1-vuotiaalle mäkkäristä lastenateria?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minä vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Pihvi:
Kyllä 1-vuotias Mäkkäristä saa ihan yhtä terveellisen aterian kuin Rossostakin. Eihän sitä tarvi ottaa hampparia, ranskiksia ja limua vaan voi ottaa just vaikka miniporkkanat, hampurilaisen (eihän siinä ole kuin leipä, täyslihapihvi ja juusto) ja maidon tms.

Tavallisessa hampparissa ei ole edes juustoa ja sen voi pyytää ilman ketsuppia ja sinappia.

jos harvoin ne ranskalaiset syö ja juomaksi vaikka maitoa ottaa ja vaikka pikkuporkkanoita niin ei se minusta paha ole. meillä nuorimmat on saaneet maistella jopa tuollaista roskaruokaa varmaan 1 v eivätkä ole kuolleet eivätkä ole liikalihavia tai diabeetikkoja tai mitä kamalaa siitä pitäisi tullakaan! joskus kun meidän nuorin reilut 1 v napsi ranskalaisia sormin, niin katseltiin säälien naapuripöydän porukkaa jossa vajaa 2 v:lle tuputettiin purkkimössöä eikä annettu maistaa mitään. Tiedä sitten liekö ollut allergikko vai vain periaatteet vanhemmilla, mutta jos ei lapselle tarjota sitä ruokaa mitä ruokapaikassa myydään niin kannattaako sinne mennä lasta huudattamaan jos lapsi haluaa muutakin maistaa. Se lapsi saattaa olla tyytyväinen jos saa eteensä ne muutamat ranskalaiset ja väliin voi tunkea sitten jotakin mössöä (mutta eihän 1 v tarvitse enää niitä purkkimössöjä syödä vaan periaatteessa voi syödä samaa kuin muutkin).
no ongelmasta voi tehdä ongelman jos vanhemmat käy kerran tai kahdesti kuussa mäkkärillä tai hesessä lapsen kanssa ja sitten pitää tiukasti kiinni lapsen tervellisisestä syönnistä kuitenkin....

Oi kertokaa, miten saatte lapsenne syömään hampurilaisia. Meille on mäkki ja hese olleet pelastuksia, kanafileet / nugetit saadaan lapsi itsekin syömään ja ranskalaisia.
Miten sellainen ateria eroaa kotona tehdystä einesateriasta, jossa on ranskalaisia ja kananpojan nugetteja? Kai se on parempi saada lapsi suun kautta syömään jotain jo ihan 1v iässä, kuin syöttää soseita 3-vuotiaaksi asti.

Lintsillä tai vastaavissa paikoissa kun ei saa noita kana-annoksia niin meillä ainakin ollaan ihan pulassa sen hampurilaisen kanssa. Taisin itekin olla yli 20v, ennen kuin pystyin syömään hampurilaisia.

Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
mä en ymmärrä mikä siinä on nyt niin maata kaatavaa syödä perunaa vähän eri muodossa pihvin ja sämpylän kera. kyllä meillä käytetään kotonakin ruoanlaitossa suolaa.

Kannattaa lukea ne ravintoarvotaulukot ja niistä ne prosentit. Eli hampurilaisessa (bicmc) on 25% päivän kcal:reista, mutta samalla myös yli 40% päivän rasvoista. Niissä ravintoaineet ja muut ei ole siis tasapainoisessa suhteessa keskenään.

Mutta se mua haittaa. Syön silti silloin ja otan vielä dippimajoneesinkin :laugh:
Mä en tajua mitä pahaa on käydä silloin tällöin, kun muuten syö terveellisesti ja liikkuu. Mutta kai se jotain haittaa... :kieh:

no ei me kyllä mäkkiin lapsia viedä!!!!
Me käydään hesessä :D:D:D:D (kun se on lähempänä)

Kyllä tää pienin varmaan kävi ekan kerran 1v siellä syömässä..haukkaili hampurilaista,maisteli ranskanperunoita ja otti tissimaitoa päälle :D
Ihan on normaali nytkin, 3v :D

Alkuperäinen kirjoittaja Helmat korvissa:
Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
mä en ymmärrä mikä siinä on nyt niin maata kaatavaa syödä perunaa vähän eri muodossa pihvin ja sämpylän kera. kyllä meillä käytetään kotonakin ruoanlaitossa suolaa.

Kannattaa lukea ne ravintoarvotaulukot ja niistä ne prosentit. Eli hampurilaisessa (bicmc) on 25% päivän kcal:reista, mutta samalla myös yli 40% päivän rasvoista. Niissä ravintoaineet ja muut ei ole siis tasapainoisessa suhteessa keskenään.

