E
Epätoivoinen
Vieras
Nyt on pakko kysellä vähän apuja täältä, jos joku osaisi auttaa. On nimittäin äiti kohta sekoamisen partaalla
Meillä siis poika 1,5 v ja syöminen on ollut yhtä tuskaa ihan pienestä pitäen. Hän ei halua maistella mitään uutta ja on äärimmäisen epäluuloinen kaikkia ruokia kohtaan. Lisäksi yksi suurimmista ongelmista on se, että mitään ei syö missä on kokkareita. Jos on kokkareista sosetta tai esim leipää tms. niin poika sylkee ne ulos tai jos menee kurkkuun asti niin useasti oksentaa. Meillä siis syödään melkein noita 6kk soseruokia edelleen ja niistäkään ei kelpaa kuin muutama. Yksi 8 kk sose (spagetti ja jauheliha) menee hyvin alas, että jotain edistystä tuon kökköisemmän ruuan suhteen on tässä viimeisen puolen vuoden aikana tapahtunut. Kotitekoinen ruoka ei kelpaa, toki sitäkin tarjotaan maisteltavaksi.
Ollaan kokeiltu sormiruokaa, mutta sekään ei kiinnosta. Ei ne mene suuhun asti ja heittelee vaan ympäriinsä. Olen antanut syödä itse, mutta ei se lusikka mene suuhun (osaa kyllä, ei ole taidosta kyse), vaan sitä ruokaa vaan sörkitään ja leikitään. Ja pojalla on kuitenkin kova nälkä tuossa vaiheessa.
Ruokarytmi muutenkin meillä on seuraava:
Aamulla n. klo 8.30 puuro (rasvalisä ja hedelmäsose mukana)
Lounaaksi n. klo 12.30 lihasosetta (ei mene yleensä mitään)
Välipalaksi joskus annan noin 4 aikaan unilta herättyä jogurtin (sitä menis vaikka 100 purkkia)
Päivällinen klo 18 aikoihin lihasosetta tms, ei yleensä mene juuri mitään
Iltapuuro n. 20.30 (kuten aamupuuro)
Nykyisin on ruokatilanteetkin jo kaikille osapuolille niin ahdistavia, että siitä pitäisi päästä eroon
Ollaan yritetty puoliksi väkisin syöttää (istutaan vaikka tunti, mut syödä on pakko) ja toisaalta nyt olen yrittänyt lapsen itse päättää kuinka paljon syö. Mutta eihän se äidin pinna kestä, kun toinen ei syö mitään ja ne tilanteet tulee kireiksi harva se kerta. Että mitä teen?! Syötänkö vaan niitä helposti uppoavia jogurtteja / spagettia, että ruokailutilanteet pysyy mukavina? Vai annanko jotain muuta, jolloin ruokaa ei uppoa ja tilanne menee helposti taisteluksi? Kun kuitenkin haluaisin lapseni oppivan syömään kaikkea hyvillä mielin.
Meillä siis poika 1,5 v ja syöminen on ollut yhtä tuskaa ihan pienestä pitäen. Hän ei halua maistella mitään uutta ja on äärimmäisen epäluuloinen kaikkia ruokia kohtaan. Lisäksi yksi suurimmista ongelmista on se, että mitään ei syö missä on kokkareita. Jos on kokkareista sosetta tai esim leipää tms. niin poika sylkee ne ulos tai jos menee kurkkuun asti niin useasti oksentaa. Meillä siis syödään melkein noita 6kk soseruokia edelleen ja niistäkään ei kelpaa kuin muutama. Yksi 8 kk sose (spagetti ja jauheliha) menee hyvin alas, että jotain edistystä tuon kökköisemmän ruuan suhteen on tässä viimeisen puolen vuoden aikana tapahtunut. Kotitekoinen ruoka ei kelpaa, toki sitäkin tarjotaan maisteltavaksi.
Ollaan kokeiltu sormiruokaa, mutta sekään ei kiinnosta. Ei ne mene suuhun asti ja heittelee vaan ympäriinsä. Olen antanut syödä itse, mutta ei se lusikka mene suuhun (osaa kyllä, ei ole taidosta kyse), vaan sitä ruokaa vaan sörkitään ja leikitään. Ja pojalla on kuitenkin kova nälkä tuossa vaiheessa.
Ruokarytmi muutenkin meillä on seuraava:
Aamulla n. klo 8.30 puuro (rasvalisä ja hedelmäsose mukana)
Lounaaksi n. klo 12.30 lihasosetta (ei mene yleensä mitään)
Välipalaksi joskus annan noin 4 aikaan unilta herättyä jogurtin (sitä menis vaikka 100 purkkia)
Päivällinen klo 18 aikoihin lihasosetta tms, ei yleensä mene juuri mitään
Iltapuuro n. 20.30 (kuten aamupuuro)
Nykyisin on ruokatilanteetkin jo kaikille osapuolille niin ahdistavia, että siitä pitäisi päästä eroon