun jokin onnistuu ja osaa itse ja sitten vain pukea ja syöttää ja sanoa "äiti auttaa", mutta sekös tyttöä harmittaa. Yritän keksiä helppoa tekemistä, missa tyttö onnistuisi, kuten vaikka pyykkien antaminen pyykkikorista, mutta ei auta kuin hetken ja taas kiukutaan. Olisiko vinkkejä tähän tilanteeseen? Olen aika kärsivällinen luonne, mutta välillä tuntuu että miten jaksan. On vielä ainoa lapsi, niin ei ole tottunut mitään odottelemaan. Toki käydään puistossa ja avoimessa päiväkodissa leikkimässä muiden lasten kanssa.

itelläni on 4 lasta ja aina ollut se linja, että jos ei ite eka kokeilemalla lapsella suju, niin sitten minä autan enkä kysele tai sano mitään. lisäksi 1,5 vee on todella pieni vielä itse osaamaan paljon mitään, ja kun sulla on aikaa (kun ei oo muita lapsia vielä...) niin palvele menemään. kyllä se isompana ehtii kaiken tehä itte. varmasti.

Alkuperäinen kirjoittaja heidi:
meidän tytöllä 1,5v. uhmaikä menossa.esim.ruokapöydässä ronkuu lisää ruokaa vaikka edellistä on jäljellä,jos en anna,lautanen lentää.

ja hyväksytkö sinä tuollaisen käytöksen? meillä lähtis 1,5 vee arestiin ja sassiin. pari kertaa on sinne joutunu, ja nyt ei tartte ku uhkailla, niin tottelee. ei taho jäähylle ei. hyvin meni oppi siis perille.

Alkuperäinen kirjoittaja airiin:
meidän tytöllä 1,5v. uhmaikä menossa.esim.ruokapöydässä ronkuu lisää ruokaa vaikka edellistä on jäljellä,jos en anna,lautanen lentää.

ja hyväksytkö sinä tuollaisen käytöksen? meillä lähtis 1,5 vee arestiin ja sassiin. pari kertaa on sinne joutunu, ja nyt ei tartte ku uhkailla, niin tottelee. ei taho jäähylle ei. hyvin meni oppi siis perille.

ilmeisesti äiti ei sitä hyväksy ja kysyykin täällä neuvoa i...tti!!!! uhkailu ei ole lasten kasvatusta!

no ei meidän lapsi ainankaan ymmärrä vielä mistään jäähyistä,herranjestas kun toinen ei vielä edes puhu!!!

Yleensä kokeilee itse lusikalla syödä ja vaivihkaa vaan sivusta lapan toisella suuhun, eli koetan auttaa huomaamattomasti. Tyttö saa vain välillä hepulin siitä, että äiti auttaa ja kuitenkaan homma ei yksin onnistu. Meilläkin lautaset välillä lentää ja rauhallisesti kiellän, jos ei tehoa ja jatkuu ja jatkuu, niin ruokailu loppuu siihen. Yleensä jos on nälkä, niin ei temppuile.

jos ei mikään sanominen auta, niin kyllä meillä uhkailu, lahjonta ja kiristys on auttanu. ja ihan tervejärkisiä murkut ovat eivätkä pidä mua ollenkaan huonona äitinä. tiukka kuri alle 5-vuotiaalle takaa sen, ettei murkku hypi silmille. mun tarttee vaan mulkoilla isoja, jos haluan että he tottelevat. hyvin toimii. en usko vapaaseen kasvatukseen.

no ei meidän lapsi ainankaan ymmärrä vielä mistään jäähyistä,herranjestas kun toinen ei vielä edes puhu!!!

ykslöllistä. meillä 1,5 vee puhuu neljän sanan lauseita.

Meillä kans 1,5-vuotias ja pistää kyllä suututtamaan, kun joka asiassa laittaa vastaan (ei kyllä onneksi koko aikaa, mut usein), vaipanvaihto on ihan kauheeta, rupee rimpuilemaan, heittäytyy yms.

Nyt on sit aloittanut semmoset raivokohtaukset, tulee sanomaan joko "anna" tai "lisää" ja kun äiti ei hetkessä ymmärrä, mitä haluaa niin rupeaa juoksemaan ja kaatuilee/dyykkailee maahan mahalleen, pyörii maassa ja lattialla, mitä lähemmäksi menen, sitä hurjemmaksi käy :o :whistle: Taitaa ottaa toista päähän, kun ei saa heti tarkoittamaansa ymmärretyksi, ei sanat vielä riitä..

Niin, tulikos tässä nyt mitään vinkkiä, ei :ashamed: Tommoset pukemis/vaipanvaihtoasiat teen kyllä sitten vaikka ihan väkisin, en kyllä jää odottamaan sopivampaa aikaa, kun lapselle sopii :D Syöttämään en väkisin ala, jos ei maistu niin ei maistu. Ens aterialla saattaa maistua sitten senkin edestä, tai sit ei ;)

ja sitten pitää itse kävellä' matkat ja parhaimmassa tapauksessa pitää työntää rattaita.joskus on menty kuin palosireeni kun on kiire ja tyttö pitää väkisin laittaa rattaisiin.

Alkuperäinen kirjoittaja paimentyttö:
Sepäs se varmaan kun ottaa niin päähän kun ei ymmärretä ja kun motoriikkakaan ei toimi niin hyvin kuin haluaisi... Kunpa osaisi vaan aina jaksaa olla kärsivällinen.

Minä en kyllä jaksa aina olla kärsivällinen :ashamed: Kyllä meillä välillä huudetaan tai ainakin ääntä korotetaan ja äänensävyä muutetaan :whistle:

Yhteistyössä