Mutta se mua haittaa. Syön silti silloin ja otan vielä dippimajoneesinkin :laugh:
Mä en tajua mitä pahaa on käydä silloin tällöin, kun muuten syö terveellisesti ja liikkuu. Mutta kai se jotain haittaa... :kieh:

no tuntuu haittaavan. meillä ei lapset jaksa syödä edes puolia lasten ateriasta joten ei ne järkyttäviä määriä paskaa saa sisäänsä. meillä on sitä paitsi lähin mäkki 60km päässä joten 2-3vuodessa tulee siellä käytyä :D ja sillä korvataan yksi päivän ateria eli ei ole lisänä.

Alkuperäinen kirjoittaja minä vaan:
Siis eikö se ole kamalan epäterveellistä varsinkin noin pienelle? En tiedä mitä sanoisin kaverille jonka lapsi täytti just 1 ja haluaa että mennään porukalla mäkkäriin syömään, minä ehdotin että eikö mentäisi vaikka rossoon tai johonkin muualle missä tuo 1-vuotiaskin voisi jotain syödä niin kaveri sanoi että eikun se voi syyä lasten aterian? En tiedä miten sen kauniisti kertoisin että onkohan nyt ihan järkevää noin pienelle niitä antaa :(

Jos ne silloin tällöin käy mäkkärissä aterialla, niin ei se yksivuotias siitä kärsi. Loppujen lopuksi mäkkärin ruoka ei ole yhtään sen epäterveellisempää kuin vaikkapa rosson ranskalaiset, salaatinkastike, patonki. Ja tosiaan mäkkärissäkin voi limun tilalle voi ottaa maidon, ranskalaisten tilalle hedelmät.

Sinuna en puuttuisi asiaan. Ei kuulu sulle.

Ensimmäiseksi 1 vee ei ravintolassa varmaankaan SYÖ, ainoastaa maistelee jotain. Joten sinänsä on ihan sama mihin raflaan sitä menee. Vaikka mäkkäriä en kyllä edes laske ravintolaksi.
Jos menette mäkkäriin ja 1 veelle otetaan lastenateria, niin käytännössä vanhemmat sen joutuu syömään. Tuskin yksikään sen ikänen syö mäkkärin "ruokaa" :whistle:
Sama jos menette rossoon. 1 vee vain sotkee sillä ravintolaruuallaan. Parasta ois ottaa sille pienelle omat eväät mukaan. Maistuis varmaan paremmin =)

Kyllä minä olen vienyt alle 2 v:n mäkkäriin isompien mukana ja hän on saanut siellä osan heidän lastenaterioistaan. Ja jos ex-temporee ruokapaikkaan haemme, niin ennemmin menemme mäkkäriin kuin rossoon. Mäkkärissä tiedän, mitä nyt jo 2.5 v allerginen lapsi voi syödä ja osaan antaa hänelle sopivat tuotteet (ranskalaiset, hampurilainen ilman mausteita, vesi/mehu). Rossossa taas lasten listaa katsoessani netistä voin sanoa, ettei hän ilman ennakkotilausta voisi syödä yhtään mitään.

meiän likka 1v 3kk söi viimeksi suolattomia ranskalaisia,hampparia mis ei ollu muuta ku pihvi ja vettä..eipä tuo mun mielestä oo kovin epäterveellistä..ja sit siellä on niit porkkanoita ja hedelmiä..

Alkuperäinen kirjoittaja nipottaja:
Mä en tykkää enkä tule ikinä ymmärtämään miksi noin pieniä pitäisi viedä mäkkärille. En puutu jos joku niin tekee, mutta ajattelen kyllä mielessäni vaikka mitä..:) Vaikkei siihen kuole, eikä se harvoin ole haitaksi niin silti. Aika pieni osa mäkkärin kävijöistä on niitä jotka oikeasti käy siellä HARVOIN!
siis katsokaapa joskus ihan huvikseen sitä sämpylääkin, mitä p*skaa se on? Hyi yökötys jos sitä ehdoin tahdoin lapselle syöttää.

Sitä samaa tarjotaan kyllä päiväkodissakin. Siellä syödään pitsaa ja uunimakkaraa hymy korvissa. Määrät ja toistuvuus se on niin lapsella kuin aikuisellakin minusta se asian ydin.

Meillä syödään normaalisti korituokaa mutta kyllä olen antanut 11 kuukautisen hesessä maistella hampurilais-sämpylää, muutamaa ranskalaista ja jopa pihviäkin :) Ainiin ja ketsuppi meinasi unohtua laskuista :)

Alkuperäinen kirjoittaja nipottaja:
Mä en tykkää enkä tule ikinä ymmärtämään miksi noin pieniä pitäisi viedä mäkkärille. En puutu jos joku niin tekee, mutta ajattelen kyllä mielessäni vaikka mitä..:) Vaikkei siihen kuole, eikä se harvoin ole haitaksi niin silti. Aika pieni osa mäkkärin kävijöistä on niitä jotka oikeasti käy siellä HARVOIN!
siis katsokaapa joskus ihan huvikseen sitä sämpylääkin, mitä p*skaa se on? Hyi yökötys jos sitä ehdoin tahdoin lapselle syöttää.

Jospa haluankin itse joskus käydä mäkkärissä esimerkiksi kun ollaan kaupungilla lapsen kanssa, mun on aivan pakko ottaa lapsi sinne mukaan jos meinaan päästä itsekin. Jos minä syön siinä niin ihan varmasti se vuoden vanha lapsikin jotain haluaa suuhunsa, eikä suostu katsomaan sivusta kun äiti mässyttää. Ja niin.... Vaikka ne omat eväät kulkee mukana, ei ne jostain syystä silloin kiinnosta kun äidillä on edessään jotain muunnäköistä. Samalla saa itsekin syötyä rauhassa kun lapsi keskittyy popsimaan niitä muutamaa ranskalaista. Oman hampurilaisen saa siksi, koska pitää tilata sellainen missä ei ole majoneesia eikä juustoa, vaikkei lopulta syö koko lätyskästä kuin korkeintaan 1/4. Ja me todellakin käydään mäkkärissä HARVOIN, itsekään kun en mikään pullukka ruoskaruoan suurkuluttaja ole.

onhan niissä aika paljon suolaa ja huonoja rasvoja.. me käydään silloin tälloin mäkkärissä ,mut pojalle on omat eväät.en antais ranskalaisia tai hampurilaisia varsinkin kastikkeineen ja juustoineen.
oon pyytänyt pelkän sämpylän joskus.
eikä meillä kotonakaan käytetä paljoa suolaa ja rasvoja. poika 1,8v.

Alkuperäinen kirjoittaja unikuu108:
onhan niissä aika paljon suolaa ja huonoja rasvoja.. me käydään silloin tälloin mäkkärissä ,mut pojalle on omat eväät.en antais ranskalaisia tai hampurilaisia varsinkin kastikkeineen ja juustoineen.

Mikäs siinä juustossa on vikana? Minä aina ajattelen, että kalsiumia ;) Siis mä en voisi tilata lapselle koskaan tavallista hampparia, vaan aina tilaan juustoversion.

Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:

Mikäs siinä juustossa on vikana? Minä aina ajattelen, että kalsiumia ;) Siis mä en voisi tilata lapselle koskaan tavallista hampparia, vaan aina tilaan juustoversion.

No meillä ei n. 1v ainakaan jaksa syödä niin paljoa sitä hampurilaista, että siitä yhdestä juustoviipaleesta mitään kalsiumia hyödyksi asti saisi, joten sen takia ei oteta juustoa ollenkaan ihan turhaan mahaa pistämään ilmavaivoille, mitä maitotuotteet vielä tekee meillä.

Alkuperäinen kirjoittaja anlisa:
Kyllä 1-vuotias Mäkkäristä saa ihan yhtä terveellisen aterian kuin Rossostakin. Eihän sitä tarvi ottaa hampparia, ranskiksia ja limua vaan voi ottaa just vaikka miniporkkanat, hampurilaisen (eihän siinä ole kuin leipä, täyslihapihvi ja juusto) ja maidon tms.

Tavallisessa hampparissa ei ole edes juustoa ja sen voi pyytää ilman ketsuppia ja sinappia.

TÄTÄ MÄ EN SIT TAAS YMMÄRRÄ YHTÄÄN!! ETTÄ PELKKÄ PIHVI JA LEIPÄ, MIKÄ SE SELLAINEN HAMPPARI ON?? JA LAPSISTA TULEE UUSILLE MAUILLE ALLERGISIA KUN SYÖTETÄÄN NÄIN PELKISTETTYÄ RUOKAA.

Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:

mä taas ajattelen että rasvaa ja suolaa.. no saahan sitä syödä.jos haluan juustoa kalsiumin takia tarjota niin sitten tarjoan sitä kotona.. en vaan koe että se rasvainen cheddar olisi jotenkin hyvästä..

Alkuperäinen kirjoittaja AAMEN:

TÄTÄ MÄ EN SIT TAAS YMMÄRRÄ YHTÄÄN!! ETTÄ PELKKÄ PIHVI JA LEIPÄ, MIKÄ SE SELLAINEN HAMPPARI ON?? JA LAPSISTA TULEE UUSILLE MAUILLE ALLERGISIA KUN SYÖTETÄÄN NÄIN PELKISTETTYÄ RUOKAA.

Ei tartte huutaa. Meillä testi osoitti, että 2-v ei tykkää sipulista, suolakurkuista, majoneesista ja ynnämuusta. Muutama testihampurilainen tilattu tänä keväänä... Liha, juusto ja leipä kelpaavat yhdessä ;)

aivan kuin tämä mäkkärissä käynti olisi perusta hyvälle ruokavaliolle ja muualla ei syödäkään täysipainoista ruokaa ollenkaan..?varsinkaan kotona ei maistella uusia ruokia?täh? mikä on pointtisi? :p

No kun ei sen lapsen ole tarkoitus ateriaksi sitä hampurilaista saada meillä vaan ihan maistelee siinä sivussa vähän, että saan syödä itse ruokani rauhassa. Kyllä meillä vielä kotona kunnon ruoka odottaa lasta tai on mukana, älä sinä ymmärrä. Hyvin on riittänyt kun on saanut pelkkää pihviä tai ranskalaista jyystää vähäsen ja kun meillä nyt ei todellakaan edes ole tarkoitus totutta lasta uusille mauille mäkkärissä :whistle: Kotona saa sitten sitä monipuolista EI PELKISTETTYÄ kotiruokaa, joka nyt varmaan on parempaakin kuin mäkkärin majoneesijuusto hamppari. Ei meidän 1v vielä mäkkiruokaa evästä ateriakseen.

aivan kuin tämä mäkkärissä käynti olisi perusta hyvälle ruokavaliolle ja muualla ei syödäkään täysipainoista ruokaa ollenkaan..?varsinkaan kotona ei maistella uusia ruokia?täh? mikä on pointtisi? :p

TIEDÄN TAPAUKSEN JOSSA VIELÄ 10-VUOTIASKIN OTTAA HAMPPARIN PELKÄLLÄ PIHVILLÄ - RAUKKA - SIITÄ NYT ON MAKUELÄMYS KAUKANA. JA KOTONAKIN ON NIRSO RUOAN SUHTEEN. KAI NYT KUN ON AINA NÄMÄ RUOAT PELKISTETTY TÄHÄN TYYLIIN. SE OLI POINTTINI. ETTÄ EN YMMÄRRÄ MIKSI OPETTAA LAPSI SIIHEN ETTÄ HAMPPARI ON PELKKÄ PIHVI SÄMPYLÄN VÄLISSÄ. MAHTAA OLLA HYVÄÄ. ;)

TIEDÄN TAPAUKSEN JOSSA VIELÄ 10-VUOTIASKIN OTTAA HAMPPARIN PELKÄLLÄ PIHVILLÄ - RAUKKA - SIITÄ NYT ON MAKUELÄMYS KAUKANA. JA KOTONAKIN ON NIRSO RUOAN SUHTEEN. KAI NYT KUN ON AINA NÄMÄ RUOAT PELKISTETTY TÄHÄN TYYLIIN. SE OLI POINTTINI. ETTÄ EN YMMÄRRÄ MIKSI OPETTAA LAPSI SIIHEN ETTÄ HAMPPARI ON PELKKÄ PIHVI SÄMPYLÄN VÄLISSÄ. MAHTAA OLLA HYVÄÄ. ;)

ota toi caps lock pois päältä,kiitos.

ja mitä väliä sillä on.jospa hän tykkää hampurilaisestaan noin? ja jos syö vaan niitä elääkseen niin se vasta huoli olisi.

Koska 1 vuotiaalle nyt on ihan v*tun samantekevää mitä siellä välissä on kunhan maistelee, Eriasia on sitten kun sen hampurilaisen syöttää lapselle ateriana, oletettavasti vähän isommalle kuitenkin, yli 2vuotiaalle. Tietysti eriasia jos siellä mäkissä käydään harvasepäivä totuttelemassa elämyksiin, voi olla jonkun 1 vuosikas jo niin laatutietoinen ollakin, että vaatii makuelämykseksi majoneesitkin väliin. EI meillä vielä ymmärrä :) Kun kerran ollaan käytetty, empä kokenut tarpeelliseksi tilata kaikilla mausteilla :)

Yhteistyössä